Ljust eller mörkt?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Scarlett
Inlägg: 38
Blev medlem: sön 28 nov 2004, 14:33

Ljust eller mörkt?

Inlägg av Scarlett »

Hej!
En liten fråga bara, har ni kolsvart i rummet även när barnet sover på dagen?

Kram Charlotte
Stolt Mamma till Maja-97, Madeleine-02 och
Tvillingarna Ellen & Emelie-04
Sagomamma
Inlägg: 742
Blev medlem: sön 21 nov 2004, 19:52
Ort: Hässleholm i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Sagomamma »

Eftersom det är ljusare på dagen, så blir det ganska naturligt ljusare i Sagas rum, men jag drar faktiskt för hennes gardiner så det blir lite "halvskumt"! Men sover hon ute och ingen mörkläggningsfilt finns tillgänglig så får hon sova ljust -hon sover inte riktigt lika bra och länge dock :? :!:
Scarlett
Inlägg: 38
Blev medlem: sön 28 nov 2004, 14:33

Inlägg av Scarlett »

Okej, eftersom mina tjejer,som har somnat och sovit bra själva, börjat strula, så tänkte jag att jag kanske har för mörkt i sovrummet på dagtid och de har svårt att skilja på natt och dag. ( nu när det är vinter och halvmörkt ändå )
Kan det vara så?
Vad kan förresten vara för "fel" som gör att tjejerna strular?
De har sen dag ett sovit själva i sina sängar.
Jag har lagt ner de och sagt godnatt och sen har de i princip somnat på studs.
Nu kan de ta 15-20 minuter både dag och kväll, de är inte ledsa eller så, de ligger och jollrar och "pratar"!! :(
Dessutom kan de vakna på natten och ligga och göra precis samma sak mellan 30-60 minuter.
Gör jag nåt galet, eller????
De är 8 1/2 månad, födda 3 1/2 vecka för tidigt.
Några tips?? :lol:

Kram Charlotte
Stolt Mamma till Maja-97, Madeleine-02 och
Tvillingarna Ellen & Emelie-04
/LO
Inlägg: 5038
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 22:13
Ort: Norrahammar
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Det viktiga är ju inte att de sover hela tiden när de ska utan att de har förutsättningarna. Och det verkar de ju ha. :lol:

Se över tiderna - hur mycket sover de. De börjar bli stora, så de behöver sova sådär 14-15 timmar per dygn.

Sover de i samma rum? De ska inte kunna se varandra - även om det är ljust i rummet. Skärma av om det inte är gjort.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Scarlett
Inlägg: 38
Blev medlem: sön 28 nov 2004, 14:33

Inlägg av Scarlett »

Hej igen!

De ligger i vårt sovrum, med sängarna jämte varandra. ( vi har ju två barn till med 5 års ålders skillnad så de behöver egna rum) så tills vi flyttar till nåt större får de vara så här.
Hur som helst, det är verkligen KOLSVART i vårt rum, och tjejerna störs inte varandra, som t.ex när Ellen var sjuk med hög feber och hon plötsligt började gallskrika mitt i natten, så rörde inte syrran en fena. :D
Mina tjejer sover bara två gånger per dag ( förut tre) sen har jag ju tid att passa på e.m då jag ska hämta på skola och dagis, så de sover 1,5 på f.m och 2 på e.m.
Sen somnar de för natten vid 19.45, c.a och sover till 06.15, så de sover bara 10,5 timma på natten, totalt då 14 per dygn.
Ska jag göra nåt annorlunda? tycker inte de finns så mycket tid att spela med dagtid, då jag som sagt har tid att passa.
Kom gärna med tips! :D
Kram Charlotte
Stolt Mamma till Maja-97, Madeleine-02 och
Tvillingarna Ellen & Emelie-04
/LO
Inlägg: 5038
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 22:13
Ort: Norrahammar
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej igen.
Bra att de inte kan se varandra - höra gör inget...

Det händer att det blir såhär ibland och förhoppningsvis går det över på någon vecka.

Två tips - välj själv
1 Låt dem vara utan att bry dig om att de är vakna. 8) Somnar de om av sig själva så är ju allt ok (förutom att ni som sover i samma rum kanske itne sover så bra...)

2 Kör en PANG-ramsa, som sätter punkt för vaknandet på natten. :evil: :idea:

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Scarlett
Inlägg: 38
Blev medlem: sön 28 nov 2004, 14:33

Inlägg av Scarlett »

Om du orkar, får du gärna berätta hur en PANG ramsa går till :lol: :oops:

Kram Charlotte
Stolt Mamma till Maja-97, Madeleine-02 och
Tvillingarna Ellen & Emelie-04
/LO
Inlägg: 5038
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 22:13
Ort: Norrahammar
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Jag orkar. en sån som mig blir man inte av med i första taget... :wink: :shock: :lol:

Ramsar du för dina barn när de ska sova? Annars tror jag nog att du ska avstå från en pangramsa.

Pangramsan är ett sätt att uttrycka sin ramsa - med ordentligt magstöd som liksom erkligen säger att nu får det vara nog, på natten sover man och ligger inte och gnäller och jollrar. Orden är desamma som i den vanliga godnattramsan, men tonen är annorlunda.

Hoppas du är med på vad jag menar. Mammut har beskrivit det bra på det gamla forumet, kanske kan hon förklara igen.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
HelBoB
Inlägg: 122
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 22:53
Ort: V?rmd?, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av HelBoB »

Några inspelningar från en mammas/pappas olika varianter av sin ramsa vore ju fint. Finns det några sådana liggande på nån websajt nånstans?

/Helena
Mamma till lilla damen Veronica 2002-03-29 och
lillfr?ken Rebecka 2004-06-05

B?rjade kuren p? minstingen den 6/12!!!
Scarlett
Inlägg: 38
Blev medlem: sön 28 nov 2004, 14:33

Inlägg av Scarlett »

Nä, jag säger bara "godnatt, godnatt sov så gott, och sen går jag ut.
De har alltid somnat själva, strulet nu är att det tar så lång tid för de att göra just det , plus att de har börjat vakna på natten och "snacka " ( de är alltså inte ledsen eller så, låter pigga istället )
Men jag får ju inte de att sova mer än 10,5 på natten, ska jag dra ner på sovandet på dagen, eller får man två övertrötta barn som då kanske inte alls kan komma till ro :cry:

Du får gärna komma med förslag!

Kram Charlotte

Och du, tack för att du tar dig tid! :lol: :D
Stolt Mamma till Maja-97, Madeleine-02 och
Tvillingarna Ellen & Emelie-04
/LO
Inlägg: 5038
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 22:13
Ort: Norrahammar
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Ett helt nytt spår.
Lägg dem en halvtimme tidigare på kvällen. Det kommer de inte att märka och kommer (med törsta sannolikhet) att vakna som vanligt, kankse tom lite senare.

Börja med den halvtimmen och se hur det går. Funkar det bra så lägg ytterligare en halvtimme tidigare eller se om det går att få dem att sova lite längre på morgonen.

Det är ett konstigt feneomen, men det brukar funka. Pigga barn sover bättre än trötta - pigga barn blir sömniga, trötta barn har svårt att komma till ro.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Scarlett
Inlägg: 38
Blev medlem: sön 28 nov 2004, 14:33

Inlägg av Scarlett »

Tack för hjälpen!
Ska prova det, rapport kommer så småningom :D
Tack ännu en gång och godnatt!

Kram Charlotte
Stolt Mamma till Maja-97, Madeleine-02 och
Tvillingarna Ellen & Emelie-04
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"