Lätt, gott och nyttigt bröd?

Här hamnar favoriter från samtliga forum till erinran, inspiration, nyskapande
ela
Inlägg: 128
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 11:05
Ort: göteborg

Inlägg av ela »

Hej alla brödbaks glada forumister :wink:

jag ÄLSKAR att baka bröd o andra onyttigheter :oops: o barnen e alltid m på ett hörn lr två.
e dock lite lat av mej o vill ha bröd som mest klarar sej självt å som man inte behöver mecka med. typ 2ggr jäs o så, annars funkar d m surdeg o stå en dag hit och dit huvudsaken e la att inte bli uppbunden över HELA dagen.

Tänkte pröva d där tekakorna i dagarna iaf. Har oxå en såndär gammal köksassistent jag fick av mormor m allt som tillhör, gammal e den men hur vet jag inte. I villket fall som hellst står den i förrådet o samlar damm :oops: men ska nog gräva fram den för m elvisp blir d tungt eftersom man ska berbeta degen så länge.
Flera goa recept på lite grövrebröd o hellst inte m massa sött i :?:
:arrow: sen undrar jag lite blomman om nu degvätskan ska vara kall hur kall skall den vara? rummstemp lr kylskåp? och hur länge ska d jäsa extra om man byter ljumet mot kallt ur ett "vanligt" recept typ kokbok lr liknande?
ela m barnen
:heart: -0211 v30 :heart:
:heart: -0507 v40+1 :heart:
:heart: -0802 v42+4 :heart:
Krisse
Inlägg: 507
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 11:51
Ort: Södermanland

Inlägg av Krisse »

Hej!

Jag har ett superrecept på ett gott, snabbt och väldigt nyttigt bröd.
Det kommer från Anna Skipper, ni vet hon som är med i "Du är vad du äter" på trean. Så perfekt om man kör GI som jag gör för att bli av med grav kilon då det inte är något vetemjöl i.

5 dl dinkelmjöl ( jag brukar använda det grova dinkelmjölet)
2 dl grahamsmjöl
3 dl rågmjöl
2,5 dl fyrkornskross (alt. vete eller rågkross)
1 dl vetegroddar
1 tsk havssalt (eller vanligt)
5 msk brödkryddor (ca en påse)
4 tsk bikarbonat
0,5 dl sirap
1 liter a-fil

Sätt ugnen på 175 grader
Bröa 2 formar.
Blanda alla ingredienser och fördela i formarna.
Grädda mitt i ugn ca 1 tim 20 min. Ev. lägg på folie de sista 20 min så inte brödet blir bränt.

Njut!

Istället för att ha ost och smör på brödet så brukar jag göra hennes fetaost pålägg istället

Keso, fetaost, färsk basilika, vitlök, olivolja och salt. Kör i mixern.
Jättegott.
Emmy 080212
Rasmus 091223
Skriv svar

Återgå till "Klistrade favorittrådar"