Vad hände med min säkra sovare som snart är 1år? HJÄLP!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Petra32

Vad hände med min säkra sovare som snart är 1år? HJÄLP!

Inlägg av Petra32 »

Skrev först min fråga i "fel" forum och blev tipsad om att skriva här istället...

Hej!
Jag har ju hängt med här på forumet sen min lilla Vera var 6 veckor då jag introducerade standardmodellen på henne. Allt har fungerat jättebra, hade lite strul vid 8 månaders ålder då hon började vakna tidigt men det löste sig rätt så snabbt.

Hon har fått sin välling 19:30 å sen har det varit natti natti. Inga ramsor har direkt behövts utan hon har somant in helt själv utan tandagnisslan. Har alltid ramsat när vi går ut ur rummet men inte med någon större kraft kanske eftersom vi inte tyckt att det behövts. Dagslurarna har gått lika lätt.

:( Nu till mitt verkliga problem. För 1v sen åkte jag (och Vera) och sov hos min syster i 2 dagar. Vera låg i eget rum i sin resesäng men blev helt plötsligt LIVRÄDD för sängen. Grät helt hysteriskt efter sin välling och där stod jag som en fågelholk och förstod inget alls. Jag försökte verkligen med ramsan för att få henne att lugna ner sig men det enda som hjälpte var när jag gick in i rummet igen. Då la hon sig ner själv på mage å försökte somna. MEN så fort hon märkte att jag gick ut ställde hon sig upp å började skrika igen. Jag har aldrig hört henne skrika så hjärtskärande förut... Så vad jag gjorde var att stanna där inne tills hon blundade... Och det gick precis lika illa på dagslurarna.

Sen till råga på allt lämnade jag bort henne till farmor å farfar direkt efter det i 2 nätter (som jag har tokångest över nu i efterhand). Hon är jättevan vid dem och det har heller aldrig varit några problem med nattning för dom men där vägrade hon tom att äta vällingen... Och det gick lika illa med läggingen där...

Jag behöver verkligen er hjälp! Hur ska vi få rättsida på detta? Jag vill ju ha tillbaks min säkra sovare och inte behöva sitta där inne i rummet för att hon ska komma till ro. Kan tillägga att hon även vaknar på nätterna nu och är ledsen vilket hon ALDRIG gjort i hela sitt "långa" liv... Jag är jätteledsen och blir lite orolig för vad som har hänt min lilla solstråle.

Kram
Petra
Vera född 24 Aug 2006 - standardmodellad från 7 veckor
Axel född 11 Sep 2010
Petra32

Inlägg av Petra32 »

Tack Sonica och Kantarella för era svar. Lägger även in svaret från Kantarella så att det går lättare att följa.

Hej Petra.

Svarar dig här då jag inte hittar nån ny tråd på "Kurbarnens..."

Vad som hände (vilket iofs är irrelevant) var att tösen ställde frågor hemma hos din syster. Hon undrade förstås om det var okej att sova där, om du höll vakten som vanligt osv. Hon fick inte några nöjaktiga svar på dessa frågor och nu är förvirringen total. Det var visst inte tryggt att somna själv, mamma behöver tydligen stå härinne för att inte vargarna ska ta mig osv.

Min Ella är inte heller kurad. Jag använde ramsan vid läggning och behövde den sen inte mer. Och så kom frågorna ett antal månader senare. För frågor kommer och går. Och där stod jag med skägget i brevlådan, tyckte inte att ramsan tog och förlitade mig inte på den heller. Herregud, vad skulle jag göra, nu är allt förstört och annat diverse katastroftänkande boade in sig i min skalle. Och runt benen svansade vargarna - att par till för varje natt.
Stackars barn. Jaja...
Efter att saker och ting bara blev värre, precis som för er, med fler och fler uppvak även nattetid, skrik innan välling etc, så bestämde jag mig för att vända situationen till min fördel.
Istället för att tänka att det aldrig kommer att bli bättre så såg jag min chans att ÄNTLIGEN få nöta in ramsan. En rams-kur helt enkelt. Jag tror inte att jag ens behövde använda krisverktygen, för när jag väl bestämt mig för att sätta ramsan, så trodde jag också på dess "magiska" kraft. Och vips sov ungen igen.

Mina råd till dig alltså - vilka du säkert förväntat dig:
:arrow: gaska upp attityden av självklarhet och tillsätt lite jävlar anamma
:arrow: ramsa med övertygelse
:arrow: backa för att ge tösen chans att gå framåt
:arrow: tålamod
:arrow: rejäla skratt inför läggningarna, dag som natt.

Se det som en minikur på tre-fyra nätter. Sen sitter ramsan och du behöver inte stå som en fågelholk igen! :wink:

Lycka till :!:

/Åsa
Petra32

Inlägg av Petra32 »

Tack Kantarella!

Här går det fortfarande åt skogen... :? Nu duger inte ens pappa längre vid nattningen. Men vi gav oss inte, jag gick inte in eller så utan han fick ta henne. Eller gav och gav; han var ändå inne i rummet tills hon somnat, eller iaf så pass lugn att hon inte orkade öppna ögonen längre för att titta att han satt kvar... Maken till mammighet har jag aldrig skådat. Hon är som ett litet plåster på mig hela sin vakna tid när vi är hemma (ett otroligt sött plåster dock :D ).

DET GRÄMER MIG ATT JAG FÖRSTÖRDE ALLT HEMMA HOS MIN SYSTER... Jag blir galen. För du har ju helt rätt, hon frågade och jag svarade inte tillräcklligt säkert.

:?: Jag vet att jag måste jobba på attityden, måste gaska upp mig! Lite svårt just nu bara...
:?: Jag tycker att ramsar med övertygelse, men uppenbarligen inte. Så fort jag vänder mig om för att gå ut ställer hon sig upp och börjar gråta. Ska jag ändå ramsa mig ut och avvakta? Även fast det inte hjälper? När hon skrikit upp sig rejält (vilket går fort) och jag hör att hon inte kan ta hand om det självmant ska jag då gå in och lägga tillrätta och sen ramsa mig ut igen? Och hålla på så tills hon somnar? Även om det tar 2 timmar? Idag på dagsluren väntade jag kanske 5 minuter innan jag gick in och då hulkade hon ordentligt. Jag vet ju att de inte ska skrika men jag ville se vad som hände...
:?: Ja du det där med tålamodet... Oxå något som jag måste jobba på :wink:
:?: Det där med skrattet har vi inte lagt någon vikt på måste jag erkänna. Vår nattningsrutin (förutom bad, pyjamas på etc) är att hon får vällingen i famnen i sitt rum och sen bums i säng. Ska jag kanske ge vällingen tidigare, när hon fortfarande är uppe?

Slänger in hennes schema här oxå:
7:00 Vakna - Välling
9:00 frukost
12:00 lunch
12-14:30 SOVA
14:30 mellis
17:30 middag
19.30 välling, sova

Återigen tusen tack för ditt svar, här kom några ytterligare frågor :)

Kram
Petra
Axel född 11 Sep 2010
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Svara du med ramsan, och vid absoluta nödfall så lägger du henne till rätta. Det är ingen pyttetjej detta, och hon undrar om ni verkligen har koll. Visa att ni har det, ge besked! Detta fixar ni galant! :thumbsup:
Petra32

Inlägg av Petra32 »

En rapportering...

Det är något riktigt "scary" över detta forum! VARJE gång jag har skrivit om mina frågor/problem här så har de dagarna efter mina inlägg här mirakulöst löst sig och jag är uppe på banan igen. Jag har fått ventilera med experter, fått tips och råd och framförallt självförtroendet genom att ni peppar och talar om att det här klarar jag galant!... :D :D :D

Min älskade lilla gangster är tillbax! Hon är glad och pigg och FRAMFÖRALLT somnar hon som hon ska och sover hela nätterna igen. Jag anlade attityden och gav mig tusan på att det här är inte något problem, detta är lätt att fixa. Jag SKA få henne att återigen kunna somna själv. Och det gick hur lätt som helst måste jag säga. Första kvällen lyssnade hon på ramsan, jag riktigt kände hur den tog och det var en cool upplevelse och jag var sjukt stolt över mig själv, hehe :mrgreen: Sedan har det inte varit några protester från henne över huvud taget vid läggdax!

HURRA HURRA HURRA för detta forum! :heart: :heart: :heart:

Kramar i massor och återigen TACK för att ni finns!
Petra
Axel född 11 Sep 2010
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Ja, effekten av attityden går bara inte att överskatta. Det är så oändligt märkligt! :D

Skönt att höra att allt är i sin ordning igen!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"