Grönsaker fy och blä...

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Filips mamma

Grönsaker fy och blä...

Inlägg av Filips mamma »

Min lille Fille (6 mån om 8 dgr) kväljs så fort det serveras grönsaks- eller köttpuré till middagsmat. Jag försöker att få det slätt och fint med bröstmjölk i och maten är alltid ljummen. Men det går bara inte, inte ens med "muta" i form av fruktpuré längst ut på skeden. Finns det något knep jag inte känner till?

Gröt är hans favvo och banan så det äter han med glupande aptit.

Tänkte även höra hur mkt han bör få i sig under dagen. Han har börjat vakna runt 06 på morgonen vilket han aldrig gjort tidigare. Jag ammar på morgonen, Filip har tröttnat på tutte. Under dagen blir det ersättning men det är ingen hit heller nu längre, han dricker sällan ur.

Nu ser hans "foderstat" :wink: ut som följer:

Frukost: Bröst plus 110 ml ersättning
Lunch: 110 ml ersättning (dricker ej ur) stor gröt med katrinpuré + banan
Middag: 110 ml ersättning (dricker ej ur) grönsaks- eller köttpuré (leker bara med maten) + fruktpuré
Kvällsmat: 110 ml ersättning (dricker knappt ngt) stor gröt med katrinpuré + banan.
Kvällsslurk: 150 ml ersättning (dricker aldrig mer än 25 ml)

Ser detta ok ut eller är det ngt som ska till eller ändras?

Trevlig helg!
Mamma till Filip född 15/3-07 kurad 10/6-07 :heart: :heart: :heart: :heart:
Puffis
Kontakt:

Inlägg av Puffis »

Det enda jag tänker på är att det kanske är dags att börja med välling istället för ersättning. Inte som måltidsdryck utan som frukost och kvällsslurk.
Tuva, född 060304 SHN-kurad vid 9 månader, Leo född 071001, SM från start och minikurad vid 4 månader.
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Ger du ersättningen först? Aptiten blir kanske bättre om du tar purén först? Eller ge vatten efteråt.
Mata

Inlägg av Mata »

Om han gillar söta saker så kanske sötpotatis är något? Det är en av de nyttigaste grönsaker som finns faktiskt enligt tabellerna...
Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09

There´s a place in heaven for women who help other women...
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hejhej! :D

Vilka tider ger du maten? Hinner han bli hungrig? Helst ska det ju gå minst tre timmar mellan målen - men detta har du nog redan koll på...

Att han vaknar kl 6 redan gissar jag beror på den minimala kvällslsurken, utifrån vad du skrivit. Det totala matintaget på dagen är inte heller så stort som det kunde vara.

Du kan ju också börja med välling nu, antingen den vanliga havrevällingen, eller de mildare sorterna från 6 månader. Ta hälften ersättning/hälften välling i början för en mjuk övergång.

För att maxa matintaget skulle jag göra följande:
:arrow: Morgon: amning samt påfyllning av välling eller ersättning
:arrow: Målen på dagen: börja med gröt/puré-delen, låt honom äta så mycket som går i. Toppa med ersättning. Efterhand som det går i mer mat, så byter du ersättningen mot vatten som måltidsdryck istället.
:arrow: Kvällsslurken: Byt ut mot välling så att det bli lite mer mättande! Det får gärna gå 2 timmar eller mer sedan senaste målet, så att han hunnit bli lite sugen igen.

Att han kväljs när du serverar matiga pureer:
:arrow: Servera samma sak många dagar i rad, på samma tid.
:arrow: Kanske göra lite lösare i konsistensen?
:arrow: Krydda med lite örtkryddor? Dock inte salt, och kanske inte heller peppar :wink: .
:arrow: Tålamod!
:arrow: Om han fortsätter kväljas av köttpureerna kanske han är vegetarian :lol: :wink: .

Kolla in de klistrade länkarna längst upp i mat,mage-forumet för bra recept om du gillar att laga hans mat själv!

Lycka till!
/Jenny
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Det finns verkligen något som heter "smakfönster". Då barnen helt plötsligt äter allt. Fortsätt att erbjuda, och bjud på lite ätbart som leksaker (skorpor, gurkinnankråm, avokado). Du märker när han öppnar sina fönster. Tills dess är det bara att erbjuda och testa. Ett tips kan vara att inte bjuda för slät puré. Är den bara mjuk nog så kan lite grövre saker fixa biffen!
Filips mamma

Inlägg av Filips mamma »

Tack för bra svar :D Välling here we come...

Mattiderna är idag:
Frukost 07.30
Lunch 11.00
Middagsmat 14.30
Kvällsmat 17.30
Nattslurk 19.00

Filip blir så trött på kvällen och han orkar oftast inte vara vaken till 19.30, därför ger vi nattslurken så tidigt. Som jag ser det blir det svårt att få in två timmar mellan kvällsmaten och nattslurken...

Vad tror du Jenny?

//Malin
Gäst

Inlägg av Gäst »

Haha, identiska tider med våra :lol: . Dom kan du hålla fast vid länge! Tycker det ser jättebra ut!

Jag vet att det är svårt att få avstånd mellan middag och kvällsslurken. När vår nattslurk har strulat har vi serverat middagen 15-30 minuter tidigare. Då blir avståndet liiite längre iaf. I perioder har vi också gjort vällingen lite lösare än enligt paketet, verkar vara godare för Anton.

Hoppas att han börjar gilla pureerna snart!
Filips mamma

Inlägg av Filips mamma »

:D Tack igen :D

Jag får helt enkelt fortsätta och hoppas på att han öppnar munnen för maten. Vi har helt glömt hur det är med tidiga uppvak :wink:

Ha det gött i helgen!

Kram, Malin
Filips mamma

Inlägg av Filips mamma »

Nä nu jäklar har det börjat strula till sig rejält :cry:

Nu äter Filip super dåligt även 17.30 målet som är gröt och banan som han älskar :!: Detta leder ju till att han sover sämre. Hjälp :!:

Kan barnen börja trassla med maten om tänderna är på g? Han gnager och pillar i munnen. Jag har givit skorpa men den hamnar oftast på golvet...

Jag försöker att inte bli alltför stressad av det här. Det är ju en process som går upp och ner. Jag känner även att vi inte riktigt kommer till punkt med läggningen heller. Det är lite varannan kväll gråt och varannan kväll raka rör. Nu har det gått ca tre månader sen vi startade SHN. Jag har fått toppen coaching av Elle under hela tiden. Nåväl det hör inte hemma på denna tråd.

Vad tror ni kloka...

Kram kram //Mallan
Filips mamma

Inlägg av Filips mamma »

Jag vill ge en stooor eloge till Fjällfolket och alla ni andra som klistrat era matrecept =D>

Som tidigare nämnts i den här tråden så vägrade min Filip äta grönsakspuréer [-( ](*,)

MEN jag har tagit tag i detta och gör mina egna puréer nu!

Med hjälp av Fjällfolkets sofistikerade recept med vitlök och godsaker så gapar han (efter två dagar) som en liten fågelunge \:D/

Stor kram //Mallan G
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

JAAAA! \:D/ :heart:

Må matglädjen blomstra =P~

Pussa kladdiga purémunnen från mig, om jag får :wink: :lol:

Härligt!
/Fjällmor
Filips mamma

Inlägg av Filips mamma »

:lol: Såklart du får :lol: :heart:

Jag äääääälskar det här forumet. Föräldrarskapet blir sååå underbart med all fantastisk hjälp från alla erfarna och kloka.

Puss på er alla!

Kram, Mallan G.
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"