Hej ni tålmodiga!
Nu är det officiellt; Lillan ska heta

NELLA!
Efter någorlunda enat familjeråd igår (Milo svarar ju NÄE på alla frågor just nu

) så blev namnet bestämt. Jaja var aningens missnöjd för hans kandidat var Juni men när det bestämdes att det blir hennes andra namn så kände även han sig nöjd.
Torsdag kväll vid fem kom min första "riktiga" värk och sen var det stenlugnt länge. Men jag förstod att det var på gång och började packa det sista. Jag och darlingen fikade lite, tittade på TV en stund och sedan gick vi och lade oss ganska tidigt på madrasser på nedervåningen för att hinna sova ett par timmar. Det funkade även denna gång att sova mellan värkarna ända tills två-tiden på natten. Då började det att nypa i ordentligt men med långa mellanrum. Som vanligt höll jag på att säga, tyckte jag att det var dags att ringa in farmor men darlingen tyckte vi skulle vänta. Han menade att det var så långa mellanrum att det nog skulle ta ett tag till. Fast jag kände att de som kom var på riktigt och att det mest var en tidsfråga. Vi kompromissade och ringde in farmor som fick vila i gästhuset, haha!
Det tätade på sig. Jag satt bakåtlutad i soffan och andades medan darlingen masserade mig vid värkvila. Flera gånger somnade jag mellan värkarna även då! Vid fyra ringde vi taxi, packade in oss, väskan och den lånade gympingbollen, haha!

Vi använde en sån när vi födde på Huddinge och jag tyckte det funkade så bra att sitta på den och slappna av med darlingen som ryggstöd samtidigt som jag kunde öppna bäckenet. Men vi fick veta att de inte hade bollar i Gävle så då lånade vi den här av familjen Swahn som hade en skräpandes i källaren.
Inskrivningen gick lugnt och vi blev lämnade själva mycket. Det passar oss bra. Jag stod mycket med gåstol och alternerade med att sitta på bollen och pottan (!). Jösses, vad jag har kissat den här graviditeten och förlossningen, helt makalöst.
Vid sju var det teambyte och in kommer en rundlagd, söt liten tant som visar sig vara min nya barnmorska och vill sätta en nål i handen. Vilket jag ifrågasatte, jag skulle ju inte ha nån bedövning? Det hade de som rutin i Gävle speciellt när man födde stora barn, vilket hon utgick ifrån att jag skulle göra. Jag stod på mig och berättade mellan två värkar att det hade gått bra de tidigare gångerna utan. Då surnade hon till och sa att hon i så fall frånsade sig ansvaret om det skulle uppstå en stor blödning vid utdrivningen och de måste ge blodstoppande fort. Då surnade även jag till och sa att jag tyckte det var taskigt att skrämmas. Hon gick ut rätt purken. Jag har dåliga erfarenheter av de där nålarna speciellt från Nikes förlossning och det kändes verkligen obehagligt att sätta in en i onödan! Jag gillar inte att känna mig som en patient när jag ska föda barn. Efter att ha dividerat om saken med darlingen kände jag att jag kunde gå henne till mötes om det nu var så viktigt för henne.
Jag hade rätt intensiva och långa värkar så vid 7-8 cm började jag bli otålig och ringde in barnmorskan. Jag berättade att under alla de tidigare förlossningarna hade de varit tvungna att ta hinnorna. Hon undersökte mig och sa: ”Ja, men det gör inte jag, vi gör det efter skolboken idag!” Behöver jag skriva att jag inte uppskattade den kommentaren?

Så vi fortsatte att kämpa på med starka, långa värkar upp mot två minuter. Jag hade riktigt svårt att andas mig igenom dem. Nästa gång hon kollade var jag öppen nio cm och min lilla tant tyckte nog att både jag och värkarna kunde vårt jobb men att hinnorna kanske var lite sega ändå och hon bestämde att de skulle tas. Därefter hade jag några riktiga hästvärkar innan kroppen samlade ihop sig och det blev längre pauser på några minuter mellan. Under dessa pauser fick jag massage på benen av darlingen och lyckades somna (!) innan nästa värk tog vid. Visst är kroppen fantastisk?
Plötsligt blev jag överrumplad av en stark krystvärk och blev så paff att jag fortsatte profylaxandas. Barnmorskan uppmanade mig att hålla andan och muskelminnet kopplades på. Jag krystade i två omgångar på två värkar när min tant uppmanade mig att flåsa bort en hel krystvärk. Efteråt berättade hon att hon såg att vävnaderna behövde extra tid att vidga sig för att jag skulle slippa bristningar. Jag är så tacksam att vi tränat så mycket innan jag och darlingen för det gick som en dans. Sedan tog det bara en krystvärk till innan hela min lilla unge gled ut som en säl med både huvud och kropp på samma kryst. Hon blev direkt lagd på min mage och de fipplades länge med prover på navelsträngen innan vi fick chans att se vad det var för sort. En flicka! Min tant gissade rätt på vikten med bara några gram.
Efter utdrivningen var allt tidigare groll och alla sura miner glömt och förlåtet, min tant skötte det jobbet utmärkt och det är egentligen den delen jag verkligen vill ha kompetent hjälp med. Vi enades om att vi båda blivit lite sura men att vi förstod varandras orsaker. Men jag kunde inte låta bli att påpeka att vi inte behövde använda den där nålen som hon envisats med.
Eftersom lillan stasade så länge vidutdrivningen hade hon fått små, små brustna blodkärl i hela pannan som darlingen först trodde var hår. ”Hon har päls ända ner till ögonen!” Stasningen gav henne osedvanligt svullna ögon som hon knappt kunde öppna i början, boxarnäsa och röda ringar runt iris. Huvudformen liknade ett päron med midja. Och hennes bulldogskinder går inte av för hackor!
Inte förrän nu börjar hennes bebisansikte träda fram och hon ser ut som alla sina syskon har gjort i början, som en liten sameunge med stjärnögon. Hon har världens klokaste blick så liten hon är. Det är som om hon tittar rakt igenom hjärtat och ser andra saker än vi gör.
Hon ammade direkt och länge och efter det var hon i stort sett vaken tills vi åkte hem. Hon låg och tittade och tittade och pratade med pappa som var mäkta stolt. Vi åkte hem efter att ha stannat två extra timmar för att kolla hennes blodsocker. Hon var stor för tiden och hade hamnat på pojkkurvan. Men eftersom hennes resa ut hade varit relativt enkel ur bebissynvinkel så var alla världen fina trots hennes storlek och energibehov. Vi passade på att vila alla tre på rummet medan vi väntade på provsvar och klartecken för att åka hem.
Och här hemma börjar nästa resa…
Kram Jannika