Hej
Våra tvillingpojkar sover så bra tack vare rutiner och verktyg, både på dagen + natten, men... sen några veckor har de börjat vakna vid 6-tiden.
Schemat är nu:
07 amning+välling
07:30-9:30 ensamlek + sova
9:30 morgontoalett
11 lunch
12-13:30 sova
15 mat
17-18 sova
18 amning +välling
20 sova
Vi har precis bytt schema, innan hade de 2 h lunchsömn, men det har inte påverkat att de vaknar vid 6, det gör de fortfarande.
Om de blir ledsna och inte somnar om självmant, går vi in och lägger till rätta, sen brukar de somna om och sen väcker vi eller de vaknar igen vid 7.
Tycker det är synd att de ska behöva vakna vid 6 varje dag. Och jag förstår inte varför? Några idéer?
mvh
Helena
Vaknar kl 6
Vaknar kl 6
Mamma till 2 tvillingkillar födda 2004
och till en lillebror född 2008
Hej!
Enl AW är sömnbehovet för 1-åringar CIRKA 13,5 h per dygn (12 h natt och 1,5 h dagsömn alt 11 h nattsömn och mer på dagen). Observera att jag skriver CIRKA för det kan ju skilja mellan barn.
Mot bakgrund av detta skulle jag gissa på att dina grabbar inte längre är i behov av lika mycket dagsömn och att det är därför de nu vaknar klockan 06.
Många här på forumet berättar om att barnet har sovit längre på morgonen om de har lagt barnet TIDIGARE på kvällen. Kan ju vara värt ett försök om det inte är så att ni har ett speciellt skäl till att grabbarna läggs 20.
Mitt spontana intryck är att de kanske sover lite för mycket idagsläget med tanke på ålder.
Kanske vore en långlur vid lunch att föreslå, en kortare lur på eftermiddagen samt att ha natt kl 19.
Kram
Kristin
Enl AW är sömnbehovet för 1-åringar CIRKA 13,5 h per dygn (12 h natt och 1,5 h dagsömn alt 11 h nattsömn och mer på dagen). Observera att jag skriver CIRKA för det kan ju skilja mellan barn.
Mot bakgrund av detta skulle jag gissa på att dina grabbar inte längre är i behov av lika mycket dagsömn och att det är därför de nu vaknar klockan 06.
Många här på forumet berättar om att barnet har sovit längre på morgonen om de har lagt barnet TIDIGARE på kvällen. Kan ju vara värt ett försök om det inte är så att ni har ett speciellt skäl till att grabbarna läggs 20.
Mitt spontana intryck är att de kanske sover lite för mycket idagsläget med tanke på ålder.
Kanske vore en långlur vid lunch att föreslå, en kortare lur på eftermiddagen samt att ha natt kl 19.
Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Lillebror f. aug-06
HejKristin skrev:Hej!
Kram
Kristin
Jag vill gärna lägga vid 20, för jag vill så gärna ha 2 timmar med killarna nu när pappa är hemma och jag jobbar... , för pappan var det samma när det var han som jobbade, vi har haft kl 20 från början, och vill jättegärna behålla den tiden.
Kanske skulle man ha kortare lur vid 17? (De behöver dock sova en stund då.)
Kram H
Hej igen!
Jag förstod att det var något sådant. Vi har läggning 19 och det blir inte mycket tid för den som jobbar med sonen
.
Fråga: hur stort behov har killarna av fm-luren? Jag kan inte utläsa av ert schema hur länge de sover under denna lur? Ett förslag skulle kunna vara att ta bort fm-luren och tidigarelägga den långa luren (t ex 10-12)? Vet inte hur länge en ettåring orkar vara vaken mellan sovpassen
... Em-luren skulle kunna läggas 15.30-16.15 (eller en timmes lur om killarna gillar det). Fast, det kanske blir för långt vakenpass till natti natti?? Svårt det här..
Jag tror fortfarande att de får lite för mycket sömn. Utan att ha gjort en vetenskaplig undersökning här på forumet
så har nog de flesta 2 dagslurar för sina ettåringar.
Kram
Kristin
Jag förstod att det var något sådant. Vi har läggning 19 och det blir inte mycket tid för den som jobbar med sonen
Fråga: hur stort behov har killarna av fm-luren? Jag kan inte utläsa av ert schema hur länge de sover under denna lur? Ett förslag skulle kunna vara att ta bort fm-luren och tidigarelägga den långa luren (t ex 10-12)? Vet inte hur länge en ettåring orkar vara vaken mellan sovpassen
Jag tror fortfarande att de får lite för mycket sömn. Utan att ha gjort en vetenskaplig undersökning här på forumet
Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Lillebror f. aug-06
Vad du är snäll som letar och funderar!!
Luren som oftast blir ca 9-9:30 är "frivillig", dvs barnen lägger sig själva när de är nöjda med sin ensamlek. Så tanken var först det vi redan genomfört att korta lunchsömen till 1,5 h, sen att de gradvis skulle välja bort fm-luren själva till förmån för ensamlek och sedan tänkte vi korta em-luren, men nu strular det ju, så ngnstans har vi ju tänkt fel, antar jag, eftersom de vaknar vid 6...
Du har rätt att de flesta nog har 2 dagslurar.
Kram Helena
Luren som oftast blir ca 9-9:30 är "frivillig", dvs barnen lägger sig själva när de är nöjda med sin ensamlek. Så tanken var först det vi redan genomfört att korta lunchsömen till 1,5 h, sen att de gradvis skulle välja bort fm-luren själva till förmån för ensamlek och sedan tänkte vi korta em-luren, men nu strular det ju, så ngnstans har vi ju tänkt fel, antar jag, eftersom de vaknar vid 6...
Du har rätt att de flesta nog har 2 dagslurar.
Kram Helena
Vi har börjat fundera på om den enkla lösningen är att det är nåt som väcker killarna, för tiden är misstänkt lik varje dag, igår 05:52, idag 05:53...
Kanske tidningen ner i brevlådan utanför, eller kanske ngn maskin går igång, det är ett bygge ganska nära på deras sida av huset? De är kanske väldigt lättväckta vid 6 efter 10 timmars sömn?
Fundera, fundera...
mvh
Helena
Kanske tidningen ner i brevlådan utanför, eller kanske ngn maskin går igång, det är ett bygge ganska nära på deras sida av huset? De är kanske väldigt lättväckta vid 6 efter 10 timmars sömn?
Fundera, fundera...
mvh
Helena