Hej!
Tänk om jag hittat detta forum för drygt ett år sen. Men, men, bättre sent än aldrig.
Jag har tvillingar på drygt 11 månader och de gnäller jättemycket. Jag fick rådet från bvc att köra med 5-minutersmetoden och det gjorde vi för ca 5 månader sedan, med resultatet att barnen somnar bra på kvällarna och sover hela nätterna. Men hade jag känt till sova hela natten kuren, så hade jag definitivt använt mig av den istället.
Vi har sedan länge haft fasta mattider, men inga fasta sovtider på dagtid - vi har lagt dem när vi sett att de varit trötta. Men vi försöker nu få in dem på fasta sovtider.
När vi är med barnen bland andra människor så får vi ofta höra att oh, vilka snälla och harmoniska barn ni har - är de alltid så? Men när vi är hemma (jag är ofta ensam med dem, för pappan är iväg på jobb mycket) så är det ofta väldigt gnälligt. Jag försöker komma underfund med vad jag gör för fel. Vill ju att barnen ska vara glada och harmoniska och livsglada!
Men sen jag har börjat läsa mer här och även börjat läsa i Barnaboken så har jag upptäckt ett stort fel jag gör: det är att vi aldrig väcker barnen. De vaknar själva och de skriker. Jag går in och tar upp de när de skriker - bär ut den första och sätter ner i vardagsrummet efter ha kramats lite. Den andra skriker oftast fortfarande i sin säng - jag går och hämtar henne och då börjar den bebisen som jag först bar ut att skrika. Jag måste sitta med dem en bra stund på golvet och leka med dem, tills de kommit underfund med att det är ganska trevligt att leka ändå. Går jag iväg börjar de skrika.
Jag har redan nu (efter att ha läst in mig lite) lärt mig skrattet till godnattet och att väcka dem på morgonen med glada miner. Och att väcka dem vid dagsovpassen. Jag har även lärt mig att ha en ramsa på natten och en annan på dagen.
Men vad ska jag göra mer? Ge mig gärna vägledning hur jag ska göra och även var jag kan hitta den information som jag behöver känna till för att lyckas göra mina barn till glada och levnadsglada människor.
Var ska jag börja?
Hej!
Hur är det med den sociala delaktigheten? En grundförutsättning för att barnet ska vara nöjt och glatt!
"Hjälper" de små dig i hemmet? De kan t ex vara med och plocka in och ur diskmaskinen/tvättmaskinen. Sitta med på diskbänken när du diskar och hålla egna diskborster som de hjälper dig med då och då etc. Det är viktigt att barnen känner att de´har en funktion i er familj, att de känner att de behövs för att allt ska fungera.
Du kan läsa mer om den sociala delaktigheten (och hur man sätter den i system) i Barnaboken - gör det!
Även om jag är noga med detta så har jag också upplevt att Elsa alltid är en liten solstråle ute bland folk, men lättare blir grinig här hemma. Det är dock ALLTID sämre de dagar då jag av någon anledning "fuskat"
med den sociala delaktigheten, så jag tror verkligen att det är det som behövs i ditt fall!
Lycka till, och läs Barnaboken!
Hur är det med den sociala delaktigheten? En grundförutsättning för att barnet ska vara nöjt och glatt!
Du kan läsa mer om den sociala delaktigheten (och hur man sätter den i system) i Barnaboken - gör det!
Även om jag är noga med detta så har jag också upplevt att Elsa alltid är en liten solstråle ute bland folk, men lättare blir grinig här hemma. Det är dock ALLTID sämre de dagar då jag av någon anledning "fuskat"
Lycka till, och läs Barnaboken!
Jenny, mamma till
Elsa
25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri
18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
Elsa
Siri
Bilder på Elsa och Siri!
-
Tvillingmamma 2004-04
JH, tack för ditt svar!
Jag har sedan länge haft med dem när jag hållt på med hushållssysslor som att vika tvätt (det roade dem mycket när de var mindre) och jag brukar ha med dem att sitta i sina barnmatstolar när jag lagar mat/diskar upp.
Men jag har aldrig tagit hjälp av dem. Har sett dem som att de är för små. När jag lagar mat brukar de få hålla i barnvänliga köksredskap, men jag håller dem en bit från spisen, för deras säkerhets skull.
Efter att jag läst ditt svar så provade jag att den ena tjejen skulle få hjälpa till att lägga i tvätt i tvättmaskinen. Jag lade in lite och bad henne hjälpa till genom att sätta in en strumpa i maskinen. Eftersom hon inte står själv så höll jag i henne och efter en stund så hamnade faktiskt den strumpan hon höll i i maskinen. Att de inte kan stå än är väl också en anledning till att det är lite för tidigt att plocka i och ur disk- och tvättmaskinerna?
Det låter ju onekligen som att det kan vara detta som jag måste få rutin på. Ska läsa om det i Barnaboken.
Dessvärre känns det lite som att jag har hamnat i en ond cirkel, vill läsa mer om hur det ska bli bättre, men när jag väl har lagt barnen så är jag så trött att jag inte har ork att läsa. Barnaboken ligger dock på mitt nattduksbord så jag läser i den så fort jag hinner och orkar.
Jag har sedan länge haft med dem när jag hållt på med hushållssysslor som att vika tvätt (det roade dem mycket när de var mindre) och jag brukar ha med dem att sitta i sina barnmatstolar när jag lagar mat/diskar upp.
Men jag har aldrig tagit hjälp av dem. Har sett dem som att de är för små. När jag lagar mat brukar de få hålla i barnvänliga köksredskap, men jag håller dem en bit från spisen, för deras säkerhets skull.
Efter att jag läst ditt svar så provade jag att den ena tjejen skulle få hjälpa till att lägga i tvätt i tvättmaskinen. Jag lade in lite och bad henne hjälpa till genom att sätta in en strumpa i maskinen. Eftersom hon inte står själv så höll jag i henne och efter en stund så hamnade faktiskt den strumpan hon höll i i maskinen. Att de inte kan stå än är väl också en anledning till att det är lite för tidigt att plocka i och ur disk- och tvättmaskinerna?
Det låter ju onekligen som att det kan vara detta som jag måste få rutin på. Ska läsa om det i Barnaboken.
Dessvärre känns det lite som att jag har hamnat i en ond cirkel, vill läsa mer om hur det ska bli bättre, men när jag väl har lagt barnen så är jag så trött att jag inte har ork att läsa. Barnaboken ligger dock på mitt nattduksbord så jag läser i den så fort jag hinner och orkar.
Vad bra!
Kan de inte sitta och hjälpa till med tvätten? Eller så kan de sitta brevid dig när du diskar och så kan du ge dem nåt att "diska" då och då. Så att de inte bara sitter och håller i en borste utan "använder" den också. Sen tackar man dem, utan att överdriva, för att de hjälpt dig och visar att det skulle varit mycket svårare utan dem.
Försök tänka ut andra små saker som de kan göra, finns säkert massor just i ert hem
Att de inte kan stå ska inte vara nåt problem, de är ju ändå så pass "stora" nu!
Som du skrev så kan man ju hålla dem uppe om det inte funkar att sitta. Sortera tvätt kan man ju göra sittandes på sängen eller golvet.
Enligt AW ska den sociala delaktigheten så småningom sättas i system (kommer inte ihåg när, men i alla fall tidigare än vid 11 månader). Det ska alltså ske 2x20 min under en dag, och helst samma syssla (alltså inte samma båda gångerna, men en rutin där de kanske diskar på morgonen och sorterar tvätt på em). Nån annan som kan det här bättre får gärna fylla i eller rätta mig!
Har själv inte kommit igång med sociala delaktigheten i system, men tror att det är hög tid snart. Ska läsa om delar av Barnaboken i helgen för att få full koll! 
Kan de inte sitta och hjälpa till med tvätten? Eller så kan de sitta brevid dig när du diskar och så kan du ge dem nåt att "diska" då och då. Så att de inte bara sitter och håller i en borste utan "använder" den också. Sen tackar man dem, utan att överdriva, för att de hjälpt dig och visar att det skulle varit mycket svårare utan dem.
Försök tänka ut andra små saker som de kan göra, finns säkert massor just i ert hem
Enligt AW ska den sociala delaktigheten så småningom sättas i system (kommer inte ihåg när, men i alla fall tidigare än vid 11 månader). Det ska alltså ske 2x20 min under en dag, och helst samma syssla (alltså inte samma båda gångerna, men en rutin där de kanske diskar på morgonen och sorterar tvätt på em). Nån annan som kan det här bättre får gärna fylla i eller rätta mig!
Jenny, mamma till
Elsa
25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri
18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
Elsa
Siri
Bilder på Elsa och Siri!
Hej hej!
Jag vet hur du kanner!
Aven om jag hittade Barnaboken relativt tidigt (kring 4 man) sa tycker jag att det ar svart ibland att fa till den sociala delaktigheten. Armarna racker liksom inte till, sarskilt inte nu nar de ar snabba som blixtar och har valdigt bestamda ideer om vart de vill och vad som ska undersokas... Och det bara far ju inte handa att de trillar ner fran diskbanken.
Jag brukar ta chansen med en i taget medan den andra undersoker nagon extra viktig kokslada eller skap. Da ar det lattare att rora i grytor eller mixa mat, t ex. Eller dammsuga med den ena medan den andra ar upptagen med nat annat. Vi gor mycket tillsammans pa golvet, det funkar ju bra. Och torka av sin egen bricka eller bordet framfor stolen efter maten kan ju bada gora.
Men anda, jag kanner att de ar nyfikna pa att hjalpa till mycket mer -- och sa det ar jag som ar begransningen!
Om du forstar hur jag menar.
Lycka till -- och aterkom garna alla med bra tricks du kommer pa for att engagera bada samtidigt!
Jag vet hur du kanner!
Jag brukar ta chansen med en i taget medan den andra undersoker nagon extra viktig kokslada eller skap. Da ar det lattare att rora i grytor eller mixa mat, t ex. Eller dammsuga med den ena medan den andra ar upptagen med nat annat. Vi gor mycket tillsammans pa golvet, det funkar ju bra. Och torka av sin egen bricka eller bordet framfor stolen efter maten kan ju bada gora.
Men anda, jag kanner att de ar nyfikna pa att hjalpa till mycket mer -- och sa det ar jag som ar begransningen!
Lycka till -- och aterkom garna alla med bra tricks du kommer pa for att engagera bada samtidigt!
Mamma till tvillingar fodda 20 april 2004. Sover som anglar O:)
efter SHN-kur vid 4.5 manaders alder
-
Tvillingmamma 2004-04
-
Tvillingmamma 2004-04
Tack för ditt svar ia! Skönt med en till som känner likadant!
Smart att ta dem en i taget. Det ska jag försöka mer med.
Jag förstår hur du menar med att det är du som är begränsningen. Tycker att det ofta är så när man är en vuxen på två små.
Jag återkommer med tricks om jag kommer på något bra!
Och hör av dig igen om du kommer på något mer! 
Smart att ta dem en i taget. Det ska jag försöka mer med.
Jag förstår hur du menar med att det är du som är begränsningen. Tycker att det ofta är så när man är en vuxen på två små.
Jag återkommer med tricks om jag kommer på något bra!