Bakslag? Hur göra?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
susan

Bakslag? Hur göra?

Inlägg av susan »

HEj , Här kommer en lång fundering. Känns som att allt kurande har varit för gäves och att vi måste börja om.

Har varit en flitig läsare av Annas sidor i flera veckor nu och började kura vår son för 11 dagar sedan. Ett av skälen att vi började kura var att jatt han var väldigt orolig på kvällen fram till ca 23.00, Vaknade flera gånger och hade svårt att somna om själv. Efter ett par skrikiga nätter började ramsan sitta mer och mer, han kunde somna om själv och kvällarna blev mkt bättre. 7.e och 8:e natten sov han sex timmar i sträck och jag behövde bara ramsa någon gång annars somnader han själv. 9.de natten vaknade han och somnade om själv ett par gånger på kvällen och sov sedan från 22.30 till 06.30. Natten därpå verkade det som vi började om från början . Vaknade varje timme, ibland somna om själv ibland med ramsa någon gång, mellan 03.00-05.00 skrek han i princip hela tiden slutade med att jag gick in och satte mig vid honom gav napp, somnad om till 06.00 och sedan till 07.30. Natten som gick likadant igen fast började skrika vid 01.00 , vid ramsa ännu argare, slutade med att vi tog upp honom vid 02.30. Han somnade om och sov till morgon.

Någon som har nå+gra tips hur jag kan göra? Är det "kört" nu? Måste vi börja om från början? Han har inte ammats på natten sedan kuren startade och det verkar inte som det är det som "driver " honom. Han behöver egentligen inte napp utan har använt den som en signal att det är dags att sova nu just de sista nätterna när det kändes hopplöst. Vidare så är det jag som har ramsat hela tiden då pappan har arbetat, kan han börja ramsa nu eller är det för sent.

Hoppas att någon klok har möjlighet att svara.
Susan
Isobel
Kontakt:

Inlägg av Isobel »

Nej nej, börja inte om från början! Fortsätt bara, och ta inte upp honom!! [-X Det är i sängen han ska lugnas. Har ni testat att solfjädra eller kör ni bara ramsan?

Det ni har råkat ut för är mycket riktigt det sk. bakslaget. Er kille bara dubbelkollar med er om det verkligen är såhär det ska vara i fortsättningen. Fortsätt bara svara med ramsan, så hajjar han snart :)
Ja visst kan pappa ramsa!
Mamma till Izabelle 040416 :heart:
Startade SHN-kur 23/10 -04 och sen dess sover Iza gott om natten.
kokos

Inlägg av kokos »

Ni behöver inte börja om men ni behöver spika hur ni ska ha det på kvällsrutinerna och nätterna.

:!: Ta bort nappen, den bara stör honom, han behöver inte napp längre. Somnar han med napp kommer han att vakna och söka efter den. Släng nappen och använd den aldrig mer! (vi höll på och mjukkörde med napp i början men det var bara något som gjorde processen längre, gör inte vårt misstag)

:!: Hitta andra kvällsrutiner än nappen. Badar han varje kväll? Busar ni som 17 innan han somnar? Han ska kikna av skratt! Skrattet till godnattet är A och O för oss!

:!: Hur har ni det på dagarna med ensamlek och social delaktighet? Se till att han känner sig behövd och nyttig så kan han somna belåten på kvällen.

Bestäm tillsammans med pappan hur ni ska göra om han vaknar. Jag hade gjort en liten minikur: första natten ramsar ni vid minsta pip, andra natten börjar ni "backa" mer och mer och ger honom chans att protestera lite längre, tredje natten ska du se att det blir allt längre mellan uppvakningarna. Ge pappan en chans att jobba in sig med ramsan också.

Se till att ha en ramsa som är trygg och bestämd! Tänk positivt när ni ramsar (Tänk att han verkligen somnar! Tänk att han blir lugn och slappnar av. Buffa i luften) :D

Det här fixar ni lätt, ni har ju kommit jättelångt!
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
susan

Inlägg av susan »

Hej och tack för svar.

Läggningen på kvällen har alltid fungerat bra. HAn badar och skrattar hela vägen till sängen och somnar utan napp. Det är jag som gett napp under de två "krisnätterna" men skall lägga bort den nu.

Hur mkt skall han få skrika när jag backar mer och mer? Jag har backat mer och mer tycker jag själv. Jag har låtit honom somna själv de gånger han har skrikit till och småjämrat, alternativt ramsat en gång om det har ökat och det har fungerat, men de här krisnätterna så har det bara eskalerat. Då har jag ramsat bestämt, tycker jag, men då går han igång ännu mer. Blir osäker på hur tätt jag skall ramsa då. Avvakta eller ramsa på?

Skall låta pappa ramsa i natt.

Min son är förresten 5 månader. Fungerar himla bra med ensamlek och social delaktighet Överhuvudtagert så har vi det jättebra på dagarna och kvällarna men det är nätterna som spökar.

Susan
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"