annektering

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
anna77

annektering

Inlägg av anna77 »

Har läst i BB och håller med om att den föreslagna metoden med annektering på hemmaplan är det absolut bästa. Men vad händer om man inte har tillgång till någon som är passande barnvakt? Om storasyskon är snart 2, är det helt "fel" att hon får följa med och hämta på BB? Jag vill så gärna att mötet ska ske på hemmaplan men det känns värre att inte ha för tillfället "rätt" sorts barnvakt. På forumet har jag läst ngt gulligt om ngn som hade med sig syskon på BB för att hämta, och det verkade ha gått jättebra?
Råd? Tips?
blomman

Inlägg av blomman »

Vi gjorde faktiskt så när Felix föddes. Under de tre dagar jag låg på BB kom bara pappan och hälsade på, men när jag skulle hämtas så kom de båda två. Och det funkade jättebra!
Förutom att jag hade baby-blues tredje dagen och stooortjöt när jag fick se min älskade dotter! Tillslut var det en sköterska som försiktigt frågade om jag var glad eller ledsen... :lol:
En del tyckte man var lite konstig som inte lät storasystern hälsa på, men efter att jag såg åtskilliga storasyskon som bröt ihop när de skulle gå och inte mamma följde med hem så kände vi oss båda stärkta i vårt val!
Syskonsvartsjuka har inte förekommit i detta hem, även fast Mira följde med och hämtade mig och nya babyn. Men vi körde annekteringen både på BB och när vi kom hem... och uppenbart så funkade det åtminstone för oss!
Skulle kunna tro att Attityden spelar rätt stor roll här med. Vi kände att det var rätt för oss, och barnen accepterade!
Så länge ni gör något som ni känner är bra så funkar det nog!
cissii

Inlägg av cissii »

hej

Måste bara skriva en sak här om annektering, som jag kom på när jag läste om det i BB.
Jag var 4 när jag fick en lillebror. Jag och min syster och min pappa åkte för att hälsa på dagen efter. Jag kommer ihåg att vi åt grönsakssoppa innan vi åkte, att det blåste när vi gick in till sjukhuset, jag kommer ihåg mamma i nattlinné, att det fanns ahlgrens bilar och blommor i rummet. jag kommer till och med ihåg hur hennes nattduksbord på sjukhuset såg ut. Men jag har inte en suck av att jag såg någon bebis därinne! Jag förpassade väl honom till inredningen typ :roll:
Man kanske kan ta syskonen till sjukhuset men ta själva mötet med bebis senare hemma. jag vet inte. Kom bara och tänka på det när jag läste i BB. tyckte det var lite kul.
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"