Hej, jag har själv lite erfarenhet i ämnet, fast från andra hållet. För 6-7 år sen drack jag vin varje dag, mycket vin (1-2 flaskor per dag). Jag hajjade att något var fel eftersom jag int kunde vara utan. Jag sökte hjälp innan jag förlorat allt. Det visade sig att jag hade ett kemiskt beroende, min kropp (inte jag) behövde alkoholen.
Jag har nu varit nykter i snart 7-år och det är det bästa beslut jag någonsin fattat. Ingen annan hade kunnat bestämma detta åt mig, eller krävt att jag skulle dricka mindre då hade jag dragit på studs.
Mitt råd till Mia75 är att gå på Alanon-möten det är möten för anhöriga till alkoholister och där får man hjälp och stöd. (kolla deras hemsida var dom har möten) eller öppna AA-möten.
En alkoholist väljer ALLTID flaskan före
Inte för att han/hon är elak eller inte tycker om sin familj utan för att han har en sjukdom och alkohol är listig falsk och stark.
När jag går på AA-möten (flera ggr/veckan) märker jag att många många säger -jag hade aldrig blivit nykter om min fru
inte lämnat mig.
jag håller verkligen med Miar70
Min erfarenhet är att om någon i ens nära omgivning tycker man brukar för mycket alkolhol, så är det så!
Kramar Kristina