När vår 2:a tös föddes märkte vi snabbt att (som de säger) man får en av varje. Vår första tös sov som en stock, framför allt på morgonen. Tös nr.2 gav framför allt mig påsar under ögonen och en del gråa hår.
Jag tror att jag har läst allt om SHN-kuren minst hundra ggr, och precis då jag/vi började känna oss trygga, säkra på resultat och engagerade så sov hon plötsligt mycket bättre om nätterna.
Nu till ämnet.
Tösen blir nu snart 1 år. Hon somnar runt 19.15-19.30 om kvällarna.
Om dagen sover hon en gång och det brukar bli 12-14.30. Någon gång har hon även sovit en liten stund på fm. Det som förbryllar mig är att hon vaknar alltid 06.00 på morgonen. Jag lägger henne ner för att visa att det fortfarande är "natt" och då sover man. Men det lyckas aldrig!
Någon gång har jag buffat, men det lyckas heller ej. Varför jag tycker detta är ett problem är för jag märker på henne att hon inte är utsövd. Tyvärr blir hennes beteende därefter resten av dagen. Vid något enstaka tillfälle har hon sovit till 07.00 och jag märker stor skillnad på hennes humör plus att hon då inte vaknar med gråt utan sitter och småpratar i sängen.
Kan man "lära" barn att sova 12 tim/natt?
Kanske gör jag en höna av denna fjäder???
Men visst ska erkännas att det känns lite motigt att gå upp kl.06
Soliga vinterhälsningar från Halland