Ramsan tar inte...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
duggan

Inlägg av duggan »

Från början är det extra viktigt att ha samma lurar på samma ställe..alltså om du har fm luren i sängen och i vagnen på emluren, så håll dig till det då, men sen när det sitter finns det inga hinder att byta sovplats då och då. De flesta har långluren i spjälsängen pga av utrymmes skäl..alltså dom växer och vagnen blir trång och då kanske det är svårt att sova länge i den...medans andra vittnar om motsattsen...så valet är ditt!! :thumbsup:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Bellsebub

Inlägg av Bellsebub »

Ok, tack för snabba, fina svar =)

Vet inte vad som hände förra postningen... Var inte meningen att posta dubbelt!
>>> Lycklig mamma åt tvillingtjejerna Linna & Sanna, födda 061206 <<<
Bellsebub

Inlägg av Bellsebub »

Hmm redan en till :?

Jag har bytt till sittdelarna i tvillingvagnen vilket gör att det blir lite svårt att lägga dom på magen... Det har funkat/funkar bra för dom att sova på rygg MEN blir liksom lite svårt att göra riktiga tillrättalägganden. Kan det störa ut kurningen?

//Mycket tacksam Malin
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan igen :D
Det är ju bättre du frågar i förväg än står där och vet inte vad du ska göra.. :lol:
Jag har alltid haft min son på rygg i vagnen, och det går utmärkt, man kan ju inte lägga tillrätta om vanligt men det går bra ändå.
Däremot är det då viktigt att du täcker för suffletten med en luftgenomsläppligt tyg, så att dom inte får in en massa synintryck.
Från början hängde jag bara över en filt men sen kom han ju på att det kunde man ju dra in i vagnen :shock: ..vilken rolig lek! :lol: Så då köpte jag tyg och sydde fast på ett myggnät som sitter runt vaken, så lämnade jag öppet nere vid fötterna för ventilation, och det funkar än.har inte kommit på hur man får bort det än :D
Bellsebub

Inlägg av Bellsebub »

Ah smart Duggan, tack igen för svar =)

Hmm Typiskt värre egentligen att läggningarna går så himla bra nu *peppar peppar* bara för att boken kommit :roll:
Igår såg det ut så här;
19.40 Lägger ner, ramsar en gång på väg ut och sen tyst...
20.00 Smyger in och lägger tillrätta
06.40 Vaknar

Visserligen lite utanför schemat men ändå inom marginalkvarten :roll:

Kanske kan passa på att fråga ang. mitt schema oxå. Det har vi haft ett tag, men satte "fasta" sovtider när jag fusk-började kura förra gången.

06.30 Morgon
07.00 Frukost (v'älling+gröt)
09.00-10.30 Vila
11.00 Lunch (mat)
13.00-14.30 Vila
15.00 Mellis (välling+efterrätt)
16.30-17 Vila
18.00 Gröt
19.00 Bad
19.15 Kvällsflaska
19.30 Natt

Verkar som om dom inte vill ha/behöver sova den sista halvtimman... Tar oftast hela vilan innan dom somnar OM dom ens gör det! Har som regel att alltid ta en promenad under den vilan men det hjälper inte det heller. Som jag läst så behöver dom ju inte sova hela vilorna bara dom har chansen men känns lite dumt.
Kan jag justera schemat på nåt vis för att få det att funka tro?

Sen en fråga till :wink:

Tjejerna vaknar nästan alltid i 45 minuters skarven under dagsvilorna, är det ok att vagna om dom då, eller ska jag bara ramsa? Kan jag kanske tom köra sån "wake to sleep" dvs få dom att gå ner i djupsömn innan dom vaknar?

//Malin
duggan

Inlägg av duggan »

Ja nätterna ser ju bra ut, vaknar dom inget däremellan? Vill bara påpeka att dom sover i cykler och sover ytliget efter 5, 20, 45, 1,5 h, 2 h osv..
Så gå inte in efter 20 min och lägg tillrätta utan när dom sovit 10 min :wink:
Tjejerna vaknar nästan alltid i 45 minuters skarven under dagsvilorna, är det ok att vagna om dom då, eller ska jag bara ramsa? Kan jag kanske tom köra sån "wake to sleep" dvs få dom att gå ner i djupsömn innan dom vaknar?
Här är jag inte riktig med, men du ska inte väcka dom i djupsömnen utan väcker i skarvarna där sömnen är ytlig, då känner dom sig utsövda och vaknar glade och goa :heart:

Jo schemat ser jätte bra ut, men dom börjar ju bli stora drygt 7 månader så det är inte jätte konstigt att dom inte alltid sover sissta luren, det är många som gått ner på två lurar runt 6 mån..bla annat jag, men fördelen att behålla 3 lurar är ju att dom får en chans till återhämtning iaf..Nåja det där får du känna dig för vad du tror passar dina guldklimpar bäst...

Ang ramsning och vagning, så är det ju så att man lätt hamnar i vagningsträsktet, så jag skulle nog slå ett slag för ramsa, men givetvis kan du ju verktyga vagning om sånnt behov dyker upp...

Hoppas allt går bra, när planerar du att starta upp kuren?
Bellsebub

Inlägg av Bellsebub »

"Ja nätterna ser ju bra ut, vaknar dom inget däremellan? Vill bara påpeka att dom sover i cykler och sover ytliget efter 5, 20, 45, 1,5 h, 2 h osv..
Så gå inte in efter 20 min och lägg tillrätta utan när dom sovit 10 min :wink: "

Hehe, jo vi brukar gå in efter 10 men igår var dom tysta redan från start, så att säga, så vi visste inte när dom somnat... Ville inte gå in och störa för tidigt =) Och nej, vissa nätter vaknar dom inget alls, skönt som tusan =)
Känns dock lite som "overkill" att köra hela kuren om Ni förstår vad jag menar... Dom har ju egentligen inga sömnproblem, det är väl bara det att jag vill att dom verkligen ska veta vad som gäller och att det ska vara kul att sova ordentligt =) Det är dock dagsvilorna som kan strula lite, har väl skämt bort dom under tiden jag väntat på boken :roll: Vagnade tills dom sov, nästan *slår mig på fingrarna*

"Här är jag inte riktig med, men du ska inte väcka dom i djupsömnen utan väcker i skarvarna där sömnen är ytlig, då känner dom sig utsövda och vaknar glade och goa :heart: "

Vad jag menar med detta var att alldeles innan dom vaknar, i skarven, så stryker jag dom på kinden så dom istället för att vakna helt kunna gå ner i djupsömnen igen. Lite luddigt skrivet men jag hoppas Ni förstår vad jag menar ;P

"Jo schemat ser jätte bra ut, men dom börjar ju bli stora drygt 7 månader så det är inte jätte konstigt att dom inte alltid sover sissta luren, det är många som gått ner på två lurar runt 6 mån..bla annat jag, men fördelen att behålla 3 lurar är ju att dom får en chans till återhämtning iaf..Nåja det där får du känna dig för vad du tror passar dina guldklimpar bäst..."

Ah ok, då fasar jag ut en sista luren så smått. Kan ju alltid lägga in en 5 minutare om dom är supertrötta.

"Ang ramsning och vagning, så är det ju så att man lätt hamnar i vagningsträsktet, så jag skulle nog slå ett slag för ramsa, men givetvis kan du ju verktyga vagning om sånnt behov dyker upp..."

Ska verkligen jobba på med ramsan, men är det ok att vagna några drag SEN ramsa när jag går? Eller ska det inte röras alls?

"Hoppas allt går bra, när planerar du att starta upp kuren?"

Tack, hoppas oxå att det ska gå bra!
Känns som att vi kör igång ganska snart, ska bara få sambon att läsa på ordentligt oxå =)

//Malin
duggan

Inlägg av duggan »

Jag tycker nog att du kan vagna dom första dagarna, men försök gärna ha vagnen still just när dom ska sova, för om dom somnar utan underhållning kräver dom inte heller underhållning i uppvaken...Och vagna bara till dom är lugna, inte tills dom somnat! :lol:
duggan

Inlägg av duggan »

Alltså jag menar att du använder vagningen typ på samma sätt som vid kuren, första dagen mer vagning, andra dan låter ramsan ta över mer och mer osv Äru me? :lol:
Bellsebub

Inlägg av Bellsebub »

Japp, jag är med. Tack igen!
Bellsebub

Inlägg av Bellsebub »

*suck*

Nu är jag här igen... =)

Ena tjejen hon blir fullständigt vansinning VARJE gång ramsan kommer... Hon kan vara jättenära att somna men så kommer bekräftelseramsan och då blir det helt hysteriskt!
Hon verkligen gallskriker och jag börjar liksom tänka i dom banorna att ramsan triggar henne på fel sätt, om ni förstår vad jag menar...
Eftersom hon skriker så mycket så får hon ju ramsan när hon skriker, typ.

Kan det inte bli så att hon förknippar det med att vara ledsen/arg på samma sätt som ska "ska" förknippa med sömn?

Usch, känner mig väldi väldi kluven just nu =(
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!
Har du börjat kuren nu och hur långt in i kuren har du kommit?!
Bellsebub

Inlägg av Bellsebub »

"problemet" är att dom somnar, oftast, direkt på kvällen. Dom kan knorra i max 10 minuter men sen sover dom.

Och med problemet så menar jag att vi nog inte fått tillämpa ramsan som boken "säger" man ska...

Det vi har strul med nu är dagsvilorna, och fåtaliga tidiga mornar. Men just dagsvilorna står det ju knappt nåt om i kuren, vilket känns ganska självklart eftersom det är Sova Hela NATTEN kuren =)

Vi startade upp den 5:e men eftersom vi inte kommer under den kategorin med just nattproblemen så känns det som om kuren inte blev genomkörd riktigt, om ni förstår vad jag menar...

Usch, förstår nästan inte själv vad jag menar. Vet iaf att jag inte ska skriva nåt mer här i stundens hetta hehe, jag låter ju inte riktigt klok! Det var efter en av dom sällsynta tidiga mornarna som jag skrev senast...

Tack för svaret Duggan =)
duggan

Inlägg av duggan »

Så ni har inte kurat dom med stor stil än, om jag förtåt det hela rätt!! :lol: Och om era småttingar sover bra om natten och dom inte heler behöver styras om behövs ju inte heller en kur, men man kan inte heller räkna med att ramsan bara ska ta av sig själv utan då får ni "sätta" ramsan..=) till och börja med, så använd ramsan när ni nattar dom och inför även bekräftelseramsan, så ni får in pavlos effekten.. :wink: Och när det då sedan kommer nån tjorv kväll...det händer ju oftast nån gång allafall, då jobbar ni verkligen in ramsan, och ibörjan, så är ramsan uppretande och inte lugnade, den stör mest..men envisas ändå med bekräftelsen det har du 10 fald tillbaka, när ramsan "tar"
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"