Godbitar födda runt årsskiftet 07, typ...
...glömde..
har ni börjat ge smörgås till era små. Kommer ihåg att Vega började tidigt med vitt bröd i småkuber...Malte äter smörgåsrån ( ekologiska UTAN transfetter) och fullkornsskorpa ( även om jag sitter med andan i halsen eftersom jag är rädd att han ska sätta i halsen) som har varit superpop när tänderna kliar...
Linda
har ni börjat ge smörgås till era små. Kommer ihåg att Vega började tidigt med vitt bröd i småkuber...Malte äter smörgåsrån ( ekologiska UTAN transfetter) och fullkornsskorpa ( även om jag sitter med andan i halsen eftersom jag är rädd att han ska sätta i halsen) som har varit superpop när tänderna kliar...
Linda
Vega 050416
Malte 070109
Oskar 100923
Snabb rapport från BVC:
Jo, man brukar ju säga två mål med vanlig mat (puré) vid 8 månader, men, tja, det är ju inte så noga. Typ. Och ersättningen kan vi byta ut mot välling och gröt. Så i princip kan vi ge målen:
välling
puré
gröt
puré
välling
utan problem. Särskilt när Rufus kräks så mycket så tyckte hon att gröt och puré är bra. Hurra!
Måste ila!
kram på er!
/Ewa
Jo, man brukar ju säga två mål med vanlig mat (puré) vid 8 månader, men, tja, det är ju inte så noga. Typ. Och ersättningen kan vi byta ut mot välling och gröt. Så i princip kan vi ge målen:
välling
puré
gröt
puré
välling
utan problem. Särskilt när Rufus kräks så mycket så tyckte hon att gröt och puré är bra. Hurra!
Måste ila!
kram på er!
/Ewa
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
Hej på er alla 
Igår hade vi en härlig (den första
) sommardag men båtliv och bad. Underbart
Tack för infon - här är en till som behövde veta. Gav då puré också på eftermiddagen och allt slank ner utan problem. Morgonstrulet har ökat för att i morse vara helt upp och ner. Kopplar också det (inte det normala dock
) till hungern då han verkar behöva mer.
Nu är ju denna lille mannen enbart 5.5 månader så liiite tidigt har det känts. Äter nu då gröt/välling, lunch, gröt, middag, välling. Dessutom lite amning då och då. Rejäla portioner. Han väger kanske 7.5 - 8 kg, kan krypa lite och sätter sig upp själv. Kan ju dock inte sitta så han faller som en fura rakt bak...
Men det är väl bara att mata på då.
Kram alla
Igår hade vi en härlig (den första
Tack för infon - här är en till som behövde veta. Gav då puré också på eftermiddagen och allt slank ner utan problem. Morgonstrulet har ökat för att i morse vara helt upp och ner. Kopplar också det (inte det normala dock
Nu är ju denna lille mannen enbart 5.5 månader så liiite tidigt har det känts. Äter nu då gröt/välling, lunch, gröt, middag, välling. Dessutom lite amning då och då. Rejäla portioner. Han väger kanske 7.5 - 8 kg, kan krypa lite och sätter sig upp själv. Kan ju dock inte sitta så han faller som en fura rakt bak...
Men det är väl bara att mata på då.
Kram alla
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Hej alla!
Det är så spännande - jag skall träffa Lua och Isak imorgon!!!
Det skall bli kanon!
Nemita - skojar du? Bor din pappa i Kalix? Då måste vi se om vi kan få till något någon gång. Ni skall inte hit till jul?
Walle har sovit för TREDJE DAGEN PÅ RAKEN 2 TIMMAR PÅ LÅNGLUREN!!!
Det är bra att vara nakenfis på gräsmattan! Vi har ju haft dagliga regn i en månad i Göteborg, så vi har inte kunnat vara ute på samma sätt alls. Plus att här är full rulle hela tiden, så han slocknar av ren utmattning av alla sinnesintryck. Sånt kan jag inte riktigt få till hemma heller, även om jag gör vad jag kan. (Han har sovit bättre hemma också, men 2-timmars är ovanliga, även om de dyker upp då och då) Vem vet, fortsätter det så här kanske han sover bra av "gammal vana" när han kommer hem!? Vi får väl se.
Annars måste jag erkänna att jag orsakat ett jäkla rabalder här.
Vi var på Ikea idag och köpte mörkläggningsrullisar och kom tillbaka. Det blev ett ruskigt dividerande om hur vi skulle sätta upp dem och svärmor suckade och skakade på huvudet över det där med mörkläggning, för det kunde hon inte förstå.
Jag gick i taket. Lågt blodsocker och efter flera dagars teaterspel (lite får jag anstränga mig hela tiden, även om det inte är så farligt) så ballade jag ur. Hennes kommentarer var INTE värda mitt beteende. Definitivt inte och jag har bett om ursäkt till tusen. Men det ÄR jobbigt att bli ifrågasatt! Allt har varit rätt ok hittills, hon uttalar inte sin skepsis på samma sätt som i påskas, för hon ser att något jag gör fungerar, men hon förstår inte. Och då blir det lite agerande hela tiden. Attityden är svår att uppehålla och jag blir aningen stressad när han skall läggas (han är högljudd). Men åter - jag gick för långt.
Nu är det utagerat, och svärmor är inte långsint, tack och lov. Men vi har en fragil relation, så det var inte så himla käckt, för att använda ett Göteborgsuttryck. Vi har visserligen redan kunnat skoja om det, men det är jobbigt. Vansinnigt skönt att vi skall till Luleå imorgon! Det blir många timmar på egen hand då! Vi lever så vansinnigt tajt inpå alla här!
Kram på er!
// Åsa
Det är så spännande - jag skall träffa Lua och Isak imorgon!!!
Nemita - skojar du? Bor din pappa i Kalix? Då måste vi se om vi kan få till något någon gång. Ni skall inte hit till jul?
Walle har sovit för TREDJE DAGEN PÅ RAKEN 2 TIMMAR PÅ LÅNGLUREN!!!
Annars måste jag erkänna att jag orsakat ett jäkla rabalder här.
Jag gick i taket. Lågt blodsocker och efter flera dagars teaterspel (lite får jag anstränga mig hela tiden, även om det inte är så farligt) så ballade jag ur. Hennes kommentarer var INTE värda mitt beteende. Definitivt inte och jag har bett om ursäkt till tusen. Men det ÄR jobbigt att bli ifrågasatt! Allt har varit rätt ok hittills, hon uttalar inte sin skepsis på samma sätt som i påskas, för hon ser att något jag gör fungerar, men hon förstår inte. Och då blir det lite agerande hela tiden. Attityden är svår att uppehålla och jag blir aningen stressad när han skall läggas (han är högljudd). Men åter - jag gick för långt.
Nu är det utagerat, och svärmor är inte långsint, tack och lov. Men vi har en fragil relation, så det var inte så himla käckt, för att använda ett Göteborgsuttryck. Vi har visserligen redan kunnat skoja om det, men det är jobbigt. Vansinnigt skönt att vi skall till Luleå imorgon! Det blir många timmar på egen hand då! Vi lever så vansinnigt tajt inpå alla här!
Kram på er!
// Åsa
Waldemar (Walle) 07-01-08
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12
(39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
Gustav 08-11-12
Min sambo kom in, just som jag skickade postningen ovan. Han blev skitförbannad på mig, som vädrar situationen med svärmor publikt. Och eftersom man inte verkar kunna ta bort sin post, så vill jag be om ursäkt för att jag kanske hängt ut för privata saker. Respektlöst. 
Men snart skall jag träffa Lua!!!
Men snart skall jag träffa Lua!!!
Gustav 08-11-12
(39+4)
Gustav 08-11-12
Hej på er alla
Det var ett tag sedan jag var in och skrev
men det känns just nu som dagarna bara går och tiden rusar förbi....
Idag har vi tråkigt väder i dalarna med blåst så man inte kan gå ut och gråkallt.Imorgon ska det bli bättre säger dom
ÅsaB:Jag förstår dig vad gäller svärmor.Jag har en liknande
fast vi träffs så pass sällan så det uppstår inte konfilikter men jag förstår dig.Speciellt när ni nu delar samma tak så blir det för mycket ibland.Mina svärisar har endast träffat Liw 3gånger under snart 7månader fast vi bor 4mil från varann och det har endast varit korta visiter så jag är mest irriterad på det.Sist Liw såg dom var hon jätteblyg och ville inte på några vilkor sitta hos farmor och farfar och jag förstår henne.
Fjällström:Gud, så jobbigt för lilla Elin med öroninflamationerna.Hoppas hon mår bättre snart.
Jacob har haft öroninflammation en gång i sitt 5åriga liv för ca ett år sedan.Det var isamband med en förkylning han vaknade mitt på natten och grät.Han sa han hadde ont i örat och var helt otröstlig.Jag gav alvedon ,nässpray och la kudden högt men det gick ändå inget vidare.Tillslut så gick tomas upp och kollade på en film tillsammans med honom och då blev det bätter när han satt upp.Han somnade tillslut iallafall coh sen dess har det inte varit något mera tack och lov.Jag kan bara ana vad jobbigt det måste vara för er...
Linda:Såhär ser våra mat tider ut:
6 välling 225ml
10 pure 200ml+en halv burk fruktpure
13mellis 1port gröt eller tuskisk yougurt
15.30 pure 200ml+halv burk fruktpure
18välling 225ml
Jag kör hemlagat till Liw.Tar gamla fruktpureburkar och fryser.Lagar storkok med potatis,ris eller pasta.Kött,fisk eller fågel och en massa grönsaker till.En stor klick smör och rapsolja+lite kokspad som jag bara kör i mixer.Vips så har jag en 7-8burkar pure som det bara är att frysa.Det går jättesmidigt.
Susanne:Vad mysigt ni verkar haft det med båtliv och bad.
kram ulrika
Det var ett tag sedan jag var in och skrev
Idag har vi tråkigt väder i dalarna med blåst så man inte kan gå ut och gråkallt.Imorgon ska det bli bättre säger dom
ÅsaB:Jag förstår dig vad gäller svärmor.Jag har en liknande
Fjällström:Gud, så jobbigt för lilla Elin med öroninflamationerna.Hoppas hon mår bättre snart.
Jacob har haft öroninflammation en gång i sitt 5åriga liv för ca ett år sedan.Det var isamband med en förkylning han vaknade mitt på natten och grät.Han sa han hadde ont i örat och var helt otröstlig.Jag gav alvedon ,nässpray och la kudden högt men det gick ändå inget vidare.Tillslut så gick tomas upp och kollade på en film tillsammans med honom och då blev det bätter när han satt upp.Han somnade tillslut iallafall coh sen dess har det inte varit något mera tack och lov.Jag kan bara ana vad jobbigt det måste vara för er...
Linda:Såhär ser våra mat tider ut:
6 välling 225ml
10 pure 200ml+en halv burk fruktpure
13mellis 1port gröt eller tuskisk yougurt
15.30 pure 200ml+halv burk fruktpure
18välling 225ml
Jag kör hemlagat till Liw.Tar gamla fruktpureburkar och fryser.Lagar storkok med potatis,ris eller pasta.Kött,fisk eller fågel och en massa grönsaker till.En stor klick smör och rapsolja+lite kokspad som jag bara kör i mixer.Vips så har jag en 7-8burkar pure som det bara är att frysa.Det går jättesmidigt.
Susanne:Vad mysigt ni verkar haft det med båtliv och bad.
kram ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02
och till goaste tjejen Liw 1/1-07
Tack Nemita.
Från och med idag kör jag
Amning/Gröt
Lunch
Gröt
Middag
Välling
Idag har Malte satt sig upp på egen hand från liggande
Han reser sig även mot lägre "hinder" t ex Vegas lekmadrass, understa lådan i byrån, sandlådekanten mm. Han är så mkt mer rörlig än vad storasyster var vid samma ålder ( hon började åla vid drygt 7 mån), så extra mat lär vara helt rätt för honom. Kan tänka mig att de som väntar längre med att introducera mat även får vänta längre innan de kan utöka till matordningen ovan. Har en kompis som ska börja med smakisar nu. Sonen är 5.5 mån. Då tar det ju längre tid såklart.
ÅsaB: min nuvarande svärmor är världens bästa, men jag har erfarenhet av annat också. Usch det är jobbigt att behöva "spela teater" ( förstår preciiis hur du menar) och man orkar inte allt för många dagar, anspänningen är jobbig. Jag är så glad att jag inte hade barn med min fd sambo.....det hade kunnat bli rätt jobbigt...vi bodde också ganska långt borta från hans förälödrar. Fördelen är att man inte träffas så ofta. Nackdelen är att et blir så intensivt när man väl ses på semestern...
ulrika: roligt att höra från dig. Har undrat vart du har tagit vägen. Vad tätt med mat du har på em. Är Liw sugen på middag om hon ätit gröt vid 13.00?
Malte är ett ordentligt matvrak, men det måste gå minst tre timmar mellan målen för att han ska äta så bra som han gör. Vällingen är helt ok, men det blir ändå lite trug för att få ner det sista inför natten. Vad duktig du är som gör egen mat. Ska ta ngn dag och göra storkok jag också. Var mer ambitiös med Vega. Nu känner jag att jag prioriterar annat framför att laga egen barnmat, men det är DYRT att köpa mat hela tiden.
Kram
Linda
Från och med idag kör jag
Amning/Gröt
Lunch
Gröt
Middag
Välling
Idag har Malte satt sig upp på egen hand från liggande
ÅsaB: min nuvarande svärmor är världens bästa, men jag har erfarenhet av annat också. Usch det är jobbigt att behöva "spela teater" ( förstår preciiis hur du menar) och man orkar inte allt för många dagar, anspänningen är jobbig. Jag är så glad att jag inte hade barn med min fd sambo.....det hade kunnat bli rätt jobbigt...vi bodde också ganska långt borta från hans förälödrar. Fördelen är att man inte träffas så ofta. Nackdelen är att et blir så intensivt när man väl ses på semestern...
ulrika: roligt att höra från dig. Har undrat vart du har tagit vägen. Vad tätt med mat du har på em. Är Liw sugen på middag om hon ätit gröt vid 13.00?
Malte är ett ordentligt matvrak, men det måste gå minst tre timmar mellan målen för att han ska äta så bra som han gör. Vällingen är helt ok, men det blir ändå lite trug för att få ner det sista inför natten. Vad duktig du är som gör egen mat. Ska ta ngn dag och göra storkok jag också. Var mer ambitiös med Vega. Nu känner jag att jag prioriterar annat framför att laga egen barnmat, men det är DYRT att köpa mat hela tiden.
Kram
Linda
Vega 050416
Malte 070109
Oskar 100923
Hej igen
Linda:Jag håller med dig om att det är lite väl tätt mellan målen 13 och 15.30 men jag vet inte hur jag annars ska lägga upp det?Några förslag?
Hon sover mellan 11-13.Jag hadde först lite funderingar på om hon skulle få äta frukost med oss 7.30 ,gröt sedan pure 11 innan sovdags.Jag kommer från imorgon korta ner sovtiden till 11-30-13.Sedan pure igen klockan 15 och sist välling 18.Kanske det är bättre.Hon äter dock en burk ned mat klockan 15.30.Men som sagt,det känns lite tätt inpå.Om vi ändrar så hon får gröt med oss 7.30 så känns det att det är mindre viktigt att hon äter en stor portion.Det är den riktiga maten jag vill få i henne först och främst..Det se oxå lite konstigt ut tycker jag.Ett alternativ är att skjuta på middagsmålet en halvtimme till klockan 16.Då hinner det gå iallafall 3timmar.Men då blir det bara 2timmar till vällingen. :-k
Det skulle se ut såhär
6välling
10pure
13gröt,yougurt
16pure
18välling
Jag grubblar vidare...
Hur ser Maltes mattider ut?
Det är inte så jobbigt att göra storkok.Bara man tar tag i det.Jag brukar göra flera olika sorter samtidigt i olika kastruller.Jag gör det under tiden jag lagar våran mat så tar det inte så mycket tid.Det är så skönt att bara kunna ta upp burkar från frysen.Däremot fruktpureerna köper jag oftast.Hon älskar den med Päron och banan yougurten.
Liw har ännu inte börjat krypa men hon ålar bakåt och sitter utan problem själv.Man märker på henne att hon vill mer än hon kan just nu.
Kram Ulrika
Linda:Jag håller med dig om att det är lite väl tätt mellan målen 13 och 15.30 men jag vet inte hur jag annars ska lägga upp det?Några förslag?
Hon sover mellan 11-13.Jag hadde först lite funderingar på om hon skulle få äta frukost med oss 7.30 ,gröt sedan pure 11 innan sovdags.Jag kommer från imorgon korta ner sovtiden till 11-30-13.Sedan pure igen klockan 15 och sist välling 18.Kanske det är bättre.Hon äter dock en burk ned mat klockan 15.30.Men som sagt,det känns lite tätt inpå.Om vi ändrar så hon får gröt med oss 7.30 så känns det att det är mindre viktigt att hon äter en stor portion.Det är den riktiga maten jag vill få i henne först och främst..Det se oxå lite konstigt ut tycker jag.Ett alternativ är att skjuta på middagsmålet en halvtimme till klockan 16.Då hinner det gå iallafall 3timmar.Men då blir det bara 2timmar till vällingen. :-k
Det skulle se ut såhär
6välling
10pure
13gröt,yougurt
16pure
18välling
Jag grubblar vidare...
Hur ser Maltes mattider ut?
Det är inte så jobbigt att göra storkok.Bara man tar tag i det.Jag brukar göra flera olika sorter samtidigt i olika kastruller.Jag gör det under tiden jag lagar våran mat så tar det inte så mycket tid.Det är så skönt att bara kunna ta upp burkar från frysen.Däremot fruktpureerna köper jag oftast.Hon älskar den med Päron och banan yougurten.
Liw har ännu inte börjat krypa men hon ålar bakåt och sitter utan problem själv.Man märker på henne att hon vill mer än hon kan just nu.
Kram Ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02
och till goaste tjejen Liw 1/1-07
-
fjällström
- Kontakt:
mm, mm
Hej vänner
Idag har min Sara kommit hem
Hon har varit hos farmor och farfar. Tre nätter har hon myst mellan dem i stora sängen
Det är så fantastiskt att hon vet vad som gäller när hon kommer hem och ska sova hemma. Hos farmor har hon tutte (napp) på natten. Men hemma lägger hon den under bordsduken (vi gömmer den så att inte kråkan ska ta den
) när hon ska i säng.
ÅsaB, Mina tankar finns hos dig och din svärmor
Jag har världens bästa svärmor
, men nog har hon ifrågasatt en hel del om våra rutiner och tider... Men hon har insett hur fantastiskt bra vi har det med ungarnas sömn, både dag och natt jämfört med många andra. Nu är det bara beröm från hennes sida vad gäller våra rutiner
Nu är Elin bra i öronen, tror jag. Hon har somnat själv, utan alvedon, alla lurar i dag.
Igårkväll hade vi det så mysigt älsklingen och jag
Min lillebror och hans tjej, nattade Elin medan vi var på restaurang och åt en underbart god middag
Sen gick vi en promenad längs stranden och ut på en brygga där vi stod och beundrade havet. Sen promenerade vi tillbaka till restaurangen och drack kaffe. Det var såå lugnt och mysigt 
Idag har min Sara kommit hem
Det är så fantastiskt att hon vet vad som gäller när hon kommer hem och ska sova hemma. Hos farmor har hon tutte (napp) på natten. Men hemma lägger hon den under bordsduken (vi gömmer den så att inte kråkan ska ta den
ÅsaB, Mina tankar finns hos dig och din svärmor
Nu är Elin bra i öronen, tror jag. Hon har somnat själv, utan alvedon, alla lurar i dag.
Igårkväll hade vi det så mysigt älsklingen och jag
Mamma till två underbara, underbart envisa flickor 
Sara 0507 och Elin 0702
Sara 0507 och Elin 0702
-
Lua
Hej
ÅsaB: Tack för igår! Det var så kul att få träffa dig och Walle! Jag skickar positiva energier till dig och svärmor
Här brottas vi fortfarande med för tidiga morgnar, även om det långsamt blir bättre och bättre. Isak vaknar vid 7 (morgon kl 8.), numera nästan alltid glad. Pratar på ett tag och somnar sedan om. Han är vaken allt mellan 10 och 50 minuter
Hela förmiddagen blir trist om han är vaken i princip hela timmen. Jag vet inte vad vi ska göra. Problemet är ju egentligen inte på morgonen. Han stör ingen, Allis och Peter sover lugnt vidare och jag ligger och myser när han gör pruttljud och berättar långa historier. Men det är ju sedan... Vid 9.30 är han ju helt död och får då en 5-minutare. Någon med förslag? Schemat ser ut som följer:
8.00 Godmorgon. 250-350 ml välling.
10.40 Lunch. Puré, frukt, vatten eller lite ersättning.
11-13 Sova
14.00 Gröt
16.10-16.30 Sova
17.15 Middag. Lagad mat.
19.30 Nattslurk.
20.00 Godnatt.
Kram Lua.
ÅsaB: Tack för igår! Det var så kul att få träffa dig och Walle! Jag skickar positiva energier till dig och svärmor
Här brottas vi fortfarande med för tidiga morgnar, även om det långsamt blir bättre och bättre. Isak vaknar vid 7 (morgon kl 8.), numera nästan alltid glad. Pratar på ett tag och somnar sedan om. Han är vaken allt mellan 10 och 50 minuter
8.00 Godmorgon. 250-350 ml välling.
10.40 Lunch. Puré, frukt, vatten eller lite ersättning.
11-13 Sova
14.00 Gröt
16.10-16.30 Sova
17.15 Middag. Lagad mat.
19.30 Nattslurk.
20.00 Godnatt.
Kram Lua.
Hej Lua!!! Tack själv för igår! Det var jättekul att ses och skönt att snacka av sig allt möjligt! Många intressanta ämnen och infallsvinklar! Mycket tänkvärt och mycket roligt. Roligast av allt var Isak! Vilken kille!!! VIlket charmtroll!
Här är läget helt ok. Kanske har jag suttit lite på någon halvhög häst (en New Forest kanske?
) och jag har fått klättra ner. Brukar säga att jag är ödmjuk, men här har jag nog riskerat att glömma en del. Jag för ett korståg i onödan.
You see, vi har haft nattliga äventyr...
Under turen till och från Luleå igår sov sonen för lite och var distraherad när han skulle äta, så han fick inte ner något alls. "Äckligt."
Fick sedan proppas full (dubbel grötportion plus rejäl knock-out-slurk). Somnade som en dröm (jag var inte ens på plats, satt i hembygdsgården och var kulturell med svärfar). Allt var frid och fröjd.
Fram tills klockan fem i natt...
Walle vaknar och knorrar. Får en ramsa (jag ramsar högt, trots svärföräldrar vägg i vägg). Hjälper inte. Så småningom en ramsa till. Ligger lågt, men killen jobbar upp sig. Börjar känna lite "panik". Vill inte gå ut i hallen utanför och ramsa typ natt två, för då är jag bara en meter från en öppen dörr till svärisarnas sovrum. Jag buffar.
Går åt h-vete. Så fort jag går ifrån blir det liv. Stressen kommer med stormsteg. Beslutar mig för att buffa till sömns. (IDIOT!) #-o
Naturligtvis gick inte det.
Ljudnivån höjs. Jag gör det förbjudna. Jag tar upp. Känner mig som en misslyckad mamma!!! Jag har ju i princip aldrig tagit upp honom! Och vad skall jag göra nu? Somnar i sängen med mig gör han ju inte. Jag testar att lägga igen, med godnatt-skratt osv, men han jobbar snart upp sig igen.
Den sista desperata lösningen var att låta honom somna liggande på mitt bröst. [-X Ett bottennapp i min karriär som mamma.
Men där fick han sedan ligga sovandes i tio minuter och sedan kunde jag lägga honom i spjälisen.
Låg själv och mådde DÅLIGT! Kände att en viss person i hushållet "fått rätt" och det störde mig till tusen.
Så var det naturligtvis inte. Alla tyckte synd om oss, och om någon gjorde vågen bakom min rygg, so be it. Jag har inte märkt något och ser det hela som någon slags knäpp på näsan åt mig för att jag gå in för det här så mycket och sitter där på min ponny och försöker föra någon slags krig som jag inte har någon anledning att utkämpa.
Så nu hoppas jag på en lugn natt och att en (katastrof)natt är ingen natt. Annars hjälps det inte, jag får hoppa tillbaka och köra en natt två med ljudliga ramsor från hallen och vrålande barn, oavsett vad andra säger. Annars får jag göra om rubbet när vi kommer hem.
För övrigt har han fortsatt sovit gott idag, dagtid. Både länge och snabba insomningar. Jag har matat HYSERISKT mycket, STOOOORA portioner. Och han äter. Jösses.
Nu börjar det dra ihop sig för bad och läggning och solen skiner, trots en i övrigt vädertrist dag. Kanske skall jag ta mig en drink innan jag somnar??
Jag är så glad att ni finns! Min sambo tycker nog att jag är här lite väl mycket, men jämfört med hur mycket han surfar på klockor så är jag ALDRIG här!!!
Här är läget helt ok. Kanske har jag suttit lite på någon halvhög häst (en New Forest kanske?
You see, vi har haft nattliga äventyr...
Under turen till och från Luleå igår sov sonen för lite och var distraherad när han skulle äta, så han fick inte ner något alls. "Äckligt."
Fram tills klockan fem i natt...
Walle vaknar och knorrar. Får en ramsa (jag ramsar högt, trots svärföräldrar vägg i vägg). Hjälper inte. Så småningom en ramsa till. Ligger lågt, men killen jobbar upp sig. Börjar känna lite "panik". Vill inte gå ut i hallen utanför och ramsa typ natt två, för då är jag bara en meter från en öppen dörr till svärisarnas sovrum. Jag buffar.
Går åt h-vete. Så fort jag går ifrån blir det liv. Stressen kommer med stormsteg. Beslutar mig för att buffa till sömns. (IDIOT!) #-o
Naturligtvis gick inte det.
Ljudnivån höjs. Jag gör det förbjudna. Jag tar upp. Känner mig som en misslyckad mamma!!! Jag har ju i princip aldrig tagit upp honom! Och vad skall jag göra nu? Somnar i sängen med mig gör han ju inte. Jag testar att lägga igen, med godnatt-skratt osv, men han jobbar snart upp sig igen.
Den sista desperata lösningen var att låta honom somna liggande på mitt bröst. [-X Ett bottennapp i min karriär som mamma.
Låg själv och mådde DÅLIGT! Kände att en viss person i hushållet "fått rätt" och det störde mig till tusen.
Så var det naturligtvis inte. Alla tyckte synd om oss, och om någon gjorde vågen bakom min rygg, so be it. Jag har inte märkt något och ser det hela som någon slags knäpp på näsan åt mig för att jag gå in för det här så mycket och sitter där på min ponny och försöker föra någon slags krig som jag inte har någon anledning att utkämpa.
Så nu hoppas jag på en lugn natt och att en (katastrof)natt är ingen natt. Annars hjälps det inte, jag får hoppa tillbaka och köra en natt två med ljudliga ramsor från hallen och vrålande barn, oavsett vad andra säger. Annars får jag göra om rubbet när vi kommer hem.
För övrigt har han fortsatt sovit gott idag, dagtid. Både länge och snabba insomningar. Jag har matat HYSERISKT mycket, STOOOORA portioner. Och han äter. Jösses.
Nu börjar det dra ihop sig för bad och läggning och solen skiner, trots en i övrigt vädertrist dag. Kanske skall jag ta mig en drink innan jag somnar??
Jag är så glad att ni finns! Min sambo tycker nog att jag är här lite väl mycket, men jämfört med hur mycket han surfar på klockor så är jag ALDRIG här!!!
Gustav 08-11-12
(39+4)
Gustav 08-11-12
-
fjällström
- Kontakt:
tråkig natt
Hej på er!
Igår kom lilla Sara hem från Farmor och farfar. Tre nätter har hon sovit där och det var en för många insåg vi inatt
Jättejobbigt insomnade igår och gråt minst en gång i timmen hella natten
Ramsor, buff och solfjäder x flera. Ikväll gick nattningen dock bättre. Hoppas på en bättre natt också
Elin är nog bra i öronen (för den här gången) nu
Och imorse vaknade hon kl 6 istälet för 7. Fick en ramsa från min säng och tystnade
Sov sen till kvart i sju då vi gjorde glad morgon
Skönt att det fungerade
Måste backa på kvällarna också. Men nu är hon så förkyld och snorig och om hon gråter blir det ännu värre
Må gott alla!
Kämpa på ÅsaB
Ska ni åka en sväng till Piteå, så slå en signal bjuder vi på lunch eller middag
Igår kom lilla Sara hem från Farmor och farfar. Tre nätter har hon sovit där och det var en för många insåg vi inatt
Elin är nog bra i öronen (för den här gången) nu
Och imorse vaknade hon kl 6 istälet för 7. Fick en ramsa från min säng och tystnade
Skönt att det fungerade
Må gott alla!
Kämpa på ÅsaB
Ska ni åka en sväng till Piteå, så slå en signal bjuder vi på lunch eller middag
Mamma till två underbara, underbart envisa flickor 
Sara 0507 och Elin 0702
Sara 0507 och Elin 0702
ulrika: vi har bytt mattider lite fram och tillbaka men har nu
7.00 amning + 7.30 gröt
11.30 lunch
14.30 gröt
17.30 middag
18.50 välling
Vällingen är ju mer som en påfyllning inför natten hos oss, inte ett separat mål. Om era mattider funkar finns ju ingen anledning att ändra..
Lua: ja sådär såg våra tidiga mornar också ut. Vaken och prat. Imorse vaknade han tidigt IGEN efter ung 14 dagars lugn. Det finns ju egentligen inte så mkt att göra mer än att ge en ramsa och sedan lämna ifred. Vet att jag har läst på flera ställen att tidiga mornar KAN bero på övertrötthet och att det är därför det kan löna sig att lägga barnet 30 min tidigare på kvällen. Vet att det har funkat på Vega. Kan ju vara värt att försöka. Barnet blir ju (även om så inte var fallet från början) övertrött till slut om det ständigt vaknar för tidigt.
ÅsaB: förlåt om jag skrattar, men du skriver så roligt att jag inte kan låta bli att fnissa när jag läser om natten även om det inte var vidare kul såklart. Jag var vädligt flexibel förra julen ( Vega 7 mån) när vi var hos mina föräldrar. Hon vaknade runt 05.30 och var superpigg, vi sov vägg i vägg med mamma och pappa. Första morgonen var jag "tuff" men eftersom hon inte somnade om ( läs hojtade högt LÄNGE) och jag fick en hel del pikar på dagen så föll jag till föga morgon två när jag hörde henne knorra vid ung samma tid. Jag tog över henne till vår säng, ammade och hoppades på det bästa. Tur-tur för mig så somnade hon om och sov till 7.30. Ytterligare en morgon förflöt på samma sätt och sedan skulle vi åka hem. Som tröst kan jag säga att väl hemma behövde vi bara vara lite extra bestämda med ramsan några mornar så var vi på banan igen. Jag hade inte så dåligt samvete för detta ( bara irriterad eftersom hon inte brukade vakna tidigt och att det var ju typiskt att det skulle ske nu när vi var på bortaplan) utan kände att "husfriden" hos mina föräldrar var viktigare. Min attityd är kass på bortaplan bland "skeptiker" så då är det ju liksom "kört" från början. Gör man "fel" medvetet så har man ju kontroll ändå på ngt sätt (förstår du) Då är det lättare att sedan återgå till ordningen när det är möjligt. Tycker du är lite hård mot dig själv. Låt inte sömnen bli ngn slags tävling/prestigesak mellan dig och svärmor. Jag håller alla tummar för en lugn natt
Kram
Linda
Vega 050416
Malte 070109
Oskar 100923
-
Lua
Kunde inte ha sagt det bättre själv! Men kom ihåg att när du gör "fel" ska du bete dig som att DU leder. Att du skulle ta upp honom för en mysstund på din mage, oavsett hans gråtGör man "fel" medvetet så har man ju kontroll ändå på ngt sätt (förstår du) Då är det lättare att sedan återgå till ordningen när det är möjligt. Tycker du är lite hård mot dig själv. Låt inte sömnen bli ngn slags tävling/prestigesak mellan dig och svärmor. Jag håller alla tummar för en lugn natt
Kram Lua.
Hej alla góvänner
OJ - vad ni skriver, har försökt läsa lite eftersom, men har nog missat lite också
Överlag verkar ni i alla fall må bra, trots öroninflammationen, vargtimmar och svärmödrar
Vi mår också bra, Frida reser sig och går utefter ALLT just nu, har lite svårt att komma ner, bara, så hon har fått sig några blåmärken... Igår kom hon på att det gick bättre om hon böjer på knäna, så det går framåt!
Problemet är när hon ska sova, hon kan INTE låta bli att resa sig HELA tiden i spjälisen, en kväll höll hon på i en timme och tjugo minuter innan hon fullkomligen STÖP i sömn... Jag förstår att många icken BB-föräldrar i det här läget tar upp och börjar trösta och dutta, kanske är det därför det är så många 8-9-månaders som kuras
Nåväl, i det här huset duttas det inte i onödan 8) utan hon fås ig en ramsa och en solfjädring vid totalhaveri, och igår tog det "bara" 35 minuter innan hon gav sig! Lilla envisa grisen
Och så har hon ju fått en liten kompis också - lille Brasse fem månader! En urgullig lite australisk terrier, som vi hämtade förra veckan! SOM han passar in här! Och Frida älskar att krypa efter honom, och så har de dragkamp om leksakerna
Det är för ljuvligt!!! Just nu vilar Frida lill-luren, och Brasse ligger i sin bur och har ramsats in i sömnen han med
Annars håller vi oss mest hemma, storbarnen vill vara med sina kompisar, Oline (4-åringen) går på simskola (hon tog baddaren igår
) och de två minsta är så nöjda med hemmalivet - liksom deras mamma
Det enda vi gnäller lite över är vädret - VAR är sommaren??? 10,5 grader nu på morgonen och brrrr-kalla-vindar... nu vill vi ha lite värmebölja, tack!
Ha det så gott, alla
Kram Mia
OJ - vad ni skriver, har försökt läsa lite eftersom, men har nog missat lite också
Överlag verkar ni i alla fall må bra, trots öroninflammationen, vargtimmar och svärmödrar
Vi mår också bra, Frida reser sig och går utefter ALLT just nu, har lite svårt att komma ner, bara, så hon har fått sig några blåmärken... Igår kom hon på att det gick bättre om hon böjer på knäna, så det går framåt!
Problemet är när hon ska sova, hon kan INTE låta bli att resa sig HELA tiden i spjälisen, en kväll höll hon på i en timme och tjugo minuter innan hon fullkomligen STÖP i sömn... Jag förstår att många icken BB-föräldrar i det här läget tar upp och börjar trösta och dutta, kanske är det därför det är så många 8-9-månaders som kuras
Nåväl, i det här huset duttas det inte i onödan 8) utan hon fås ig en ramsa och en solfjädring vid totalhaveri, och igår tog det "bara" 35 minuter innan hon gav sig! Lilla envisa grisen
Och så har hon ju fått en liten kompis också - lille Brasse fem månader! En urgullig lite australisk terrier, som vi hämtade förra veckan! SOM han passar in här! Och Frida älskar att krypa efter honom, och så har de dragkamp om leksakerna
Annars håller vi oss mest hemma, storbarnen vill vara med sina kompisar, Oline (4-åringen) går på simskola (hon tog baddaren igår
Det enda vi gnäller lite över är vädret - VAR är sommaren??? 10,5 grader nu på morgonen och brrrr-kalla-vindar... nu vill vi ha lite värmebölja, tack!
Ha det så gott, alla
Kram Mia