3 åring och dagslur???

Skriv svar
mf

3 åring och dagslur???

Inlägg av mf »

Hej!

Jag undrar hur länge det brukar sovas siesta?? Alltså åldersmässigt???

Min son är snart 3 och på senaste tiden har det liksom krånglats kring dagsluren, svårt att somna, pip om ditt och datt, vatten o dyl. Han har alltid somnat direkt och sovit goda slumrar. Idag t.ex blev det inget sovande alls, han blev tyst efter en stunds trixande men pep sedan "täckeee!" efter 20 min och då ansåg jag sovchansen vara förbi. Är det dags att avveckla??

På kvällarna har det också börjat krånglas iofs, men det har hittills handlat om att han har sett en "tant" (huuuuu!!!!!!!!!stackarn!!) i rummet... Jag har kört en bestämd stil och sagt att det INTE finns någon tant för det är jag som bestämmer vilka som får komma in osv. fast jag har försökt att inte ignorera hans rädsla, "man kan drömma om olika saker" osv..

Kommentarer, någon??
Malin, mamma till älsklingarna Anton :heart: 040927 och Sofie :heart: 061026! Stort AW-fan!
J och Å

Inlägg av J och Å »

Karl slutade sova efter han var runt 3 år. Helt sjukt det är inte så länge sedan, men jag har glömt.

Han började strula en del och när jag väckte var han såååå grinig och resten av eftermiddan var gnällig. Fick förslaget att han skulle "vila" här på forumet. Det köpte han och hade funkat om han inte hade somnat efter en stund och var lika grinig som tidigare. Så vi slutade och han vilade med mig i soffan. En liten stund. Och om han var riktigt trött fick han sova.
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej där :wink:

min tjej är fyller 3 i november. I den här tråden beskriver jag hur vi valt att övergå från middagslur till "vila". Funkar toppen hos oss! http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=12357

/Pea
father of sons

Inlägg av father of sons »

:D

Vår (snart) 3-åring krånglade också ett tag men vi behöll luren. Nu sover han 12-13 h natt och 2 h på dagen :shock: !

Vi har hela tiden tänkt att "de behöver inte sova, bara ha förutsättningarna, vi ändrar inget förrän efter trotsåldern".
Det verkar som om det behövs sovas i dessa trotstider... Olika för olika barn :wink: .

:D
marie-d

Inlägg av marie-d »

Vår 3-åring har också strulat lite men det beror mkt på att vi bytt till växasäng med sänglampa som är rolig att trycka på. Han är so van vid att vi hämtar honom så han ligger tills vi hämtar honom.
Han har haft svårt med insomningen på dagen men när han väl somnar vill han ändå sova en rejäl stund. Han har fortfarande 2 timmar/dagssömn. Håller med om att det verkar behövas i trotstider. Det verkar ta på krafterna.
Son f?dd juli -04
Son nr 2 f?dd i april -06
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"