Svårt att somna om tidigt på morgonen...Hur g&ou

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
NeaNea

Svårt att somna om tidigt på morgonen...Hur g&ou

Inlägg av NeaNea »

Hej,

När vår 2:a tös föddes märkte vi snabbt att (som de säger) man får en av varje. Vår första tös sov som en stock, framför allt på morgonen. Tös nr.2 gav framför allt mig påsar under ögonen och en del gråa hår. :lol:
Jag tror att jag har läst allt om SHN-kuren minst hundra ggr, och precis då jag/vi började känna oss trygga, säkra på resultat och engagerade så sov hon plötsligt mycket bättre om nätterna. :)
Nu till ämnet.
Tösen blir nu snart 1 år. Hon somnar runt 19.15-19.30 om kvällarna.
Om dagen sover hon en gång och det brukar bli 12-14.30. Någon gång har hon även sovit en liten stund på fm. Det som förbryllar mig är att hon vaknar alltid 06.00 på morgonen. Jag lägger henne ner för att visa att det fortfarande är "natt" och då sover man. Men det lyckas aldrig! :(
Någon gång har jag buffat, men det lyckas heller ej. Varför jag tycker detta är ett problem är för jag märker på henne att hon inte är utsövd. Tyvärr blir hennes beteende därefter resten av dagen. Vid något enstaka tillfälle har hon sovit till 07.00 och jag märker stor skillnad på hennes humör plus att hon då inte vaknar med gråt utan sitter och småpratar i sängen.
Kan man "lära" barn att sova 12 tim/natt?
Kanske gör jag en höna av denna fjäder??? :?
Men visst ska erkännas att det känns lite motigt att gå upp kl.06 :sleep:

Soliga vinterhälsningar från Halland
Dotter f?dd mars-01 (Sov/sover mycket & l?nge)
Dotter f?dd april-04 "Kurad nov-04 som nu somnar och sover gott och tryggt"
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej.
Du är på fel forum. Men jag svarar ändå.

Om du läst allt om kuren så borde du känna till ramsan. Har ni använt er av ramsa? Även om du inte har gjort det så är det dags.

Du ska INTE gå in till henne när hon vaknar - då bekräftar du ju att man faktiskt är vaken så dags.

Jag vet inte riktigt hur du ska introducera ramsan om du inte har ramsat innan, men det är i alla fall den som ska till på morgonen.

Hoppas någon annan kan svara också!

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Jag svarar väl igen då, för jag hade inte läst tillräckligt tydligen.

Jag tycker att ni ska köra en kur, men jag tror att du kan slopa buffning helt, eftesom hon somnar så bra. Använd solfjäder så länge det behövs och gå sedan ut med ramsan. Läs detta http://annawahlgren.com/phpBB2/viewtopic.php?t=1704

På kvällen kanske ni inte behöver solfjädra alls eftersom hon somnar bra, men lägg ändå händerna över ryggen på henne, tryck till lite lätt och gå med ramsan när du går ut ur rummet.

Lycka till!

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
NeaNea

Inlägg av NeaNea »

Hej och tack för ditt svar.

Nej, vi har inte genomfört kuren då hon helt plötsligt sov bra. Såg just då ingen anledning. Tills nu igen kanske. Känner oss lite veliga. :oops:
Hon sover heller inte på mage, utan mest på sidan. Om man ska solfjädra måste hon väl ligga på mage?

Go´natt och sov gott alla
Dotter f?dd mars-01 (Sov/sover mycket & l?nge)
Dotter f?dd april-04 "Kurad nov-04 som nu somnar och sover gott och tryggt"
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Fel forum som sagt :D

Man kan solfjädra med barnet på sidan också. Poängen med solfjädern är att den håller på plats, stilla, statiskt, ordlöst, lugnande, länge nog.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"