Pojken har precis slutat dagis för säsongen och nu är det en månads ledighet som ligger framför oss. Ja jag vet att många tycker jag är hemsk redan där, att han går på dagis fast jag är hemma med andra barnet, men jag skulle gärna inte gå in i den debatten!??! Kanske jag nu är helt utdömd av många, men jag provar att skriva ändå.
Jag erkänner till min fasa att jag är livrädd för den kommande månaden! Det är viktigt att säga att jag älskar att vara hemma och jag avgudar våra barn och för det allra mesta tycker jag att jag ,med i det närmaste militärisk disciplin, får allt att fungera bra.
Låt mig tillägga att det är tack vare Anna Wahlgren, "Barnaboken" och detta forum som detta projekt överhuvud taget varit genomförbart. (Barnens pappa ska flytta hit i höst.) Sömnen fungerar helt fantastiskt och jag försöker verkligen genomgående använda dom fantastiska nycklar som finns att tillgå i boken och i detta forum.
Nu på senare tid har jag däremot fått problem att tygla min ilska! Alltså jag blir så vansinnigt provocerad av min sons beteende att jag vrålar saker..
Jag blir ju som mest provocerad när han skriker dumma mamma (får väl undersöka anledningen till varför han gör det bättre ibland, men det sker ju nästan alltid när jag vrålat..ja han blir iallafall inte det minsta rädd..) eller när han hållit på och retats med lillasyster om och om igen.
Mycket ofta kan jag anta en saklig och odramatisk attityd och då är ju förstås allting lättare att hantera. Han har alltid varit extremt aktiv och nu på förmiddagen har han farit runt som ett jehu hela hela tiden.Ibland har han lekt och så, men det har varit ett triangeldrama hela tiden mellan oss då han ger sig på lillan, jag ber honom vara försiktig, han går iväg och ser lurig ut, kommer tillbaka och kastar en kudde på henne och trycker till, hon börjar grina osv osv.
Fast jag måste också erkänna att dom har roligt ibland, och jag ser mig själv såsom ovanifrån ibland hur jag iakttar dem med rynkade ögonbryn och nästan väntar på att något ska hända. Men titta måste jag, annars är det väl nästan fara för hennes liv!!! (nej överdrift)
Nu idag valde jag att inte gå ut vilket jag vet är ett fatalt misstag, men det var så trist väder.. Ja jag vet, det var helt fel beslut...
Något annat som jag tycker är svårmanövrerat är situationen då vi är ute och lilltjejen blir less på att vara i vagnen! När vi är ute så busar ju jag och storebror och så, men börjar hon pipa måste man ju nästan gå hem! Ty om jag bär runt på henne blir han så svartsjuk och tycker inte att det är roligt. Då känns det liksom viktigare att han får ha det bra, så hon får sitta där och småpipa ibland, det går liksom inte att undvika.
Jag önskar ofta att jag kinde kloona mig, vilket säkert de flasta föräldrar gör... Nu känner jag mig bara så fullständigt värdelös och det ger ingen positiv energi direkt.
Vad gäller social samvaro tror jag saker och ting kunde vara bättre, han dukar bordet, plockar av, vattnar blommor t.ex, men när jag har bett honom dammsuga o dyl så ser han bara trotsig ut och "vill inte". Jag borde väl lägga fram det på ett annat sätt förstås.
Jag känner nog att i botten av detta ligger ett slags "dåligt samvete" som jag bär på inför storebror, jag är livrädd att han ska känna sig åsidosatt. Jag minns i början när jag ammade henne kunde jag bli helt iskall ibland om han "råkade" se att jag gullade med henne. Jovisst håller jag på med henne, och honom också föstås, men det blir ju inte så många magpruttar på bebismagen som man skulle vilja... Samtidigt var jag oerhört driven att försöka tillverka ett syskon till honom, jag har alltid själv velat ha ett!!
Ja det här blev långt och jag förstår om många tröttnat på vägen, menb har någon ett råd eller positivt tillrop att komma med så skulle det uppskattas enormt.