Vaknar på natten och gnisslar vid nattning!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Pip

Vaknar på natten och gnisslar vid nattning!

Inlägg av Pip »

Nu behöver jag lite tips från er erfarna kurare! :?

Vi håller på att kura om vår lilla tjej efter ett längre "uppehåll". Nattningen fungerar väl egentligen bra. Ser ut som följer: bad, blöja, pyjamas, välling, borsta tanden, läsa bok, busa lite, sjunga sång, ner i sängen, solfjäder, ut med ramsan, trollungen sprätter upp på två röda och undrar i max 1minut, kastar sig sedan ner i sängen, bekräftelse, somnar.

Första frågan: När slutar den här undringen vid utramsning? Kommer hon alltid att gnöla eller brukar dom sluta med det? Känns som om natten börjar så tråkigt när det blir tandagnissel innan sömn...

Sen börjar natten: vaknar 23:00 somnar ibland om med ramsan men ofta krävs 1h buff. Vaknar 02:00, ramsan biter ej och 1h buff brukar behövas. Vaknar igen ca 04:30, välling i sängen och somnar därefter oftast själv, 06:30 morgon...oftast glad.

Vet inte om vi fastnat på nåt sätt eller vad det är som hänt. Utan buffning får vi hålla på resten av natten med ramsning och med buffning tar det ändå ca 1h att få henne att somna till ro. Vill inte fastna i buffningen men samtidigt krävs den. Uppvaknandena är konstanta och på fasta tider. Någon som känner igen detta och som lyckats bryta mönstret?

Tack
/PIP
En Stockholmsboende norrl?nning med trollunge f?dd -04
Louise

Inlägg av Louise »

Hej, när vi under en period plötligt fick nattstök fick jag goda råd som löste det hela. Du kan läsa dem om du går till Search och söker på nattstök så fär du upp rubriken 8-månadersångest och nattstök.
Louise
Pojke juli 2004. SHN september 2004.
Flicka f?dd oktober 2000.
Pip

Läste om ert nattstök!

Inlägg av Pip »

Läste om nattstöket och känner igen mig.

Om jag förstod det rätt så drog ni helt enkelt ner nattrafiken. Slutade helt solfjädra och buffa? Som längst verkar det ha tagit er 20min om jag förstod det rätt?

Den där fina linjen mellan att gå in för hon är lessen och avvakta är så svår. Körde ni ramsa vid minsta lilla pip eller avvaktade ni något? Jag funderar på att lägga mig och sova på en madrass utanför hennes rum i kväll så att jag kan svara henne så fort hon gnölar till. Sen blir det ramsa, ramsa, ramsa och minimera trafiken.

Hur många nätter tog det innan han förstod att man sover på nätterna?

En fråga till: Vilken typ av ramsa tycker du fungerar bäst vid nattuppvak? Jag funderar på att ta två första verserna lugnt:"det är fortfarande natt, alla sover, du kan lugnt sova" och om hon blir lessen fortsätta mer bestämt: "Nu är det natt, lägg din nu". Men om hon fortsätter fråga utan att reagera vad tar du till för typ då? Tror att hon skulle bli vansinnigt upprörd om jag tog en högre variant mitt i natten??? :?

Tack
/Pip
Louise

Inlägg av Louise »

Hej Pip
Ja, vi drog ner trafiken. Efter att i ca fem nätter sprungit ut och in och lagt till rätta och solfjädrat lydde vi råden vi fick och pangramsade vid första pip under två nätter och gick inte in alls. Jo, när det varit tyst i 10 minuter så gick vi in och lade tillrätta och lade på täcke.

Vi behövde lära oss att lita till att ramsan kan göra jobbet.

Flera gånger gick han ju igång på pangramsan och det skreks som tusan men då följde vi honom med ramsa och när det varit tyst någon minut bekräftelseramsa ,såklart.

Pangramsan körde vi vår vanliga gonattramsa: hög, bestämd och glad.

Efter två nätter med pangramsa så lät vi bli det också och lät grymtningar och rop vara helt ifred så att han fick ta hand om det själv vilket han gjort sedan dess.

Som jag fattat det är det så att det kan vara bra att pangramsa två nätter för att på så sätt göra klart för barnet att man håller vakt och sedan backa för nu vet ju barnet att vakten finns där.

Innan sov vi med öpnna dörrar mellan rummen. Nu är de nästan stängda och jag har öronproppar vilket gör att jag hör precis lagom mycket: En stunds rop men inte enstaka rop, muttande och stånk. Alltså undvika överkoncentration.

Nu sover han som en klocka 19-6.45 då han väcker mig. Morgon har vi 07.

Hoppas jag klargjort något av det du undrade.

Lycka till
Louise
Pip

Gick bra i natt.

Inlägg av Pip »

I natt la jag mig på en madrass på golvet utanför hennes rum.

Hon vaknade 23:30 jag ramsade och hon la sig ner och somnade om direkt.

Sen vaknade hon 01:30 och jag ramsade, tyst, skrik, ramsa, tyst, skrik....höll på så i ca 10 min men då började hon hulka och snoret rann (hon ä rlite förkyld) samt att grannens barn vaknade. Då gickjag in och buffade.... :oops: Sen vaknade hon 3:00 men somnade om av ramsa och sov till morgonen. LYCKAD NATT!!!! Vi kör vidare i natt och målet är att inte gå in. :lol:

Tack för bra tips Louise
/Pip
Louise

Inlägg av Louise »

Hej pip och vad skönt att ni är på rätt väg.
Angående snorig näsa så har vi faktiskt börjat avvakta lite mer med det också vilket reslterat i att pluppen somnar om och sover till morgonen trots en del snor!
Jag tror att Mammut Marias råd om pangramsa och att därefter avvakta tills du känner att du vill gå in och först då ramsa igen, men inte gå in, är nycklen till att avvakta länge nog.
Louise
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Louise :D

Käre Pip, det här är ingen omkurning :shock: Vill ni köra en sådan, måste ni genomföra saken och inte hålla på och buffa två gånger en timme och inte ge mat mitt i alltihop. Det övergripande budskapet är: PÅ NATTEN HÄNDER INGENTING. Som ni nu har det ser ni till att det händer massor, t o m olika ramsor, och det gillar hon inte. Hon vill sova precis som ni och hon vill somna och sova glad och trygg i vetskapen om att natten är lugn, inga vargar i sikte, ingenting som stör eller förvirrar.

Kanske kan krogätaren i Tips på vägen inspirera :?:

Läs på, snälla, läs allt möjligt här, även på själva hemsidan - tills ni känner att ni verkligen förstår och vet exakt vad ni ska göra och varför. Det här går inte, det blir ett trist mönster som ingen vill ha :cry: Bryt det :D
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Pip

Läst på!

Inlägg av Pip »

Jo då, vi har läst på mkt och vet vad det handlar om.

Det här med morgonvällingen är ju så klart inte enligt boken...det är vi medvetna om! :oops: (hänger kvar sen en magsjuka för några veckor sedan)

Hmmm...känner att jag måste förtydliga det här med olika ramsor. Det är inte så att vi säger det jag skrev utan det är tonen i ramsan som menas. Ramsan är alltid den samma: "Godnatt, godnatt lilla gumman. Vi ses i morgon!"

Fråga: Jo, inget händer på natten men samtidigt går ju kuren ut på att hon inte ska bli lessen. Hon är arg och klagar och ropar och då svarar vi enbart med ramsan. Men då hon blir lessen så är det solfjäder och i vissa fall buff som gäller....

Nu när vi kör med pangramsan hinner hon inte vakna till så mkt att hon blir lessen och då blir det inget spring på natten. :D

Eller...är jag helt ute och cyklar nu?

/Pip
Pip

Louise ang. avvakta.

Inlägg av Pip »

Ja, det var ett bra tips ang. avvaktning.

Första gången vi körde kuren (då med vagning) så avvaktade vi alldeles för kort vilket resulterade i att vi fastnade i vagningen och var tvugna att "kura bort" det.....

Nu när vi körde igen så avvaktade vi nog lite för länge eftersom lill-tjejen skrek så hon kräktes. :( Hon blir väääldig lessen, väääldigt snabbt och kan skrika upp sig till hulk på väldigt kort tid och detta trots att hon "svarar" (tystnar) på ramsning.

Det krävs väl lite träning för att hitta var gränsen går!

Tack igen
/Pip
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Det låter bra :D fast lite mer Attityd, hm, ska nog till: du vet, de där andra sjutton bebisarna, etc etc.

Skrika ska vi inte men å andra sidan - alla ljud är inte skrik, och om du kollar Lathunden (för femtioelfte gången) förstår du att ni måste lära er lyssna av. Små barn kan inte uttrycka sig på något annat sätt än genom att LÅTA och vi kan inte bara kalla allting skrik rakt av. Jag tänker på eskimåerna som lär ha tusen olika ord för snö :lol: Du ska kunna höra när lilla älsklingen är sur, arg, ledsen, häver ur sig svordomar, har ont, ligger obekvämt, frågar om vargen, etc etc etc... Ta det som en sport :lol: Och ingenting kan du någonsin lära dig tolka ordentligt om du inte lyssnar lika ordentligt först.

Vi vill inte ha något kräkskrik. Absolut inte :evil: Se mitt svar till Sigge.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"