Desperat med 3 mån baby

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

För lite läsning och pepp så kan du kika i Lovisets tråd.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=11529
Fridde

Inlägg av Fridde »

Hejsan
Jag fortsatte med kuren och glad är jag för det. Nu sover hon senast 20.15 på kvällen och sover i ett sträck tills jag väcker kl 7 på morgonen! Inte ett ljud hörs under hela natten.

Orsaken för min osäkerhet och oro sist jag skrev vad det där med bekräftelsen. Att gå och skaka vagnen när hon hade tystnat (som bekräftelse) gjorde henne helt vansinningt arg. Jag bara störde henne och hon fick aldrig tag i sömnen. Därför blev jag fundersam över hur jag slkulle göra och började undra om jag gör rätt....
Men efter andra dygnet introducerade jag ramsan istället som bekräftelse och PANG där satt den! Nu tar hon den :D Hon tystnar tilll den och det är heeelt UNDERBART!!!

Hon är fortfarande ungen av temperament och blir rätt vansinning när jag lägger ner henne i vagnen (trots skrattet till gonattet), men det har tagit allt mellan 1 min och 10 att få henne att somna å det är verkligen en stor förbättring from tidigare.

Tyvärr är hon ännu ingen storätare, trots att jag försökt få i henne med alla medel (max 600ml/dygn). Men jag får helt enkelt ge det till tåls och som sagt...hon svälter inte ihjäl. Hon är pigg och nöjd i vaket tillstånd och ser ut att utvecklas på bästa sätt.

Ville bara berätta den glada nyheten att min dotter på 3 mån tar ramsan :D :D :D :D Klok liten rackare... 8)
Mamma till trollungen Nadja, född i maj 2007.
Elle

Inlägg av Elle »

Vilken UNDERBAR läsning Fridde \:D/ STRÅLANDE jobbat =D> Fortsätt gärna att rapportera och vi finns här om det dyker upp några funderingar :D

/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Olles mamma

jAG TYCKER NOG ATT DU ÄR HÅRD...

Inlägg av Olles mamma »

...Anna, mot dem som kör fast. Sitter och läser olika trådar här på forumet av och till och lär mig ofta mycket, ibland av det ni andra gör och ibland av vad jag tänker om det ni gör. Men vad jag flera gånger reagerat på är hur Anna W bemöter dem som undrar, misströstar och "misslyckas". Jag uppfattar det inte alls som om mamman i denna tråd sätter sina egna behov främst! Men hon är förvirrad och har svårt att se hur SHN-teorin fungerar i praktiken, vilket väl inte är så kontstigt. Jag tycker att din Barnabok är bland det bästa jag läst om barnavård och fostran, men du är HÅRD mot föräldrarna måmga gånger. FÖR hård, tycker jag! När saker och ting tidvis känns oerhört tufft harr man ju redan nog med skuld och dåligt samvete och vad-är-det-för-fel-på-mig-känslor!

Hälsningar Olles mamma
Ollesmamma
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Strålande jobbat, Fridde :wink: :lol: Pris och beröm :-({|=

:D Olles mamma - visst är det bra då att man kan göra sina inlägg och säga just det man har på hjärtat, till den som man t ex tycker har blivit väl "hårt" behandlad :?: Du är inte den första som känt sig föranledd att mildra och / eller förklara det ena eller det andra som jag skrivit men vanligen vänder man sig kanske då till den det hela gäller.

Mig som gammal hund är det rätt lönlöst att försöka lära sitta :shock: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Ebbab

Inlägg av Ebbab »

Bra jobbat Fridde - du löste det! :thumbsup: Du ska se att ätandet ökar så småningom.
Olles mamma skrev:men du är HÅRD mot föräldrarna måmga gånger. FÖR hård, tycker jag!
Jo det kan man kanske tycka :| . Men nu är det ju inte främst för föräldrarna som Anna jobbar utan för barnen. Och då kanske inte bästa resultatet uppnås genom att linda in det man vill ha sagt.

Jag tillhör en av dom som har blivit omruskad av Anna, och första reaktionen var att bli både lite arg :x och kanske ledsen. Helst ville jag skriva och förklara mig varför det hade blivit som det blivit. Lite grann skylla på nåt vad som helst, för det är ju jobbigt ju när någon inte verkar tycka om en :shock: ! (Den reaktionen är ett typiskt kvinnoproblem för övrigt.)

Nåväl, när jag hade funderat ett tag kring det svar jag fick insåg jag att det faktiskt inte handlade om mig personligen utan om det jag gjorde. Då blev det lätt att ta till mig det Anna skrev. Och därmed kunde jag också ändra på det jag gjorde fel.

Hade jag kunnat det om Anna hade klappat mig medhårs och lindat in sina råd? Det tror jag inte, för då hade jag nog tagit det som verkade vara den lättaste vägen, nämligen att inte göra nåt alls. Nu blev jag omruskad, upptäckte att jag kunde hantera det, och kunde förändra nåt till det bättre för alla inblandade.
Stora Skrattungen 021126
Lilla Skrattungen 050731
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Ebbab :heart: för din förståelse.

Jag har ju försökt göra mig till de små barnens röst, de som ingen har - i alla fall inte på vårt språk, om man säger.

Fick ett mail från en mamma som klagade över hur besvärlig hennes lille son (5 mån) var - "bara skriker och skriker" och kan inte läggas ner någonstans för han "gillar" ingenting, och hon står inte ut för hon får ingenting gjort, men "det är sådan han är".

Jag svarade att det inte är sådan han är, utan "det är sådan du gör honom". Negativa förväntningar är (minst) lika självuppfyllande som positiva. Och han hade ju en storasyster som varit "precis likadan".

Jag var så brutal att jag fick be om ursäkt efteråt. För även jag kan ju sansa mig. Gudskelov och tack.

Men det betyder inte att jag stryker folk medhårs i deras ansträngningar att bli offer för sina jobbiga barn och vara synd om. Jag vägrar dutta med vuxna som beklagar sig över denna Guds gåva som det är att ha fått ett litet barn i sin vård och till förtjusande sällskap - på temat: Små barn ska njutas, och njuta själva :heart:

Detta samhälle är fullt av s k hjälpinstanser som inte gör annat än söker fel hos barnen. Jag gör det INTE och det är jag förb-t stolt över och energiskt orubblig i. För inga barn föds "jobbiga". Inga barn förtjänar att stämplas i några som helst negativa ordalag. Inga små barn ska behöva få sin spirande självkänsla skjuten i sank redan från före krypåldern. Jag tycker det är fruktansvärt när det händer och det händer :cry:

Och det fortsätter, ofta och illa nog, med att deras medfödda livsglädje effektivt kuvas redan innan de kan gå, med nejande och fyande och "fostrande" på temat DU ÄR FEL.

Så små barn kan inte ens göra fel, än mindre vara fel :!:

Tack, Ebbab. Man kan ju strunta i vad jag säger och vad alla andra goda forumister, som bara vill de små barnens väl, säger här. Men vi ska i alla fall ha sagt det :!: Något annat är inte försvarbart.

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Ebbab

Inlägg av Ebbab »

Tack själv Anna! Det var ju du som lärde mig nåt! :heart: :lol:
Stora Skrattungen 021126
Lilla Skrattungen 050731
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:heart: