Grundläggande fråga med svar kring sömnen, 3 mån

Här hamnar favoriter från samtliga forum till erinran, inspiration, nyskapande
kattklo

Inlägg av kattklo »

Hej!
Här kommer lite tankar från mig, hoppas det inte rör till allt för mycket!

Så här skriver du: "Vagningen som tog så bra igår verkar inte ta längre."
Och då säger jag:
- Det kan du inte veta ännu! Du kan inte döma ut det hela på en dag, en förmiddag!

:wink:
Jag vet hur lätt det här är att säga och hur svårt det är i verkliga livet, men tålamod. Du måste försöka ha lite tålamod. Och tro på dig själv och barnet.

Idag "tar det inte" skriver du. Kanske är det bara hon som frågar lite extra mycket?
Ska det va så här?
Ska jag ligga här?
Vet ni vad ni håller på med?

Och då ska ni ju inte ta upp henne förstås. För då säger ni ju emot er själva. Inte underligt att vagnen inte var så poppis efter det.

När jag vagnade som mest tänkte jag
"jag är vagnsuperhjälten i blå kroppsstrumpa, du kan sova så gott, här är jag, superhjälten, å hej å hå, svosch svosch med vagnen....

In med lite humor i det, helt enlkelt. Det hjälpte mig på vägen.
Nya tag nu!
Lycka till!
Spyro
Inlägg: 402
Blev medlem: lör 14 jan 2006, 14:53
Ort: Pedersöre, Finland
Kontakt:

Inlägg av Spyro »

kattklo skrev:När jag vagnade som mest tänkte jag
"jag är vagnsuperhjälten i blå kroppsstrumpa, du kan sova så gott, här är jag, superhjälten, å hej å hå, svosch svosch med vagnen....
:lol: :lol: :lol:

Jag hade en annan teknik: Jag började gå ner på knä, nästan, för varje vagning! På så vis fick jag en rejäl work-out - och riskerade verkligen inte att fastna i något vagnings-träsk, det skulle troligen ha orsakat en smärre hjärtattack med min halvdåliga (nåja, EXTREMT dåliga) kondition! :shock: :lol:
* Ny adress! http://www.stilla-sinne.biz
* Mamma till :heart: "Skalman" :heart: född 21/12-05.
* Forumet är alltid Hem, även om jag är här rätt så sällan nuförtiden. :-)
kattklo

Inlägg av kattklo »

Otroligt smart! :P

Anjansson, det kan vara bra med såna här "fånerier" om dom hindrar dig från att stå och analysera samtidigt som du vagnar.
Jag använde mina fantasier för att hindra tankar som:
- Är det inte lönslöst?
- Verkar hon inte helt hysterisk nu?
och så vidare att poppa upp i skallen.

Attityden ska ju vara självklar och skallen ren och fri när du ger besked så du inte överför några orosvargar.
Spyro
Inlägg: 402
Blev medlem: lör 14 jan 2006, 14:53
Ort: Pedersöre, Finland
Kontakt:

Inlägg av Spyro »

Ja, precis! Så neeeer på knä och UPP igen, och neeeer, jobbajobbajobba! :lol:
* Ny adress! http://www.stilla-sinne.biz
* Mamma till :heart: "Skalman" :heart: född 21/12-05.
* Forumet är alltid Hem, även om jag är här rätt så sällan nuförtiden. :-)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, kattklo :wink: :D Tack, Spyro :wink: :D
Anjansson skrev:Hon äter från ett bröst sen skriker hon och vill verkligen inte ha mer trots att jag trugar. Jag väntar lite och provar igen men oftast vill hon inte ha mer ändå.
:D Det du odlar nu kallas överkoncentration :shock: Läs i "Tips på vägen" (i SHN-boken "Tips och inspiration") om krogätaren, så förstår du :wink:

Du kan också läsa tråden om små matningstrasslare.

Det är inte så att små spädbarn "vill" en massa saker (jo, de vill överleva, rättare sagt, de måste, som vi alla; överlevnadsdriften är den starkaste drift vi har). Ännu mindre vill de INTE en massa saker eller vägrar. Små barn är betjänta av enkelhet och lugn. Det är därför jag skickar på er sjutton andra bebisar och arton kor, som verkligen behöver tas om hand NU :!: :lol: :lol:

Vagningstipsen du fått är underbara :!: Bara att träna, med glimten i ögat och rena work-out-beslutsamheten.

Minns när jag stod och vagnade ett litet barnbarn en gång på den snöiga trottoaren utanför en afför i Östersund, där min dotter var inne och handlade medan lilla barnet skulle sova efterniddagslur. En pappa kom förbi, stannade och sa: "Jaså, är det SÅ man gör :?: :!: "

Öva med tyngd i vagnen :!: Få till snitsen. Med eller utan knänaböj :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Anjansson
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 13 dec 2006, 08:52

Inlägg av Anjansson »

Tack för bra tips!

Lite humor är aldrig fel!

Vi behövde ha lite stöttning eftersom det kändes som vi hade börjat tappa tråden.

Har läst om överkoncentration nu och det låter vettigt. Gillar också tankesättet att barnen ska vara med i händelsernas centrum men inte var händelsernas centrum hela tiden.

Men jag trodde ändå vitsen var att få till matningen på samma tider i schemat också och det har vi inte än fått till och vet inte riktigt hur man gör det heller.
Nu ger jag henne mat när hon verkar hungrig och det verkar vara sent under vakentiden.

Vi kämpar på. Har ställt in oss på att bara köra på tills tisdag och först då utvärdera lite. Så våra frågor och funderingar är inte tecken på att vi håller på att ge upp! :)
Mamma till underbar dotter född 2/9 -06
kattklo

Inlägg av kattklo »

Jag hinner bara en snabb kommentar just nu, men många har det just så, matningen måste komma efter barnet varit vaken ett tag och fått upp aptiten.
Schemat funkar ju ändå!
du kan ju tex lägga passiv social delaktighet först i vakenpasset, bara ta upp henne, pussas lite, byta på henne och lägga henne brevid dig när du syr (det gör jag), jobba koncentrerat och bryta lite snyggt för mat när du lärt dig att det är dags.
återkommer!
nu måste jag äta.
kattklo

Inlägg av kattklo »

Precis som du skriver så kör på ett tag nu innan ni utvärderar och medan ni "kör" med obevekligt lugn :wink: så notera åt vilket håll hon verkar lagd den unga damen.

Behöver hon tid på sig att vakna före hon äter? Jämt? Eller kanske bara på morgonen eller kvällen? Anpassa sedan ert eget schema efter det.
Vi har ett pass när Karla måste vänta lite på maten för att den inte ska komma så nära på den förra måltiden (det är när hon bara sover 45 minuter) och då passar vi på att ta med henne ut med hunden. Så att det inte blir "den stora väntan på maten".

Sover hon bäst ett visst pass? Längst?

Är hon som vaknast ett annat pass?

Notera och tänk på ert eget liv också- och framförallt!- så ska du se att ni får ihop ett utmärkt schema så småningom!

Har du Barnaboken? Den är helt underbar, så om du inte läst den, passa på att gör det til en av dina nödvändiga sysslor. En kvart om dagen kanske? Lägg dig på golvet med din dotter och låt henne bläddra i en egen bok och så läs din koncentrerat! :D :D :D

Vi hörs!

(Jag har en tråd där jag bett om hjälp-och ber om hjälp-kanske inspirerande? Om inte annat för att se att ingen här är "perfekt":
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... sc&start=0

Du kanske måste kåppy och pejsta den?
Anjansson
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 13 dec 2006, 08:52

Inlägg av Anjansson »

Hej och tack för bra tips! Och skönt att läsa hur det var för er, det stärker att kämpa på även om det är lite knöligt ibland!

Vårt schema är just ganska standard (i princip 2-2 hela dagen) och det vi märkt är att de två första sovpassen 9-11 och 13-15 funkar bra. Det på fm allra bäst. Idag fick hon sova på marginalkvarten också och sen fick jag väcka henne för hon bara sov och sov...
Men det kl.17-19 fungerar urdåligt. Hon är riktigt förbannad och förtvivlad och vagning och buffning och självsäkerhet attityd och blå kroppstrumpa ( :lol: ) funkar icke [-(

Vi försöker ta det lite piano och låter henne ligga i sin vagn där vi är och skriker hon inte får hon bara ligga där och fixa och trixa. Idag sov hon inte en blund på det passet men det var desto mer skrik... ](*,)

Helst skulle vi vilja hoppa över det sovpasset helt och hållet för det är sån kamp och lägga henne tidigare istället men vi ska köra på ett tag till (detta är dag 4) innan vi ändrar.

:?: En annan grej: jag har hållit mig hemma dom här dagarna sen vi körde igång men nu måste jag ut och handla julklappar :santa: och en del andra ärenden. Hur gör man det smidigast i sitt schema utan att strula till det för mkt eftersom det inte satt sig riktigt än. Antar att det är bäst att åka iväg under sovpassen?

/A
Mamma till underbar dotter född 2/9 -06
kattklo

Inlägg av kattklo »

Hej!
Vad duktig du är!
Det låter som ni kör med riktning framåt och inte bakåt eller åt sidan.
Angående 2+2 så var det aldrig någonting som funkade perfekt här hemma heller. Det heter ju inte standardmodell för intet. Tids nog ska du hitta er modell utifrån standardmodellen!
Till exempel så låter det ju som eftermiddagsluren i ert fall kanske inte ska vara längre än 45 minuter?! Så lång är vår em-lur. Och har så varit sen vi bestämde oss för ett schema.
Det var väääldigt skönt när vi började lägga Karla en bestämd tid varje kväll och inte för sent, nämligen 1900 varje kväll. Hon sov 45 minuter 16-1645 om jag inte minns fel.
Och fick en powernap på 20 minuter dom kvällar det behövdes.

Går du på ärenden? Eller bil+går?
Det låter ju helt klart som att du ska passa på när hon sover som bäst, på fm eller lur 2 alltså.
Kör du kan du ju åka lagom så att du är framme när hon har sin sovtid. Lägg henne i vagnen och ge henne chans att somna innan du börjar springa i affärer. Ta med ett tunt mörkt tyg att mörklägga vagnen med.
Sånt som måste funka måste ju funka.

Vi hörs!
Anjansson
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 13 dec 2006, 08:52

Inlägg av Anjansson »

Vad duktig du är! Det låter som ni kör med riktning framåt och inte bakåt eller åt sidan.
Tack! Vad skönt det är att höra sådana kommentarer!

Och jag tycker faktiskt också att vi är duktiga! Över att vi tar tag i det här ordentligt nu så hon får sova så mkt som hon behöver den lilla skruttan :heart: .

Håller med om att fast sovtid funkar väldigt bra, det har vi också märkt. Det har vi haft nästan ända från början (kl.20) och det har varit klockrent. Nu har vi ändrat till 21 sen vi började med schemat men planerar att tidigarelägga den när natten ska bli längre snart. Hur nu det ska göras :-k , men det där ska jag sätta mig in i sen. En sak i taget :)

Jag kör bil och sen knatar jag runt i affärer. Vi har en liten vagn som bilbarnstolen passar i så hon kan somna hemma och sen kan jag bara ta ut henne utan att hon vaknar. Det borde ju funka? Ska se om vi har nåt bra tyg att ha över, vagnens myggnät kanske, det är svart.
Så åker jag hem igen lagom tills hon ska vakna.

/A
Mamma till underbar dotter född 2/9 -06
Anjansson
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 13 dec 2006, 08:52

Utvärdering hittils

Inlägg av Anjansson »

Hej,

nu har det gått 6 dagar sen vi införde standardmodellen om jag ska utvärdera hur det går så ser det ut så här:

1) matning funkar bra nu. Nu äter hon mer varje gång så småduttandet är borta.

2) de två 1:a tupplurarna funkar hyffsat, ibland bra men ibland mindre bra. Det tar en period av 2-15 min av vagnande innan hon kommer till ro. Sen vaknar hon ofta till ett par gånger ganska tidigt sen sover hon ca en halvtimmesammanhängande men sen blir det tätare mellan uppvaknandena. Går jag in innan hon hunnit skrika uppsig behövs det bara ett par,tre vagningar för att hon ska somna igen.

3) tredje tuppluren funkar inte alls som sagt i tidigare inlägg. Hon somnar helt enkelt inte och är ledsen som aldrig förr. Även om vi gör den kortare så förstår jag inte hur vi ska få henne att somna.

4) Nätterna funkar inte så bra. Från början sov hon 4 h men nu verkar det bli sämre igen. I natt vaknade hon massor med ggr. Hon har fått mat när hon vaknat (enlöigt vad jag läste i Standardmetod - natt) men nu känns det ohållbart och jag antar att lösningen är att börja vagna de gånger hon vaknar utan att det är matdags?

Så att hon ska somna själv och somna om själv känns mkt avlägset just nu. Hon gråter så fort jag lägger ner henne i vagnen för att sova och hon vaknar ledsen. Känns inget vidare.

Att skriva detta har tagit drygt 45 min för jag har sprungit fram och tillbaks mellan vagn och dator en miljon ggr. Och detta har varit den tupplur som funkat bäst... Just nu känner jag för att lägga mig ner och skrika jag också...
Mamma till underbar dotter född 2/9 -06
kattklo

Inlägg av kattklo »

Ge inte upp!
Det finns en stad ovan molnen! ; )

Nu tar vi tag i det här.
Först och främst, du behöver hjälp på natten. Får du det? Kan ni ta varannan eller var tredje natt? Kan du sova i ett annat rum då? Så kommer fadern med bebben när det är matdags?

Jag undrar några saker:
När börjar er dag?
Hur har dagarna sett ut? (Med tider) När har dom tagit slut ungefär?
Vad har du noterat för preferenser? När trött, när pigg etc.
Sover hon i vagn på nätterna?

Anna skrev så här till dig:

"Att införa Standardmodellen tar inte mer än 4-5 dygn och då skulle ni i så fall börja med 6 tim sammanhängande natt och efter 2-3 veckor utöka till 8, sedan efter ytterligare 2-3 veckor till 10 tim natt (som i motsats till vad bvc säger en liten tremånaders både klarar mycket bra och behöver, förutsatt förstås att lilla magen blir mätt med råge på dagarna). Hon har då dessutom hunnit bli över 4 mån och kan då efter ytterligare 2 veckor lätt vänjas över till 12 tim natt (eller 11 eller 11,5, vad ni vill ha)."


Så det är dags för 6h sammanhängande sömn.

När vi skulle fixa sex timmar bestämde vi oss för att 4 skulle bli mat-tiden på natten. Det innebar att 2200 skulle bli sista mat-tiden på kvällen. Det tyckte vi var svårt att få till eftersom dagarna böljade lite fram och tillbaka utan schema.
Ändå ville vi ha en fast tid att sikta in oss på varje natt (vid vagnandet...) snarare än att tänka 6h framåt. Alltså spikade vi även 22. Med 22 och 04 spikat är man ju inte långt ifrån ett schema.
Vi märkte ganska snart att när det blev fem vakenpass om dan med sista slurken kl 2200 var Karla för trött sista passet.
Så vi bestämde att 2200 fick bli en slurk i sömnen.
Alltså kanske hon kom i säng för att sova natt 1900 eller 2000 och klockan 2200 plockade jag upp henne i ett mörkt rum och la henne tyst till bröstet.

Det där funkar nog olika bra. Bara ni vet om ni har en kvällstrött eller morgontrött krabat och om det funkar att ge henne mat i sömnen.

Men mellan den sista kvällsslurken och nattmålet ska det alltså gå 6 h och däremellan får ni vagna! (vid behov då.)

Jag ställde en klocka på 0400 varje natt så det var jag som hade koll på mattiden- inte hon!

Vi hörs!
kattklo

Inlägg av kattklo »

skrattet till godnattet, vet du vad det är?
om hon alltid gråter när du tar upp henne skulle jag försöka få till ett omsomnande eller åtminstone få henne lugn före jag med stor stil tjoar in, tänder i taket, sjunger eller vad nu som kan får henne på gott humör.
alltså försöka få till att det är jag, inte hon, som bestämmer när luren eller natten är slut och göra detta till ett kärt återseende.
kattklo

Inlägg av kattklo »

Hej!
Hur går det för er?
Jag har tänkt på er under julhelgen, då jag varit och tränat på Attityden inför publik... = Svärföräldrarna. :wink:

/kattklo
Skriv svar

Återgå till "Klistrade favorittrådar"