Hej !
Nu börjar jag på ny tråd eftersom mina frågor nu bara gäller VARGtimmARNA.
Först ett förslag, jag har sökt och sökt på alla frågor svar om tidiga morgnar resp vargtimmen. Svaren varierar lite men i stort samma koncept. Skulle man kunna samla alla vargtimmetips under en klistrad rubrik? Det är ju så många som ställer i princip samma frågor ang sina vargvakna vargungar. Sen kan ju några erfarna föräldrar berätta hur lång tid det tog för dem och hur just de kom till rätta med sina vilda barn och ge oss kämpande lite hopp...
Men nu börjar jag krokna...kort resume.
Liten vild dotter Tulaani kurades när hon var 10 månader, allt gick TOPPEN helt enligt färdplanen! Så när som på vargtimmen.. vi är nu inte på etableringsvecka 2 och damen vaknar mellan 0400 0430 sen är det full cirkus fram till 0630 då vi tar upp en mycket förbannad trött, deppig och hungrig tös.
För övrigt så tycker jag att hon är så klängig sen vi började med kuren. Hon är ju snart 11 månader och hon är mycket värre nu än vid 8-9 mån ålder (då hon aldrig var klängig...).
Hur gör vi då?
Vi har provat pangramsa och avaaaaaaaakta 5-6 dar, somnar INTE om.
Vi har provat Mozart 2 morgnar, somnar INTE om. (Jag pallar inte Mozart när hon ligger och skriker arg och ledset. Det påminner mig för mycket om filmen‘A Clockwork Orange’)
Nu senast 5 nätter med vanliga ramsan då och då, somnar INTE om.
Vi ställer väckarklockan kl0630 och kommer in med glada tillrop tyvärr är hon ju vaken och lite av idén går ju förlorad (prägling på att väckas ett särskilt klockslag varje dag)
EN morgon somande hon om och det var när jag solfjädrat henne i ett kris läge.
Schemat ser ut så här
0630 väckarklocka och tjohoo
0635 ammas
0845 frukostgröt
0915-1000 siesta 45min
1145 lunch
1330-1500 siesta 1,5 h
1505ammas
1730 middag
1840ammas + lite välling om hon tar det.
Vad det gäller schemat känner jag mig osäker. Jag flyttade fram middagen från 1700 till 1730 för att hon skulle ha bättre aptit (hon är inget matvrak precis), men nu tycker jag att det är svårare att truga i henne nattvällingen hon tar bara bröstet... min mamma instinkt säger mig att hon inte bara är livssugen när hon vaknar, hon är nog hungrig oxå!
Hur kan jag få henne att somna om???
Hur kan jag får henne att ät amer på kvällen utifrån det schema vi har nu???
hej hej
stephanie
vargtimmen
vargtimmen
stephanie mamma till Tulaani 11 mån
-
Lua
Hallå
Först: vad bra att allt annat fungerar så bra! Bra jobbat!
Sen: att "prova" saker är inte så klokt. Som med kuren i övrigt så kan 5-6 dagar vara för lite för att svara på frågor, särskilt i vargtimmen. Bestäm en strategi och GENOMFÖR. Inga vargar (oro) över att det inte ska fungera, utan bara, bara, bara attityden av självklarhet. När man provar olika metoder förvirrar man barnet och svarar motstridigt på barnets frågor. Hos oss blev lösningen pangramsa och sedan inget mer innan väckarklockan ringer. Första veckan var Allis vaken varje morgon men det låtsas man inte om utan beter sig precis som att allt är som det ska. Vi har också sagt: Hörde du klockan?? Pip, pip, pip, pip.... NU är det morgon! Sen mycket skratt, social delaktighet, utevistelse och mat.
Jaga ut orosvargarna gällande maten på kvällen. Äter hon gröt? I så fall kan du kanske ge henne det innan amning så att du VET att hon är mätt.
Jag är ingen schemaexpert så jag bara skriver vårt schema eftersom våra barn är jämngamla. Allis skulle t.ex. inte klara att vara vaken 2 h, 45 min innan första luren. Och hur gör ni nu när hon vaknar så jättetidigt?
8.30 godmorgon. 250 ml välling + lite smörgås med mamma.
10.30-12.00 sova
12.30 lunch
15.00 mellis. Typ lite banan eller så.
15.30-16.15 sova
16.30 middag
19.00 gröt
20.15 nattslurk
20.30 godnatt
Hoppas att detta gav nåt! Skriv gärna och berätta hur det går!
Kram Lua.
Först: vad bra att allt annat fungerar så bra! Bra jobbat!
Sen: att "prova" saker är inte så klokt. Som med kuren i övrigt så kan 5-6 dagar vara för lite för att svara på frågor, särskilt i vargtimmen. Bestäm en strategi och GENOMFÖR. Inga vargar (oro) över att det inte ska fungera, utan bara, bara, bara attityden av självklarhet. När man provar olika metoder förvirrar man barnet och svarar motstridigt på barnets frågor. Hos oss blev lösningen pangramsa och sedan inget mer innan väckarklockan ringer. Första veckan var Allis vaken varje morgon men det låtsas man inte om utan beter sig precis som att allt är som det ska. Vi har också sagt: Hörde du klockan?? Pip, pip, pip, pip.... NU är det morgon! Sen mycket skratt, social delaktighet, utevistelse och mat.
Jaga ut orosvargarna gällande maten på kvällen. Äter hon gröt? I så fall kan du kanske ge henne det innan amning så att du VET att hon är mätt.
Jag är ingen schemaexpert så jag bara skriver vårt schema eftersom våra barn är jämngamla. Allis skulle t.ex. inte klara att vara vaken 2 h, 45 min innan första luren. Och hur gör ni nu när hon vaknar så jättetidigt?
8.30 godmorgon. 250 ml välling + lite smörgås med mamma.
10.30-12.00 sova
12.30 lunch
15.00 mellis. Typ lite banan eller så.
15.30-16.15 sova
16.30 middag
19.00 gröt
20.15 nattslurk
20.30 godnatt
Hoppas att detta gav nåt! Skriv gärna och berätta hur det går!
Kram Lua.
hej igen och tack för svar!
Anledningen att jag inte svarat är att gumman varit magsjuk (värre varianten). Hög feber och jag tog upp och ammade 1 gång per natt i tre nätter så nu är vi tillbaka på ruta ett känns det som. Och jag har tvivlat på på att hon någonsin ska sova och äta som andra barn.
Jag är ensam hemma en månad i stöten, pappa jobbar utomlands men jag måste kura om känns det som även nu när jag är själv...
Vill bara säga att jag läst varenda tråd jag kunnat hitta om vargtimmen och jag har lagt an en konsekvent säker attityd (ej vid sjukdom dock). Jag har inte skiftat så mycket i metod utan kört pangramsa och avaaaakta och de tidigaste timmarna ramsat och bekräftat. När hon hojtar till tidiigare under natten är jag helt passiv och hon somnar om själv. Men under den månad som nu gått sen vi kurade har hon konsekvent (så när som på 3-4 ggr )vaknat 0330-0400 för att sen vara VAKEN i 2.5 h när vi tar upp en helt slutkörd dotter (som dock är överlycklig över att äntligen få komma upp). dessutom bajsar hon i ottan ...
Hon har ett fasligt humör och blir i det närmast hystersik numera när jag inte tar upp henne. Jag tar upp henne när klockan ringer och inte innan!
Hon har överhuvudtaget sen vi kurade henne varit extremt klängig och svårflörtad
Jag har fått många bra tips men finns det nån här som lyckats få ett barn som ALDRIG somnar om i vargtimmen att tillslut lärt sig sova
I de svar jag fått pratas det om 5-7 dgr osv men EN månad.
Kan tillalägga att hon sover och leker ute, vi skrattar till gonattet, hon äter massor innan nattning (bra gröttips Lua!), Tulaani är soicalt delaktig hon kan både borra, tömma tvättmaskin och skriva på datorn..hon har dock inga sysykon att dela vardagen med men vi går på kyrkans barntimme (bor i Frankrike där öppna förskolan inte finns) och vi ställer väckarklockan...
Vargtimme problemet har lagt en skugga över kuren för oss, i övrigt funkar ju läggning och dagslurar jättebra så det är ju synd... några tips någon som känner igen sig och sitt barn???
Anledningen att jag inte svarat är att gumman varit magsjuk (värre varianten). Hög feber och jag tog upp och ammade 1 gång per natt i tre nätter så nu är vi tillbaka på ruta ett känns det som. Och jag har tvivlat på på att hon någonsin ska sova och äta som andra barn.
Jag är ensam hemma en månad i stöten, pappa jobbar utomlands men jag måste kura om känns det som även nu när jag är själv...
Vill bara säga att jag läst varenda tråd jag kunnat hitta om vargtimmen och jag har lagt an en konsekvent säker attityd (ej vid sjukdom dock). Jag har inte skiftat så mycket i metod utan kört pangramsa och avaaaakta och de tidigaste timmarna ramsat och bekräftat. När hon hojtar till tidiigare under natten är jag helt passiv och hon somnar om själv. Men under den månad som nu gått sen vi kurade har hon konsekvent (så när som på 3-4 ggr )vaknat 0330-0400 för att sen vara VAKEN i 2.5 h när vi tar upp en helt slutkörd dotter (som dock är överlycklig över att äntligen få komma upp). dessutom bajsar hon i ottan ...
Hon har ett fasligt humör och blir i det närmast hystersik numera när jag inte tar upp henne. Jag tar upp henne när klockan ringer och inte innan!
Hon har överhuvudtaget sen vi kurade henne varit extremt klängig och svårflörtad
Jag har fått många bra tips men finns det nån här som lyckats få ett barn som ALDRIG somnar om i vargtimmen att tillslut lärt sig sova
Kan tillalägga att hon sover och leker ute, vi skrattar till gonattet, hon äter massor innan nattning (bra gröttips Lua!), Tulaani är soicalt delaktig hon kan både borra, tömma tvättmaskin och skriva på datorn..hon har dock inga sysykon att dela vardagen med men vi går på kyrkans barntimme (bor i Frankrike där öppna förskolan inte finns) och vi ställer väckarklockan...
Vargtimme problemet har lagt en skugga över kuren för oss, i övrigt funkar ju läggning och dagslurar jättebra så det är ju synd... några tips någon som känner igen sig och sitt barn???
stephanie mamma till Tulaani 11 mån