Snälla, jag behöver hjälp. Min son bara skrik

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Leons Mamma

Snälla, jag behöver hjälp. Min son bara skrik

Inlägg av Leons Mamma »

Hej alla duktiga mammor!

Jag vet inte vad som hänt men min lille pojk skriker som besatt varje gång jag lägger honom :?
Han är 10 mån och vi kurade vid 5,5 mån. Han har varit en ängel de senaste månaderna och dykt ner i sängen med glädje vid läggdags :D
Men nu helt plötsligt ställer han sig upp så fort jag går ur rummet skriker jättehäftigt. Jag har försökt backa, men han skriker sig svettig och jag väntar bara på att han ska svimma. På middagsluren försökte jag få honom att sova i en timme men det gick inte. Jag lade honom brevid mig på våran säng så somnade han med en gång :cry:

Vad göra :?:
Senast redigerad av Leons Mamma den fre 18 mar 2005, 15:34, redigerad totalt 2 gång.
Anna - Mamma till :heart: Leon :heart:, född den 10 maj 2004 och :heart: Noah :heart:, född den 16 september 2007
http://kullerstenochblabar.tradgardsblogg.se/
Leons Mamma

Inlägg av Leons Mamma »

Nu har jag hållt på i 50 min och ÄNTLIGEN tror jag han har somnat.
Känns som att börja om från början :?
Undrar varför det helt plötsligt har blivit så här :?:
Anna - Mamma till :heart: Leon :heart:, född den 10 maj 2004 och :heart: Noah :heart:, född den 16 september 2007
J och Å

Inlägg av J och Å »

Hände oss också denna vecka. Ställde sig upp direkt, skrek, vi avvaktade lite, ramsade, inget bet. Han lät väldigt irriterad och vääääldigt trött. Förde massa ljud, ngt vi nästan glömt då han sovit som den Kung han är. Har ändrat han sovtider under dagen, men inser att han behöver fortfarande en liten kortis på eftermiddan. Ikväll la vi tidigare och inte ett knyst då.

imorgon kör vi återigen två lurar, kortar ner den på eftermiddan.

Har ni ändrat ngt under denna vecka?

Åsa
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
Leons Mamma

Inlägg av Leons Mamma »

Nä, det var ett bra tag sen vi gick från 3 till 2 lurar och det har funkat jättebra.
Det som har hänt nu är ett enda stort frågetecken :shock:
Han verkar rädd på nåt vis och sträcker ut sina armar för att jag ska komma och rädda honom :cry:
Tack och lov sover han fortfarande gott nu. Inte så att jag oroar mig för att han ska vakna inatt, det tror jag inte han gör. Men det är jobbigt att lägga honom när han är så förtvivlad :-(
Leons Mamma

Inlägg av Leons Mamma »

Hallå hallå, jag har fortfarande samma problem.
Jag har backat så mycket så ungen ramlade själv baklänges i sängen. Ilsket rött märke och en jätteledsen pojk som resultat. I skrivande stund har han hållit på att skrika i en timme nu.

Finns det ingen som vill/kan hjälpa mig?
Gunzan
Kontakt:

Inlägg av Gunzan »

Hej,

Tyvärr har jag inget riktigt tips har inte varit med om det själv.
Leo sover ute i vagnen och det brukar inte vara något smärre problem att få honom att somna nu. Det var lite svårare för en månad sedan han skrek så att jag trodde grannarna skulle anmäla mig för barnmisshandel men det var ingen ledsen gråt utan han var svinförbannad.

Kan kanske vara separationsångest men han borde ju veta att inget är farligt när man sover i och med att han har sovit så bra så länge.

Som sagt har inget bra råd att ge dig :(

Kramar,

/Gun
Mamma till Moa -020405 och Leo -040514. Lever efter AW-principen eller borde man s?ga sunt f?rnuft ;-).
Cec

Beskriv vad du gör...

Inlägg av Cec »

Hej!

Beskriv noggrant hur du går tillväga när du lägger honom och vad du gör sen så kanske ngn kan hjälpa dig.

Min son har oxå haft perioder då allt verkar bli helt upp och nervänt men det har gått över med kraftigt och bestämt ramsande.

Berätta mer så ska vi försöka hjälpa dig! :roll:
//Cec
Mamma till Elvis född 4 mars 2004.
Leons Mamma

Inlägg av Leons Mamma »

Tack för era svar :)
Iom att allt har fungerat så bra så har vi inte behövt göra nåt speciellt vid nattningen. Utan det är pyjamas, lelle och bingen. Go'natt-ramsan ger vi honom på vägen ut. Inte ett knyst. Han somnar på direkten som en klubbad säl :D
Dagslurarna har heller inte varit nåt speciellt med utan det har bara varit att lägga och en ramsa på vägen ut. Somnat på momangen!

Jag kanske har veknat i min attityd :? , men nu har jag lagt honom som vanligt. Han slappar av men så fort jag rör mig ur fläcken blir han som galen. Han reser sig upp och skriker. Är jätteledsen.
Sista luren nu var jag inne hundra ggr kändes som och lade honom ner och ramsade på vägen ut.

Ska jag istället försöka med att vara kvar i rummet hos honom tills han nästan somnat och sen gå ut :?: Jag börjar känna mig väldigt villrådig :cry:
J och Å

Inlägg av J och Å »

Jag hade nog inte gått in hundra gånger. Vi har haft liknande som du vet, varje kväll denna vecka skrik, första kvällen blev vi så förvånade precis som du, har ju aldrig hänt liksom, han är precis som er lilla goding, somnar direkt, bara att ramsa ut.

1a kvällen gick maken in och la tillrätta ut ramsa, avvakta in solfjädra, utan resultat. Vi backade istället och förde liv. De andra kvällarna har vi ramsat ngn gång och fört en MASSA liv. Och i går la vi honom tidigare och då var det som vanligt igen. Men han skrek ju inte konstant utan hade pausar. Idag har han återigen fått sina två lurar, så med andra ord borde kvällen gå bra. Det gör den, med rätt attityd.

Han kanske är dötrött och inte kommer till ro. Använd kvartarna. Kan nog inte ge ngt annat råd tyvärr.
Åsa
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!

NEJ, nej!!! Inte vara kvar i rummet tills han somnar!
Tänk framåt! Det där blir värre och värre med tiden, till slut får du sitta/ligga bredvid där i flera timmar med en liten trixare vid din sida som vill än det ena, än det andra! :shock:
Så vill man ju inte ha det! Tänk när man har gäster t.ex! :shock:

Eftersom det funkat så bra innan, och du plötsligt tog upp honom och lade bredvid o.s.v tror han nu förmodligen att sängen är farlig :cry:

Du ska ramsa!

Jag hade ett liknande problem när Clara var liten.
Hon hade sovit natt flera månader, och plötsligt ställde hon sig och galltjöt när jag lade henne.
Jag tog tag i situationen, efter att ha läst på ordentligt i Barnaboken om ramsning.
Sa till sambon att jag vet hur man gör, är du med? :wink:
Satte mig på en stol utanför rummet, och ramsade och ramsade, och ramsade. Ett evigt "Nu är det natt, nu ska vi sova" Clara var då c:a 9 månader.
Sambon satt bredvid, och sa "Nej, jag står inte ut, jag går ner!!"
Hon gapskrek.
Jag ramsade på bestämt och högt för att överrösta.
Första kvällen tog det 45 minuter, andra natten 7 minuter, tredje natten en halvminut, sedan var det borta! :D

Du kan INTE hålla på och lyfta upp honom, bekräfta inte hans oro!
Inte heller ska du springa in, bara i så fall första kvällen, spring in och lägg ner, ramsa, gå.
Kvällen efter tar ramsan, och BARA den över.
Detta fixar du!!
Läs på om ramsningen ordentligt nu, och kör!
Tillbaka nu, till det ni hade! Du kunde innan, och kan nu med!
Men lyft inte upp honom mer, och lägg honom intill dig, vargarna kommer med stormsteg, det är där det felar...
Lycka till!

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Leons Mamma

Inlägg av Leons Mamma »

Tack för allt stöd :)
Han verkar ha kommit till ro nu efter bara 40 min och två set nerspydda sängkläder inklsive spjälskydd :wink:
Själv har jag ingen röst kvar :cry:

Fast det känns inte bra att skriker tills han kräks. Han verkar livrädd :cry:

Men jag ska inte ge upp. Ramsa ramsa ramsa :D
Cec

Ingen är rädd för vargen här!

Inlägg av Cec »

Hej!

Lyssna på Anna! :D Nu har ni verkligen släppt in vargen och gjort honom helt förvirrad. RAMSA! När han tystnar med hjälp av ramsan då är ni på rätt spår.

Jag hade samma problem för bara några veckor sedan och när jag rannsakade mitt beteende var det att jag just hade börjat springa in till honom i tid och otid istället för att ramsa. Det tog ett par nätter att få ordning på det men till slut fixar ens trötthet och ilska att ramsan blir tillräckligt bestämd.

Ta tag i det här nu och håll oss underrättade om hur det går!

Kram
//Cec
Mamma till Elvis född 4 mars 2004.
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej igen.

Men... :shock: skriker han tills han kräks... :shock:

Mammut! Någon??
Är detta riktigt?

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Gäst

Inlägg av Gäst »

:!: Han ska absolut inte kräkas :!:

:idea: Du ska se till att få honom lugn på 2 minuter med verktygen. Då kommer han aldrig ens i närheten av det scenario som du beskriver! Behövs det kristilldelning så gör det. Använd den och därefter på med ramsan igen. Man måste följa barnets reaktioner och agera utefter dem! det kan visserligen gå i vågor och det är helt ok. Men lugnet ska komma så att barnet inte hamnar i ett sådant tillstånd att det kräks :( .

:idea: Om man låter bli att tänka " varför" och "det har ju gått så bra tidigare" eller "vad har hänt" så får man rätt på det. Man lever här och nu och ska således agera efter situationen! Kuren har lärt dej verktygen som får ett barn att komma till ro och ska användas efter don och person samt situation.

:idea: Verktygen måste vara "levande" och "följsamma" och komma innifrån dej själv - då fungerar det. Grundverktyget är du själv - känn efter, agera på känsla och du kommer känna att du KAN!

:D Lycka till!
br

Inlägg av br »

tips: vi har haft stor hjälp av "solfjädring" vi tillfällen dp det !"spårat ut" Då menar jag alltså int ei 10 sek utan ibland kanske 20 minuter! sedan ut med ramsa!

Tvivla inte, ni kan ju detta !
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"