Ursäkta, 4 dgr, jag förstår inte problemet och påtalar också detta...Vi är två vuxna som har 1 barn, mormor, farmor finns också tillgängliga. Jag har hela mitt vuxna liv prioriterat och strukturerat min tillvaro och ser inte mitt barn som en belastning. När de märker att det inte går att spela på "dåligt samvete" så går de över till att prata om hur jobbigt det är att ha småbarn och att det övriga livet måste stå på vänt, tills barnen blir större. Otroligt provocerad av att de återigen vill hävda att 1 barn är så otroligt jobbigt, säger jag att jag ser inte mitt föräldraskap på det sättet. Jag har mitt liv, mitt barn ska få det absolut bästa, men mitt barn är definitivt ingen belastning. Hon är ju tvärtom källan till att man ler nu när man går upp på morgonen. Jag kan inte förlika mig med bilden om att det måste vara så jobbigt, vi är ju två personer på en liten 7 månaders.
När jag kommer därifrån så har vi ägnat mesta tiden på intervjun åt att de bekräftat varandra i hur jobbigt det är att ha småbarn...och att jag är en strålande person, men måste nog stå på "vänt" tills mitt barn blivit större...Jag var både arg och ledsen när jag kom hem men insåg också att det går att välja att göra annorlunda. Jag böjar jobba, jag och min man drar samma lass hemma, vi stöttar varandra och vår dotter är livets glädje, ingen belastning eller otrolig arbetsbörda. Jag är uppvuxen på bondgård. Man går upp samma tid året om, djuren ska ha mat. Så har mitt liv sett ut hela tiden. Jag var ett chefsämne för dem innan jag hade barn, men då hade jag ju mina hästar som också krävde att jag var hemma vissa tider, att jag gick upp tidigare på morgonen, men det var ingen som reflekterade över.
Nej, min lärdom av detta är att man kan välja att gör annorlunda. Jag ska njuta av mitt föräldraskap, min dotter är min största glädje och inspirationskälla. Hon kommer att gör mig till en ännu bättre person