Jeg kan ikke finde ud af det

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Sidi

Jeg kan ikke finde ud af det

Inlägg av Sidi »

Kære Anna, kære eksperter,

Det går rigtig dårligt. Jeg kan ikke få Tue (lige fyldt 1 år) til at sove.
Det er mit tredie barn og jeg føler mig som jordens største fiasko. Med alle tre børnhar jeg fulgt AW-metoderne - og jeg synes ikke, jeg er god til at få det til at lykkes.
Tues tider er så:
7.00 morgen
ca. 11.00 sove 2 timer
ca. 15.30 sove 20 min.
kl. 19-19.30 sove for natten
MEN om dagen vågner han altid efter 20 min. ALTID. Jeg skal bruge min. 1/2 time hver gang han skal sove - han har været meget syg og jeg tror det er det, som har fået ham usikker i at sove selv. Det skal siges, at om aftenen går det fint med at lægge ham.
Jeg er så træt af at forsøge med remse, buffning, vugning - og jeg læser og læser her på siden og kan ikke finde ud af det.
Jeg er god til at holde faste, FASTE tider og tager sjældent ud, så han kan få være hemma og komme i seng til ret tid osv. I aften gjorde jeg en undtagelse og han kom i seng kl. 22 - og nu ligger han i sin seng og skriker (kl. er 02.) og jeg kan ikke få ham til ro, hvor meget jeg end vugger, buffa, putter og remser. Jeg kan ikke finde ud af det, og jeg er ved at være slidt helt op. Min mand er ikke god til at bakke op og mener, børn skal få ligge og skrige til de ikke kan mere. Så der er ikke meget hjælp at hente. Men jeg vil aldrig kunne få mig selv til at gøre sådan overfor mine børn så sådan bliver det ikke.
Jeg tænker på at købe din sove-hele-natten bog og dvd - er der også hjælp dér for børn på 1 år??

Mange knus fra Sidsemor, som snart ikke føler sig særligt god en mor.
Sidsemor, 40, mor til Lasse 9 år, Lucas 7 år og Tue snart 5 år. Arbeter hemma.
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Hej Sidi

Jag ska försöka svara dig så gott jag kan och hoppas att jag inte missförstått dig pga av språket.

Som jag förstår är sonen 1 år. Vid den åldern behöver han 13,5 timmars sömn och på ditt schema får jag det till 14-14,5 timmar. Däri kan problemet ligga gällande dagsömnen. Kanske är det också så att han är redo för bara ett sovpass/dag?
Revidera ert schema en aning - 12 timmars natt och 1,5 timme på dagen alternativt 11 timmars natt och 2,5 timmar på dagen. Vill du övergå till enbart en daglur föreslår jag att du senarelägger den en aning.

Angående sjukdom och annat så tror jag att det har smygit sig in en hel del oro i ert hem, oro som kommer från dig och pappa och som smittar av sig på barnet. Talar ni om - i handling - att det är tryggt och gott att sova i sin egen säng så accepterar han det. Han vill bara ha en säker ledning från er.
Jeg er så træt af at forsøge med remse, buffning, vugning
Det låter som att ni använder dessa verktyg en aning i överkant. Backa mer och ge honom mer förtroende att reda ut saker och ting själv. Ni har lärt honom att ni kommer in om han bara skriker lite till. Sluta alltså att trafikera rummet och jobba med ramsan utanför dörren. När du känner att nu, nu vill jag gå in till honom- då ramsar du! Slösa inte med ramsan heller.

Du skriver att du använt dig av AW´s filosofi på alla barnen. Därmed är Tue bekant med verktygen, stämmer det? Är så fallet så behöver ni nog inte köra en regelrätt SHN-kur utan bara jobba lite mer med ramsan och lite mindre med buffning osv. Se det som en minikur som är över på ett par-tre nätter.

Har du läst detta som handlar om barn över 1 år?
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=43

Lycka till och hör av dig om du har fler frågor :!:

/Åsa
Sidi

Inlägg av Sidi »

Kære, søde Kantarella,

Mange tak for godt og hurtigt svar. Det virker jo allerede mere overskueligt!
Siden sidst har Tue sovet fint igen på natten (skønt) så nu er det kun dagerne, som ikke fungerer.
Jeg må være mere konkret i min forklaring:
Grunden til at jeg har de ekstra 20 min. er at Tue som regel ikke sover det, han skal, og derfor er træt. Han vågner ALTID efter 20 minutter, og jeg har meget svært ved at få ham til at sove igen.
Men - vejen frem er vel at forsöke at få overholde de tider, jeg har bestemt mig for?
Så kan tiderne ganske se så her ud:
kl. 6.30 Morgen (frukost)
kl. 10 Äta
kl. 11.00-13.00 Sova
kl. 14.00 Äta
kl. 17.30 Äta
kl. 18.00 Bad og aftengröd
kl. 19.00 Godnat

Den er ganske lidt tidlig stadigvæk den dagslur, men Tue er som regel mest frisk på e.m. - han bliver hurtigere træt på f.m. Så jeg tror det kommer virke bra. Jeg tror også, Tu er klar til en dagslur kun.

Jeg ser pointen med at vi "kurer" for meget - men problemet er dagsluren, når Tue skal sove i vognen. Jeg hr svært ved at se, hvordan jeg skal kure ham når det er lyst og når han kan se mig.
Er der nogle faste metoder der?
Når jeg lægger ham for dagen, lægges han i vognen (med sele på) og han sætter sig altid op, og jeg for lade ham sidde op (jeg kan jo ikke tvinge ham til at ligge!). Jeg griner ham godnat og vi vinker "hej hej! Sov godt, vi ses inden længe!". Jeg går.
Dernærst skriker han og bliver ved med det, indtil jeg eventuelt kommer og putter ham.
Men skal jeg forsoka remse ham uden han ser mig også på dagen? Indimellem lægger jeg ham igen og forsoker vugge ham i vognen, men det er vel ikke meningen?

En anden "problemstilling" som venter forude er, at vi tager på mini-ferie(faktisk til Sverige!) om et par dage - hvor vi skal sova et sted med kun et rum. Der må jeg vel bare forsöka overholde hans tider på rejsen.
Eller er det bedst at "igen-kure ham" efter vi er igen er hjemme?

Mange tak for din hjælp - det betyder alt for mig!

Knus fra Sidsemor
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Hej igen Sidi.

Det där kompensationstänkandet angående sömnen är förrädiskt!!
Det är så lätt att kompensera med en senare lur då han inte sovit som han ska på den förra. Sluta med det! :wink: Hur ska han annars lära sig att man sover 2 timmar på förmiddagen om han
1) tas upp för tidigt
2) får sova en stund på em - som egentligen inte är tänkt.

I schemabytestider kan man ge honom en fem-minutare på em - på klockan fem minuter om han ballar ur helt. Dessa kortlurar påverkar inte schemat i övrigt. Men det bästa och snabbaste vägen är ändå att försöka hålla vaken de första dagarna för att de nya tiderna ska sätta sig. Men fem-minutaren finns att ta till vid kris.

Dagluren i vagnen:
Sover han på mage?
Det kan vara lite bökigt för större barn att sova gott länge i vagnen - allra helst på rygg. Det är lite trångt osv. Jag vet flera som lyckats jättebra med långluren inflyttad i spjälsängen. Men det beror förstås på hur just ni vill ha det? Andra vill ju kunna vara iväg när barnen sover varför vagnen är smidig. Vagnen går också bra om man intar en absolut attityd av självklarhet. Du kan täcka för ett luftgenomsläppligt skynke/filt över sufletten på vagnen för att förhindra att han ser ut, men också för att skärma av så att han får lugn och ro. Och du kan absolut köra med ramsa ute i vagn. Men du ska inte synas helst.
Han har också lärt sig att skrika sig till dig. Han sätter sig upp men kan också lägga sig ner själv igen. Nu VET han att du kommer och det har blivit en vana i sig. Så jobba med ramsan även på dagen tycker jag.

Angående resan: Vänta med schemabyte och kur tills ni kommit hem. Båda dessa kräver lugn och ro och att vardagen går sin vanliga gilla gång, åtminstone i en vecka.

Hoppas att du har fått svar på dina frågor. Hör av dig annars.

/Åsa
Sidi

Inlägg av Sidi »

Tak, ja, tak det har jeg fået - svar på alt. Tak for din direkte og præcise tone, så ved man, hvad du mener!
Jeg ved jo godt, det har været et skråplan med komp.lurarne - men indimellem har det været SÅ træt en Tue, at han bare måtte få sova. Men er det kun 5 minutter, ville det ikke have gjort skade kan jeg forstå.
Idag er det faktisk gået mycke bra, idet jeg trak tiden og ventede med hans dagslur til 11.30. Jeg lagde ham og han "fik lov" at brokke sig i ca. 4. min, indtil han lagde sig og sov... :lol: Han ligger på ryg, hvilket han ofte gør både i seng og i vogn.
Jeg lader ham altid stå når han sover, så måske vi flytter ham til spjälsengen på et tidspunkt. Det er jo trods alt lettere at få ham til at sove videre på dagen, hvis det er helt mørkt, hvis han vågner før tid.

Tak endu en gang. Det hele ser meget lysere ud for mig nu, synes jeg allerede.
knus, Sidi
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Hej

11.30 låter som en bra tid för hans middagslur tycker jag. Det underlättar för honom att få sova lite längre då om han får vara vaken rejält innan och ägna sig åt mycket utevistelse och social delaktighet innan.

Lycka till framöver :!:
Vi finns här om du behöver oss. :heart:

/Åsa
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "