1 år - schema

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
J och Å

1 år - schema

Inlägg av J och Å »

Hej på er!

Har haft lite förkylning här och Karl har sovit som en stock. Många timmar per dygn har det blivit.

Nu är han pigg och frisk och vill verkligen inte sova på de gamla tiderna, 10-12.30 samt 15.30-16.15. Så nu har vi ändrat, senaste dagarna har vi endast haft ett sovpass under dagen 11-13/13.30.

Han är ju skapligt trött på sena eftermiddagen. Men trots promenad, där det gavs möjlighet för sömn så vill han inte.

Hur har ni andra gjort? Känns ändå som om en liten lur på eftermiddan vore bra å andra sidan så leker han och jobbar utan gnäll. När har ni ändrat till ett pass om dagen?

Han fyller ju ett år om en vecka, stora killen som springer numera, så det kanske är så att han är nöjd med ett pass om dagen.

Han har även börjat skrika när vi lagt honom både dag och kväll, det har verkligen hänt typ tre gånger sedan vi kurade i september. Vi har avvaktat och väntat, ramsat, men det låter mer som "jag är arg och vill skrika en liten stund, trots att jag är så trött att jag knappt höll mig vaken under nattslurken". Senaste två dagarna har vi fört massa ljud och läst högt ur diverse tidningar, svårt att stöka "normalt" eftersom han sover på övervåningen och köket inte hörs till honom.
Några reflektioner? Känner oss lite förvånade, och ringrostiga.

Åsa
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
br

Inlägg av br »

hej
vi la om tiderna till en sovning per dag ( 12-14) när lillgrisen var ett år och någr aveckor. Då hade fm luren strulat väldigt mycket i över en vecka så vi ändrade tiderna ( natt 19-6.30 sova dag 12-14)

Jag kommer int eihåg så mycket mer än att det klart tar några dagar att ställa om, men kommer inte ihåg om det var kvälssstrul vilket ju kan bero på att han är lite trött!?
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
J och Å

Inlägg av J och Å »

Hur har ni andra gjort med era ettåringar?

Idag sov han endast ett pass, och han orkar ju hela dagen, men är rätt trött.
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
olivia

Inlägg av olivia »

Jag har också ändrat till 1 lång tupplur per dag nu. Dottern blir snart 1 år. Försökte först korta eftermiddagsluren till 20 minuter, men efter en dryg vecka gav jag upp då hon bara somnat två gånger... För oss fungerar det hyggligt tycker jag, men hon har börjat vakna 1-2 ggr under de 2 timmar jag erbjuder, men ev. beror det på att hon är lite förkyld. Ett par gånger har hon sovit 5 minuter i bilen, men det har varit på förmiddagen. Ett förslag som jag annars fick var att ge 20 minuter på fm istället och skjuta på den långa luren.
Sommarbebis -08
Cec

Två lurar

Inlägg av Cec »

Hej!

Min skrutt är ju ett år ganska precis och han sover två lurar om dagen, 11-12.30 och 15.40-16. Och han behöver absolut två lurar, utan det blir det jobbigt värre för honom.

Vi införde det schemat för 1,5 vecka sen och två dagar somnade han inte på em men övriga dagar somnar han tacksamt.

Ni skulle ju kunna dra ner på fm-luren och se om han sover bättre då på em om ni vill att han ska sova då.

Så gör vi! :D
//Cec
Mamma till Elvis född 4 mars 2004.
J och Å

Inlägg av J och Å »

Tackar alla snälla.

Vi beslutade i kväll att köra två lurar i morgon. Han har gnölat varje kväll sedan vi ändrade. I kväll la vi honom tidigare,(inte helt fel med tanke på stundande sommartiden) och inte ett knyst från Kungen.

Vi kortar middagsluren och kör en 20 minutare på eftermiddan.

Tack igen, tänk vad bra det kan kännas då man får lite stöd från andra.
Åsa
Sarika

Inlägg av Sarika »

hej
har för mig att man säger att två lurar kan behövas en tid efter 1års dagen.

här är mammuts tips på 12 månaders schema och 15 månaders schema som jag sparat:

MAMMUTS SCHEMA FÖRSLAG

Exempel vid dryga 12 månader:
Morgon 07
Sova 11-12.30
Sova 16-16.20
Natt 19

Exempel vid 15månader:
Morgon 07
Sova 12-13.30
Natt 19
Sara
Mamma till Vilma född 040503 :heart: och Viggo född 060328 :heart:
VilmaochViggo
J och Å

Inlägg av J och Å »

Va kul att se Mammuts tips.

Gissa vad vi använda kloka huvudet till idag, jo just 11-12.30 samt 16-16.20. No problemas.

Igårkväll somnade han utan ett knyst, vi la tidigare. Ikväll är han sååååå mkt piggare, så nattningen kommer att gå som på räls igen.

Tack för alla svar
Åsa
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"