Hjälp med standardmodellen

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Jessica

Inlägg av Jessica »

Hej på er!
Nu har det gått några kvällar och det är bättre än det var innan iallafall. Övertröttskrik halva nätterna har vi tack och lov sluppit :)

Nu får hon en kvällsslurk när hon vaknar till vid 9-10- tiden. På den sover hon gärna till kl 2. Nästa gång vaknar hon vid sex då det är dags för nästa påfyllning. Vi ska vagna bort ett nattmål i helgen och då är frågan: kan vi ge oss på att ta bort det vid sextiden tror ni rutinerade?
Hon hinner ju precis somna om innan det är dags att gå upp...
Jag förstår att hon kommer att vilja äta tidigare om vi tar bort det vid 2, så det kanske inte går, men tänkte att nån kanske vet eller har gjort så...

Tusen tack!

Päivi förresten, är du på semester kanske? Ha en skön sån i sånt fall! :D :heart:
Stolt mamma till gosse född i maj 2003 och tösabit född maj 2007.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Det finns ju flera sätt, men ett klassiskt drag är att ge en nattslurk 22 och då kommer det andra målet i allmänhet vid 04 av sig själv. Då sover de ofta lungt på småtimmarna, och morgonaptiten är bättre. Plockar du 06-målet kan det hända att du får tidiga uppvak och skakiga vargtimmar en tid istället, men det behöver inte vara så.

Bra svar va? :D Ergo: Min rekomendation är att plocka bort/skjuta fram målet som nu är 02 till förmån för ett nattmål 04 och då kommer 06-målet att bli frukost av sig själv.
Jessica

Inlägg av Jessica »

Det låter klokt, så gör vi!
Tusen tack!
Jessica

Inlägg av Jessica »

Hej igen!
Nu har tösabiten hunnit bli tre månader och schemat sitter hyffsat. Det som inte funkar är dagslurarna. De två 45-minutrarna sitter funkar bra, det är 2-timmarsluren som strular-hon vaknar oftast efter 45 minuter och jag springer och vagnar som en idiot.
Har någon nåt tips på hur jag får henne att somna om eller sova vidare? Ska jag vagna brutalt eller vagna lugnt till sömns?
Nätterna fungerar förresten inte heller helt smärtfritt.....hon äter fortfarande minst två gånger per natt. Vi har försökt att vagna bort mittinatten målet långt mer än tre nätter ( flera veckor faktiskt), utan resultat. Om man inte vagnar varje natt förståss, men det går ju tillslut på ett ut, vagna stup i kvarten eller mata.....
Snälla, ge oss tips och råd!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Nu har jag inte hunnit läsa igenom hela tråden, utan bara här sista sidan.

Men jag undrar vad ter hon, hur mycket :?:

Har du hört talas om nattmackan :?:

eller alternativet att toppa med ersättning efter sista målet på kvällen :?:

Eller om du är lite djärvare, så kan du ge lite mosad banan efter amning/ersättning så mycket som går ner jusst innan läggdags.
Jag började med banan strax efter 3 månader, innan han skulle sova för natten :roll: och det tycktes mätta bra, för sömne blev i alla fall längre.

Daglurarna är ett aber :evil: jag håller med. Försök lägga märke till när det börjar vaknas och hugg vaqgnen innan hon hunnit vakna till ordentligt.
Det gller på natten också, INTE vänta och se om hon somnar om, utan pang på direkt.
Om någon vecka kan du försiktigt föra in bekräftelse ramsa jusst vid insomningen, så har du ett fint vergtyg sen :)
Gäst

Inlägg av Gäst »

Det är något galet med mina tangenter :shock: så ursäkta mina förfärliga stavfel.

Ter=äter
sömne=sömnen
gllr= gäller
Jessica

Inlägg av Jessica »

Tack Sonica!
Hon äter endast bröstmjölk ännu. Jag är lite rädd att introducera flaska då amningen gick åt skogen med sonen pga flaska.
Vad tror du om gröt då? Det borde väl kunna funka?
Första halvan av natten kan hon sova mellan 4-6 timmar, därefter vaknar hon titt som tätt.
Jag ska absolut börja ramsa, tack för tipset!
Ska jag vagna brutalt som vanligt eller varsamt?
Tack snälla för hjälpen!
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Gröt är strålande! Men om hon vaknar så ofta på morgonen, kan det vara så att det är lite ljust där hon sover?
Jessica

Inlägg av Jessica »

Halloj igen!
Hoppas någon är vaken nu! Idag blev tösen fyra månader och hon fick flytta in i sin riktiga säng. Vagnen ut och nu skulle hon kuras (i den mån det behövs)! Hon har natt från kl 20 till 8 och har ätit kl 4. Idag på dan var jag helt övertygad om att hon från och med nu ska sova 12 timmar natt, men så kommer vargskrället och säger att hon måste äta på nätterna fortfarande!
Jag helammar och tror mig ha gott om mat. Vi har inte lyckats få i henne nåt tillägg eller nån gröt än. Tror ni att hon kan sova hela natten utan mat????
På dagarna sover hon 45-2-45 och äter inom en timme. Innan långluren får hon i regel en slurk för att sova bättre och jaga bort mina matvargar :?
Hoppas nån nattuggla svarar :D
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej :D
Ett litet svar innan jag kryper till kojs!

Nu vill jag absolut inte jaga in några vargar, och jag har heller inte läst hela din tråd, men jag har avvaktat runt 4-5 månader och gett barnet själv möjlighet att förlänga natten, vilket alla mina gjort självmant! En del redan vid dryga tre månader, och nån närmare fem...
Det tycker jag har funkat jättebra, men som sagt nu är jag inte riktigt inne i din tråd så bortse ifrån detta om du vill 8)
Och så har jag då haft vagnen kvar till nätterna har suttit ordentligt!
Men det är jag det!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Jessica

Inlägg av Jessica »

Tack Mia!
Ja, vagnen borde jag kanske behållit ett tag till :? , men det gick hyffsat ändå. Vi buffade och ramsade, och tamejsjutton, idag, vid dagslurarna har ramsan tagit! Rätt cool, faktiskt!
Vi tänkte göra som du sa, och ge mat vid fyra, men det var gapigt mellan kl 02 till 03,30, så dä lät jag henne sova och hon sov till 7.10. Då vaknade hon av sina egna pruttar, så kanske, kanske skulle hon ha sovit till åtta annars!?
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Bra jobbat :lol:

Kan också avslöja att jag gick över till säng och buff vid 2,5 mån på Tor och detta gick utmärkt! :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Jessica

Inlägg av Jessica »

Tack Torsmamma! :D
Nu har det gått tre nätter och hon har vaknat 02.30 det två sista och varit vaken 45 min igår och 1 tim och 15 min inatt. De två första nätterna vaknade hon vid sju, då tog jag upp henne och lät det vara dag. Idag vaknade hon 6.20 och då gick vi också upp. Hon somnade vid 19.30 igår och då var det stört omöjligt att hålla henne vaken. Hon fick en extra 45 minutare på morgonen idag, då hon är vansinnigt trött. Aptiten tycks ha kommit igång idag också :D .
Nu till frågan: Hur ska jag göra med mat på natten? Hade tänkt mata henne vid 4, men struntat i det då hon just somnat då dessa nätter. Helst vill jag ju att hon ska sova 12 timmar, men kan jag lita på att hon klarar det? Och hur gör jag om hon vaknar just en timme förtidigt som hon gjort varje morgon?
Tack snälla!
Jessica

Inlägg av Jessica »

Hej igen!
Nu strular dagen..... :(
Fick bara till en timmes sömn under 2-timmars luren.....jag antar att jag kan lägga in en 20-minutare vid behov?
Så tacksam för hjälp!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej Jessica! Long time, no see... how goes :?:

Jo, du kan lägga in en 20-minutare vid behov eller använda dig av marginalhalvtimmen på kvällen. :wink: Jag skulle nog tänka "marginalhalvtimme" om morgonen också, dvs om jag nu hade morgon 06.30 och lilla damen vaknade klockan 06.04, ja då var det morgon... :wink:

Angående att "veta" om hon klarar 12 timmar natt eller inte: jag och flera med mig har haft tanken: "har hon gjort det så klarar hon det" i bakhuvudet! Vid det laget då Sofia sov självmant över nattmålet några gånger vagnade jag över den! :idea:

LYCKA TILL! :D
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"