Behöver råd....

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
mallan2

Behöver råd....

Inlägg av mallan2 »

:?

Jag har en dotter som är 6 månader. Jag kommer att börja jobba 3 dagar i veckan då hon är ca. 8 mån, då var tanken att Pappa ska vara hemma de dagarna. Nu har dock pappsen "bestämt" att han vill också arbeta 3 dgr i veckan och vill då att hans mamma ska ta hand om tösen 1 dgr i veckan hemma hos oss. Vad tror ni, skapar jag ett trauma för livet för det lilla barnet? Anledningen till att vi gör så här och delar är också för att vi ska spara dagar så vi kan vara hemma längre och att flickan inte ska behöva börja på dagis. Vi "sköter" tösen efter schema...och jag tvivlar inte en minut på att farmor inte vet vad hon gör, snarare tvärtom, men ändå hon är ju så liten....Behöver alltså lite råd kring detta, vad tror ni?
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Jättekort så här innan lunch :wink: :D
jag tycker det låter som en jättebra idé!
Kram!!!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Vi gör nästan exakt på pricken så. Vi fick bjuda på en dag för att en försenad åtta-månaders mammighet skulle gå över... Men annars går det kanon! Och jag kan bara säga att det är ljuvligt att ha en så bra intrimmad barnvakt för resten av Edvards liv också! :heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: Behöver råd....

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol:
mallan2 skrev::Nu har dock pappsen bestämt att han vill också arbeta 3 dgr i veckan och vill då att hans mamma ska ta hand om tösen 1 dgr i veckan hemma hos oss. Vad tror ni, skapar jag ett trauma för livet för det lilla barnet?
Nej, det gör du inte. Du är inte Guds enda välsignelse för ditt barn, och det är inte pappsen heller. Hemmet - boet - utgör en enormt stor del av tillhörigheten och hemhörigheten, som lilla barnet föddes till och som hon som bäst håller på att utforska. Små barn är betydligt sakligare än vuxna, som i dessa tider förleds att tro att allt handlar om känslor :shock: :!:

"Flocken" jag talar om innefattar hemmet OCH flockmedlemmarna, som hör dit. Inte bara det ena. Inte bara det andra. Allt hänger samman. Läs gärna de båda kapitlen om Det psykiska välbefinnandet i Barnaboken, där jag försöker låta beduinlägret illustrera barnets överlevnadsvillkor. Och välbefinnandevillkor :wink: :lol:

Det som är viktigt när man (barnet) befinner sig på samma ställe, alltså Hemma (i detta nya, okända, men redan tämligen bekanta till sitt yttre) är att alla vuxna flockmedlemmar ägnar sig åt samma rutiner. Därför är det viktigt att ett nogsamt, detaljerat schema gör dagen - och natten - igenkänningsbar och förutsägbar för lilla barnet, oavsett vem som har hand om henne.

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
mallan2

Tack snälla ni..

Inlägg av mallan2 »

:lol:

för svaren. Känner nu att vi gör "rätt". Tösen har varit med både farmor och mormor tidigare, både dagtid och kvällar. Hon vet ju vad som ska hända eftersom det är schemalagt, så alla förvånas över hur "lätt" det är att ta hand om henne. "Alla" säger att hon är så snäll....jag brukar rätta med att säga att hon är harmonisk....För det blir ju riktigt hemskt när man betänker att motsatsen till snäll är dum...så om hon någon gång inte är helt OK, är hon dum då???? Nej, fram för bättre beskrivningar av harmoniska barn... Tack igen....ska fortsätta läsa i barnaboken och läsa era diskussioner här.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"