Pappa som kämpar med SHN

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
tommys
Kontakt:

Inlägg av tommys »

duggan skrev:
Jag hade en fundering ang att hon är lättväckt på dagarna, sover hon på rygg eller på mage-MED LARM?
Hon sover på mage. Idag tog vi bort liggdelen och lät bottenplattan vara kvar och klädde den med liten dyna. Hon fick mycket mer utrymme. Hoppas att det blir bättre.

Men nu verkar det mesta gå åt skogen. :( Läggningen tog 30 min och hon gjorde precis ett uppvaknande till. Har läst tråden om "Attityd" och det var bra. Antar att man måste ta några steg tillbaka för att sedan ta ett stort framåt. Vi fokuserar på att nätterna har blivit mycket bättre.

Tack snälla för alla tips om sovtider.

Hälsningar
Tommy
Pappa till Kharma 040612 och Kenza 061222
tommys
Kontakt:

Så glad!

Inlägg av tommys »

Hej!
Jag måste bara berätta. I förrgår så var jag ungefär 5 minuter ifrån att lägga ned alltihopa och återuppta det hela när 3-åringen börjar på dagis igen. Dagtidsvagnandet pågick i totalt nästan 2 timmar och vi var helt slut. Detta mest pga att vår 3-åringen hela tiden ville ha uppmärksamhet och gick runt och skakade vagnen och tjoade och så.

Men sen igår kom vändningen som jag så länge väntat på. Dagsömnen 9-9.45 var perfekt. Lunchsömn 12.30-14.00 på Ikea i Barkarby (95 Decibel) gick perfekt. Och sedan det bästa av allt läggningen och natten. Jag la ned henne och hon så lättad ut när jag började ramsa och sedan hörde jag inget mer :D :D Jag trodde nästan att hon hade tuppat av eller nåt och var nära att gå in och checka. Hon har ju aldrig skrikit i mindre än 15 minuter hittills. Sedan sov hon i 11 timmar i sträck. Bara att hoppas att det är en ihållande trend. Vi hade faktiskt barnvakt igår och var ute och firade bröllopsdag. Jag hade noga gått igenom hela proceduren om någon av barnen skulle vakna. Vid 23.00 kom SMS från barnvakten -Finns det verkligen barn i huset? :lol:

:?: Nu till en fråga: Vi tänkte försöka gå på DN-Galan på tisdag och undrar hur man ska gå tillväga med barnvakt som då också ska göra läggning. Det är en ny barnvakt för den yngsta. Vår treåring hade denna utbildade barnsköterska på dagis tidigare så hon känner henne. Bör vi se till att träffa henne innan så att minstingen lär känna? Eller tror ni att det kan gå bra ändå?

Hälsningar
Tommy
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hejhej! :D

Kul att det gått så bra alltihopa! Tänk ändå - vilket fantastiskt resultat på 3 veckor!! Tålamod är en viktig ingrediens i föräldraskapet också... :wink: :D :!:

Om din fråga om barnvakt:
Ja, jag tror att det kommer gå utmärkt, om ni känner barnvakten och litar på henne. Sätt in henne i hur rutinen är på kvällen och lär henne ramsan (och prata lite om attityden :wink: ). Jag är lite hönsig av mig, så jag skulle nog velat att mitt barn och barnvakten träffats innan. Å andra sidan känner ju storasyster barnvakten. Ni får nog lyssna på magkänslan vad gäller det där! Ha det så trevligt på DN-galan om ni bestämmer er för att gå!

MVH Jenny
tommys
Kontakt:

Det gick bra!

Inlägg av tommys »

Vilken känsla. DN-Galan var alldeles fantastiskt bra i år, men det som framkallade den bästa känslan var ändå att vår barnvakt lyckades lägga båda barnen och att efter 15 min gnäll så sov minstingen enda till 06.15. Hurra. Nu är det 50% av nattningarna som går utan gråt och gnäll. och allt detta på cirka 4 veckor. Super!
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

=D> :lol: =D>

Vilken härlig läsning till morgonkaffet!

/Fjällmor
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

=D> :lol: =D>

Vilken härlig läsning till morgonkaffet!

/Fjällmor
tommys
Kontakt:

Inlägg av tommys »

Hej igen!
Hoppades att jag inte skulle behöva skriva mer i denna tråd, men sedan 2 veckor tillbaka så fungerar inte mycket på nätterna längre. Vaknar bara tidigare och tidigare. Hon ska ju sova till 7 och nu är det tyvärr så illa att hon vaknar varje morgon vid 06.00 och så börjar dagen med en timmes gråt och skrik och det känns inte alls bra. Ramsandet biter inte alls och hon blir bara frustrerad. Och så vaknar 3 åringen trots att hon skulle behöva sova länge till.

Det känns tråkigt och jag vet inte hur länge vi kommer att klara detta. Hon är åtta månader nu och tänderna har visserligen precis kommit fram. Vad säger ni kloka människor på forumet? Har ni något tips?
Hälsningar
Tommy(05.35)
tommys
Kontakt:

Inlägg av tommys »

By the way, i morse vaknade hon 05.15 och nu blir det gråtsång i 1.45h
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej Tommys!

Just vid åtta månader kan det bli lite skakigt, eftersom lilltösen själv har det lite skakigt. Då gäller att det vara trygg och säker själv, som förälder, och inte ändra några förutsättningar. Läs mer om Åttamånadersångesten - Född till ett jag i BB eller här på forumet.

Riktigt beckmörkt antar jag att det är på rummet. Och att hon får vara ute en rejäl stund om dagarna. Viktiga förutsättningar för god natt- och morgonsömn. Här kommer också en inklistrad handlingsplan för tidiga mornar:

1) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna(inte med hjärtat utan med öronen ) Hur låter han? Om han blir ledsen ger du en betryggande ramsa och låter honom sedan vara. Om han fastnar i sitt klagande så gå in EN gång och solfjädra tills han blir sömntung, tryck till och sedan ut med ramsan. Lyssna av och ge ev påminnelse/bekräftelse vid behov. Stoppa in öronpropaprna och försök somna om. Låt en väckarklocka ringa prick 7, låt honom stänga av den och gör GLAD morgon.

2) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna av. Stegras hans protester, sätt på musik utanför hans rum i en volym som överröstar hans protester. Mozart brukar vara populärt. Sänk volymen allt eftersom hans protester avtar. När han tystnat och somnat så stänger ni av musiken. Gör som ovan med glad morgon.

3) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna. Stegras hans protester, gå upp och gör ljud i huset. Då hör han att ni finns där och ni tar bort er överkoncentrationen på sonen. Kryp i säng igen när han somnat. Gör som ovan med glad morgon.

Inför gärna väckarklocka också, det brukar hjälpa väldigt bra. Efter 4-5 dagar brukar de tidiga uppvaken ge med sig. Ha då väckarklocka som ringer prick 7 utanför barnens rum, en tydligare markör om när dagen börjar är svår att hitta.

Lycka till!
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
tommys
Kontakt:

Inlägg av tommys »

Tack EWA!
Jag ska prova din första taktik där. Det gick lite bättre i natt och jag ska kämpa... Bra med väckarklocka.
Mvh
Tommy
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"