Andra natten - jag ropar HEJ...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
HelBoB
Kontakt:

Andra natten - jag ropar HEJ...

Inlägg av HelBoB »

jo, jag roper HEJ fastän jag "inte kommit över bäcken"

Igår var första natten.
Läggning OK (3 minuter)
runt 23:00 blev det ca 25 minuter av "frågor" innan hon lugnade sig. Sedan, in och ut i en och en halv timme.
kl 3:00 - en buffningsperion
06:40 - upp och hoppa (20 minuter för tidigt - hon vaknade och det fick vara för min del)

Andra natten:

Läggning OK (lite mer skrik och ca 5 minuter)
sover ända till 03:45 !!!
In och ut fram till nu 04:20 och jag tror hon somnat om nu... Mest ramsande sista halvtimmen.

FANTASTISKT tycker jag.

JAg gjorde ett halvhjärtat försök i söndags (natt -1) för hon var så otroligt lätt-lagd och somnade så fin till kort buffning. Dock tog jag upp henne vid första skriktillfället (kl 24). Efter lite peppning från maken (= liiiite skrik måste man ju räkna med) så höll jag ut natten efter (FÖRSTA natten) så tog jag tjuren vid hornen första natten (i förrrgår) med fantastiskt resultat. Hade inte storasyster vaknat halv 4 och vägrat somna om så hade man kanske sovit lite den natten...

Mina frågor:

1) Jag sjunger under buffandet, för jag fick inte så bra respons på buffningen. Sången gav direkt respons. Någon som gjort det? VAd kan man få för bakslag baklasg på det? JAg försöker minimera buffning/sång inatt, men eftersom första vaknandet kom kl 4:00 så blev det några omgångar buff/sång då iallafall (3-4 perioder med 3-6 minuter vardera).

2) Måste man dra ramsan det allra sista som hörs? Nu har hon tystnat 3 gånger men låtit igen efter att jag dragit ramsan. Hon gnyr lite fortfarande, men verkar vara på väg att somna in (kanske redan har somnat). Skall jag låta henne vara eller måste man fortsätta ramsa till hon är HELT tyst efter ramsan...

Inte för att jag kommer få något svar nu under natten, så jag lämnar henne nu. Tyst. Gnyr lite varannan minut senaste 5 minuterna, men nu sover vi liiiite till tror jag, både hon och jag.

Tänk minsann, jag vågade köra kuren!!! Inte hemma ännu föståss, men ändå!! 7 timmar sömn i ett sträck, redan inatt. JAg kan inte påstå att jag är förvånad på resultatet - jag har ju förstått att det funkar efter vad jag läst på detta forum, men jag är fösvånad att JAG kunde hålla ut under första nattens värsta skrikperiod, som ändå inte var så lång egentligen..

Längtar till att få väcka henne nu faktiskt!!

/Helena med lilla Rebecka
Mamma till lilla damen Veronica 2002-03-29 och
lillfr?ken Rebecka 2004-06-05

B?rjade kuren p? minstingen den 6/12!!!
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

2) Måste man dra ramsan det allra sista som hörs? Nu har hon tystnat 3 gånger men låtit igen efter att jag dragit ramsan. Hon gnyr lite fortfarande, men verkar vara på väg att somna in (kanske redan har somnat). Skall jag låta henne vara eller måste man fortsätta ramsa till hon är HELT tyst efter ramsan...

Hej! Börjar med en applåd =D> Bra jobbat!

1) Jag har aldrig sjungit (eller sagt ngt över huvud taget) medans jag buffat så jag har ingen erfarenhet av det. Men en risk är ju att hon vänjer sig vid den angenäma förmånen. Men ser du bara till att dra ned på buffandet hela tiden så går det säkert bra. Tänk på att det är ramsan som ska börja ta över nu. Fungerar inte ramsan så är nästa steg solfjädern nu och vid KRIS så ska du buffa. :D

2) Ang ramsan. Den ska vara det sista som följer henne in i sömnen men ligger hon och smågnölar/pratar för sig själv så ta inget extra för det. Det får hon gärna göra. :D
Du ramsar först ramsan x 4 och om det tog och hon tystnade så avvaktar du ett litet tag. Är hon fortfarande tyst/lugn ger du en mjuk bekräftelseramsa och är sedn tyst. Därefter får hon gärna prata lite innan hon somnar men hon får inte bli ledsen igen.
Blir hon ledsen igen, avvakta lite och se om hon klarar av det själv. Gör hon det så ge bara en ny bekräftelseramsa. Fixar hon det inte så börja om från början med ramsandet. :D
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Sagomamma
Kontakt:

Inlägg av Sagomamma »

Sedärja! Bra jobbat :!:

Faran med att sjunga vid hennes säng tror jag kan vara att man då inte tänker BORT! Målet ska hela tiden vara att man ska UT ur rummet för att mata de 17 korna och mjölka de arton skrikande bebisarna :wink: Man ska inte dröja kvar vid sängen, och jag har faktiskt till och med för mig att det ska vara helt tyst alldeles vid sängen... :?: Ja, du får säkert fler svar, hoppas vi :D

Ramsan! Det ska vara det sista som följer henne med i sömnen, ja. Men om hon inte skrikit (blivit förbannad, ledsen) sedan sista bekräftelseramsan så behöver du heller inte ta om den! Det där gnyendet är förmodligen bara som hon "ramsar" sig själv att komma till ro :!: :D

Och ja, maken har rätt, lite frågor får man räkna med -detta är ju helt nytt för den lilla! Lycka till inatt nu då :!:
JH

Duktig mamma!

Inlägg av JH »

Duktig mamma! =D> Visste är det häftigt! Jag hade ungefär samma frågor som du efter de första nätterna (men dina verka ha gått bättre än mina! :D Elsa vaknade ju mer än 10 ggr första natten ](*,) ) Jag märkte att det verkligen VAR viktigt att bekräfta ordentligt, fast man inte ville för hon kanske börjar leva om igen. Men som de andra sa så behöver man ju inte om hon inte blir ledsen/arg igen.

Jag sjunger inte under buffning/vagning, men efter ett par nätter började jag sjunga bekräftelseramsan väldigt mjukt och fint och det funkade MYCKET bättre för oss än att bara "säga" den!

Kämpa på och rapportera!

P.S Elsa har nu sovit 10 timmar natt i 3 nätter - hurra! D.S
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
br

avvakta

Inlägg av br »

Hej
en sak att tänka på är att avvakt missnöjesyttringar och inte ingripa för snabbt! Låt den lilleragera men vänta ut fär att se om det lägger sig!
Det är lätt att man är p åhelsp'nn och rusar in vid minsta ljud, men försök att vänta, det tjänar ni alla på !

Lycka till
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"