dagslurs strul

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
AnnaK

dagslurs strul

Inlägg av AnnaK »

Hej alla,
Hoppas ni mår bra i vintermörkret :!:
Jag har en fråga till er :arrow:
Sen några dagar tillbaka strular det lite med Ivars (9 månader) dagslurar.
Vi har morgon kl 7 och första luren infaller kl 10 i sängen. Men det tar rätt lång tid för honom att somna då och alltid med visst missnöje. Idag satt han i sin säng i 30 minuter (hysat nöjd mestadels av tiden) och somnade inte förrän 10.35 för att sedan vakna 11.15 och ville INTE somna om. Andra mornar är det väldiga protester innan han somnar in. Nästa lur sker 14 i vagnen och nu har han börjat fråga även där innan han somnar och vaknar efter för kort tid och är då väldigt svår att söva om.
Vad tror ni :?: Kan det redan vara dags att köra en lång middagslur istället för 2 mindre :?:
9 månader känns ju lite för tidigt. Är det någon som har ett sådant upplägg för sin lika gamla älskling :?:
Eller ska man helt enkelt bara framhärda och anta att det helt enkelt frågas just nu och går över :?:
/Supertacksam för lite kloka tankar. Kram AnnaK
Mamma till Ivar, född 5 mars-04 och kurad vid 5 månaders ålder samt Wilma, född 13 augusti-06 och vänd från nattsuddare till nattsovare med hjälp av Standardmodellen
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Jag tycker definitivt att du ska behålla två pass på dagen.

Tänk på att det viktigaste är ine att han sover när han ska, utan att han har möjligheten. Han fick lägga sig kl 10 och hade möjlighet att somna eftersom han itne var förtvivlad eller ledsen. Sedan vaknade han kl 11.15, vilket jag förmodar är inom marginalkvarten, så det är ju ok.

Etermiddagsluren har vi kl 14.30 och ni 14 (annars är tiderna desamma). Om han strular vidare även där så senarelägg den en halvtimme. Kanske även förmiddagsluren...

fast som sagt, förutsättningarna är det viktigaste. :lol:

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
AnnaK

Inlägg av AnnaK »

ok, tack för råd. Jag testar hur det går ett par dagar till så får vi se sen.
:)
Mamma till Ivar, född 5 mars-04 och kurad vid 5 månaders ålder samt Wilma, född 13 augusti-06 och vänd från nattsuddare till nattsovare med hjälp av Standardmodellen
ia

Inlägg av ia »

Hej Anna och LO!

Jag kom att tanka pa nar jag laste din fraga, Anna, att det kan kanske vara tvartom ocksa, alltsa att forsta dagsluren infaller for sent. Kan sakert vara sa som du foreslar, LO, att senarelagga kan losa det hela. Men vi har haft liknande strul nar barnen inte kommit i sang i tid och darfor tankte jag tipsa om att ge akt pa om Ivars somntag egentligen kommer tidigare an kl 10. I sa fall kan det vara for att han ar lite overtrott som han inte kommer till ro. En tidigare dagslur, kanske start vid 9.30 eller sa skulle ju da kunna hjalpa honom. Bara en tanke! :D

... en sak till: hos oss ar det ofta lage att kolla blojan om nagon dagslur strular av annars okand anledning... ocksa ett hett tips! :D
Mamma till tvillingar fodda 20 april 2004. Sover som anglar O:) :wink: efter SHN-kur vid 4.5 manaders alder
AnnaK

Inlägg av AnnaK »

Hej Ia,
Du kan absolut ha en god tanke där. Ofta tycker jag att han börjar gäspa runt 9 men har tänkt att det är för tidigt. kanske ska pröva att lägga kl 9.30 någon dag men jag är lite rädd för att det utbryter ännu längre totalkaos då? Men en gång är ingen gång, eller hur?
:) AnnaK
ia

Inlägg av ia »

Hej igen Anna!

Testa och se vad som hander! Om han ofta borjar gaspa vid 9 sa kanske forsta luren kan starta redan da, alltsa att aven 9.30 kanske ar for sent gissar jag.

Hur har det gatt nu de senaste dagarna, har du lagt senare eller tidigare an 10? Hur har det gatt?

kram
ia
Mamma till tvillingar fodda 20 april 2004. Sover som anglar O:) :wink: efter SHN-kur vid 4.5 manaders alder
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"