Schema hjälp! Please!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Carpe Diem

Schema hjälp! Please!

Inlägg av Carpe Diem »

Hej! Jag har läst på forumet, barnaboken samt exemplet lilla Ludvig men jag känner mig fortfarande osäker :oops: Hoppas jag inte får banning för att jag inte läst på tillräckligt...Jag antar att jag är så trött nu efter 50 uppvaknanden per natt att jag inte kan tänka klart längre.

Jag vill kura Lukas nu när han fyller 4 månader men behöver hjälp med ett schema. Han strular jättemkt med bröstet, han är svår att amma och han ammar väldigt kort (10 min). Han har hittills totalvägrat flaska men jag trugar på varje dag. Hur kan jag få honom att amma längre och mer så att han verkligen blir proppmätt?[/color]

Hans schema idag ser ut enligt följande:
07.00 vaken, ammar, byte, lek och stoj
vakentid max 1 1/2 tim för att sova exakt 45 min.Så ser dagen ut tills han somnar runt 19.30-20.00
Jag vill ha ett schema där han vaknar kl 06 och somnar klockan 20.00. I dagsläget sover han bra till klockan 24.00 men sen är det kört, värst är perioden mellan kl 04-07 då han vaknar flera ggr. Har förstått nu att detta är vargatimmar... :(

Kan det se ut så här?:

06.00 vakna, första målet mat, blöjbyte, umgänge, kel & skratt
08.30-10.00 sova 1 1/2 tim
10.00 2:a målet mat
12.00-14.00 promenad ute i vagnen, sova middag 2 tim
14.00 3:e målet mat
16.00-17.30 sova 1,5 tim
17.30 4:e målet mat
19.00 bad + massage
19.30 nattslurk
20.00 skratt & sova

Efter maten så blöjbyte,kel och social delaktighet.. Om jag vill lägga in 1/2 ensamlek i spjälsängen på morgonen, kan jag göra det nu? Skall han göra det innan han somnar kl 08.30 då?

Tacksam för svar!
Mamma till Lukas f?dd 3 december 2004 - skall p?b?rja kur n?r han fyller 4 m?nader.
JH

Inlägg av JH »

Hej! :D

Vad bra att du ska köra kuren - det kommer att gå bra, bara du verkligen är påläst och känner att du har en attityd av att "det här KOMMER att gå!" :D

Schemat verkar bra, men jag skulle ändå satsa på längre natt nu när du ändå ska köra allt! I alla fall minst 11 timmar och lite färre sovpass på dagen är mitt tips...

Ensamlek kan du absolut introducera nu. Ta det när det passar dig på morgonen. Vi har den efter att Elsa har morgonmyst med oss i sänge, ammat och fått välling. Då får hon ensamleka och vi får äta frukost i lugn och ro - jätteskönt! :wink: Vi har den alltså inte i direkt anslutning till hennes sovpass, men det gör man ju som man vill.

Vad gäller amning så kolla in "ömma järngreppet" Under "Basbegrepp" p Index. Finns en tråd längre ner som också tar upp detta, men kommer inte ihåg nu vad den heter...

Lycka till!! Återkom med frågor om du vill :wink:
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
Louise

Inlägg av Louise »

Hej där, jag tänker nog lite annorlunda än JH när det gäller antalet dagslurar.

När jag läser ditt schema, så vad jag kan se, har du tre dagslurar och det tycker jag att du ska behålla ett bra tag. De flesta går över till två lurar vid ungefär sju månader.

Däremot tycker precis som JH att du nog skulle satsa på 11 timmars natt.
Och kanske två dagslurar på 1,5 timme och en på 45 minuter och på så vis få ihop nästan 15 timmars sömn/dygn. Du har ju marginalkvartar så att du kan lägga till eller dra ifrån på de långa dagslurarna och och kväll och morgon, om det skulle behövas lite mer eller mindre sömn än vad ditt schema ger.

Kanske ska du fundera på att lägga första dagsluren lite tidigare, för 2.5 timmes vakentid på morgonen är ganska lång vakentid, tycker jag.

Om du verkligen vill att han ska ta flaska så är mitt tips att servera den på morgonen när han inte har ätit på minst 10 timmar. Min lille plupp var också flaskvägrare, trots envist och dagligt trugandee under flera veckor. Men så fick min man flaskmata på morgonen medan jag höll mig undan. Sur och ilsk var pluppen i 30 minuter innan han slutligen svalde ner det som bjöds i flaskan.

Läs mer om ensamlek i Barnaboken. Där föreslås att barnet direkt efter blöjbyte och mat får sin ensamlek. Barnet är då piggt och mätt och barn har ju ofta ett toppenhumör på morgonen. Vid 3-4 månaders ålder är en bra tid att introducera. Men räkna med att det tar ett tag innan du når 30 minuter. Börja med fem minuter och öka successivt tiden.

Som JH skrev så är det attityden som gör kuren så läs på ännu mer och fråga igen.

Tänk också på att omställning till sommartid kommer om två veckor, så du tar med det i din planering. Själv när jag stora förhoppningar om att få sova längre på morgonen efter det!

Lycka till!
Louise

Också är det väl 2004 som din son är född?!
Pojke juli 2004. SHN september 2004.
Flicka f?dd oktober 2000.
Carpe Diem

Inlägg av Carpe Diem »

Tack för svaren! :heart:
Javisst är det 2004 han är född! Ni förstår att jag är snurrig va? :oops:

Ja, i morse vaknade han kl 06.00 och 07.45 var han så grinig och trött att jag var tvungen att lägga honom. Han somnade bums! Så jag måste korta vakentiden på morgonen. Jag har lite svårt att förstå hur jag ska kunna hålla honom vaken så länge under dagarna? Nu klarar han max 1,5 tim vakentid. Men det kanske blir en konsekvens om han sover bättre och längre på natten? Hittills har han ju alltid sovit i 45 min pass men nu måste jag jobba på att få dem till 1,5 tim! Då borde han ju oxå orka vara vaken längre på dagarna sedan?
Mamma till Lukas f?dd 3 december 2004 - skall p?b?rja kur n?r han fyller 4 m?nader.
JH

Inlägg av JH »

Misstag av mig!! Menade KORTARE sovpass, inte färre - Sorry! :oops: :D Håller helt med Louise!
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
marie-d

Inlägg av marie-d »

Hej!
Jag har för mig att en 4 månaders ska ha ca. 15,5h per dygn.
Det kanske vore bra att schemat innehöll 15,5h, sen har du ju alltid marginalkvartar. Min son sov oftast 15,5h per dygn vid 4 månader.
Lycka till!
Marie
marie-d

Inlägg av marie-d »

Hej!
Min son ammade kortare perioder ca. 10 min vid 3-4 månader innan det ammade han 20-30minuter. På bvc sa de att barnen sög kortare för att de förbättrat sin amningsteknik. Det verkade stämma. Vid drygt 4 månader var jag dock tvungen att tillföra lite gröt och så för att han skulle bli ordentligt mätt.
Marie
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej!
Min dotter åt också alltid väldigt snabbt så jag känner igen mig i din oro. Hon var oxå van att äta kortare stunder. Truga på , dock inte för mkt. Ett tag kände jag som att jag jagade henne med mina bröst och de var kanske inte så bra. Efter några dagar brukar de bli lite mer hungriga när de slutar med småsnuttandet. Börja introducera smakisar vid lunch så inom en månad äter hon nog en liten burk. Lycka till.
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"