Frågor om neuropeptider & diet

Många föräldrar har hittat lösningar som fungerar för deras barn, men som inte nödvändigtvis kommer från IAHP. Ex. homeopati, dieter, kosttillskott o.d.
Här kan man diskutera.
Gablex
Inlägg: 777
Blev medlem: mån 08 maj 2006, 11:46
Ort: Skåne

Frågor om neuropeptider & diet

Inlägg av Gablex »

Hej igen!

I somras fick vi svar på neuropeptid-test, som visade att vår 8-åring med autism bildar neuropeptider av både gluten och mjölkprotein. Vi lade raskt om hans diet och uteslöt allt sådant, samt drog kraftigt ner på allt med socker & annat ohälsosamt... Dieten som sådan verkar funka bra. Skolan hjälper till jättebra och det märks ganska tydligt när han får i sig något som inte är bra för honom - han blir jätteorolig och rastlös.

Effekterna av dieten har annars varit en helt fantastisk utveckling på särskiltl ögonkontakten. Han tittar oss i ögonen! Och vilka ögon sedan... snygging! :heart: Ja, det var en liten utvikning :oops: .. I övrigt tycker vi också att han blivit mycket mer social - han pratar och söker kontakt med omvärlden på ett helt fantastiskt sätt. Sedan är det en annan sak vad han pratar om :roll: :lol: och att han inte riktigt har greppat det där med ömsesidigheten, men det kommer!

:arrow: Till problemet! Sedan någon vecka tillbaka har han blivit otroligt rastlös och "stirrig". Maken och jag slog våra kloka huvuden ihop igår och försökte komma på varför, men det är ju inte lätt. Sedan slog det oss att han beter sig på samma sätt som när han ätit något "olämpligt".

:arrow: Kan det vara så att det efter en tid (i vårt fall cirka 3 månader) sker en utrensning av gifter/peptider i kroppen som kan påverka negativt? Någon som har hört talas om detta eller har egna erfarenheter?

Ni andra som kör diet - har allt bara löpt på räls eller har det varit upp- och nedgångar?

Kan det vara julen :santa: som redan börjar spöka?? Jag tycker det är lite tidigt...

I övrigt vill jag rekommendera alla som är i vår sits att kolla upp just neuropeptiderna, för för oss har det verkligen gjort skillnad!
Anna, stolt mamma till Storprins född -98, Sessa född -00 och Pojkpiraya, född -04!
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Det svåra med att följa diet på egenhand är just detta - man har ingen att fråga när det inte går som det ska. Jag är själv i samma sits, och måste fråga andra föräldrar när det är något jag undrar över. Som tur är finns det många ohyggligt pålästa föräldrar "där ute", som man aldrig nånsin kommer att träffa, men som kan hjälpa bättre än många läkare kan. Jag har haft tur att stöta på några sådana.

Vår dotter är också upp och ner, men nu efter mer än två år på diet, så är det sällan det svänger så vi inte klarar av det. Råden jag har fått är att kolla noga när hon äter vetestärkelse, och det har visat sig att hon reagerar på det. Vetestärkelsen kan vara lite lumsk, kroppen kan stå emot länge, bilda en viss tolerans, men så plötsligt kommer droppen som får bägern att flyta över. Även glutenfri havre kröllar till det för oss. Några barn, men inte Felicia, tål inte soja. Sojaproteinet likner en del på veteproteinet, och några kroppar tar tydligen "fel".

Det tar ungefär tre dagar för kroppen att göra sig av med mjölkproteiner. Veteproteiner kan det ta ett år att bli av med. Så jag skulle inte vara så oroliga om jag var er. Han responderar bra på dieten, och jag är övertygad om att det kommer att gå bättre och bättre. Skriv ner alla framsteg eran son gör, och kolla i backspegelen om sex månader och ett år. Ni kommer att bli förvånad! Jag trodde Felicia var så god som hon kunde bli för ett år sen, hah vad fel jag tog! Vi häpnar fortfarande, båda föräldrar och fröken, över hur hennes utveckling bara akselererar, hela tiden.

Nu har vi nettopp satt igång, för två dagar sen, tillskott av vitamin B6 och magnesium i höga dosar. Vi tycker redan vi ser skillnad, hennes gnälling när ting inte blev som hon ville har plötsligt uteblivit! Vi väntar i spänning på att se om detta bara var tillfälligheter, eller något som verkligen har samband med B6 brister...

Kram!
Gablex
Inlägg: 777
Blev medlem: mån 08 maj 2006, 11:46
Ort: Skåne

Inlägg av Gablex »

Åh vad spännande och skönt att höra! Redan igår verkade det ha lugnat ner sig, men för säkerhets skull mailade jag till dietisten som vi träffade i Köpenhamn. Vi får se vad hon svarar...

Får jag fråga - hur kommer det sig att ni ger Felicia magnesium och B6? Är det vanligt att "våra" barn har brist i det eller har ni fått det konstaterat? Vi blev inbjudna till ett seminarium i morgon i Köpenhamn, där man kommer att diskutera vitamin B12-injektioner. Har du hört något om det?

Ibland känner man sig som en vilsen höna som hoppar på än det ena, än det andra, och det gäller ju att ha en viss uthållighet för att kunna utvärdera olika saker på ett bra sätt, tycker jag. Vitamin B12-injektioner lär dock ha en så fantastisk effekt att man blir lite sugen på att pröva...

Tack för att du tog dig tid att svara! Du har rätt i att man verkligen har ett stöd i sina "nät-kompisar" kring detta. Samtidigt kan jag bli så trött :roll: på de domedagsprofeter som härjar på vissa sidor [-X - jag orkar inte leva mitt liv så! Jag måste tro på att det kommer att bli så bra det går!

Kram tillbaks!
Anna, stolt mamma till Storprins född -98, Sessa född -00 och Pojkpiraya, född -04!
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Ganske tilfelig kom jag över denna sida:

http://www.autism.org/vitaminb6.html

och kunde inta låta bli att prova. Ofarlig, och inte särskillt dyrt. Men som du ser är det betydligt högre dosar än vad som finns i multivitamintabletter, så du måste nog gå till en hälsokostaffär för att hitta tabletter med hög nog dosering. Magnesium måste man ta i tillägg, annars fungerar inte B6 lika bra. Även mulitvitamintablett, annars "tappar" B6 kroppen för de andra b-vitaminerna och även de andra vitaminerna (på ett sätt jag inte riktig fattar, men jag litar på de som säger det). Jag har också hört att C-vitaminer i höga doser är bra för "våra barn", så Felicia får nu 500mg C-vitamin tre gånger om dagen. C-vitaminer är ju vattenlösliga, så evt. överskott binds inte i kroppen, men kissas ut. Även folsyra ska vara bra för utvecklingen av hjärnan, så det är nästa vi ska testa ut. Felicia suckar nu, när det redan ligger 11 tabletter i en liten skål breved hennes frukost... Men ingen av tablettene är medisiner, det är bara olja, vitaminer och mineraler.

B12 injektioner har jag hört om, men bara i förbindelse med epilepsi, att brist på detta kan ge kramper. Aldrig i förbindelse med autisme. Rapportera gärna tilbaka när du vet mer.
Gablex
Inlägg: 777
Blev medlem: mån 08 maj 2006, 11:46
Ort: Skåne

Inlägg av Gablex »

En väninna till mig, som också har ett barn med autism, hade träffat en kille som jobbade på Kirkman (företaget som stod omnämnt i ditt "inklipp"!). Han hade spontant berättat (utan att hon hade nämnt något om sitt barns diagnos) vilken fantastisk effekt just B12 har. Jag återkommer med mer info!

Nu skall vi iväg på utvecklingssamtal på skolan, det känns lite 8-[ :-k :-s , mest av gammal vana kanske... Hoppas det blir NÅGOT positivt i alla fall!
Anna, stolt mamma till Storprins född -98, Sessa född -00 och Pojkpiraya, född -04!
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Ja, dette vill jag gärna höra mer om!
Gablex
Inlägg: 777
Blev medlem: mån 08 maj 2006, 11:46
Ort: Skåne

Inlägg av Gablex »

Vi kom aldrig i väg till informationsmötet, så jag har inget mer att berätta om B12-injektionerna. Baserat på det jag hört, så verkar det i alla fall väldigt intressant. Man kanske kan söka på Kirkmans hemsida? Magnesium & B6 är inte alls populärt här hemma.... :( Tror ni att man vågar ge Berocca brustablett till en 8 ½-åring? (jag tror att det står från 12 år på förpackningen)
Anna, stolt mamma till Storprins född -98, Sessa född -00 och Pojkpiraya, född -04!
Gablex
Inlägg: 777
Blev medlem: mån 08 maj 2006, 11:46
Ort: Skåne

Inlägg av Gablex »

Jag vill bara lyfta upp tråden och berätta att vi numera även har tagit bort sojaprotein och minskat dramatiskt på sockret. Det blev en ganska kraftig avgiftningsreaktion på sojan, men nu mår Storprinsen bra igen. Den goda utveckling som påbörjades när vi tog bort gluten och mjölk har faktiskt bara fortsatt!

Vi har också lagt till en del kosttillskott, bl.a. goda tarmbakterier, och de verkar göra nytta. OCH så har vi börjat med homeopati (tack igen Inger för rådet om pulsatillahomeopati!) och det känns som det är mycket spännande tider som vi går till mötes!
Anna, stolt mamma till Storprins född -98, Sessa född -00 och Pojkpiraya, född -04!
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Jag känner en stor glädje över att det går så bra för er! Inte minst för prinsen! Vad duktig han är, det är inte bara lätt att börja med, och hålla på med diet.

Nyfiken blir jag på homeopatin, lova att du rapporterar hur det går :!:
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Vill bara berätta

Inlägg av inger »

att vi går hos samma homopat men att jag känner mig lite frustrerad och vilsen just nu.
Är på jobbet nu. Men kommer nog att hänga lite i den här tråden fram över för att peppa mig själv att göra det bästa för min Gabriel.
Gablex
Inlägg: 777
Blev medlem: mån 08 maj 2006, 11:46
Ort: Skåne

Inlägg av Gablex »

Hur är det Inger? Vad är det som inte går bra? Behöver du bolla något? PM:a mig om du inte vill ta det "offentligt".

Kram! :heart:
Anna, stolt mamma till Storprins född -98, Sessa född -00 och Pojkpiraya, född -04!
Gablex
Inlägg: 777
Blev medlem: mån 08 maj 2006, 11:46
Ort: Skåne

Inlägg av Gablex »

Ett svar till Hege också! Tack för din omtanke - den värmer otroligt!

Innan vi började med homeopatin (och han har bara fått en dos än så länge!) så varnade Susanne (homeopaten) för att när kroppen börjar läka, så kan andra småsaker som förkylningar och hudbesvär poppa upp. Innan har kroppen s.a.s. haft fullt sjå med att ta hand om autismen och magbesvären, men när det börjar bli bättre klarar kroppen även ut mindre sjukdomar.

Det lustiga är att Storprinsen nu, fem dagar efter första dosen, har åkt på världens dunderförkylning! Iofs är det helt logiskt eftersom Pojkpirayan och Mellansessan haft samma, men i vanliga fall blir Prinsen inte sjuk. :!: Barnafadern och jag tittade på varandra igår mitt i allt snorande och undrade hur många år sedan det var som Storprinsen var förkyld! :!:

Jag är så glad för att Susanne sade detta INNAN vi började, för det visar i mina ögon att det inte är en efterhandskonstruktion.

Jag kommer definitivt att rapportera vidare om detta! Homeopatin förstår jag inte riktigt än, kan jag villigt erkänna, men för homeopaten har jag 100 % förtroende, så det får räcka än så länge!
Anna, stolt mamma till Storprins född -98, Sessa född -00 och Pojkpiraya, född -04!
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Funderar

Inlägg av inger »

Funderar nu på att göra de test som ni skriver om på vår Gabriel.
Ungefär hur mycket kostar det?
Gablex
Inlägg: 777
Blev medlem: mån 08 maj 2006, 11:46
Ort: Skåne

Inlägg av Gablex »

Minns inte riktigt vad det kostade, cirka 1500 kr kanske? Ganska dyrt... samtidigt tycker jag att dieten har gjort väldigt mycket för Prinsen, så det var definitivt värt att få veta detta!
Anna, stolt mamma till Storprins född -98, Sessa född -00 och Pojkpiraya, född -04!
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Precis

Inlägg av inger »

det är värt att veta. Förut tänkte jag lägga om kosten i vilket fall men det är bättre att vara på säkra sidan först.
Hur som helst komjölk utesluter vi i vilket fall, komjölk är inte speciellt nyttigt för någon.
Skriv svar

Återgå till "Frågor om alternativa vägar som inte är IAHP"