Fyraåring som krånglar
Fyraåring som krånglar
Har kurat lillebror vid 8 månaders ålder och har hittills knappt haft några problem. Han är en mkt säker!
Dotter däremot är 4 år och henne är allt värre med.
För att förklara får jag nog ta upp familjesituationen lite. Hon är min dotter och makens bonusbarn och bor hos sin pappa varannan helg. Tyvärr har jag väl gjort henne en björntjänst mkt därför...
Hennes nattning har hittills bestått av att hon VILL gå och lägga sig. Därefter följer jag med på hennes rum och vi lyssnar på saga på cd ca 20-25 min innan hon sover. Detta har jag tyckt gått ok, och har därför inte kurat henne. Hennes nätter har för det mesta gått bra, hon har sovit fram till morgonen själv i egen säng. Nu blir det däremot oftare och oftare hon vaknar. Speciellt veckan efter att hon sovit hos pappa under helgen. Nu har hon hitills inte sovit en enda hel natt i sin säng. Jag är trött, gravid och ska börjar jobba heltid nästa vecka. Barnen ska börja på dagis i september och allt känns för dj-ligt!
Vet inte hur jag ska orka och har inte heller än orka att ta itu med en kur på henne, tror jag.
Ska iaf läsa in mig på ämnet igen, var ju ett tag sen nu, och försöka komma igång. Tyvärr har jag heller inte möjlighet att få hjälp med dottern, då hon bara accepterar mig på kvällarna. Hon har sovtid mellan 20-07.30. Kanske måste flytta till 19.30-07 iom dagis. Hur verkar det? Hon fullkomligt vägrar att sova på dagtid. Det är rart med barn, iaf ibland... 
Hej!
Jag har inte kurat ett så stort barn men tror dock att en kur skulle behövas här.
Du kanske kan få hjälp av din sambo?
Börja med att berätta för henne att ikväll så ska vi göra såhär och såhär.
Alltså förbereda henne på vad som komma skall. Var överväldigande positiv.
Läs ngn saga tillsammans, bädda om henne och säg gonatt.
Placera dig själv på en stol utanför dörren, som ska stå på glänt, med en VÄLDIGT intressant bok.
Så fort hon kommer ur sängen går du tillbaka med henne. Glöm inte att använda en ramsa för det är den som ska ta över sedan.
Du kommer nog få hålla på ett tag men det kommer gå snabbare redan kväll 2.
Samma sak på natten när hon kommer in till er. Led tillbaka henne och efter ett tag kommer hon att sova i sin egen säng.
Tänk att du ska göra som med lillebror fast på en större storlek
Glöm inte ATTITYDEN. Den är alltid viktigast.
(Du skriver att du är för trött för att kura. Jag tycker absolut att du ska köra en kur annars kommer du bara bli ännu tröttare. )
Om hon ska upp 07 så kanske det är lagom att lägga sig 19.
Susanne
Jag har inte kurat ett så stort barn men tror dock att en kur skulle behövas här.
Du kanske kan få hjälp av din sambo?
Börja med att berätta för henne att ikväll så ska vi göra såhär och såhär.
Alltså förbereda henne på vad som komma skall. Var överväldigande positiv.
Läs ngn saga tillsammans, bädda om henne och säg gonatt.
Du kommer nog få hålla på ett tag men det kommer gå snabbare redan kväll 2.
(Du skriver att du är för trött för att kura. Jag tycker absolut att du ska köra en kur annars kommer du bara bli ännu tröttare. )
Om hon ska upp 07 så kanske det är lagom att lägga sig 19.
Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.