"Anna Wahlgrens metoder är olämpliga" /Vi föräldra

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
syren

"Anna Wahlgrens metoder är olämpliga" /Vi föräldra

Inlägg av syren »

Hej, har precis läst senaste numret av Vi föräldrar. Förra numret tog upp "sova-hela-natten"-kuren; i detta nummer replikerade professorer och barnläkare: metoden är "olämplig", då buffandet/vagningen är "hårdhänt "och "omild " behandling av barnet : buffandet skulle lära föräldrar att det är okej att buffa och skaka sina barn, vilka skulle kunna leda till "besinningslösa skakningar"... Tor Lindberg påstår att man som förälder i "upprördheten" av att försöka få barnet att sova kan ta till hårdare tag än ämnat och riskerar därmed shaken baby syndrome... Man undrar om dessa båda herrrar har läst på ordentligt om metoden och om inte de själva skulle behöva en kur!
Jag uppmanar alla föräldrar att vända sig till Vi föräldrar och protestera mot dessa yttranden (red@vf.bonnier.se).
Hälsningar,
Mamma Syrén
mamma-anna

Svar till VF

Inlägg av mamma-anna »

Jag har skickat ett mycket tydligt mail om min syn på detta till VF idag. Hoppas att fler gör det.

Anna
Mamma-Anna till lilla Liv f?dd 17 september 2002 och till Gustav f?dd 18 juni 2006
br

Inlägg av br »

man vet ju inte om man ska skratta eller gråta :x Herregud! De vill verkligen inte att barnen ska sova! VArför?????? Det kan ju inte bara ha med Anna W att göra? Det kommer ju ständiga rapporter om hur sömnbrist påverkar människan negativt på olika sätt!!
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Undrar vem som är mest våldsbenägen, en som är helt förbi av sömnbrist och inte ser någon lösning eller en som får sova gott?
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Vad trött jag blir #-o Samtidigt tycker jag det blir tydligare och tydligare att det är rena krampryckningar de sysslar med. Och det är faktiskt hoppfullt. De närmar sig ändstationen.

För vVad ska de mer ta till för att "varna" för livsfarliga AW, som redan är utnämnd till presumtiv barnamörderska i Norge :?: Här är jag "bara" barnmisshandlare än så länge :!: Norges anklagelse ligger snubblande nära förtal; i Sverige är det än så länge bara fan-på-väggen-målerier, inte uttalade anklagelser. Vågar de gå längre :?: :!:

Jag tror inte de har det lätt. Hela expertisens samlade auktoritet står på spel, och deras överreaktioner visar att de börjar bli pinsamt medvetna om det. Jag hyser medkänsla :!: Skräckpropaganda håller aldrig i längden. Aldrig någonsin. Lika lite som ett NEJ någonsin får hänga i luften för ett litet barn utan alltid ska följas av ett JA, om saker och ting ska leda till något bra. Något hållbart bra :!:

Jag citerar ett litet stycke jag skrev i dag på Söderlund/Bie-tråden och hoppas det når sina adressater, om man säger :!:

:arrow: Nu kommer folk att fråga bvc om SHN - nu duger det inte BARA med 5mm och nervmediciner ( :evil: ) och psykologbesök. Nu vet man att det finns ett alternativ - ett gott, för barnet välgörande alternativ. Och innerst inne måste det ju vara det alla människor vill ha. Ingen VILL tvinga motvilliga barn i säng, omgivna av vargar. Ingen VILL ge sina spädbarn "lugnande" mediciner som kan knäcka en oxe och som de själva bevisligen inte blev utsatta för som små, vilket omgivningen gärna påpekar. Klart folk VILL ha en enkel, god och skön lösning på detta hysteriska problem, som stavas sömnbrist och som seglat upp i en så fruktansvärd omfattning i spåren på nattamningar och av expertisen sanktionerad personlig ansvarsbefrielse :cry:

:arrow: Sova hela natten-kuren vinner. För den har den bästa "reklamen" - nöjda, glada, närvarande, utsövda små barn :wink: :lol:

:arrow: Små barn ska njutas - och njuta själva :heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Ett mail från en mamma, Helena, som beställt SHN-boken, och mitt svar:

:arrow: "Hej Anna Wahlgren!

Efter att ha tittat på dvd som var med boken blev jag väldigt upprörd då det
filmen börjar med är att Anna 'buffar' barnet på bordet. Denna demonstration liknar mest en barnmisshandel i mina ögon.

Även 'vagnatekniken' verkar medföra risk för hjärnskador då en kollega som är läkare tittat på filmen med mig. Somnar barnen i ren förskräckelse? Är inte trygghet det bästa för barnet? Vad är trygghet?

Skulle gärna vilja veta vad dessa råd kommer ifrån. Är det vetenskapligt beprövat? Vilka teorier ligger bakom?

Hälsningar från en mamma som trodde hon skulle köpt information om något
helt annat."

:arrow: "Hej Helena Larsson,

Du tror inte att lilla barnet på bordet skulle ha reagerat, exempelvis genom att börja gråta, om det var barnmisshandel som pågick?

Du tror inte att lilla barnet i vagnen skulle ha reagerat, exempelvis genom att börja gråta, om det förelåg risk för hjärnskador?

I det första fallet ligger barnet lugnt kvar på bordet och ser fullständigt nöjt ut. Hur kan det komma sig?

I det andra fallet somnar barnet lugnt. Hur kan det komma sig?

Varför inte lyssna på, observera och lära av de små barnen som omväxling?

Anna"
loppan o nilla

Inlägg av loppan o nilla »

Hej alliohpa.
Vi blev så upprörda när vi läste detta. Är det någon som har mailadress till Vi föräldrar för vi vill berätta våra erfarenhet och lyckade SHN kur för våran dotter.
Lycklig mamma till underbara Cornelia snart 6 år, född jan- 06. ♥
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, loppan o nilla :wink: :D (red@vf.bonnier.se).
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Jag blir mest förbaskad över att Vi Föräldrar helt och hållet har glömt en av de viktigaste delarna i all någorlunda seriös journalistik: att låta alla komma till tals.
Det är en journalistisk dödssynd att låta fyra personer, läkare och professorer, fullkomligen rasa mot Anna Wahlgren, anklaga henne för att indirekt orsaka PSD, shaken baby syndrome och fysisk barnmisshandel (!) utan att hon får bemöta något av påståendena.

:arrow: Eller valde du att inte bemöta den, Anna? Annars är det helt uppåt väggarna.

Inga kristiska motfrågor, ingen källkritik, inget ifrågasättnade av dessa experter överhuvudtaget. Helt obegripligt.
Lika obegripligt är det att de uttalar sig om en metod som de uppenbarligen inte känner till. För att buffning i "förlängningen kan leda till mer besinningslösa skakningar" är ju helt... koko. Och även om det finns de som tycker att man kan skaka besinningslöst och skylla det på buffningen, så har väl du Anna, du har väl aldrig sagt att man ska buffa mer än en, max två nätter??! Alltså inte "i förlägningen".

:arrow: Och Lagercrantz tycks närmast bita sig själv i svansen:
”För det första är andningslarm inte effektiva – barn kan göra andningsrörelser utan att få i sig någon luft, och då reagerar inte larmet. För det andra kan larmet larma falskt och störa barnet.”
Om det vore så, så skulle han givetvis hänvisa till vetenskapen här. (Anna Wahlgrens ”erfarenhet och många kloka råd ” är ju inte tillräckligt för att ha trovärdighet... Enligt Lagercrantz.) Alltså får man utgå från att Lagercrantz själv inte slänger sig med ”kloka råd” utan går sina uttalanden grundade på forskning och fakta. :idea:
:arrow: Så var är dessa forskningsresultat:
Hur många fellarm görs, hur många barn dör i PSD trots andningslarm?
Vad är faran med larm som stör barn? Det är ju liksom meningen, om barnet ”glömmer” att andas, så SKA larmet ”störa”…

Häslningar en ganska irriterad
Ulrika
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Ja, det är inte vackert. Journalisten Stawreberg skrev till mig och talade om att upprörda läkarreaktioner inkommit och undrade vad jag hade att säga. Och det sa jag. Jag skrev massor i mail till henne. Och jag fick tack för mitt långa svar...

Men jag antar att hennes överordnade, i sin tur, menade att eftersom jag och /eller SHN hade fått komma till tals oemotsagt i förra numret, där kuren presenterades med Jannikas med familj benägna medverkan, så behövde jag inte beskäras något utrymme nu. Till mig anses väl inga förklaringar behöva utgå heller.

Dina frågor, hela ditt inlägg, borde delges berörda :!:

Och vill någon vara med om en liten mailbombning av Vi Föräldrar, så feel free att citera mig i inlägget ovan, om så skulle vara.

* * * * *

Jag har fått ofantligt vackert stöd i tråden "Häxprocess i Norge". Nu har jag fått det även här. Jag är så tacksam å Sova hela natten-kurens vägnar och å alla de små barns vägnar som får sin goda sömn tack vare den och sina ömma som genomförde den :!:

Så låt mig i denna tacksamhet få citera två av mina barn, båda ganska nyblivna föräldrar, och förstå att deras ord (via sms respekive mail; därför kan jag citera ordagrant) - mina egna barns ord - äger en sådan tyngd för mig att alla Lagercrantzar med underlydande faller till marken som patetiska skrämskott, lika tomma och futtiga som smällare.

:heart: "En massa kramar till dig, mor, som för en kamp likt David mot Goliat. Jag är stolt över dig. Tack för all hjälp med xx. Jag älskar dig." :heart:

:heart: Massor och massor av kramar och pussar till dig. Du är så duktig. Du frälser världen med dina budskap. Aldrig har jag varit så stolt över dig som efter att jag blev mamma själv. xx är en produkt av Barnaboken och shn, men den stora poängen är att hon bara är en i en mängd av små lyckliga bebisar och barn - tack vare dig!" :heart:
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

annawahlgren skrev: :heart: "En massa kramar till dig, mor, som för en kamp likt David mot Goliat. Jag är stolt över dig. Tack för all hjälp med xx. Jag älskar dig." :heart:

:heart: Massor och massor av kramar och pussar till dig. Du är så duktig. Du frälser världen med dina budskap. Aldrig har jag varit så stolt över dig som efter att jag blev mamma själv. xx är en produkt av Barnaboken och shn, men den stora poängen är att hon bara är en i en mängd av små lyckliga bebisar och barn - tack vare dig!" :heart:
"jättat glappar!" (barnaord)

...och svämmar över... :cry: :heart: :lol:

/Fjällmor
Sessan

Inlägg av Sessan »

Hmm, det gör mig förvånad att alla fokuserar på magläget - metoden fungerar ju utmärkt på rygg också. Men det väljer man att inte tala om för man ( läkare, press, barnförståsigpåare) fokuserar på helt fel saker. Man vet att folk inte skulle läsa deras insändare mm om de inte angrep magläget eftersom det är sådan "storm" i Sverige om det.

Om nu magläget skulle vara det viktigaste - hur sjutton har jag då lyckats få Saga att sova ?

Fokus på hela kuren borde ligga på Attityden och där finns det ingen som kan klanka ner på AW. Över allt i samhället så saknas det attityd och det är väl bra skönt att en person har så mycket kärlek till de små barnen att hon genom sitt engagemang kan lära oss genom attityden att lära de små att sova.

Sen kvittar det om barnet ligger på mage, rygg eller står sovandes eller om du buffar, klappar, stryker håret eller vad du vill - det enda du behöver är en attityd utav självklarhet och din orubbliga tro på dig själv och din förmåga att lugna ditt barn.

Kan bli tokig när jag läsa så extremt dumma kommentarer som lärda personer gör.

/ Sessan, mamma till ryggsovandes Saga som sover gott i 12 tim nätter + alla sina lurar.
beccisen

Inlägg av beccisen »

Jag blev så jä-la förbannad och besviken när jag läste artikeln igår att jag blev alldeles kall.

Hur kan man bara säga en sån sak och dessutom säga att andningslarm är mer skadligt än bra och att det inte är bra at tvagna och få barnet lugnt.

Nej fy fan rent ut sagt!!
Tack kära Anna för att du orkar :heart:
Mamma till Bustjejen -04, Flinkillen -06 och
Coola-killen -08
Jannika

Inlägg av Jannika »

Hyllningsrop till kunskap baserad på erfarenhet och verklighet!

Fy och skäms till osakliga påhopp! På med dumstruten och in i skamvrån med sura professorer. HAR de inget annat viktigt att syssla med? Rädda små för tidigt nyfödda? Gulla med sina egna ungar? Mata katterna? Hitta på botemedel mot cancer? Rädda torsken? Virka grytlappar? Nåt?

Kram till världens modigaste kvinna - Anna!

Jannika
Joy

Inlägg av Joy »

Jag hejar på Anna Wahlgren.
När jag läste artikeln om SHN i Vi Föräldrar, den med Anna o familjen som använt sig av SHN, tänkte jag att det här är ju skitbra. Att det får komma ut så här o visa hur bra den här kuren är. När man är inläst på kuren o hur den fungerar, så blir buffandet bara en kärlekshandling - du hjälper ditt barn att komma till ro. Inte alls nån våldshandling. Gubbarna, läkarna, har inte "sett" o förstått vad det här handlar om...

Kram o jag hejar på dej Anna Wahlgren. Är lessen att du utmålas i Norge som en barnamörderska. Norge är mitt fosterland. O nästa gång jag kommer dit ska jag verkligen VITTNA om vad SHN har betytt för oss o vårt välmående. O så får de se min lille prins i ståtlig prakt, hur bra han mår. Kanske det kan ge en ring på vattnet iallafall...
//Joy
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"