Konsten att backa, skjuta vargar och fixa attityden.

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
TorsMamma
Forumets ordförande

Konsten att backa, skjuta vargar och fixa attityden.

Inlägg av TorsMamma »

Jag har skrivit ihop lite från olika trådar och försökt att få ihop 2 olika scenario om hur man kan "backa" från en situation man känner att man har fastnat i en tid.

Detta är mina erfarenheter och inte någon sanning som står skriven i SHN, men hoppas att det även kan hjälpa dig som läser detta. :D

Ni får gärna fylla på mer härliga erfarenheter på hur man kan "backa" när man har "testat" och "provat" det mesta. :wink:

En mamma situation:

Mitt barn 6 mån skriker vid läggning. Jag har läst SHN boken och gor som det står. Men jag tycker inte att det fungerar. Vad skall jag göra?

Vi brukar lägga honom vid 19 tiden och går in i sovrummet, drar ner rullgardinen, säger gonatt till lampan, lägger ner honom och lägger tillrätta, buffar lite för markering och sen solfjädrar kort och går ut med ramsan.
Innan jag ens hunnit utanför dörren börjar han skrika hysteriskt. Jag går in och buffar honom lugn och går ut med ramsan. Innan jag hunnit utanför dörren skriker han hysteriskt igen. Vad skall jag göra nu? SHN kuren går ju faktiskt inte ut på att de skall skrika sig till sömns!?
Jaha, backa och avvakta ännu mera!? Hur kan man göra detta utan att det känns som 5-minutersmetoden är ju då min fråga? Nåja, jag väntar och väntar. Skriket avtar inte, det här känns VÄRRE än 5min, för då får man ju gå in och lugna i alla fall.
Pappa går in, lugnar – stoppar i nappen, han blev tyst på 2 sek och somnade direkt!

Hur gör vi nu!? Använda nappen? Fortsätta kura utan nappen? En gång ingen gång, ok. Fortsätter väl där vi var igår då. Se till att ramsan får sista ordet. Hmm…. Den där ramsan igen… Ok, får väl försöka med det då, har ju inte så mycket att förlora.
Nästa kvall samma sak, Jag Ramsar, och ramsar, och ramsar och åter ramsar. Inget hjälper!!! Han är nog inte gjord för den här SHN kuren…

Jag laser mer i SHN boken. Jaha, jag gör fel, inte sonen! Ok, jag skall ta ledningen. Men vaddå inte testa, genomföra?? Har ju genomfört ju!!

Avvakta och backa mera!!?? Va? Va? Om jag nu har kört 5min så här länge så kommer det ju att bli rena rama 20min för att inte säga 60min!! Så här skulle det ju ABSOLUT INTE VARA!! Det skulle ju vara klart på 3 dygn!?! (och visst en uppföljningsvecka). Men detta är ju galet, vi har ju hållit på i flera veckor nu!!
Backa bandet till natt 1 eller 2 och börja om. Ja, ok då. Slipper i alla fall 5mm så det kan ju vara värt ett försök. Skall testa detta.

Ok, jag skall backa ännu mera. Mmmm…. Skall försöka testa att bara ge en ramsa nästa gång han skriker utanför dörren… Så jag säger ramsan och nu skriker han om möjligt ÄNNU mera. Varför ”tar” inte ramsan, vi har ju hållit på med detta i över 1 vecka nu?!

Skall jag gå in och buffa först igen? Jag tror inte han förstår ramsan, han skriker ju om möjligt ÄNNU mera när jag ger honom bekräftelseramsan.
Backa mera?!? Avvakta?!? Ok, står utanför rummet och avvaktar…. Väntar 5 min, ger en ny ramsa, inget händer?! Han skriker fortfarande som en hysterisk bebis! Går in och buffar X4. Ut med ramsan. Tyst i 2 min, sen hysterisk gråt.”

Träsk: buffträsk, vagnträsk, ramsträsk, solfjäderträsk, överkoncentrationsträsk, trafikträsk, tveksamhetstrask, attitydstrask..
Symptom: skriket slutar snabbt vid åtgärd och när man slutar blir det om möjligt ÄNNU värre! Barnet ligger och gör nöjda ljud samtidigt som man t.ex. buffar. Barnet lugnar sig fort men somnar inte utan istallet fastnar man.

Vargar: har jag gjort rätt? Skulle jag säga ramsan så här? Varför sover du inte? Skall jag buffa, solfjädra eller ramsa? Detta funkar ju inte! Detta är ju bara såååå jobbigt, kan h*n inte bara sluta gråta snart? Hur lång tid skall detta ta? Hur många gånger skall jag buffa? Hur länge skall jag avvakta?

Attityden: Nu testar jag att ramsa, nu borde du bli tyst. Kan du inte bli tyst för mamma/pappa? Nu kan jag väl gå ut ur rummet, visst? Nehe, jag skulle kanske ha varit kvar längre? Den där ramsan, den kan man väl inte få att funka? Kanske är buffa endå det som faktiskt funkar…? Hur skall jag säga ramsan, lugnt, högt, argt, snällt, säkert, stadigt??
Främst, söka barnets bekräftelse på att man har gjort rätt!

En annan mammasituation:

Min son skrek och jag behövde en handlingsplan. Jag buffade när han skrek och gick ut med ramsan men han verkade inte lugna sig av detta. Fick denna verktygslista:

Verktygslista:
1. GOR INGENTING
2. Normala ljud i huset
3. Prat oss vuxna emellan/telefonsamtal
4. Ramsa
5. Mozart
6. Ramsa igen
7. Tillrättaläggning
8. Solfjäder
9. Buffning/vagning

Hur skulle jag använda dessa verktyg i min åtgärdsplan?

Så här gjorde jag. Han låg och skrek, jag var inte riktigt säker på varför men eftersom varje skrik är en fråga så gick jag in och började buffa. Han slutar skrika fort men blir inte sömntung och när jag ”saktar” ner buffningen i takt en aning lufter han på huvudet och märker att jag kanske håller på att avsluta och då ger ifrån sig ett litet skrik. Så jag fortsätter buffa… Inser efter en stunds buffning att han är ju lugn men inte sömntung och detta känns nog mera som om jag är på väg in i buffträsket.
Slutar bums och går ut med ramsan. Får mig en utskällning (han blir om möjligt ännu argare). Jag och min man börjar rensa i ett stort skåp vi har i allrummet utanför sonens rum. Detta skramlar och låter en del och jag märker att sonen inte skriker hela tiden, han tar liksom små, små korta pauser och lyssnar själv av.
Nu börjar han gråta, när han skriker låter det något fruktansvärt, men när han gråter så låter det självömkande och lite mera hulkigt. Då bestämmer jag mig för att gå in och hålla en solfjäder (vill ju backa, men inte hur långt som helst och inte från 10 till 2 på en gång). Håller solfjädern lite hårt vid stjärt och rygg och lite mera flexibelt vid huvudet då han vrider på huvudet från sida till sida, samt suger på vänster tumme så då brukar det kännas bra att han kan detta. Skjuter upp kroppen i en båge och blir arg, jag tar tag i benen och lägger tillrätta igen och sen på med solfjädern igen. Håller och andas lugnt, jag vet vad jag gör, jag kan stå här hela natten som så skulle krävas. Andas djupt och känner mig själv väldigt trött och sömntung.
Märker att sonen nu hittat sin tumme, hulkar till en aning och sen kommer en härlig suck. Då mjukt, mjukt ger jag ett litet tryck med händerna och mjukt nästan sjunger ramsan (som jag startar i princip utanför dörren) x4 med bekräftande och mjuk stämma och inte så jättehögt. På vägen bort som jag sjunger denna går jag tillbaka till skåpet och börjar fortsätta städa det (=husljud).
Sonen är tyst en stund men börjar gny och beklaga sig en aning. Jag fortsätter städa i skåpet och ger honom en lugn och vaggande ramsa ända från andra sidan av huset och sonen tystnar och jag fortsätter göra ljud.
Solfjädern visade det sig att jag höll i över 20 min, men för mig känns detta bra. Det är ju enl. verktygslistan faktiskt att backa från ett steg och ner till ett annat, sonen förstod att ok ingen ”thaimassage” mera och somnade efter 1,5 timmes jobb.
Jag har målet för ögonen och har bestämt mig för att jag behöver ju faktiskt inte buffa för att han skall lugna sig, även om det ger snabbast resultat. Utan att stå och hålla en solfjäder känns bra för mig, då känner jag att jag VET vad jag gör och att han inte ligger och skriker i sin ensamhet.
Nästa natt bestämmer vi oss för att vara ännu sakligare. Massor av skratt till go natt! Inga långdragna läggningar utan direkt från skrattet, flyg in i sängen, läggs ner upp med armarna, sträcker på benen på med täcket. UT, säga ramsan på väg BORT från rummet och gå in i köket och laga mat. På med köksfläkten, skramla i lådor och duka bordet.
Jag hör inga hysteriska skrik, har han protesterat så har inte jag hört det men hade han haft en RIKTIGT kris så skulle jag höra det. Men jag står inte UTANFÖR och avvaktar utan jag har så mycket annat att göra.
Natten därpå, massor av skratt till gonatt. In, läggs på med täcket, ut med ramsan. Som jag fortsätter säga på väg in i badrummet där jag sköljer ur badkaret med duschen så fort ramsan är klar. Tömmer papperskorgen och går ner på nere våningen och gör husljud. Allt är tyst. Efter ca. 10 min tystnad går jag upp och ser att sonen sover, lägger på täcket lite extra och känner mig stolt att han sover så gott och att jag numera VET hur jag vill agera om detta händer igen.

Lyssna av och gå på känslan, det går inte att säga buffa X gånger, eller ramsa X gånger, avvakta X min. När känslan säger: NU vill jag helst ta upp dig, då ger man besked med hjälp av verktygslistan, lite beroende på hur långt jag har backat och min plan säger. Jag vet vad jag gör! Lugn och Trygg!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Ewa

Inlägg av Ewa »

Gott jobb, TorsMamma :thumbsup:!
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Du är en klippa :D
Mycket bra skrivet :!:
Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
duggan

Inlägg av duggan »

Superbt jobbat! :wink:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Lillamolntuss

Inlägg av Lillamolntuss »

Mee liiiiiike! :thumbsup:
Flicka :heart: maj -04 (kurad jan -05), Pojke :heart: mars-07 (okurad, men standardmodellad)
(Ständig tidsbrist = Korta konstiga meddelanden. Sorry! )
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Tack vad gulliga ni är :oops: :lol: Jag hoppas bara att detta kan hjälpa någon/några. :lol:

Var lite orolig att en och annan Dipl. SHN-kurare skulle tycka detta var dåligt, det är ju inte riktigt enl. boken om man säger... :oops: :D

:heart: :heart: :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
JH

Inlägg av JH »

Superbra!! :thumbsup:

Precis vad en sån som jag behöver (en sån som inte jagas av jättemånga vargar men som har en tendens att fastna i diverse träsk ändå! :roll: :oops: :shock: )
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
Mamma J

Inlägg av Mamma J »

Underbar läsning och det känns så bra att få bekräftelse på att det verkligen gååår att komma tillrätta med alla träsk som man kan hamna i! Och att låta förnuftet och känslan styra huuuur man kan hitta attityden igen!

Tack Torsmamma! :D
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:lol: Tack själv Mamma J! :lol:

Jag blir så glad när det jag skriver verkligen kan hjälpa! :heart:
Tor 2006

ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Hej du!

Jag har läst den här tråden för länge sedan, men "dammade" av den nu. Den är så (VARNING - nu kommer ett svärord!!!) JÄVLA bra!

Är ju själv i överkoncentrationsträsket och trampar med jämna mellanrum (är på väg ur nu, men fasen vad det griper tag i gummistövlarna!!), så jag vet ju hur det är. I min situation behöver man påminna sig själv ibland (eller rätt ofta!). Är man en sådan typ som går in för saker och ting med själ och hjärta, hull och hår, då är det HOPPLÖST SVÅRT att hålla sig ifrån åtminstone ETT träsk! Vips så står man där i träsket och trampar hysteriskt. MEN DET GÅR ATT TA SIG UR!!! Fast det är nästan också som att hamna i ett träsk! Jag måste tvinga mig att fokusera hysteriskt på något annat och gärna bli lite fanatisk när det gäller DEN saken istället.

Att släppa taget, att sluta tänka, att sluta analysera - det är nog lite som att sluta röka. SVÅRT! Men helt klart värt det!

Kramar på dig och grattis till en superbra tråd! Jag kommer säkert att återkomma till den! Fast just nu försöker jag undvika ämnet helt... :wink:

// Åsa
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

TACK!
Vet att det var ett tag sen du skrev det här, och jag har läst det innan. Men i dag har inte allt klaffat som det brukar. Sonen vaknade efter en timme på långvilan och det tog mig 45 minuter :shock: att få honom att somna om. Ganska lagom tills han skulle upp med andra ord. Har aldrig här innan. Jag är trött och på dåligt humör om MINSTA LILLA går fel just nu. Stackars sonen som inte kunde få några raka besked :!:

Så jag läste ditt inlägg igen. För självförtroendets skull. Så jag kan skjuta vargar igen. Plötsligt finns den där igen, attityden. TACK Torsmamma, du är så himla klooook! :heart:
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

OJ Tack! :lol: :heart: :cry: :oops:
Tor 2006

majbrittsanna

Inlägg av majbrittsanna »

Hmm.. det här var mkt bra tycker jag. För mig som har läggningsproblem. Tack. Nu vet jag hur jag ska agera kommande kvällar.
Anna - mamma till Loa född 100613
Kurstart 101105 (med kvällsmål kl22)
Minikur för att få bort kvällsmål start 101111
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:thumbsup:
Tor 2006

Klara&John

Re: Konsten att backa, skjuta vargar och fixa attityden.

Inlägg av Klara&John »

Gud så bra skrivet! Tack för hjälpen! <3
Mamma till Klara född 2010-11-28 och John född 2012-05-07 som började kuras den 14 nov-12
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"