Pappa som kämpar med SHN
Pappa som kämpar med SHN
Hejsan!
Jag har en liten tjej på 7-månader som heter Kenza. 14 juli bestämde vi oss att köra SHN-kuren. Allting var ohållbart innan. Vi har en
3-åring också som för ett drygt halvår sedan började sova hela nätterna. Nu satt vi där igen med en halvårs baby som var med oss till
klockan 23 på kvällarna. Sagt och gjort. Jag tog på mig det hela. Skickade ner frun och 3-åringen i källaren. Det mesta har gått ganska bra.
Jag dokumenterade de första 8 dagarna och nätterna. Nu har det gått 2 veckor av kuren och jag har några frågor. Vissa
saker känns väldigt oklara:
1. Det är väldigt svårt att hålla henne sovandes på dagarna. Hon vaknar vid minsta ljud och jag måste vagna vidare. Jag ser till att
blöjan är torr, och att vagnen står stilla när hon ska somna. Men hon vaknar flera gånger och jag blir helt nojig och vågar
knappt vara bland folk med vagnen. Speciellt det långa passet är tungt. Hon vaknar efter 30 minuter och vill lyfter huvudet.
Jag har hittills aldrig tagit upp henne innan marginalkvarten börjat.
2. Nattningen. Vi kör massa skoj och bad och hela familjen skrattar och har kul. Vi pussas och kramas godnatt och sedan tar jag med
mig Kenza in i sovrummet och redan på väg in där så börjar hon gråta. Natt 1 var det 40 min, sedan 30 i några dagar. Men
nu har det stagnerat och det är gråt. Oftast inte förtvivlad, men ibland. Vid 4 tillfällen på 2 veckor har jag gått in och buffat.
Men ska man nöja sig med att hon ska gråta sig till sömns varje kväll nu? Det är ju inte riktigt vad man tänkt sig. Jag ramsar enligt
plan, men i början ramsade jag nog lite väl ofta. Precis innan insomning så kör jag en x4 till enligt boken.
3. Nu har jag börjat jobba och min fru är hemma med båda barnen. När då lilla Kenza vaknar redan efter 45 minuters sömn och vägrar
att somna om trots vagning så har hon blivit uppplockad. Hur mycket förstör detta? (obs, detta har inte hänt under de första 2 veckorna)
Min fru vet vad som gäller och är påläst men säger att det är ohållbart med två barn.
Jag skulle vara otroligt tacksam för lite tips på dessa tre punkter ovan. Här är dagschemat:
7.00 Frukost
9.00-9.45 Förmiddagslur
11.00 Lunch
12.30-14.00 Sova Middag
14.30 Mellis
16.30-16.50 Tupplur
17.15 Middag
18.00 Bad-Skoj-Nattslurk
19.00 Sova Natt
Bästa hälsningar Tommy
Jag har en liten tjej på 7-månader som heter Kenza. 14 juli bestämde vi oss att köra SHN-kuren. Allting var ohållbart innan. Vi har en
3-åring också som för ett drygt halvår sedan började sova hela nätterna. Nu satt vi där igen med en halvårs baby som var med oss till
klockan 23 på kvällarna. Sagt och gjort. Jag tog på mig det hela. Skickade ner frun och 3-åringen i källaren. Det mesta har gått ganska bra.
Jag dokumenterade de första 8 dagarna och nätterna. Nu har det gått 2 veckor av kuren och jag har några frågor. Vissa
saker känns väldigt oklara:
1. Det är väldigt svårt att hålla henne sovandes på dagarna. Hon vaknar vid minsta ljud och jag måste vagna vidare. Jag ser till att
blöjan är torr, och att vagnen står stilla när hon ska somna. Men hon vaknar flera gånger och jag blir helt nojig och vågar
knappt vara bland folk med vagnen. Speciellt det långa passet är tungt. Hon vaknar efter 30 minuter och vill lyfter huvudet.
Jag har hittills aldrig tagit upp henne innan marginalkvarten börjat.
2. Nattningen. Vi kör massa skoj och bad och hela familjen skrattar och har kul. Vi pussas och kramas godnatt och sedan tar jag med
mig Kenza in i sovrummet och redan på väg in där så börjar hon gråta. Natt 1 var det 40 min, sedan 30 i några dagar. Men
nu har det stagnerat och det är gråt. Oftast inte förtvivlad, men ibland. Vid 4 tillfällen på 2 veckor har jag gått in och buffat.
Men ska man nöja sig med att hon ska gråta sig till sömns varje kväll nu? Det är ju inte riktigt vad man tänkt sig. Jag ramsar enligt
plan, men i början ramsade jag nog lite väl ofta. Precis innan insomning så kör jag en x4 till enligt boken.
3. Nu har jag börjat jobba och min fru är hemma med båda barnen. När då lilla Kenza vaknar redan efter 45 minuters sömn och vägrar
att somna om trots vagning så har hon blivit uppplockad. Hur mycket förstör detta? (obs, detta har inte hänt under de första 2 veckorna)
Min fru vet vad som gäller och är påläst men säger att det är ohållbart med två barn.
Jag skulle vara otroligt tacksam för lite tips på dessa tre punkter ovan. Här är dagschemat:
7.00 Frukost
9.00-9.45 Förmiddagslur
11.00 Lunch
12.30-14.00 Sova Middag
14.30 Mellis
16.30-16.50 Tupplur
17.15 Middag
18.00 Bad-Skoj-Nattslurk
19.00 Sova Natt
Bästa hälsningar Tommy
-
Antonias mamma
Hej Tommys och välkommen hit! Grattis också till storjobbet du utfört med kuren! =D>
Jag ska ge dig MINA reflektioner angående dina frågor, och jag börjar med Nattningen:
Jag kan inte säga att du gör eller har gjort något fel som skulle orsaka gråtandet, inte heller vet jag vad jag ska ge dig för råd
. Där får nog nån av de diplomerade kurarna eller Anna fylla på. Däremot vill jag säga att som du säkert vet så är ju kuren en process och allt fungerar inte perfekt direkt efter de första fyra nätterna. För oss t.ex tog det dryga månaden innan själva läggningarna gick helt smärtfritt, trots att själva nattsömnen, den hela, inföll sig redan på andra kurnatten. Så jobba på!
Sedan vidare till Dagsömnen:
Jag känner igen detta beteende på pricken
. Vår dotter sov fullständigt uselt på dagarna under perioden 6-8 månader. Dels tror jag det berodde på att vagnen var för varm och trång för henne då, mitt i sommaren. Men dels berodde det också på att tre lurar nog helt enkelt var för mycket då
Jag förstod inte då att jag borde ändra till två lurar, och gjorde det först vid 8½ månad. Samtidigt ställde jag bort vagnen och lärde henne sova i spjälsängen dagtid också. Och allt föll på plats. Hon sov som aldrig förr!
Vill ni ha kvar vagnen ännu så börja med att ändra schemat till två lurar anser jag. De flesta kanske väntar till ca 8 månader, men för oss var det dags mycket tidigare och det kan ju vara så för er också
Genom att ni tar upp henne 45 min. tidigare så kommer hon ju aldrig att lära sig sova tiden ut heller, men det kanske hon inte skulle göra ändå här, om hon helt enkelt inte är tillräckligt trött. (Vilket hon ju vore om ni ändrade till två lurar.)
Det kan kännas riskabelt att ändra i schemat så snabbt efter kuren, men åtminstone för vår del så var det den enda lösningen. Jag gjorde det dessutom mitt i uppföljningsveckan - emot alla regler. Men jag tvivlade aldrig då på att det var det enda rätt, och jag gör det inte nu heller. Ni känner er dotter bäst!
/Anna
Jag ska ge dig MINA reflektioner angående dina frågor, och jag börjar med Nattningen:
Jag kan inte säga att du gör eller har gjort något fel som skulle orsaka gråtandet, inte heller vet jag vad jag ska ge dig för råd
Sedan vidare till Dagsömnen:
Jag känner igen detta beteende på pricken
Vill ni ha kvar vagnen ännu så börja med att ändra schemat till två lurar anser jag. De flesta kanske väntar till ca 8 månader, men för oss var det dags mycket tidigare och det kan ju vara så för er också
Genom att ni tar upp henne 45 min. tidigare så kommer hon ju aldrig att lära sig sova tiden ut heller, men det kanske hon inte skulle göra ändå här, om hon helt enkelt inte är tillräckligt trött. (Vilket hon ju vore om ni ändrade till två lurar.)
Det kan kännas riskabelt att ändra i schemat så snabbt efter kuren, men åtminstone för vår del så var det den enda lösningen. Jag gjorde det dessutom mitt i uppföljningsveckan - emot alla regler. Men jag tvivlade aldrig då på att det var det enda rätt, och jag gör det inte nu heller. Ni känner er dotter bäst!
/Anna
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia
, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus
, född 17.8.08, kurad 1/09
www.sandsdrommar.com
Antonia
Amadeus
www.sandsdrommar.com
Hej Anna och tack så mycket för ditt svar. Snabbt!!
Det du säger om dagsömnen stämmer nog väldigt bra. Här har det varit varmt och Emmaljungan har känts trång. Hon är redan en 10-kilos. Hon blir väldigt lätt svettig där. Men inne har vi provat 3 gånger och 2 av dem har gått ok. Det kanske blir det som gäller. Om vi skulle ändra till 2 sovpass istället, har någon något förslag på tider? Vi har kört denna kur i 16 dagar nu. Är det kanske för tidigt att ändra i schemat.
Jag vill bara lägga till att på de 16 nätterna som vi kört SHN så har vi bara fått väcka henne en gång. Resten av gångerna vaknar hon vid 6.00-6.15 och sedan ligger och jollrar eller småskriker. Vi väntar alltid till 06.45 med att ta upp henne.
I övrigt så fungerar det super med nätterna tycker jag. Redan första natten sov hon 10 timmar i sträck och nu är det allt som oftast 19.20-06.20 vilket är helt fantastiskt för oss. Nu sover båda barnen 19.30 och ett nytt liv har börjat.
Mvh
Tommy
Det du säger om dagsömnen stämmer nog väldigt bra. Här har det varit varmt och Emmaljungan har känts trång. Hon är redan en 10-kilos. Hon blir väldigt lätt svettig där. Men inne har vi provat 3 gånger och 2 av dem har gått ok. Det kanske blir det som gäller. Om vi skulle ändra till 2 sovpass istället, har någon något förslag på tider? Vi har kört denna kur i 16 dagar nu. Är det kanske för tidigt att ändra i schemat.
Jag vill bara lägga till att på de 16 nätterna som vi kört SHN så har vi bara fått väcka henne en gång. Resten av gångerna vaknar hon vid 6.00-6.15 och sedan ligger och jollrar eller småskriker. Vi väntar alltid till 06.45 med att ta upp henne.
I övrigt så fungerar det super med nätterna tycker jag. Redan första natten sov hon 10 timmar i sträck och nu är det allt som oftast 19.20-06.20 vilket är helt fantastiskt för oss. Nu sover båda barnen 19.30 och ett nytt liv har börjat.
Mvh
Tommy
Pappa till Kharma 040612 och Kenza 061222
-
Lua
Hej tommys
Varmt välkommen
Vår Isak är dryga 7 månader och hans schema ser ut så här:
8.00 Godmorgon. 250 ml välling.
10.40 Lunch. Mat och frukt. Vatten till.
11-13 Sova.
14.00 Gröt.
16-16.45 Sova. (Allt oftare sover han bara 20 minuter här)
17.30 Middag. Lagad mat igen, frukt, vatten.
19.30 Nattslurk. MINST 250 ml välling.
20.00 Godnatt!
Här finns ett gäng andra schemaförslag:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=153
Kram Lua.
Varmt välkommen
Vår Isak är dryga 7 månader och hans schema ser ut så här:
8.00 Godmorgon. 250 ml välling.
10.40 Lunch. Mat och frukt. Vatten till.
11-13 Sova.
14.00 Gröt.
16-16.45 Sova. (Allt oftare sover han bara 20 minuter här)
17.30 Middag. Lagad mat igen, frukt, vatten.
19.30 Nattslurk. MINST 250 ml välling.
20.00 Godnatt!
Här finns ett gäng andra schemaförslag:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=153
Kram Lua.
-
Antonias mamma
Vi hade 11 h natt under den här tiden och lurarna var båda 1½ h långa enligt följande:
7.00 Morgon och välling
9.30-11.00 Sova 1½ h
11.00 Lunch
14.00 Mellis
14.30-16.00 Sova 1½h
17.00 Middag
19.30 Välling
20.00 Sova
Totalt 14 h sömn alltså, som gäller fr. 9 mån. Ni behöver en halvtimme sömn till, men så har ni ju också 12 h natt istället. När lurarna ska infalla bör ni själva avgöra enligt när hon är som tröttast. Vår Antonia har alltid varit trött och grinig på förmiddagarna, så 2½ h vakentid var max det första passet under en lång tid.
Förslagsvis kan ni ha 12 h natt samt lur 45 min + 1½-2 h alternativ 11½ h natt och lurar 1½ h + 1½ h.
Eftersom dagsömnen inte fungerar nu så skulle jag inte tveka att ändra schema. Det tas troligen emot med stor tacksamhet av damen, bara er attityd är den rätta

7.00 Morgon och välling
9.30-11.00 Sova 1½ h
11.00 Lunch
14.00 Mellis
14.30-16.00 Sova 1½h
17.00 Middag
19.30 Välling
20.00 Sova
Totalt 14 h sömn alltså, som gäller fr. 9 mån. Ni behöver en halvtimme sömn till, men så har ni ju också 12 h natt istället. När lurarna ska infalla bör ni själva avgöra enligt när hon är som tröttast. Vår Antonia har alltid varit trött och grinig på förmiddagarna, så 2½ h vakentid var max det första passet under en lång tid.
Förslagsvis kan ni ha 12 h natt samt lur 45 min + 1½-2 h alternativ 11½ h natt och lurar 1½ h + 1½ h.
Eftersom dagsömnen inte fungerar nu så skulle jag inte tveka att ändra schema. Det tas troligen emot med stor tacksamhet av damen, bara er attityd är den rätta
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia
, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus
, född 17.8.08, kurad 1/09
www.sandsdrommar.com
Antonia
Amadeus
www.sandsdrommar.com
-
father of sons
Gör ett schema som passar ihop med 3-åringen också
Vårat första barn hade schema helt enligt boken.
Andra barnet..blev det annat med, för att passa med övrig familj.
Tredje barnet - samma som andra.
Vi har kört på med tre lurar länge, men korta (45 min, sen 20 min, 5 min).
Nu är våra barn 3 år, 19 mån och 5 månader. De sover samtidigt mitt på dagen (2 h) och den yngsta sover 20 min på f.m och 45 min på e.m. Såna korta lurar kan man ta var som helst hur som helst
Lycka till!
Hej Father of Sons!
Intressant. Sover er 3-åring 2 timmar? Skulle vår göra det så blir det liv till 23.00. Hon sover väldigt sällan på dagarna, men skulle säkert behöva. Hur gör ni med läggningarna? Våra sover bredvid varandra i olika rum. Så man får väl ramsa åt höger och vänster.
Intressant. Sover er 3-åring 2 timmar? Skulle vår göra det så blir det liv till 23.00. Hon sover väldigt sällan på dagarna, men skulle säkert behöva. Hur gör ni med läggningarna? Våra sover bredvid varandra i olika rum. Så man får väl ramsa åt höger och vänster.
-
father of sons
Ja, vår 3-åring sover 2 timmar, mer nu än någonsin (i trotsåldern).
Liv till 23 ska ni inte ha
Nya rutiner, "bara".
Vi har alltid haft mörkt i rummet.
Flytta ihop dem i samma rum (läs syskonkapitlet i Barnaboken). Ramsa folk över en kam.
Vad vill du veta ang. läggningarna?
Våra barn sover samtidigt på dagen. Alla plafs i säng bara
Erbjud ert äldre barn vila, samma tid som den lilla sover.
Då får hon vila iaf! Ni ger förutsättningarna - sen kan hon göra
vad hon vill (tyst och lugn).
En 7-månaders behöver ung 14,5h sömn/dygn.
Går 3-åringen i förskola eller är båda hemma?
Ska ni synka barnen eller har den äldre "dagistider" att leva efter, efter semestern?
Hejsan Tommys!
Jag hade en fundering ang att hon är lättväckt på dagarna, sover hon på rygg eller på mage-MED LARM? För jag genomförde kuren på min son på rygg, men sedan när han själv valde att sova på mage så vart sömnen mycket mycket djupare! Men som du själv säger är nog vagnen lite trång och varm-speciellt såhär på sommaren, jag har en stor kille själv och han sover fortfarande i vagnen, men bara den korta luren på promenad och det går faktiskt jätte bra. För det är ju underbart skönt att få sova ute ibland!
Hugoa schema när han var 7 mån:
7.00 Godmorgon!
10.00 - 12.00 Sova 2H
15.30 - 16.00 sova 30min (jag har en lite 30-min skarvare, därav ej 45 här)
19.00 Sova natt!
Men nu, känner jag att jag gärna haft första luren ungefär halv tolv till ett, så kan man behålla den sedan när man går över på en lur, men tror ej han orkat så länge då, men jag har varit super nöjd med detta schema, vid 9 mån kapade jag 30min så han la sig för 1:a luren 10.30 istället, och har detta schema fortfarande till min 11-månaders..
Förästen vilket super jobb du gjort med kuren!!!
Jag hade en fundering ang att hon är lättväckt på dagarna, sover hon på rygg eller på mage-MED LARM? För jag genomförde kuren på min son på rygg, men sedan när han själv valde att sova på mage så vart sömnen mycket mycket djupare! Men som du själv säger är nog vagnen lite trång och varm-speciellt såhär på sommaren, jag har en stor kille själv och han sover fortfarande i vagnen, men bara den korta luren på promenad och det går faktiskt jätte bra. För det är ju underbart skönt att få sova ute ibland!
Hugoa schema när han var 7 mån:
7.00 Godmorgon!
10.00 - 12.00 Sova 2H
15.30 - 16.00 sova 30min (jag har en lite 30-min skarvare, därav ej 45 här)
19.00 Sova natt!
Men nu, känner jag att jag gärna haft första luren ungefär halv tolv till ett, så kan man behålla den sedan när man går över på en lur, men tror ej han orkat så länge då, men jag har varit super nöjd med detta schema, vid 9 mån kapade jag 30min så han la sig för 1:a luren 10.30 istället, och har detta schema fortfarande till min 11-månaders..
Förästen vilket super jobb du gjort med kuren!!!
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Tack Duggan!
Det svåraste med vår lilla tjej verkar vara att få till den långa sömnen på dagen. Hon vill upp efter 45 min.
I morse vaknade hon 06.15 och jag höll henne halvskrikande till 06.45 och smet in när hon var tyst för en stund. Det känns lite fel, men det kanske blir bättre hoppas jag. 3 åringen vaknade förstås av skriken med, så där satt man och väntade till en gråtorkester på morgonen. hmmm..
Det svåraste med vår lilla tjej verkar vara att få till den långa sömnen på dagen. Hon vill upp efter 45 min.
I morse vaknade hon 06.15 och jag höll henne halvskrikande till 06.45 och smet in när hon var tyst för en stund. Det känns lite fel, men det kanske blir bättre hoppas jag. 3 åringen vaknade förstås av skriken med, så där satt man och väntade till en gråtorkester på morgonen. hmmm..
-
Gäst
Hej Tommy!
Har du läst den här länken? Ger bra på fötterna och en boost för självförtroendet!
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252
Det är ju bara drygt två veckor sedan ni kurade. Både vargtimmarna och daglurarna kan vara lite envisa och strula både en och två och tre veckor efter uppföljningsveckan. Se det hela i ett längre perspektiv - vad har ni uppnått hittills? Försök fokusera på det som funkar extra bra
, och fortsätt vara konsekventa med det som inte fungerar så bra.
Vill ni ändra till två lurar så gör det! Med attityden, som du kan läsa om i länken ovan!
Men fortsätt för allt i världen ställa alla dina frågor här - det är det vi är till för! Ville bara ge lite pepp och perspektiv!
/Jenny
Har du läst den här länken? Ger bra på fötterna och en boost för självförtroendet!
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252
Vill ni ändra till två lurar så gör det! Med attityden, som du kan läsa om i länken ovan!
Men fortsätt för allt i världen ställa alla dina frågor här - det är det vi är till för! Ville bara ge lite pepp och perspektiv!
/Jenny
-
HannaMaria
ja har inte läst hela länken, men jag svarar på din fråga
sova natt 19.30-7
amning + gröt 7-8
sova 1,5 h 9.30-11
lunch 11
mjölk 14
sova 1,5 h 14.15-15.45
middag 17
välling 19.15
detta passar vår 7 mån tös helt fenomenalt!
Vi har schematOm vi skulle ändra till 2 sovpass istället, har någon något förslag på tider?
sova natt 19.30-7
amning + gröt 7-8
sova 1,5 h 9.30-11
lunch 11
mjölk 14
sova 1,5 h 14.15-15.45
middag 17
välling 19.15
detta passar vår 7 mån tös helt fenomenalt!
Mamma till vårt lilla busfrö (16.10.05), underbar liten tös(17.12.06), lillprinsen (05.08.08 ) och prinsessan (20.9.2010)
-
TorpSara
Och vi har så här, samma schema från det han var 7 månader, med en kvart "för lite" sömn. Lägger ni natten på 12 timmar så blir det lite i överkant istället vilket är bättre för de flesta.
natt 19.30-07
10.30 sova 45 minuter
14 sova 2 timmar
Får ni henne bara att somna om efter 45 minuter kommer hon snart att lära sig!
natt 19.30-07
10.30 sova 45 minuter
14 sova 2 timmar
Får ni henne bara att somna om efter 45 minuter kommer hon snart att lära sig!