Hjälp med standardmodellen

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Jessica

Inlägg av Jessica »

Men hej Päivi!
Vad kul att höra av dig! Är allt bra?
Ja, jag tänker lite så också, hon har ju klarat 11 timmar, så hon dör ju knappast av 12.
Det funkar bra tycker jag, men nu kurar vi det sista (är planen iallafall), så det strular lite här och där, men inget som känns okontrollerat :) .
Det hade känns bättre om hon var intresserad av att äta något annat än bröstmjölk, men hon verkar ju stå sig hyffsat ändå.
Oj, vad kul att höra av dig! :D
Tack och kram :heart: :heart: :heart: :heart:
Stolt mamma till gosse född i maj 2003 och tösabit född maj 2007.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Det samma! :)

Angående detta med mat: det finns en del variationer där, men du kan börja lite redan nu med fruktpuré och en del gröt till exempel. Just det där med gröt brukar ju vara poppis, och mättar lilla magen extra bra också... :wink:
Jessica

Inlägg av Jessica »

Jo, vi har börjat med gröt och fruktpuréer, men hon får inte i sig en tesked ens ännu.....hoppas det snart går att ladda i henne rejäljt!
Tack igen!
Jessica

Inlägg av Jessica »

Halloj!
Nu har fyra nätter passerat och hon har varit vaken ca en timme varje natt. I natt vaknade hon kl 4 och var vaken till 5. Jag har ju tänkt från början att hon skulle få äta kl 4, men det har ju gått hyffsat ändå och inatt så började jag ramsa innan jag fattat vad klockan var, så då var det ju bara att köra på. Hon vaknade sen 7.30 och var inte särskillt hungrig då. Men nu är frågan åter igen, ska jag ge henne mat eller inte? Eftersom hon är vaken så länge fortfarande kanske hon behöver mat? Finns det någon som vet om man kan begära hel natt trots enbart bröstmjölk?
Tusen tack!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Jessica skrev:Hon vaknade sen 7.30 och var inte särskillt hungrig då.
Om hon inte var VRÅLHUNGRIG, vad är det då som säger att hon skulle vara det kl.04 :? :roll: :lol:

Nej, hon vaknar helt enkelt av "gammal vana" och denna tycker jag du skall se till att bli av med. Verktygen är till för att jobba med och på rätt sätt.

Har du läst denna?

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... b972ae6265

Så, pepping, pepping, Inte gå tillbaka och inte se tillbaka. Se framåt med målet i sikte. Visst KAN man få en 12 timmars natt på enbart amning. :!:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Jessica

Inlägg av Jessica »

Tack, tack, tack! Vad jag längtat efter så klara besked och denna pepping!
Gulle dig! :heart: :heart: :heart: :heart::heart: :heart: :heart: :heart:
Tusen tack!
Gäst

Inlägg av Gäst »

8) Håller med Den Kloka. Om du tvivlar, vad gör då Sötsaken..? :wink:

Heja! :lol:
Jessica

Inlägg av Jessica »

Så sant, så sant :oops:
Nepp, nu ska vargar skjutas!
Det är så fantastiskt med all hjälp man får här, hur sjutton skulle jag klara mig utan er?!
Tusen miljoners tack! :heart: :heart::heart: :heart:
Jessica

Inlägg av Jessica »

Hellu igen!
Sitter och läser i baraboken att folk i 3-4 månaderåldern behöver 15-timmars sämn-inte mer. Då måste jag göra om mitt schema som nu är 12 tim-45min-2tim-45 min. Har ni kloka något förslag på hur ett bra schema kan se ut?
Nätterna har förövrigt havererat......måste börja om igen....
Klara håller på att lära sig att vända sig, kan det vara orsak till att mat, sömn och allt strular?
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Jessica,

ålder 3-4 mån är det 15,5 timmar sömn som gäller. Vid 5-6 mån är det 15 timmar. Så inte stressa upp sig nu. :lol: :wink:

Sen vid 5-6 mån är det hetaste tipsen att du gör schemat 12-45-2-20 eller 12-45-1,5-45. :wink: På detta sättet är det MYCKET lätt att bara justera och i princip ha kvar "sitt" gamla schema. Du kommer att märka vart du tar bort ca. 30 min lättast. :wink:

Hur går nätterna för er nu? Hur har de "havererat"? :(

:arrow: Grattis, hon utvecklas!! :lol: Det finns MASSA trådar på "vändningscirkus" i sängen leta lite så får du massa tips!

Bästa är att öva "vända tillbaka" på dagarna. Detta gör du lättast genom att lägga henne på rygg och föra över ena foten över kroppen så hon lär sig att vända sig själv :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Jessica

Inlägg av Jessica »

I fem nätter så gapades det i minst en timme. Eftersom det inte blev bättre och jag typ bröt ihop, så tog jag upp och matade henne.
Igår var vi på bvc och träffade årets pucko. Hon deklarerade att hon absolut inte gillade Anna Wahlgren. Då jag frågade vad hon inte gillar blev svaret att hon inte gillade hennes metod att få barn att sova- fem minutersmetoden.
Jag blir så jäkla trött när man måste förklara för bvc-folket att det är dom som lär ut den där Bengt Ekehjälmvadhannuheter metoden.
Då kröp det fram att människan inte hade läst nåt av Anna!
Då var jag naturligtvis tvungen att tipsa henne om att åtminstonne läsa något av Anna innan hon snackar skit med folk.
Äh, fyfan, det här skulle jag kunna skriva en uppsats om, men orkar inte just nu. Varit vaken hela natten eftersom Klara inte går upp i vikt som hon ska och nu ska äta mera....
Torsmamma- är det så att jag kan få direktkontakt med dig? Tror att det skulle hjälpa nu....pleace?
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Jessica,

Du har ju PMat mig förr så du vet ju att jag svarar, men jag svarar som jag svarade då :wink:
Jag svarar efter mån av tid och det finns gånger jag inte har tid kanske på en hel dag och då är det tryggare för dig att veta att det finns flera forumister som kan hjälpa dig.

Men vi är alla här för att hjälpa!

Hur går det med matintroduktionen?

När du "tog upp och matade henne" var hon verkligen VRÅLHUNGRIG DÅ? Eller lugnades hon av bröstet?

(hur kom det sig att vi inte sköt de där matvargarna?) :?

Ps. jag har inte nämnt AW på BVC någonsin, mest för att jag VET hur hon tas emot av just dem. Däremot så svarar jag på frågor men inte mera. Vill de veta mer få de läsa sjäva :wink: Ds.
Tor 2006

Jessica

Inlägg av Jessica »

Hej
Eftersom hon inte sov bättre överhuvudtaget på fem nätter, började jag tvivla, samt att jag var (är) in i döden trött.
Nu är skruttan dessutom dunderförkyld och vill inte äta alls knappt.

Jag har försökt övertyga Anna W om att hon borde han nån coaching tjänst och vad jag förstod på henne (jag missförstod säkert), så kunde en del av er proffs hjälpa till så.
Ibland kan man liksom inte formulera en enda vettig tanke på pränt....
Men visst funkar detta, jag uppskattar verkligen all hjälp jag fått och får av er alla! :heart:

Tusen tack snälla och vi hörs vidare! :heart: :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Jessica,

Javisst är vi till för coaching! :heart: Tanken jag bara hade till dig var att håller du din tråd vid liv så får du så MÅNGA fler coacher till hjälp och inte bara lilla skruttiga jag. :oops: :wink:

Vi som är diplomerade försöker i de flesta fall vi tar oss an mera "personlig" kontakt ha fokus på just "Kurandet" och då är det de 3-4 dagarna av kuren samt uppföljningsveckan det handlar om.

Vad jag vet har nog ingen coachat SM i någon lång tid eller så. Men jag förstår dig om du har några speciella "personliga saker" som du känner att du inte kan skriva om här och då behöver mera personlig hjälp under en kort tid, då kan vara av intresse för dig. :wink:

Annars är det ju också så att det kanske sitter en annan mamma och följer just din tråd i samma situation som du och hon läser febrilt för att få samma råd osv... Och då är det ju ovärderligt att just kunna läsa om detta på forum. Så mest är det så, samt att jag vill inte att du skall känna dig "övergiven" om jag vid tillfälle inte skriver på några dagar eller på annat sätt inte kan svara så fort som du behöver. Och då finns ju hela bakgrunden här och vem som helst kan hoppa in och hjälpa till.

Jag kan dock säga att jag håller ett EXTRA stort VAKÖGA på just din tråd, mest för jag har börjat och sen för att jag är hjärtebarnskontrollant för just "späda och små" så fortsätt skriva och jag kommer att fortätta svara så mycket och ofta jag kan.

:?: Hur tycker du detta känns?

Det är svårt när de små är förkylda, har du läst våra förkylda "trådar"?

Här kommer ett gäng. :wink:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... b64b52b15e

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... f84fb19195

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... af394a73b9

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8878

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=9713

Tänk bara så här: När de är sjuka så behöver de ju sova mer än någonsin. Så försök verkligen att jobba på med maten på dagen. Använd marginalkvartar om du behöver för extra sömn. Och följ gärna flera av tipsen i trådarna. De är riktigt bra.

Vi har själva precis avslutat en veckas förkylning och jag kan lova dig att som den Diplomerade SS Tor är så sov han, hostade han så han kiknade ibland, snörvlade osv... Allt hela nätterna utan att klaga, utan nezeril, utan alvedon. Vi bara sög med Näsfrida och han visste instinktivt att sova skulle göra honom bättre så han sov och hostade om vart annat men skrek inte och grät inte. Detta tycker jag beskriver bra hur viktig sömnen faktiskt är när man är sjuk, inte att man skall få den upphackad av en orolig mamma eller pappa som kommer in med en flock vargar.

Jag finns och jag läser, skriver så mycket och ofta jag kan. Finn stödet här och försök att se framåt och ha målet i sikte. För oavsett hur hon mår så måste hon få äta och sova som folk. Och äta skall hon I ÖVERFLÖD!

Kram på dig :heart:
Tor 2006

TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej! Hur går det med förylningen där hemma?

:lol: Tänker på er. :lol:
Tor 2006

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"