nyföddfråga

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
anna77

nyföddfråga

Inlägg av anna77 »

Jag har en plutt på snart en vecka hemma, t´g. Jag är så otroligt mån att inte göra samma misstag som med äldre syskonet, dvs somna ammande i min säng och sömndeprivera barnet och oss vuxna. Därför har jag andningslarm, sova på mage och egen korg. Men problemet är att lilla vännen blir väldigt arg om han läggs ner utan att han sover. Amningen har kommit igång, men vid den här åldern är det ju allt annat än stabiliserat. Jag försöker följa standardmodellen med 1,5 timme mat, byte, umgänge/ 2,5 timme sömn men han äter så fort och somnar sen efter 5-10 min hur mkt jag än pillar i hand etc. Jag trugar så gott jag kan men jag vet ej hur storkemätt jag får honom under den timme han sover och "tvångsmatas" här o där. Dessutom ska man ju lindra "överlevnadsångesten" direkt med mat så jag tar upp honom när han blir ledsen, ammar, han somnar tungt och jag lägger ner honom igen...Ibland går det bra och han sover flera timmar i sträck på natten (dagen är mkt lättar att sova bra), men ibland efter 3:e försöket att lägga honom i korgen ger jag upp och han sover bredvid mig i sängen vilket jag iiiinte tycker om men av total trötthet ger jag upp. Råd tips? Börjar bli desperat över nätterna. Jag vill verkligen inte ha bebis i sängen!
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej!
Jag svarar även om jag inte hade hittat AW när tjejen var nyfödd utan kurade henne vid 4 mån.
Du behöver INTE tänka på att han ska somna själv i sängen. En sån lite kan/ska somna mätt och belåten vid bröstet. .Lägg sedan ner när han somnat.
Ngt schema ska du inte heller använda dig av än. Vänta åtminstone 2 veckor till. Du kan ha SM i bakhuvudet men inte mer. Magen är inte så stor än det är därför den behöver fyllas på lite oftare.
Alltså mat vid minsta lilla pip. Du kommer märka skillnad redan om ngn vecka.
Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
anna77

Inlägg av anna77 »

Det känns lugnande att höra att det är i sin ordning. Men en fråga kvarstår: I mitten av natten vid ett av amningspassen är det ofta störtsvårt att få honom att sova vidare i korgen, efter många försök av amning, somna, läggas i korg, ger jag upp och har honom i sängen men det känns otryggt. Hur gör ni andra?
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jga stoppade ner Ed hos hans far första veckorna. 8) Men efter tre -fyra veckor så somnade han själv i vaggan efter nattmålen.
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

:) Jag känner igen Liv i beskrivningen. Hon sov dygnet runt sina första dygn. Jag hade tråååkigt på bb. :roll:

Tycker du ska släppa de där tiderna just nu, och bara tänka på att truga en eller två gånger innan plutten får somna. Försök hålla lite vaken, 10 minuter eller så kanske orkas med. På dagen. Ha ljust på dagen och mörkt på natten, bra för dygnsrytmen.

Det ändrar sig runt tre veckor, häng med då bara. Liv hade en ökningsperiod då hon åt en hel dag och bara sov 45 minuter åt gången.

Efter tre veckor brukar det gå bra att ha mer vakentid. Jag höll koll på hur länge hon varit vaken, var det mindre än en timme så försökte jag hålla vaken om hon nickade till, och ge mer mat. Jag ammade ofta under vakentiden, mest hela tiden. Sen sov hon gärna länge, brukade väcka efter tre timmar dagsömn. För att få mer vakentid på dagen, istället för på natten.

Sen kan man börja skriva upp tiderna dom sover, bra att ha när man ska göra schema sen.
anna77

Inlägg av anna77 »

Hmmm, har omvända problemet. Här sprutar det av funderingar men jag börjar med några:
:arrow: Tycker det är svårt att få plutten att sova länge nog på dagen och INTE vara vaken för länge. Det kommer sig av att jag är hemma med honom och aktiv 2-åring. Jag läser i BB att man inte ska ta för mkt hänsyn och tippa runt och viska kring nyfödda då de är vana vid ljud. Men alla barn/vuxna är väl också olika i hur mkt som krävs för att komma i ro? Jag förstår att han har svårt att somna om hon kommer och testar sin nya sopranröst hela tiden t.ex. Det har blivit att jag lägger honom i sovrummet alltid då det är för stökigt i te.x köket. Dörren är öppen till sovrummet men de värsta ljuden försvinner. Rätt eller fel hänsyn?
:arrow: När man är hemma med två och inget schema existerar ej (han är inte ens 3 veckor), tycker jag att största stressmomentet är att få honom att sova tillräckligt. Nu när jag är medveten om BB och sovbehov för små stressar det mig att han alltid är vaken i minst 2 timmar mellan sovpassen. Jag försöker tidigare, men med en flicka som är med på allt och tycker det är spännande med lillebror är det svårt att få det lugnt nog för honom att sova. Det blir en konflikt i mig mellan hålla vår gamla vanliga vardag igång med tider och detta lilla paket som måste få sin sömn. Råd? Tips?
:arrow: Det underlättar väl inte i och för sig att han har åkt på en förkylning och inte trivs att ligga på mage. Han ligger med kuddar under min madrass i min säng. Gav upp att ha honom i egen säng medan snuvan är som värst. Kanske även snuvan gör att det är svårare att komma till ro? Snart närmar sig 3-veckorsdagen. Jag läser i BB men skulle gärna få lite påminnelser här också. Bör de nu sluta somna vid amning helt och hållet eller ska man lite lätt införa buffning alternativt vangning? Hoppas snuvan går över så han äntligen kan få använda sig av larmet med sova-på-mage...
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"