Hej!
Min plutt har alltid en långlur fr 11.30-14 (ibland sover han bara till 13.30). Så idag när vi var ute på en mycket bumpig skogspromenad med några andra mammor VAKNADE han efter bara 1,5 h och somnade inte om. Han vaknade när vi lämnat skogen. Detta resulterade i att han inte kunde vänta till 14 då han brukar få mat utan jag fick ge honom den kl 13.20. Nu kommer ju det här att innebära att schemat blir lite mysko idag. Jag tror att han t ex kommer att sova längre än han brukar på em för att "ta igen". Detta har hänt någon gång förrut och då har han alltid sovit längre på em-luren.
Hur skall jag göra nu för resten av dagen? Normalt sett äter han nästa gång kl 17, men det haltar ju lite nu och det känns som om allt tidigareläggs. I och för sig blir det kanske inte något problem om det bara är idag för planerar ändå att snart lägga honom tidigare för natten än vad vi gör nu (20.00) så det kanske t o m hjälper till...
Vad har ni gjort när detta har hänt er?
Kram
Kristin
Vaknade mitt i långluren - vad göra?
Vaknade mitt i långluren - vad göra?
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Lillebror f. aug-06
Sover han på mage eller rygg i vagnen? Min lillkille fick ett tag för sig att vakna efter 45 minuter om han låg på rygg i vagnen (detta var direkt efter han fått smak på magläget: innan shn-kuren sov han som en gris i vagnen så länge den rörde sig). Jag gjorde så att när han slog upp ögonen så vände honom på mage och då somnade han om på max 2-5 minuter och sov hela sitt pass och gärna längre om det hade gått
Men jag lovar att mammor som INTE kört shn-kuren blir helt chockerade när man plötsligt vänder bebisen på mage i vagnen. Folk blir provocerade men man får se det som en utmaning
Det här med att vakna har faktiskt gått över! Nu sover han ofta hela sitt lunch-pass på rygg. Det har väl gått in hur länge han ska sova nu helt enkelt.
Men jag lovar att mammor som INTE kört shn-kuren blir helt chockerade när man plötsligt vänder bebisen på mage i vagnen. Folk blir provocerade men man får se det som en utmaning
Det här med att vakna har faktiskt gått över! Nu sover han ofta hela sitt lunch-pass på rygg. Det har väl gått in hur länge han ska sova nu helt enkelt.
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Angående resten av dagen: Jag skulle ta tillfället i akt att ändra schemat om ni nu ändå tänkt att göra det för att lägga honom tidigare. Låtsas som att allt var genomtänkt och köra på de nya tiderna!
Vill ni inte det så dra ut på maten så länge det går (jag antar att det just precis nu börjar bli lite stökigt: klockan är 16.40...).
Vill ni inte det så dra ut på maten så länge det går (jag antar att det just precis nu börjar bli lite stökigt: klockan är 16.40...).
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".