"Tidig morgon"-fråga!
"Tidig morgon"-fråga!
Sonen har sedan någon vecka börjat vakna väl tidigt på morgonkvisten... Natt är egentligen 18.45-6.45, vilket han även sovit periodvis, även om han ganska ofta vaknat kring 6-6.30 (men jag har aldrig tagit upp honom före 6.30). Men nu har det blivit både 5.45 och 5.20 några dagar
. Fast han är inte ledsen när han vaknar utan ligger och pratar för sig själv länge länge... Så vad gör man då? Jag har avvaktat, och någon gång ramsat om han blivit ledsen. När han hade en period för en månad sedan då han var ledsen vid 5-tiden på morgonen körde jag pangramsa + klassisk musik, vilket funkade jättebra! Men ska jag använda mig av det nu också?
Sommarbebis -08
Hej Olivia,
Ja du ibland börjar morgonen tidigt för en del små sötnosar och det gäller att vara på sin vakt så man inte underhåller för mycket. Ramasandet, musiken och allt annat engagemang bör man vara återhållsam med. Ligger han nöjt i sängen och tjatar, pillar sig i naveln eller bara myser lite så låt honom vara. Han behöver ju inte sova till varje pris bara ha förutstättningarna för det.
Börjar han gråta så känn efter om han verkligen är ledsen, kanske är han lite arg och frustrerad. Möt upp med "rätt" ramsa och sen är det bra med det. Låt honom lösa problemet på egen hand i den utsträckning han reder ut det. Och du, de små reder ut en hel del kan jag lova.
När allting sitter som gjutet spelar det ingen roll ifall de vaknar lite tidigt då och då för de underhåller sig själva eftersom de vet att det är morgon först när Pappa eller Mamma dyker upp (eller ner
) och "väcker" med pompa och ståt.
Kram Susan
Ja du ibland börjar morgonen tidigt för en del små sötnosar och det gäller att vara på sin vakt så man inte underhåller för mycket. Ramasandet, musiken och allt annat engagemang bör man vara återhållsam med. Ligger han nöjt i sängen och tjatar, pillar sig i naveln eller bara myser lite så låt honom vara. Han behöver ju inte sova till varje pris bara ha förutstättningarna för det.
Börjar han gråta så känn efter om han verkligen är ledsen, kanske är han lite arg och frustrerad. Möt upp med "rätt" ramsa och sen är det bra med det. Låt honom lösa problemet på egen hand i den utsträckning han reder ut det. Och du, de små reder ut en hel del kan jag lova.
När allting sitter som gjutet spelar det ingen roll ifall de vaknar lite tidigt då och då för de underhåller sig själva eftersom de vet att det är morgon först när Pappa eller Mamma dyker upp (eller ner
Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Tack för svaret. Han slutade förstås vakna tidigt glad bara för att jag skrev om det
, istället vaknade han vid 2-tiden, och sedan massor av gånger hela morgonen, men jag är tämligen säker på att det beror på hans köriga mage. Han blir tyvärr lätt hård i magen, och låg och krystade mitt i natten
. Inatt så vaknade han också många gånger, men somnade om efter ramsa och sov sedan tills vi alla gick upp 6.45!
Sommarbebis -08
Visade sig sedan att det var sjukdom på gång... Fick 39 grader på eftermiddagen, och har sovit mer eller mindre hela tiden sedan dess känns det som, orkar som mest vara uppe i 1,5 timme, så det har varit lite trixande med dagen, men nu är han vaken en sista sväng innan läggdags hade jag tänkt. Igår somnade han 18.10 och vaknade 6.45 och hade bara gnällt till ett par gånger på kvällen.
Sommarbebis -08