finslipning om ramsa och omsomning

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
mammajenny

finslipning om ramsa och omsomning

Inlägg av mammajenny »

Hej forumnister!

Det är nu 40 nätter sen vi startade SHN-kuren på sonen, 13 månader. Och det har totalt sett gått jättebra! Nätterna satte sig på några dagar (eller nätter då då :D ), dagslurarna har krånglat mycket längre men funkar för det mesta nu.

Jag känner att jag vill lämna den här kuren bakom mig nu, och tycker att det är svårt att hitta balans mellan att slappna av/lita på barnet och att slarva/riskera att få börja om. Behöver stämma av lite med er därute som känner att ni har koll på läget, de flesta dagar iallafall :wink:

:arrow: Om sonen vaknar före marginalkvart på morgonen (eller efter lur) och INTE är ledsen så ramsar jag INTE. Han kan prata, ropa, ropa missnöjt, gnöla, vara tyst men sålänge det inte stegras till gråt så är jag tyst. Jag låter honom ligga fram till marginalkvarten och lite längre för att ev. få ett omsomnande men blir det inte det så tar jag upp honom lugn o vaken.

Om han däremot börjar gråta och är ledsen, då blir det ramsa x 4 el 6, sen avvaktar jag läänge, helst tills jag kan ge bekräftelseramsa, annars ny ramsa. Här är jag också envisare med att få till ett omsomnande, kan vänta till sena marginalkvarten +15min ](*,)

:?: Kan detta mönster funka tror ni? Min tanke är att backa så mkt som möjligt och låta honom ta hand om sina livskriser :)

:arrow: Det är väldigt sällan jag får väcka sonen. Han vaknar nästan alltid före utsatt tid på morgnar och långlurar, och är för det mesta såpass lugn att jag inte ramsar, utan väntar till marginalkvart. Ibland på fm-luren har jag kämpat för omsomnade i en timme med ramsa och ljud i huset, men misslyckats och fått ta upp honom när han varit lugn.
:?: Är detta ngt jag ska jobba mer på,alltså att få till omsomnanden vare sig han är lugn eller ledsen, för att han ska lära sig att "jag kan sova lugnt, mamma/pappa kommer när det är dags att gå upp"?

:?: Är bekräftelseramsan fortfarande lika viktig? I början av kuren fick han ny bekr. efter minsta pip men nu har jag slappnat av här och låter honom ibland prata/gnöla tills han somnar, utan att bekräftelseramsa. Ska jag skärpa upp detta och alltid bekr.ramsa tycker ni?

VÄldigt tacksam för svar, vi är så nära målet nu att jag vill göra rätt sista biten! O:)
Mamma till en pojke född feb. -04
SHN-kurad jan. -05, BB-barn sen dess
Nu också mamma till en flicka född feb. -08
BB-barn från start!
Love

Inlägg av Love »

Mamma Jenny! Vad duktig du är! Det låter verkligen som att du har fått ordning på det hela. Jag kan bara bekräfta att du gör helt rätt. =D>

Vad gäller bekräftelseramsan så bör han få den då han varit ledsen. Däremot får han gärna gnöla lite och vara arg innan han somnar utan att du behöver ge en bekräftelse.

Vad gäller omsomnadet så gör du också helt rätt. Vad jag däremot tänker på är att det låter som han fortfarande sover flera gånger per dag. Om han är vaken mycket under dagen så kan det bero på att schemat inte riktigt stämmer.

Nu när han är drygt ett år så bör han klara sig på en lång lur vid lunch och en kortis på cirka 20 min. Exempel:

Vakna 07
Sova 11-12.30
Sova 15.40-16
Natti 19

Eventuellt behöver du kanske justera tiderna en aning. Skriv gärna hur ert schema ser ut. När de är närmare 15 månader så klarar de sig med bara en lur men han är ju bara knappt 12 månader och behöver nog fortfarande den där kortisen på eftermiddagen.

Lycka till! :D
Solstråle född i april 2004.
Började använda verktygen vid 2 månaders ålder och behövde därför inte köra ngn kur.
Ny liten Aftonstjärna född april 2012
Standardmodell nästan från början. Nu dags att ta sig ur vagningsträsket (start 16:e augusti 2012)
mammajenny

Inlägg av mammajenny »

Tack Love!! :D
Vad skönt att höra att det jag gör verkar vara det rätta. Ungefär som du beskriver bekräftelseramsan gör jag idag. Då är det bara att fortsätta då :D

Ang. hans tider så är schemat
1930-0630 natt
1045-1215 sova
15-1545 sova

Jag ska börja ge 20 min på em istället, och ev. lägga kl 19 istället, fick tips om att det kan förlänga nattsömnen, problemet är bara att vi hinner dåligt med middag vid 18, sen ska det badas och busas och sånt... Men jag tänker också att han behöver sin korta lur nån månad till.
Mamma till en pojke född feb. -04
SHN-kurad jan. -05, BB-barn sen dess
Nu också mamma till en flicka född feb. -08
BB-barn från start!
Love

Inlägg av Love »

Låter strålande! :D

Jag tycker dock att du ska korta ner em-luren till endast 20 min och istället förlänga natten.

Lycka till!
Solstråle född i april 2004.
Började använda verktygen vid 2 månaders ålder och behövde därför inte köra ngn kur.
Ny liten Aftonstjärna född april 2012
Standardmodell nästan från början. Nu dags att ta sig ur vagningsträsket (start 16:e augusti 2012)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"