sova
sova
Hej läste era inlägg om hur tiden efter nattkurs fungerar. Jag och min sambo bestämde oss för att anta utmaningen och kura vår lilla Alfred 5 mån. Men jag skulle vilja ha lite tips på schema under dagen samt lite pepping. Mammagruppen jag går till tycker att jag är helkonstig, tycker man ska följa Alfreds rytm. Men det fungerar inte alls. Han blir super jobbig då.
Schemat vi följer idag är:
vaknar 6.30 Tutte ca 5-10 min. Byter blöja och kläder. Frukost, gröt och katrinplommon vid kl 7. Leka
sova 9:15-10.30 Lunch kl 11 plus katrinplommon. Byta blöja. Leka
sova 12.30-13.30 mat 13.45 brukar få tutte 5-10 min. Riktig barnmat. Leka
sova 15.30-17 mat direkt. Bad kl 18.15 -18.45 massage pyjamas
kvällsmål kl 19.00 sova 19.20 varje mål tar cirka 20 min.
Vore väldigt tacksam om vi kunde hitta nån att bolla idér med.
Ida och Jonas
Schemat vi följer idag är:
vaknar 6.30 Tutte ca 5-10 min. Byter blöja och kläder. Frukost, gröt och katrinplommon vid kl 7. Leka
sova 9:15-10.30 Lunch kl 11 plus katrinplommon. Byta blöja. Leka
sova 12.30-13.30 mat 13.45 brukar få tutte 5-10 min. Riktig barnmat. Leka
sova 15.30-17 mat direkt. Bad kl 18.15 -18.45 massage pyjamas
kvällsmål kl 19.00 sova 19.20 varje mål tar cirka 20 min.
Vore väldigt tacksam om vi kunde hitta nån att bolla idér med.
Ida och Jonas
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Bry dig inte om mammagruppen så mycket, om det går.
Man både kan och ska följa små bebisars (eventuella) rytm, men det är före tvåmånadersdagen. Sedan måste man ta ledningen. De förväntar sig det. Små barn orkar verkligen inte "följas" i evighet. De börjar skolan, kan man säga, vid ungefär fyra månader
Men det är ett väldigt vanligt misstag: att betrakta små barn som mer eller mindre nyfödda - i evighet. Det är de inte. De slutar vara nyfödda vid den egentliga födelsen redan, vid ca tre veckors ålder, då de vänder sig utåt i alla bemärkelser. Men folk hänger inte alltid med. Det gjorde inte jag själv heller, förrän jag fått mitt andra barn och insåg att jag faktiskt inte behövde svepa in min förstfödda (1,5 år) i en varm filt efter badet längre...
Schemat ser utmärkt ut, tycker jag. Målen hålls 20 min korta och det är bra; de långa intervallerna stimulerar aptiten. Man kan emellertid undantagsvis tänka sig både 30 och 45 min på det här stadiet. Huvudaken är att lille Alfred verkligen blir proppmätt, varje gång.
Vill du / ni kura, läs på i de låsta introduktionerna
Det gäller att inte testa och pröva utan att verkligen veta vad man gör och varför. Det är vad lilla barnet - med all rätt - begär
LYCKA TILL
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
-
TorpSara
Hej Och jättevälkommen!
Jo, som du gissat är vi här inne inte heller stora fan av att följa barnets egen rytm... Annat än för att bestämma oss för tiderna vi vill hålla oss till.
Men samma mamma-vänner som tittade snett på en när barnen var fyra-fem månader undrar hur vi kan ha haft sån tur
med vår skönt sovande son, som kan nattas överallt och som mår som en prins...'
(Ursäkta utvikelsen
)
Spontant: Det är lite lurigt med entimmespass för de flesta. I allmänhet har barn sömnrytmpass på 5, 20, 45 minuter och 1,5, 2, 25 timme även om undantagen finns.
Funkar det bra med den långa sovningen sist? Jag skulle nog kasta om den och mittenluren, dvs ett 45 minuterspass först på morgonen, två timmar mitt på dagen och sen ett 45 minuterspass på kvällen. Natt mellan 19 och 06.30 eller 19-07.
Han skulle förslagsvis kunna sova 9-9.45 och sen en rejäl lur efter lunch, 12.00-14.00 och sen slänger ni en 45 minutersluren
vid 16-16.45. Efter det är han mogen för en lång skön natt vid 19.
På så sätt funkar mattiderna bra med dem ni har nu på ett ungefär. Sedan när det sovs allt minder är det ju ofta den sista luren som krymper och det blir längre vaken till natten.
Vad tror du om det?
Jo, som du gissat är vi här inne inte heller stora fan av att följa barnets egen rytm... Annat än för att bestämma oss för tiderna vi vill hålla oss till.
Men samma mamma-vänner som tittade snett på en när barnen var fyra-fem månader undrar hur vi kan ha haft sån tur
(Ursäkta utvikelsen
Spontant: Det är lite lurigt med entimmespass för de flesta. I allmänhet har barn sömnrytmpass på 5, 20, 45 minuter och 1,5, 2, 25 timme även om undantagen finns.
Funkar det bra med den långa sovningen sist? Jag skulle nog kasta om den och mittenluren, dvs ett 45 minuterspass först på morgonen, två timmar mitt på dagen och sen ett 45 minuterspass på kvällen. Natt mellan 19 och 06.30 eller 19-07.
Han skulle förslagsvis kunna sova 9-9.45 och sen en rejäl lur efter lunch, 12.00-14.00 och sen slänger ni en 45 minutersluren
vid 16-16.45. Efter det är han mogen för en lång skön natt vid 19.
På så sätt funkar mattiderna bra med dem ni har nu på ett ungefär. Sedan när det sovs allt minder är det ju ofta den sista luren som krymper och det blir längre vaken till natten.
Vad tror du om det?
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Tackar för svar
Jag undrar en sak till. När vi väl har börjat kura vår Alfred, hur lång tid tad det då (förstår ju att det är individuelt) ungefär innan han slutar vaknar upp på natten. Vi lägger honom vid 19.30 vaknar prick 20.30, 24.00, 04.00 och vid 06.00.
jag är så glad att jag och min sambo har tagit beslutet att kura honom. Känns underbart att inte ha en bebis hängande i tutten två timmar för att kunna somna. Idag åkte jag till stallet och min sambo nattade honom på 15 min.
Jag undrar en sak till. När vi väl har börjat kura vår Alfred, hur lång tid tad det då (förstår ju att det är individuelt) ungefär innan han slutar vaknar upp på natten. Vi lägger honom vid 19.30 vaknar prick 20.30, 24.00, 04.00 och vid 06.00.
jag är så glad att jag och min sambo har tagit beslutet att kura honom. Känns underbart att inte ha en bebis hängande i tutten två timmar för att kunna somna. Idag åkte jag till stallet och min sambo nattade honom på 15 min.
Oj missade de andra inlägget
Hm, det är lustigt med mammagrupper och följa rytmen tänk. Jag mår ju själv mycket bättre om jag äter och sover regelbundet så varför skulle inte barn göra det. Det du skrev är ju rätt irriterande med att ni har sån tur med att er son sover bra. Det är har jag förstått, målmedvetet arbete bakom.
Du har nog rätt med att stuva om sov tiderna lite.
Det som är lite klurigt är att han är svintrött vid ca 9 tiden jag håller honom stången till 9.15 sen sover han till 10.00. Så det stämmer att det funkar bättre med 45 min på morgonen. Idag sov han 1,5 mitt på dagen. men det roliga
är att han vaknar prick efter 45 min, men då vagnar jag honom så somnar han om. Jag ska anteckan och prova följa det du skrev.
Härligt att skriva och få kloka råd. Texten blir lite rumphuggen för jag är lite ovan vid att ha datortid så här på kvällen. Men jag har en sista fundering.
När Alfred vaknar vid 06.00 är han väldigt envis och det tar 20 min att få honom somna om. Jag har ett väldigt dåligt morgonhumör
så min sambo sätts på prov. Jag vill ju att han ska somna om till kl 7 men kampen på morgonen, är en tråkig start. Ska vi hänga i där eller
eller sover han för många timmar på dagen?
Han är väldigt trött på kvällen så att hålla honom vaken längre vill vi inte.
Tack igen för råden
Hm, det är lustigt med mammagrupper och följa rytmen tänk. Jag mår ju själv mycket bättre om jag äter och sover regelbundet så varför skulle inte barn göra det. Det du skrev är ju rätt irriterande med att ni har sån tur med att er son sover bra. Det är har jag förstått, målmedvetet arbete bakom.
Du har nog rätt med att stuva om sov tiderna lite.
Det som är lite klurigt är att han är svintrött vid ca 9 tiden jag håller honom stången till 9.15 sen sover han till 10.00. Så det stämmer att det funkar bättre med 45 min på morgonen. Idag sov han 1,5 mitt på dagen. men det roliga
Härligt att skriva och få kloka råd. Texten blir lite rumphuggen för jag är lite ovan vid att ha datortid så här på kvällen. Men jag har en sista fundering.
När Alfred vaknar vid 06.00 är han väldigt envis och det tar 20 min att få honom somna om. Jag har ett väldigt dåligt morgonhumör
Han är väldigt trött på kvällen så att hålla honom vaken längre vill vi inte.
Tack igen för råden
-
TorpSara
Jo, de är ofta riktigt trötta på morgonkulan. Det finns ingen orsak att ha honom vaken i evigheter då. Du kan till och med lägga för lur efter 1,5 timme på morgonen om du vill. Om du skjuter alla dagtider en halvtimme bakåt så får du dessutom lite längre vaken innan natten, vilket är rätt bra.
Ofta vaknar de efter 45 minuter, och då får man lära dem att sova vidare, vagnen är utmärkt för det, och även ramsan.
Morgonen kan strula ett tag. Det bästa tipset är att inte springa ut och in för mycket, de blir ju lite sällskapsjuka då
... Och att det är BECKSVART där de sover.
Att kapa dagslurarna kommer inte att göra någon skillnad.
Ofta vaknar de efter 45 minuter, och då får man lära dem att sova vidare, vagnen är utmärkt för det, och även ramsan.
Morgonen kan strula ett tag. Det bästa tipset är att inte springa ut och in för mycket, de blir ju lite sällskapsjuka då
Hej igen.
vakna 7.00
sova 9.00-9.45
sova 12.15-13.45
sova 15.20-16.05
sova 19.00
Så här set schemat ut nu. Det fungerar bättre. Idag somnade han supersnabbt vid 9 tiden
. Inga problem att lägga honom vid 12.15 heller. Sov hela
passet igenom utan att vakna. Har ätit som en liten gris. Inatt vaknade han bara vid 05.15 somnade om till 06.50. Vi sjöng så att han lugnade sig vid 06.50. tog sedan upp honom. Kul att ha en liten knodd som ler åt en när man tar upp honom.
Tack för alla råd. Nu känner jag mig lugnare inför mammaträffarna. Jag behöver inte få förståelse där. Nu vet jag att det här sättet passar vår lilla familj. Idag har jag liksom svävat på moln. Snickrat ihop en bokhylla och lagat god mat. Allt medans Alfred sov sitt långpass. Skönt att inte vara utmattad på grund av vakna nätter. Lite rädd för bakslag men jag antar att det hör till.
tackar igen 8)
vakna 7.00
sova 9.00-9.45
sova 12.15-13.45
sova 15.20-16.05
sova 19.00
Så här set schemat ut nu. Det fungerar bättre. Idag somnade han supersnabbt vid 9 tiden
Tack för alla råd. Nu känner jag mig lugnare inför mammaträffarna. Jag behöver inte få förståelse där. Nu vet jag att det här sättet passar vår lilla familj. Idag har jag liksom svävat på moln. Snickrat ihop en bokhylla och lagat god mat. Allt medans Alfred sov sitt långpass. Skönt att inte vara utmattad på grund av vakna nätter. Lite rädd för bakslag men jag antar att det hör till.
tackar igen 8)
Hej hopp
Tänkte avlägga lite rapport om nattning. Vill gärna ha råd
Jag och min sambo var kanske lite naiva, trodde att nattningen skulle flyta på precis som dom två första nattningarna.
Vi la honom klockan 19 och sov till 20
. Sen vaknade han och var arg, alltså riktigt arg. Han skrek och skrek, vi sjöng utanför dörren. Inte så mycket respons. Han skrek oavbruttet till 20.30. Vi blev rädda och trodde att han hade ont någonstans. Så vi tog upp honom. Han lugnade sig ganska snabbt och låg lugnt över vårt knä. Vi insåg då
att han inte hade ont någonstans utan helt enkelt inte ville sova. Så vi peppade varandra och la honom igen. Alltså vi buffade på honom, det här är tredje natten och vi ska, vad jag har förstått inte buffa. Hur ska vi göra?
Han blev arg genast eftera att vi slutat buffa. Vi ramsade ut oss själva och ramsade 4 gånger utanför dörren.
Han tystnade i 30 sek sen började han hom. Vi ramsade 4 gånger utanför dörren. Högt och bestämt. Han tystnade. började skrika efter 30 sek. Han skriker arga skrik. Sådär höll vi på i 45 min.
Jag kände att nu blir jag arg själv
Så jag gick in la honm tillrätta och gjorde solfjädern. Ramsade en gång sen gick jag ut och ramsade 4 gånger.
Han var tyst 10 min.
Sen började det hela om. Han skrek vi ramsade utanfördörren. Vår ramsa är; Sov nu lilla vän imorgon får du leka.
Efter cirka 20 min blev han tyst.
Då hörde jag och min sambo såna hjärtskärande andetag, ni vet när man gråtigt mycket och hulkar efteråt.
Usch det var jobbigt att lyssna på det. Efter 10 min hörde vi en suck sen sov han till klockan 7 då jag väckte honom.
Gör vi rätt
Jag tror så här i efterhand att vi vagnat för mkt, samt buffat för mkt så när vi slutar blir han arg. Precis som med tutte tidigare. Nu när jag la honom för att sova efter frukosten så vagnade jag tills han var tyst sen sjöng jag 4 g.
Han blev sur och började sjunga. Vagnade tre ordentliga tag sen ramsan 4 g. Sen sov han.
Väldigt tacksam för svar.
Ida
Tänkte avlägga lite rapport om nattning. Vill gärna ha råd
Jag och min sambo var kanske lite naiva, trodde att nattningen skulle flyta på precis som dom två första nattningarna.
Vi la honom klockan 19 och sov till 20
Han blev arg genast eftera att vi slutat buffa. Vi ramsade ut oss själva och ramsade 4 gånger utanför dörren.
Han tystnade i 30 sek sen började han hom. Vi ramsade 4 gånger utanför dörren. Högt och bestämt. Han tystnade. började skrika efter 30 sek. Han skriker arga skrik. Sådär höll vi på i 45 min.
Jag kände att nu blir jag arg själv
Han var tyst 10 min.
Sen började det hela om. Han skrek vi ramsade utanfördörren. Vår ramsa är; Sov nu lilla vän imorgon får du leka.
Efter cirka 20 min blev han tyst.
Då hörde jag och min sambo såna hjärtskärande andetag, ni vet när man gråtigt mycket och hulkar efteråt.
Gör vi rätt
Jag tror så här i efterhand att vi vagnat för mkt, samt buffat för mkt så när vi slutar blir han arg. Precis som med tutte tidigare. Nu när jag la honom för att sova efter frukosten så vagnade jag tills han var tyst sen sjöng jag 4 g.
Han blev sur och började sjunga. Vagnade tre ordentliga tag sen ramsan 4 g. Sen sov han.
Väldigt tacksam för svar.
Ida
Hej Ida!
Välkommen till Forumet
En liten fråga: Sover Alfred i spjälsängen på natten och vagn dagtid? Undrar lite eftersom du skriver om både buffning och vagning.
Hur gick det inatt? Skriv och berätta så ska jag ge er råd hur ni ska fortsätta.
/Elle
Välkommen till Forumet
En liten fråga: Sover Alfred i spjälsängen på natten och vagn dagtid? Undrar lite eftersom du skriver om både buffning och vagning.
Hur gick det inatt? Skriv och berätta så ska jag ge er råd hur ni ska fortsätta.
/Elle
Hej Elle
Det stämmer. Han sover i vagnen på dagarna och i spjälvagga på natten. Men vi behöver skaffa oss en spjälsäng, kanterna är för låga på vaggan.
Varför jag lägger honom i vagnen på dagarna är dels för att han ska få sova ett dagpass ute men sen också för att jag är fortfarande lite orolig för att jag inte ska få honom att somna i sängen. När min sambo är hemma på kvällarna så känner jag mig lite lugnare. Han somnar bäst när jag vagnar honom ute.
Om jag tar den här dagen som exempel.
Alla sovpass har gått smidigt. Vi la honom nu på kvällen kl 19. Solfjädrade 2 tryck sen ramsade vi ut. 4 ramsor utanför. Och han fattade galoppen
Nu precis skrek han till en gång men det var ett gnällskrik inget, hjälp jag är ensam skrik. Så vi avaktade. Han blev tyst. En sak som fungerar är att ramsa och sen gå runt i lägenhetn och göra ljud, plocka med disk, prata, städa lite
(min sambo och jag har inget att skylla på längre)
Mina frågor har jag nog fått svar på via Alfred eftersom han nu förstår att ramsan betyder sömn. Jag var osäker på om vi buffat, vagnat för mkt. Jag har en tendens att göra det. Innan vi kurade honom så buffade vi på spjälvaggan och vi håll ett taffligt tag på rumpan. Så höll vi på tills han somnat och slutade man innan så blev han jättearg och vi fick hålla på i evigheter. De sitter liksom i. En annan sak som jag undrar är om det är dumt att gå med vagnen efter jag vagnat och sjungigt. tänker mig att han blir van av att det gungar lite.
Sen undrar jag med ramsorna, dag/natt. Varför har man två olika
Det var nog allt för denna gång
Det är otroligt att kunna få hjälp och råd här. Jag hade blivigt helt utpumpad
annars. Tänk som det var för bara två veckor sedan, då tuttade han säkert 10-15 gånger varje natt. Så fort jag flyttade på mig vaknade han och skulle ha tutte. Känns bra att lära honom hur man sover.
Ida
Det stämmer. Han sover i vagnen på dagarna och i spjälvagga på natten. Men vi behöver skaffa oss en spjälsäng, kanterna är för låga på vaggan.
Varför jag lägger honom i vagnen på dagarna är dels för att han ska få sova ett dagpass ute men sen också för att jag är fortfarande lite orolig för att jag inte ska få honom att somna i sängen. När min sambo är hemma på kvällarna så känner jag mig lite lugnare. Han somnar bäst när jag vagnar honom ute.
Om jag tar den här dagen som exempel.
Alla sovpass har gått smidigt. Vi la honom nu på kvällen kl 19. Solfjädrade 2 tryck sen ramsade vi ut. 4 ramsor utanför. Och han fattade galoppen
Mina frågor har jag nog fått svar på via Alfred eftersom han nu förstår att ramsan betyder sömn. Jag var osäker på om vi buffat, vagnat för mkt. Jag har en tendens att göra det. Innan vi kurade honom så buffade vi på spjälvaggan och vi håll ett taffligt tag på rumpan. Så höll vi på tills han somnat och slutade man innan så blev han jättearg och vi fick hålla på i evigheter. De sitter liksom i. En annan sak som jag undrar är om det är dumt att gå med vagnen efter jag vagnat och sjungigt. tänker mig att han blir van av att det gungar lite.
Sen undrar jag med ramsorna, dag/natt. Varför har man två olika
Det var nog allt för denna gång
Det är otroligt att kunna få hjälp och råd här. Jag hade blivigt helt utpumpad
annars. Tänk som det var för bara två veckor sedan, då tuttade han säkert 10-15 gånger varje natt. Så fort jag flyttade på mig vaknade han och skulle ha tutte. Känns bra att lära honom hur man sover.
Ida
Hej Ida!
Bra jobbat! Skriv gärna in i din signatur hur gammal Alfred är och när ni började kuren. Är bra info att ha när vi ska hjälpa er.
Fortsätt jobba på så här bra och ha målet för ögonen, här ska sovas, gott och lääänge
/Elle
Bra jobbat! Skriv gärna in i din signatur hur gammal Alfred är och när ni började kuren. Är bra info att ha när vi ska hjälpa er.
Nu är det slutbuffat/vagnat! Det är endast KRISverktyg! Vid läggning dag som natt så busa för fullt på väg till sängen/vagnen, lägg tillrätta ordentligt, kort solfjäder och ut/bort med ramsan. Avvakta sedan och gör gärna ljud, då slipper du överkoncentrationen på sonen och han hör att du finns där. Blir han ledsen så ge en påminnelseramsa. Bekräfta honom när han lugnat sig.Sköldis skrev:Jag var osäker på om vi buffat, vagnat för mkt. Jag har en tendens att göra det. Innan vi kurade honom så buffade vi på spjälvaggan och vi håll ett taffligt tag på rumpan. Så höll vi på tills han somnat och slutade man innan så blev han jättearg och vi fick hålla på i evigheter. De sitter liksom i.
Jag skulle rekommendera dig att lägga enligt ovan och när han somnat och sovit i ca 10 minuter så kan du gå. Då vänjer han sig inte vid att vagnen måste vara i rörelse för att han ska kunna somna. Vad menar du med att du sjungerSköldis skrev:En annan sak som jag undrar är om det är dumt att gå med vagnen efter jag vagnat och sjungigt. tänker mig att han blir van av att det gungar lite.
De behöver inte vara helt olika utan bara att dagramsan inte innehåller ordet natt.Sköldis skrev:Sen undrar jag med ramsorna, dag/natt. Varför har man två olika![]()
Fortsätt jobba på så här bra och ha målet för ögonen, här ska sovas, gott och lääänge
/Elle
Tackar för svar
Sjunigt, menade ramsat. Har precis beställt Sova hela natten boken. Trodde jag hade läst på som sjutton men kanske inte ändå
Det här är tredje natten på kuren. Vi började för en vecka sedan men Alfred blev superförkyld och hade svårt att sova på magen. Snorade och hade feber. Vi körde på med dagsschemat, men vi fick lägga in 5 minutare med sömn. Sen återgick vi till kuren. Så det är tredje natten vi är inne på nu. Alfred är 5 mån. I dag när han skulle sova ute i vagnen så la jag ner honom och han blev genast sömnig. Var det fel att ramsa då.
Jag ramsade 4 gånger sen sov han. Han är lite orolig på nätterna. I natt hade han vänt sig på rygg och vaknade 2 gånger. Det är svårt att få honom att skratta på kvällen, han är trött och grinig. Vi badar innan gröten och då är han en riktig liten glad pojke. Men sen är det som orken är slut. Börjar ofta gråta när vi ska ta på pyjamas och blöja. Bekräftelseramsan ska man om jag förståt rätt säga efter ramsan.
Några tips på hur det kan låta. Vi trodde att bekräftelseramsa och nattramsa var samma sak
Som sagt boken är beställd
ida
Sjunigt, menade ramsat. Har precis beställt Sova hela natten boken. Trodde jag hade läst på som sjutton men kanske inte ändå
ida