Standardmodellen. Ett kompendium, 0-2 månader

Här hamnar favoriter från samtliga forum till erinran, inspiration, nyskapande
HÖNSMAMMA
Inlägg: 382
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 23:06
Ort: Sundsvall, Matfors

Inlägg av HÖNSMAMMA »

Några frågor kring SM:
När jag ska köra 3-nätters kuren för min 1-månaders älskling, måste jag vagna eller kan jag buffa i sängen i stället? Jag tycker att det fungerade bättre när jag SHN-kurade sonen (idag 2 år).

Hur ska jag minska "bärandet" på min 1-månaders guldklimp? :oops: Hon vaknar så fort jag lägger ner henne och det enda som verkar fungera är att bära på henne...?

/Hönsmamma med två guldklimpar (-05 & -07)
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

Hej HÖNSMAMMA,

Jag har flyttat denna frågan till en "egen" tråd under "späda och små" så avslutar jag denna här. :wink:

Fortsätt gärna ställa ALLA dina frågor kring detta barnet i just den tråden så kommer vi forumister att svara ofta och mycket. Loooooovar! :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Nancy

Inlägg av Nancy »

”Lucine Aurora och Standardmodellen"

Sommaren 2007 skall sent glömmas. Jag bröt foten, tog mig fram i rullstol, blev kejsarsnittad, fick livmoderinflammation och maken blev sängliggandes i körtelfeber.

Mitt i allt hade vi fått världens finaste gåva, ett efterlängtat litet flickebarn till. Hon har lärt oss mycket och jag vill gärna dela med mig. Vill också passa på att tacka alla som med sådan klokhet, värme och kärlek stöttat både "live" och via forumet.


1. Ta AW:s ord om 17 bebisar och 18 kor på fullaste allvar :!: Jag lovar. Här har vi nämligen boten till en av de stora synderna inom spädbarnsvård –överkoncentrationen.

2. Överkoncentration dagtid ger struliga nätter :!: Om man som sitt största livsprojekt under dagen kollar 45-minutersskarvar, räknar sekunder och vagnar vid minsta pip, hur tror man då att barnet skall lära sig sköta sina uppvak/omsomnande NATTETID :?:


I brist på bebisar och kor skickade Gud oss fotledsfraktur, rullstol, sköra händer och körtelfeber. Tvååriga Leia och hennes behov hade vi redan innan.

I min tråd på ”Späda…” fick jag fantastisk uppbackning men också välmenande varningar om att inte stressa med perfektion. Men, det som stressade mig i början var helt enkelt det att det bara MÅSTE fungera. Annars skulle jag inte orka ta hand om Lussi på egen hand. Och just våra begränsningar har enligt vad jag tror gjort att det faktiskt fungerat så bra :!:

Jag hade inte riktig fattat det där med de 18 korna innan. Inte förrän jag inte hade något val.

:idea: Det fanns helt enkelt inget alternativ till att det skulle fungera.

:idea: Det fanns ingen som orkade springa och titta till Lussi varenda sekund. Jag har dagtid lagt henne i vagnen, dragit ut vagnen till altanen, skakat i handtaget och sen gått in och stängt dörren. Inte ägnat henne många tankar förrän det varit dags att väcka.

:idea: Använd SM som just modell. Mata så mycket det går, håll vaken så länge det går. Lägg ungen att sova i vagn, skaka rejält i handtaget och GÅ. Glöm bort att du har barn en liten stund, helt ok. Spring inte där och lyssna, dutta, vagna… Gnölas det en stund så låt det göra det. Barnet dör inte av det.

"Alla" sa till mig att inte glömma bort att njuta.

Jag såg till att ungen fick mat och sömn. För annars tycker åtminstone inte jag att det är så vidare njutbart med barn... Kärlekskravet släppte jag helt. Kärleken kommer. Ibland som en flodvåg, ibland som ett duggregn. Men den kommer :heart:

Lussi blir 3 månader i morgon onsdag 24/10. Hon är ett under av lättsamhet, nöjd och glad. Äter och sover som folk. I natt sov hon sin andra 11 tim-natt utan mat och med enbart lite hyss i vargtimman. Det skakade mamma bort och Lussi somnade om.

Hon har precis upptäckt att hon har världens mest spännande och tjusiga händer som hon inspekterar dagen lång. Hon är lika nöjd med andras sällskap som sitt eget.


Summering:

1. Ha positiv uppbackning från människor som hejar och stöttar.

2. Lyssna till goda råd men lyssna också noga på din egen röst.

3. Vägled ditt barn så kommer barnet att vägleda dig.

4. Markera början och slut på dagen.

5. Vagna inte i tid och otid. Spar det till absoluta nödfall. Inför ”skak i handtaget” så fort barnet är fött och du kommer att se hur det snart räcker med enbart detta.

6. Håll koll på vakentimmar dagtid och se till att få förmånen att väcka barnet emellanåt. Få inte panik över ett schema som strular. Sy ihop det efter bästa förmåga till kvällen istället.

7. Skaffa en mental rullstol och en mental körtelfeber. ”Sorry bebis, vi kan se till att du överlever men resten är upp till dig. Typ.”

8. Ha gärna ett syskon eller två innan. Om du inte har det så skaffa en rullstol. Eller både och.

9. Stenåldersbebisar har överlevt i kalla grottor utan att någon duttat med dem hela dagarna. Glöm inte det.

10. Om du nu ändå bor på landet så köp de där 18 korna. Gör det idag.
Lua

Inlägg av Lua »

Tack Nancy :heart: :!:

Alldeles underbar läsning :!:

Kram Lua. :heart:
Elle
Inlägg: 4720
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 20:16

Inlägg av Elle »

Tack Nancy :heart: , kanonbra läsning för mig som snart har en liten spädis att ta hand om.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Nancy

Inlägg av Nancy »

:heart: :heart: :heart:

Tack AW för den fina hänvisningen till mitt inlägg och tack Lua och Elle för varma ord :heart:

Blir mycket lycklig om vår berättelse kan hjälpa andra att få en fin start tillsammans med sitt lilla barn. Utan omständigheterna runtomkring hoppas jag :wink:

:heart: Kram från Nancy
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Go Nancy!

:heart: =D>

Tack för kloka ord, de hjälper många!

/Fjällmor
LenaK
Inlägg: 179
Blev medlem: fre 02 nov 2007, 12:15
Ort: Stockholm

Inlägg av LenaK »

Hej, jag är ny här och ngn kankse kan berätta för mig var i Forumet jag kan hitta svar på min fråga. Frågan: vad gör man under den sista halvtimmen efter vilken 1-2 månades barn förväntas att somna själv? Är det ensamlek? Med vad? Ligga och titta på färgglada saker? En halvtimme? Och sen somna utan vidare? Låter bra men hur kommer man dit?
Tacksam för alla svar, Lena.
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Lena och jättevälkommen hit :D

Det bästa är om du startar en ny tråd kring dig och ditt barn, och så fyller vi på den vartefter :wink:
Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
LaQ
Inlägg: 351
Blev medlem: sön 23 dec 2007, 08:47

Inlägg av LaQ »

Hej! Skriver mitt första inlägg här som får bli lite kort och snabbt.

Min lilla älskling är 1 vecka gammal och jag och min sambo är förtjusta i AW och SM idéer. Målet är att vi ska fasa in junior enl SM men jag behöver lite råd tror jag. Jag vet att han är väldigt liten än men tänkte ändå höra om ni har några tips.

Amningen fungerar jättebra men junior vill helst äta hela tiden känns det som. Det är svårt att hålla 1.5 h. Han har både längre sovpass och längre vakenpass än 2.5 resp 1.5. När han vaknar på morgonen före eller efter 8 säger vi, så får han mat, byte, mat vilket tar ca 1.5 sedan somnar han fint i sin säng. Men... då kan han sova hela förmiddagen fram till efter kl 14. Sedan äta, byta, äta. Men det är omöjligt att få honom att sova sedan utan han är vaken och så börjar vi om med ytterligare ett äta, byta, äta pass. Han verkar hungrig hela tiden och är då vaken hela eftermiddagen och kvällen.

Nu är min snabba undran: ska jag väcka honom om han verkar vilja sova väldigt länge på förmiddagen för att han ska kunna komma till ro och sova på eftermiddagen och kvällen sen?

Tacksam för svar!

I övrigt är han en glad kille som känns pigg, vaken och social.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

:lol: Hej LaQ och välkommen! :lol:

Gör gärna så att du startar en helt egen tråd här under späda och små. Håll alla frågor du har ang. SM (standardmodellen) och samma barn i samma tråd.

Fyll också gärna i barnets födelsedatum under "profil/signatur" så kommer vi ha plätt lätt att hjälpa dig samt ge dig exakta och utmärkta svar. :wink:

Välkommen igen! :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
LaQ
Inlägg: 351
Blev medlem: sön 23 dec 2007, 08:47

Inlägg av LaQ »

TorsMamma skrev::lol: Hej LaQ och välkommen! :lol:

Gör gärna så att du startar en helt egen tråd här under späda och små. Håll alla frågor du har ang. SM (standardmodellen) och samma barn i samma tråd.

Fyll också gärna i barnets födelsedatum under "profil/signatur" så kommer vi ha plätt lätt att hjälpa dig samt ge dig exakta och utmärkta svar. :wink:

Välkommen igen! :lol:
Tack för ditt snabba svar! Har följt dina instruktioner nu. :)
Storebror 07 12 18 :heart: (v. 42+2)
Lillebror 09 09 16 :heart: (v. 38+4)
~ På äventyr ~
moltac
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 14 mar 2008, 15:18

Vad gör amn med 2,5-åringen?

Inlägg av moltac »

Hejsan!

Jag undrar var jag skall göra av min 2,5-åring under dessa 1,5 timmes långa amningssessioner? Hon vill verkligen kommunicera, leka, prata och ha uppmärksamhet, inte hela tiden men ofta och hon behöver bli torkad på toaletten osv. Vad gör man med henne under tiden?
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

:lol: Hej moltac och välkommen! :lol:

Gör gärna så att du startar en helt egen tråd här under späda och små. Håll alla frågor du har ang. SM (standardmodellen) och samma barn i samma tråd.

Fyll också gärna i barnens födelsedatum under "profil/signatur" så kommer vi ha lättare att hjälpa dig samt ge dig exakta och utmärkta svar. :wink:

Välkommen igen! :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol:

Men får jag fråga om du menar allvar :?: 2,5-åring ammas 1,5 tim :?:

Det gör du väl inte, säg :roll:

Men om så är - välkommen till något av forumen för äldre barn än 0-2 mån :wink:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Klistrade favorittrådar"