Lätt, gott och nyttigt bröd?

Här hamnar favoriter från samtliga forum till erinran, inspiration, nyskapande
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Herreminje! :lol:

Så underbar denna tråd är på väg att bli :!:

Vi bakar allt bröd själva...men Jannika, vill du verlkigen ha fler recept...? Eller har du nokk att brottas med? :wink: :D

/Fjällmor
blomman
Inlägg: 1775
Blev medlem: fre 28 apr 2006, 17:01

Inlägg av blomman »

a) vad blir 500 GRAM vatten i dl? 5 dl

b) eller... vad blir det mesta som är i gram i dl? 60 g vetemjöl=1 dl

c)"kör degen på lågt varv" Que? Behövs en bakmaskin? Har ingen... Helst degblandare... handraft räcker inte lika långt tyvärr..

d)hur håller man vattnet KOKANDE i en kall ugn? Platta i specialmade bageriugn? Eller uppkokat vatten som man ställer in? Nej vattnet är uppkokt när du ställer in det, sen är det liksom ångan som gör grejen..

e)jajust, var får man tag på klippt råg? Kolla hälsokost kanske, jag köper i en ekologisk butik

Och det är inte så svårt som det låter. Tänk hela tiden elastiskt, elastiskt när du gör deg så blir det oftast bra. Och ha tid!
Men ok jag har enklare recept, vitt bröd brukar man alltid lyckas med!
Vad sägs om en "italienare" med olivolja?
Jannika
Inlägg: 4934
Blev medlem: mån 09 okt 2006, 13:34

Inlägg av Jannika »

Haha! :lol: Med tanke på svaren till förra receptet får jag nog hoppa just det och be om en italienare, tack. Du är i alla fall gullig som hänger i. :heart:

Kram Jannika
Jannika
Inlägg: 4934
Blev medlem: mån 09 okt 2006, 13:34

Inlägg av Jannika »

Ja just Fjällisar!

Såg i tråden om ett recept med bakpulver. Jag har fått för mig att det försvårar upptag av nåt viktigt som jag inte minns vad det är nu och att man därför inte ska äta för mycket bakat på det. Fel? Det vet nog blomman, gissar jag.

Och nej, jag behöver nog inga fler recept efter italienaren. Men innan jag börjar måste jag handla massa saker som jag inte har skräpandes i skåpen, oavsett recept. :lol:

Kram Jannika
blomman
Inlägg: 1775
Blev medlem: fre 28 apr 2006, 17:01

Inlägg av blomman »

Italienare!

1 liter vatten
1000 g mjöl
70 g jäst

Detta körs ihop till en lös deg (smet), kallad raskdeg eller biga, som får stå och jäsa i en timme.

1000 g mjöl
2 ägg
40 g salt
30 g olivolja

Körs ihop till en smidig deg, du kan få mixtra lite hit och dit med jölet. använd vetemjöl special, det blir bäst!
Väg upp till 500 g limpor.
Du bör nog dela receptet en gång iaf....
blomman
Inlägg: 1775
Blev medlem: fre 28 apr 2006, 17:01

Inlägg av blomman »

Tomatbröd! (kanongott till mat) Detta recept bör defenitivt delas!!

Krossade tomater 2600 g
Sötjäst 375 g
Mörk sirap 5,5 dl
salt 90 g
Oregano 13 g
Smör 130 g
Soltorkade tomater 130 g
Rågsikt 2100 g
Vetemjöl 2100 g

Vägs upp i 600 g limpor.
Runddrivs, sprayas med vatten, doppas i rågmjöl och tryck sedan ner två tummar mitt i nästan ner i botten. Snitta sedan från hålet och ner över sidarna en fem-sex gånger. Så att brödet liknar en tomat!
blomman
Inlägg: 1775
Blev medlem: fre 28 apr 2006, 17:01

Inlägg av blomman »

Arbetsbeskrivning för intresserade!
Kör degen långsamt och länge utan salt, åtminstone fem minuter, eller om du orkar knåda dubbla tiden.
Kör sedan degen snabbt ca 2-3 minuter med saltet tills den fått lite värme och känns smidig.
Lägg upp på mjölat bakbord, lägg in sidorna av degen in i mitten runt om, vänd degen som nu är rund och lite uppspänd. Låt ligga tills den är luftig och fjädrar tillbaka när du trycker på den.
Väg upp i önskad vikt, gör nu samma sak med varje bit, vik in kanterna mot mitten, vänd och jobba sedan in kanterna ännu mer runt om med sidan av handen så den blir riktigt uppspänd. Låt ligga.
Vänd degen tryck med basen av handflatan i mitten, vik in överkant, tryck till, vik in underkant tryck till, vik degen dubbel och tryck längs kanten (kallas värk). Nu har du slagit en limpa. Dvs jobbat in luft i brödet som gör att det jäser fint.
Italienare får gärna läggas med värken uppåt, övrigt bröd med värken nedåt. italienaren öppnar sig då mitt i, där man kan mjöla lite innan den gräddas... bara rent estetiskt!
Låt nu bröden jäsa, gärna med hög luftfuktighet, se äpplebrödet tidigare.
grädda, ät!
blomman
Inlägg: 1775
Blev medlem: fre 28 apr 2006, 17:01

Inlägg av blomman »

Jo, förresten B-vitamin-upptaget är det som försvåras...
Men man kan ju äta sånt bröd en gång i veckan eller så!
Jannika
Inlägg: 4934
Blev medlem: mån 09 okt 2006, 13:34

Inlägg av Jannika »

Tack igen! Tomathistorien verkar apgott! Mums. Kram! J
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Jo!
Bakpulverbrödet är ersättning för sockaerkakan i detta hus.... :wink: :lol:

Tack för alla Bagartips, vilken lyx att ha ett sånt proffs på forumet!

/Fjällmor
blomman
Inlägg: 1775
Blev medlem: fre 28 apr 2006, 17:01

Inlägg av blomman »

Proffs vet jag ju inte... :oops: men lite har man väl snappat upp...

Hoppade in två dagar och bakade lussekatter... 400 st i tisdags!
De däringa russina är himla jobbiga, måste man ha dem i verkligen?
Föreslog att de skulle ha en liten apa (typ herr Nilsson) sittandes på bakbordet som kunde pilla i russinen.... :wink:

Idag ska jag göra en massa tryffelpraliner till jul. Tänkte testa att göra några med glögg och mandel i!
Jannika
Inlägg: 4934
Blev medlem: mån 09 okt 2006, 13:34

Inlägg av Jannika »

Åååååh! Ska du med till Gastsjön Camp? I hope so. :D
blomman
Inlägg: 1775
Blev medlem: fre 28 apr 2006, 17:01

Inlägg av blomman »

Jo, det var jag allt sugen på, men mina små är inte så små, och har alltid sovit som grisar, så jag får tyvärr hålla mig hemma... även om det skulle varit sååå kul att se alla på "riktigt"! :wink:
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

blomman skrev:mina små är inte så små, och har alltid sovit som grisar, så jag får tyvärr hålla mig hemma...
Men du, inte gör det nåt att du har "säkra sovare" hemma, kurare kan du bli ändå (det blev jag trots att mina barn aldrig sömntrasslat!) Så fundera på saken du :!:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Käraste mammas grundrecept :heart:

Grundrecept

matbröd

en halv liter ljummet vatten(eller vilken vätska du vill ha)
1 paket jäst
1 msk margarin eller olja
en halv matsked salt
en liter och 2 och en halv dl mjöl
blanda som du vill grovt / ljust...

vill du ha i sirap eller socker räcker det med en matsked, det äter jästen upp.


Detta recept är lätt att börja experimentera med, och hitta DIN familjs favvoblandning på mjöl :wink:

Kram!
/Fjällmor
Skriv svar

Återgå till "Klistrade favorittrådar"