Någon måste hjälpa mej!!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Junio

Någon måste hjälpa mej!!

Inlägg av Junio »

I måndags fick jga theralen av "min" barnläkare i hopp om en vänding. Helt o vetande om vad jag igentligen ger mitt barn. PÅ tisdag morgonen fick jag ett mail med länken till vad anna skrivit om theralen. Med gråten i halsen gick jag och kramade om min underbara son. Aldrig att jag skulle ge honom dessa droger igen.

Har idag skickat ett mail till anna som ser ut så här..
Hej! Snälla anna du MÅSTE hjälpa mej! Det är så att jag har en liten Willam på snart sju månader som har jätte stora sömn problem. Sedan han var 3 månader och fick tänder är våra nätter kaos. Han vaknar fem, sex gånger varje natt och det tar ca 1 timma att få honom att somna om. Tills nu låter det säkert som ett mail du får"dagligen". MEN jag är ensam i veckorna då min sambo jobbar på annan ort. Jag har snart i 4 månader försökt med ALLT. Och, tyvärr, så vände jagmej till BVC, som man i vänliga fall brukar göra. Jag fick helt dropparna Theralen med god tro om att alllt skulle bli någolunda bättre. På morgonen efter första natten han fått dropparna fick jag ett mail från en tjej som har kört din kur. Nämligen en länk till vad du hade skrivit om theralen. Usch, jag fick en sån chock så jag nästan började gråta. Självklart så avbröt jag "Theralen kuren"! Nu står jag här igen, jätte förtvivlad.

Från och med idag började jag med ett schema som ser ut som följande
upp kl 7.30
gröt & frukt 9.00
sova 10.45 - 12.45 (då är han JÄTTE trött)
Middag, pure och välling 13.00
Sova 14.45 - 15.15
Välling 17.00
Välling 19.00
Sova för natten 19.15

Jag har provat ramsan och resten som ska vara därtill. Men inget funkar! Jag vet att det är pga av mej. Men jag har ingen aning om hur jag ska få det hela att fungera. Jag har inge ork och ingen motivation! Hade jag vetat om din kur för 4 månader sen så had det inte vart något problem men just nu har jag inget hopp och med andra ord ingen motivation.

Snälla anna jag går under snart.. vad ska jag göra?? / Mvh Ida och William

[/b]Nu undrar jag om det finns någon som skulle kunna ställa upp på att komma hem till mej ett par dagar en vecka. Självlkart så löser vi det med pengar osv.
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej på dig.

Tänker på dig hela tiden. Som du själv skriver så är du den enda som kan vända detta. Du har lagt upp ett schema. Följ det till punkt och pricka.

Sover han om du inte går ut och går med honom? Se i så fall till att du också sover två timmar mitt på dagen!

Om du kan göra det och komma ikapp lite sömnmässigt så kan du få lite krafter tillbaka att köra igen.

Kram på dig!!!!

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
mia75

Inlägg av mia75 »

Hej och välkommen hit!
Jag hoppas att någon kan komma och hjälpa dig!
I vilket fall som helst så kommer det att ordna sig! Alla vi här på forumet kommer att hjälpa dig igenom detta. Du är inte ensam.
Mamma till Rasmus 000418, Emil 040425, Jonathan 060818 och Olle 080215
BILD
Willes mamma

Inlägg av Willes mamma »

Jag vet inte men det känns som att mat och sömn är lite "sällan". Det är kanske långt med 4 timmar mellan måltiderna (9.00 - 13.00 och 13.00 - 17.00, och utan något precis när han vaknat efter natten)
Kan du inte sprida ut det mer på dygnet tro?

Ungefär såhär:
7.30 - Godmorgon - ge välling på en gång!
9.30 - 10.15 Sova 45 minuter
10.15 - 12.30 Ge gröt eller liknande på en gång - Lek
12.30 - 14.00 Sova 1,5 timme (eller 2 tim)
14.00 - 16.15 Lunch på en gång - Lek
16.15 - 17.00 Sova 45 minuter
17.00 Middag
18.30 ca Välling
19.30 Godnatt
(Justera så det blir ca 14,5 tim sömn)

Hur är det annars, kanske du ramsar för mycket/ofta i ett desperat behov av att få honom att somna, du kanske "stör" honom??

PS. Jag har också en William på snart sju månader :D
Förstagångsmamma när jag var 42
Wille kom till oss den 22 juni 2004... och han har skrattat sen dess :heart:
stina

Inlägg av stina »

Hej!

Tycker också som Willes mamma att det verkar vara lite långt mellan mat och sömn. Jag tror att du kan få stöd och kraft härifrån som räcker till att orka genomföra kuren och få ett helt annat liv. Själv kommer jag ganska snart att vara i Norrköping en vecka p ga distansstudier och om du vill så träffas jag gärna. Egentligen har jag inte kurat min pojke eftersom det räckte med att föra in verktygen efterhand och förlänga hans nattsömn. Men kanske kan det ändå ge något- hör av dig om du vill.

kram
Stina
son, f?dd sep-04
har anv?nt verktygen sedan tre m?naders ?lder
ia

Inlägg av ia »

Hej Ida o William!

VALKOMNA HIT! Du har kommit precis ratt, har finns en massa klokskap vad galler somn och hela kitet att dra nytta av. :D

Jag haller med Willes mamma, att det ar lite langt mellan matstunderna. Kor valling med en gang han vaknar pa morgonen och sen lunch efter forsta sovstunden foreslar jag. Ordningen ska s a s vara: somn --- mat direkt nar man vaknar --- lek/samvaro/social delaktighet --- somn etc, utom pa kvallen innan nattningen da nattslurken ska komma precis innan han ska dyka ner i sangen. Da maste han vara sa matt att det inte gar ner en droppe till... men allt detta har sakert /LO formedlat till dig redna innan du hittade hit :wink:

Angaende somnen sa om jag hade varit du sa hade jag haft haft lillen att sova 1.5 tim pa morgonen eftersom de flesta barn verkar kunna sova bast pa formiddagen (men har kanske andra har annorlunda erfarenheter...?), 45 min pa eftermiddagen och 12 tim natt. Utnyttja marginalkvartar hit och dit sa det blir 14.5 tim per dygn -- eller mer, han ar ju VALDIGT trorr efter att ha sovit for lite sa lange. Men a andra sidan ar han ju 7 man snart och det kanske funkar bast med 2 lurar per dag -- tankte att det kunde vara fiffigt att ha ett sant schema fran start. Men a andra sidan sa ar han ju VALDIGT trott efter att ha sovit daligt i hela sitt liv, sa han kanske behover backa i alder vad galler somnen, om du forstar vad jag menar? Hm... vad sager ni andra kloka foraldrar?

Forstar att du ar helt supertrott som det ar nu. Men det kan du andra pa! Las och ta del av andras rad har pa forumet, det ar en enorm kunskapskalla som finns har.

Lycka till och kram!
maria
Senast redigerad av ia den tor 20 jan 2005, 15:20, redigerad totalt 1 gånger.
Mamma till tvillingar fodda 20 april 2004. Sover som anglar O:) :wink: efter SHN-kur vid 4.5 manaders alder
kokos

Inlägg av kokos »

Hej,
Jag förstår att ni har det lite förtvivlat. Men det finns hjälp att få här, med din vilja så kommer det att gå. Din lille kille vill inget annat än att få hjälp med att få lite lugn och ro. Ni kommer snart att nå dit!

Jag har en liten Adrian som också är snart 7 månader. Vi hade det ungefär som ni innan vi körde kuren. Tipset som jag kan ge är att läsa på ordentligt så att du har svar på alla frågor, och att du känner inom dig att du gör det här för att hjälpa honom! Tveka inte utan kör!

Vill dela med mig av vårt nyss införda schema som fungerar superbra för oss:

7 Vakna och välling
Ensamlek och social delaktighet (glöm inte detta! Han behöver lära sig att roa sig själv under ensamleken. Plus att han sedan behöver känna sig viktig och delaktig! Vi gör det som ska göras hemma tillsammans)
9.45 En liten fruktbit/smörgås
10-11.30 Sova (ofta vill han sova en kvart längre åt båda hållen)
11.30 Lunch med puréer
14 Mellanmål (blir ofta bröstmjölksersättning)
15-15.45 Sova
17 Middag (gröt och frukt)
18.30 Välling
19 Sova (vill ofta sova en kvart tidigare)

Lycka till, jag ska tänka på er!
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Junio

Inlägg av Junio »

har lyssnat på er alla :wink: och satt ihop ett nytt schema som ser ut som följande...

Upp och hoppa 7.30
gröt & frukt 7.45
sova 9.30-11.30
pure´ 11.45
sova 14.00-14.45
Plus välling 14.45
Plus välling 18.45
God natt 19.15

Ser detta mer okej ut? Något mer jag ska ändra på?

Tack för att ni finns tjejer :D
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Mitt svar på ditt mail finns också på (den hemska) "Theralen-länken".

LYCKA TILL nu :D Schemaförslag finns också i Lathunden. Stäm av efter dem, efter lilla barnets tendenser och ditt sunda förnuft :D
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
mia75

Inlägg av mia75 »

Försök klämma in ett mål till. Blir det inte lite lång vakentid på slutet?
Kanske kan man göra så här:

19,15-7,15 Natt
7,30 frukost
9,45 välling
10-12 sova
13,00 mat
14,30-15,15 sova
16,00 välling
18,45 välling
Mamma till Rasmus 000418, Emil 040425, Jonathan 060818 och Olle 080215
BILD
Johanna G

Inlägg av Johanna G »

Hej kära du, jag lider med dig!

Jag känner igen mig lite i din historia och kan nog tänka mig in i vad du går igenom. Min son blev sjuk vid 3 veckors ålder och var väldigt "krävande" fram till han var ca 5 månader. Han skrek jättemycket, sov jättedåligt på nätterna, behövde bli buren för att kunna sova dagtid, har inte velat vara själv ens korta stunder, ville inte vara hos någon annan än mig osv osv. Fram tills vi började med kuren för ett par veckor sedan har jag varit vaken varje/varannan/var tredje timme varje natt sedan han föddes så jag vet vilken utmatttande trötthet du kämpar mot!

Först vill jag ge dig några "grundläggande råd":

:!: Bestäm dig för vad som är viktigt just nu och strunta helt i resten! Nu pratar vi överlevnad för din del och då finns det VÄLDIGT få "måsten"!
Utgå från det basala: du och barnet måste äta och ni måste sova. Vad mer vill du prioritera? Tänk ut saker som GER dig energi. Gör inte en enda sak som tar energi. Det har du inte råd med just nu! (Låt hemmet förfalla, strunta i att ringa folk bara för att du borde osv) En promenad i friska luften under tiden det är ljust kommer att ge energi. Försök prioritera det varje dag. Den måste inte vara lång. Sova middag gör underverk. Försök prioritera det också.

:!: Bestäm ett schema och gå efter det. Håll inte på att ändra. Visa barnet med hela handen var ni är påväg och du kommer snart märka att han blir lugnare bara av att få sitt liv lite mer strukturerat. Det är så lätt att i sin förtvivlan vilja testa än det ena, än det andra men det gör bara barnet förvirrat. När jag säger schema här så menar jag inte bara ett mat- och sömn-schema utan även vad det gäller allt annat: lekar, hur du bär honom, hur du byter blöja... Vad än han protesterar mot så håll inte på och ändra utan visa lugnt hur det bör vara och han kommer att trivas med det. Tids nog.

:!: Jobba på att få in er i goda cirklar vad det gäller trivsel er emellan! Detta är mycket viktigt! Ju tröttare och grinigare du är mot honom ju gnälligare och mer krävande kommer han att bli mot dig. Han känner av dina känslor mer än du kanske anar... Jobba på att vara lugn, prata lugnt och långsamt, le när du pratar med honom, smek honom långsamt, få honom att skratta mm mm. Allt som du tror ger honom positiva känslor skall du ge honom - det kommer att löna sig! Skriker han t ex för att inte maten blir klar tillräckligt fort så prata till honom under tiden du rör ihop gröten: "Ja, jag vet att du brukar bli jättearg när det tar såhär lång tid, men jag kan inte göra någonting åt det. Jag gör gröten så fort jag kan, men det går inte fortare än såhär. Du får lära dig att vänta." Eller vad du nu vill säga... Bär honom gärna under tiden så han ser vad du gör. Att prata såhär och sätta ord på det som sker lugnar er båda.

:!: Använd "lätt" mat medan du tar tag i sömnen, dvs bara mat som han absolut gillar. Pressa inte varesig dig eller honom med att "mat-träna" samtidigt. Jag har bara kört gröt och välling eftersom min son älskar det, men inte är förtjust i puréer. Det gjorde det lätt för mig. Jag behövde inte fundera över vilken mat han skulle ha eller om han blev mätt för jag visste det redan innan.

:!: Peppa dig själv! Tänk aktivt positiva tankar om hur dagen ska se ut när du vaknar varje morgon. Och tänk på hur bra ni ska få det när du orkat genomföra kuren!

:!: Vore jag som du så skulle jag börja morgonen med välling. Det är lätt för en trött mamma att göra iordning och lätt för en trött bäbis att komma igång på :wink: Dessutom så skulle jag nog ge honom gröt som näst sista mål. Får för mig att det mättar lite bättre/längre än välling. Många barn sover väldigt gott ute, så kan du ha honom sovandes ute så tror jag det ger mycket för hans återhämtning. En liten baby-watch är super - då kan mamma sova inne under tiden! :wink:

Min son är född i mitten av maj och såhär ser hans dagar ut:

07,00 morgon
07,15 välling
09,00-09,45 sova ute i vagnen
10,30 gröt
12,00-13,30 sova ute i vagnen
14,15 gröt
15,45-16,05 sova ute i vagnen
17,30 gröt
18,30 välling
19,00 sova till 07,00

HA det så jättebra och lycka till. Vi är många som ska tänka på dig!

Kram J

Ps. Har man undersökt honom ordentligt så att det t ex inte är så att han beter sig som han gör för att han har ont någonstans? Ds.
Stolt mamma till 2 s?ner:
Eskil 021001 och Alvin 040519.
Johanna G

Inlägg av Johanna G »

Ett litet tillägg...

För dagbok och gör sedan en summering varje vecka. När det är riktigt jobbigt så kan det vara svårt att se förbättringarna som sker. Ibland är det dessutom "ett steg framåt och två tillbaka" vilket kan göra det svårt att se förbättringar från dag till dag. Däremot kommer det att ske förbättringar från vecka till vecka och du gör dem synligare för dig själv genom att skriva ner dem.

Ta hand om dig! Du är hans ledstjärna; orkar inte du så orkar inte han! :wink:

Kram J
Stolt mamma till 2 s?ner:
Eskil 021001 och Alvin 040519.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"