Nattamning!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Septemberloppan

Nattamning!

Inlägg av Septemberloppan »

Hej!

Behöver hjälp lite snabbt...
Har en dotter nästan 6 månader gammal. Hon har den senaste tiden vaknat 5-6 ggr per natt för att äta, mer eller mindre i sömnen. Jag har tänkt kura henne med början idag. Det har gått sådär under dagen (vill inte sova mer än 30 min åt gången). Igår gjorde vi en mjuk övergång med två nattamningar. Nu är jag bara så orolig för hur hon ska klara sig mellan 19- 06 helt utan mat! Är det fel med en så drastisk övergång? Bör jag ge henne mat 2 ggr per natt ett tag först?

Tacksam för svar!
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Hon klarar sig. Det är inget "påhitt" utan något som alla, både AnnaW, BVC-personal och barnläkare är överrens om. Barn över fyra månader behöver inte äta på nätterna. Hon är inte nyfödd, utan rätt stor, faktiskt, och behöver inte mer mat på natten än vad du gör.

Ni har väl läst in er ordentligt?

Lycka till!
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Och NEJ, du bör inte göra nån "mjuk" övergång.
Ewa

Inlägg av Ewa »

Och hojta om du undrar över något - du nästan-granne, där :D!
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Septemberloppan

Tusen tack!
Då gäller det bara att bita ihop då...
Jag har inte läst Sova hela natten boken, men Barnaboken.
Detta är kanske som att svära i kyrkan :wink: , men jag har modifierat kuren lite (kan alltså inte skylla på AW om det går åt pipan!). Istället för ramsa säger jag bestämt schhh istället- det har vi gjort sedan födelsen och det svarar hon bra på (igår kväll somnade hon om flera ggr med bara schhh). Den största synden är väl att hon ligger på rygg :shock:
Vi får väl se hur det går!
Jag avlägger rapport imorgon.

Vi hörs!
Septemberloppan

Godmorgon!

Lillan lades att sova 19:25 igår. Vaknade 12 ggr mellan 00:20 fram tills jag väckte henne 05:45. Behövde vagnas och sch:as i 2-7 min per gång. Blev aldrig riktigt ledsen utan det var mest smågnäll. Jag som trodde att hon skulle vråla av hunger! Idag är hon så himla glad och nöjd!
Själv sov jag dock bara 2 timmar inatt, men det är en helt annan historia...

Vi hörs!
Ewa

Inlägg av Ewa »

Det låter ju fint, att det gick så bra. Men det blir inte så särskilt lång nattsömn för henne - är det av någon särskild anledning som ni har bestämt er för så kort natt?
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Septemberloppan

Hej!
Inatt gick det lite bättre, jag behövde bara vagna och sch:a 8 ggr (6 ggr innan 01:00 och 2 ggr efter 04:20). En av gångerna behövdes bara sch:andet.
Första natten blev lite kort eftersom att jag trugade och trugade och trugade med mat innan hon skulle sova (jag var ju övertygad om att hon skulle svälta ihjäl- och så var hon knappt hungrig på morgonen :lol: ).
Meningen är att hon ska somna 19 och upp 06 (vilket hon gjorde igår). Detta är de tiderna vi hade innan (bara det att jag ammade 5-6 ggr på natten) vår så kallade kur. Försöker att få henne att sova 2 x 1 timme på fm och 2 x 1 timme på em, men det är svårt, hon vaknar alltid mkt pigg efter 30 min. Tips?
Hon var en sådan glad och nöjd bebis igår, så nu ser vi fram emot en härlig dag!
Vi hörs!
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Hon är lite för stor för att sova fyra gånger. Jag skulle nog ge henne 30 minuter på förmiddagen och 2 mitt på dagen och 30 minuter på kvällen. Om någon månad då det är dags för två tupplurar så plockar du bort ena 30 minutersluren och anpassar tiderna lite.
Septemberloppan

Godmorgon!

Inatt vaknade hon bara 4 ggr!
Kl 03, 03:20, 4:50 och 5:15.
Vi ska nog justera dagsschemat lite, med två kortare lurar på fm och en lång på em. Får se hur det funkar.

Vi hörs!
Septemberloppan

Inatt vaknade lillan första gången kl 04:30 :lol: :!:
Men nu har vi stött på ett annat problem- maten!!
Lillan vägde 3 kg vid födelsen och väger nu 6,3 vid ett halvår.
Att sluta nattamma har ju inte stimulerat mjölkproduktionen precis :cry:
Tidigare har hon bara ätit smakportioner, men nu tror jag verkligen att hon behöver mer riktig mat! Problemet är bara att hon inte vill äta...Hon får kanske i sig 3 tsk gröt/puré på en halvtimme. Hon är med när jag lagar maten och jag brukar äta samtidigt som hon äter. Har försökt med både hemlagat och köpt. Hon vill inte ens ha fruktpuréer.
Det enda hon gillar är filmjölk :shock: och det är hon ju lite för liten för.
Ibland går det ner lite mer när hon sitter i mitt knä och jag matar henne med mina fingrar.

Hur ska man göra för att stimulera henne att äta mer? Ska man låta henne äta av mina fingrar eller ska man bara mata med sked?

Dom kommer väl att få spader på BVC när jag berättar att jag slutat nattamma (de tycker nämligen att hon behöver gå upp lite i vikt) :(

Tacksam för hjälp!

Ps. Jag har ändrat schemat nu med till 2 x 30 min sova på fm och 1 x 2 h sova på em. Funkar mkt bättre- tack för tipset!
Ewa

Inlägg av Ewa »

Vad kul att det går så bra! Och SÅÅÅÅÅ lite mat kan hon ju inte få i sig, då skulle hon ju inte sova så länge och bra.

Nåväl, mat behöver hon ju förstås. Och ska ha. Hur ser schemat ut? Minst 3, helst 4 tim mellan målen så hon har en chans att jobba upp aptiten, är förstås nödvändigt. Om du ammar, så gör det i samband med målen och först EFTER att hon ätit sin mat, så hon inte är mätt på mjölken först. Välling och gröt, hur har det gått med det?

Vid 6 mån såg min lilltufsas schema ut ungefär så här, bara som en jämförelse:
7.00 Amma B1+B2, följt av grötsmakis vid frukosten strax därefter
10.30 Lunch, motsvarande stor burk puré + fruktpuré
13.30 Amma B2+B1, + fruktpuré
16.30 Middag, samma som lunchen
18.00 Gröt, följt av amning/nattslurk OM hon ville ha, men hon var oftast mätt då

4 stora mål + en nattslurk innan läggning bör stå på schemat. Består de i huvudsak av bm blir det kanske lite tunt. Min erfarenhet är att de gärna vill ha annat. Ge mosad banan, egengjord havregrynsgröt, mosad avocado..., gröt, välling, vad som. Bara för att ge henne chans att upptäcka det fantastiska med mat. Låt henne slabba med egen sked i hand - eller händerna - "kan helv", vet du! :wink:

Återkom om du behöver mer hjälp. Titta gärna på barnrecepttråden under Mat, mage, barnakropp. Där finns massa smaskigt!
Septemberloppan

Hej!

Vi har tyvärr haft några nätter med bakslag och många vagningar :(
Tror att det har hört samman med att hon inte har fått i sig tillräckligt med mat. Jag har kunnat se på blöja och kläder att hon har smalnat av (och hon är redan en liten tjej). Idag verkar det dock som om det har lossnat lite, till middag åt hon två "istärningar" köttfärs-ärt-potatis-röra och till mellanmål 3 tsk majspuré. Ska på nytt försöka med gröt eller välling ikväll. Försökte med välling för första gången igår- först SLÖK hon ca 50 ml, sedan kom hon väl på att det inte var bröstmjölk och försökte att klökas upp det igen :? Nu vill hon överhuvudtaget inte se åt flaskan. Puh!
Hennes aptit har mycket riktigt ökat ordentligt på dagarna, nu ammar hon båda brösten. Alltid något.

Vi hörs!
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej!

Har du rejält med tid MELLAN måltiderna? Det brukar ta några dagar innan de liksom "kommer på" att de är hungriga. Men kör du på. Och värm på MER mat och låt henne äta på tills det tar stopp. Det kanske du gör, men ville bara klargöra det, så du inte är FÖR försiktig, om du förstår.
Dom kommer väl att få spader på BVC när jag berättar att jag slutat nattamma (de tycker nämligen att hon behöver gå upp lite i vikt)
De tycker kanske att hon ska gå upp, men min erfarenhet är att BVC brukar hävda att efter 5 månaders ålder behöver INGA barn äta på nätterna. Så där är faktiskt EN gemensam nämnare mellan AW/BB och BVC :lol:.
Septemberloppan

Hej!

Efter några dagar med pureér, gröt och välling på golvet, stolar, bord, ansikte och kläder så började lillan plötsligt att tycka att det var dags för lite puré även i bebismagen :lol: Dock vägrar hon fortfarande gröt och välling (vilket hon dessutom får röda utslag av). Yoghurt tycker hon däremot är supergott så det har hon fått två kvällar i rad. DÅ HAR HON SOVIT TILL 05:30-05:40 \:D/ Dvs bara en 20-30 min innan vår "dag" börjar. Hon somnar om på ca 5 min och väcks sedan 06:00. Hon har också, precis som du trodde Ewa :D , fått bättre aptit och det kan dröja längre mellan målen.
Det enda tråkiga är att hon igår även fick utslag av yoghurten (kanske mjölkallergi :cry: ). Ikväll får hon därför puré på kvällen också. Ska till läkare på tisdag i ett annat ärende med henne, ska fråga om utslagen då.
Nästa utmaning blir att få henne att sova i sängen istället för vagnen (jag har sovit på soffan i snart två veckor nu- men det var det värt en miljon gånger om). Har köpt några grejor till sängen som gör att det ska gå att vagga den, får se om det funkar!
Vi hörs igen!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"