Dels beror det på mina problem med attityden, dessutom har hon ätit så dåligt på dagen att jag kännt mig glad om hon velat amma på natten
Nu har jag dock rett upp - dvs slutat nattamma. Hon får en sista slurk 18:30 därefter skratt och gos sedan är det sova som gäller. Eftersom jag har svårt att få henne att sova brukar jag först bära henne tills hon blir tung i kroppen, då lägger jag ner henne och ramsar medan hon är halvvaken och går sedan ut.
Nu har hon dock börjat vilja bli buren även nattetid och helst på dagslurarna också! Så jag har bestämt mig för att lyckas ge henne riktig nattsömn nu.
Snälla ge mig suport! Så att vi kan klara det här?!
Nu har jag gjort så här: Storasyskonen är bortlånade ett par dar (jag har så svårt att vara konsekvent med att inte ta upp när de är hemma) och ikväll la jag lillan i sängen med ramsan. Det går tyvär inte att buffa henne eftersom hon blixtsnabbt sätter sig upp. Men jag försökte i alla fall och hon blev sålkart arg.
Då ramsade jag mig ut ur rummet och gjorde andra "ljud och saker".
hon skrek och var arg men jag svarade med ramsan. Efter en lång stund gick jag in då hon skrek lite mindre och la henne ner, genast blev hon lugn men arg då jag lade henne ner och ramsade. Jag gick ut igen och samma procedur igen.
Så kom då attitydproblemen i form av min tanke - hon kan ju inte somna ståendes!- alltså gick jag in igen. (Nu var hon verkligen förtretad.) Lade henne ner och höll fast henne i magläge och sjöng nerlutad över henne liksom omfamnande. Jag brukar sjung en viss sång om inget annat hjälper, hon tystnar fortare av det än av ramsan och det är lättare att överrösta henne. När hon lugnat sig något buffade jag och ramsade tills hon somnade och jag gick ut. Det hela var över på 40 minuter. Inte känns det roligt när ens älskade lilla barn ligger där svettigt av kampen och sover...
Ca 45 minuter senare vaknade hon igen, jag rusade in på första skrik, buffar och ramsar och hon somnade snabbt om. Ca 15 minuter senare vaknar hon till igen och denna gången räckte det att ramsa fyra gånger plus bekräftelse.
Hur ska jag nu gå vidare?
Hon kommer säkert att vakna till vid midnatt och vid halvfyra, halvfem det har hon gjort den senaste tiden. Midnatt är inget större problem men morgonen är supersvår! Hon tror att det är dag då...
Är det fel av mig att mer eller mindre krypa ner till henne när hon är halvhysterisk vid läggningen??? Jag lyckas inte få henne att somna med bara ramsa då.
Hur ska jag göra på dagarna, hon somnar inte i vagnen utan att jag bär henne först? Och jag vill inte heller vara inne varenda sömnpass...
Hjälp oss och attityden!