Mögel med andningslarm!

Utrustning, inredning, kläder och prylar
Katten77
Inlägg: 379
Blev medlem: tis 28 sep 2010, 22:10
Ort: Linköping

Re: Mögel med andningslarm!

Inlägg av Katten77 »

Av en slump lyfte jag ur madrassen ur spjälsängen och såg då att den var svartprickig på undersidan! :shock: Man kan även se konturerna av en stor fuktfläck (dock torr nu) runt om så uppenbarligen har det varit en hel del fukt under madrassen. Vår lilla kille har bara använt madrassen i 1 1/2 mån! :shock: :(

Spjälsängen har hel bottenplatta med måååånga små hål. Madrass från Babyproffsen (vet ej märket). Ingen bäddmadrass. Frottéplast från IKEA (den svettiga varianten...) under hans underkropp men inte från midjan och uppåt för att det inte ska bli så varmt. Ovanpå det ett lakan från IKEA.
Vi använder Babysense II.
Rummet är svalt (har dock ingen termometer men gissar på runt 17-18 grader).

Funderar nu på om en bäddmadrass och andningsbar frotteplast (från tex Rätt Start) är lösningen?

Skulle vara intressant att höra hur ni andra bäddar sängarna och om ni fått mögel?
Catarina - mamma till Oliver 2010-06-16 :heart:
Kurstart 2010-11-19
Anna09
Inlägg: 1597
Blev medlem: ons 17 jun 2009, 13:35
Ort: Göteborg

Re: Mögel med andningslarm!

Inlägg av Anna09 »

Hej,

HU.... :? det var läskiga upptäckter ni gjort. Så här har vi gjort sedan start och gör fortfarande. När vi hade larm la vi i en hel skiva, utan vädringshål, för att ha larmplattna på. När vi tog bort det då Ester var runt året rök även MDF-skivan under madrassen, nu har vi endast ribbotten från Bio där. Madrassen är en tjockare variant från IKEA (jag hade den på vädring några dygn före vi började använda den), ovanpå det en sk hippy-chick fleece, den andas och täcker hela madrassen. Släpper dock inte igenom någon vätska.

Vi har haft kaskadkräkande tjej här så den håller. :wink: Vi har haft tre fleece att byta med, byter (förutsatt att hon varit torr) en gång varje vecka. Då byts fleece och lakan. Vi har dra-pålakan från IKEA. Ingen bäddmadrass eller så.

UT med mögelgrejerna direkt, reklamera till B-proffsen :evil: :shock: :evil: Fota och dokumentera hos sjukvården. Även om ni inte juvelen har besvär av det så är det ALLTID bra att ha det dokumenterat hos BVC eller läkare, ta även med foton att bifoga journalen. Så hade jag gjort.

Gjorde detta när jag själv var med om en trafikolycka, trots att jag inte hade eller har nu, besvär av den. Men för försäkringsbolagens skull skall man alltid göra det. Ett tips. :heart:

Varmt lycka till!
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Mögel med andningslarm!

Inlägg av TorsMamma »

mycket mögel kan man också torka bort med hjälp av lite klorin. Men var mycket försiktig. För du vill inte ha mögel i sängen.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Acnaib
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1237
Blev medlem: sön 07 jun 2009, 12:40

Re: Mögel med andningslarm!

Inlägg av Acnaib »

Hej!

Jag har faktiskt inte bra tips eller så, men vi har haft (och har fortfarande) samma problem med liggdelarna i våra vagnar (en brio och en syskonvagn). Undersidan av madrasserna blir mögliga och blöta, fuktiga. Äckliga! Jag förstår inte alls varför!! :shock: :-k I spjälsängen har vi inte alls samma problem. Har testat att bädda vagnarna med olika lakan och plastad frotté och allt vad det nu är, eller inte är -men icke då! Det blir samma elände hela tiden.

Inte mycket till hjälp kanske, men du sitter inte ensam i båten iaf! Kanske kan vara en liten "tröst" :-k

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Acnaib
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1237
Blev medlem: sön 07 jun 2009, 12:40

Re: Mögel med andningslarm!

Inlägg av Acnaib »

Hej igen! Såg inte att detta var en lång tråd sen tidigare. :roll:
Ja, ensam verkar vi verkligen inte vara i båten. Men nu när jag läst hela tråden så tror jag att "vårt" mögel beror på fukt- och värmeomställning. För precis som någon annan skrev så är det värst kring stagen på liggdelen, och det är ju metall och där kondenserar ju fukt.

Det gäller väl att vädra ofta kan jag tro. ta upp madrassen när älsklingen inte sover och låta den vila mot spjälorna i sängen kanske? :-k

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Katten77
Inlägg: 379
Blev medlem: tis 28 sep 2010, 22:10
Ort: Linköping

Re: Mögel med andningslarm!

Inlägg av Katten77 »

Tack för era svar!

Ringde Babyproffsen idag och reklamerade madrassen. De ska kontakta tillverkaren i morgon och återkomma till mig. Det är ju för jäkligt att den ska börja mögla. :( Jag sa att jag ville ha pengarna tillbaka alternativt en ny madrass. Oavsett hur det blir så ska jag köpa "andningsbar" plast från Hippychick eller Rättstart och lägga ovanpå den nya madrassen. Lägger nog även en handduk under madrassen så att det är lätt att se om det blir fukt under...
Catarina - mamma till Oliver 2010-06-16 :heart:
Kurstart 2010-11-19
Katten77
Inlägg: 379
Blev medlem: tis 28 sep 2010, 22:10
Ort: Linköping

Re: Mögel med andningslarm!

Inlägg av Katten77 »

Nehepp... Enligt tillverkaren (Kaxholmen) ger mögel inte rätt till någon reklamation. "De har aldrig hört talas om" att madrassen ska kunna mögla på det viset. :evil: Babyproffsen rekommenderar ny madrass och att man vädrar den var 2-3 vecka. Jag påpekade att tillverkaren borde skriva det på förpackningen... :( Sedan sa hon också att en ribbotten borde ventilera bättre än en perforerad hel botten. No shit??? :x

Det jag tycker är så skumt är att vi bara hunnit använda madrassen 1 1/2 månad och att han under den tiden inte en enda gång har haft läckande blöja. Känns ju helskumt att vanlig kroppsvärme och lite dregel (vi har draglakan!) kan ställa till med något sådant på så kort tid!

Jag har mailat Rätt Start och frågat vad det är för skillnad på deras olika madrasskydd, om madrasskydd skyddar mot mögel och vad de skulle rekommendera för lösning för oss. Funderar även på om en bäddmadrass kan hjälpa. Får se vad (och om) de svarar.

Ny madrass blir det alltså under veckan, jag har ingen möjlighet att ge mig iväg just nu då jag åkt på feber. Och gubben är 25 mil bort och jobbar tills på torsdag. Suck.
Catarina - mamma till Oliver 2010-06-16 :heart:
Kurstart 2010-11-19
Anna09
Inlägg: 1597
Blev medlem: ons 17 jun 2009, 13:35
Ort: Göteborg

Re: Mögel med andningslarm!

Inlägg av Anna09 »

Fy 17, vilken kass och slapp attityd från både tillverkare och B-proffsen. Helt ärligt har inte vi haft bra erfarenhet av B-proffsen heller... har kundkort där och har handlat en hel del - men aldrig fått nån återbäring på "klubbkortet".. :evil:

Jag tycker det låter konstigt, det måste ligga i madrassen och vad den har varit med om på väg till er eller affären... jag tror inte att det handlar om vad bebben utsöndrar... om de nu inte kissar hejvildeliga eller kräks massor om du är med. Tänker på oss vuxna som utsöndrar mer än vi vill tro i våra madrasser och de vädrar vi ju inte så ofta eller har ribbotten under våra bäddmadrasser...

vi hade, som jag skrivit en hel skiva utan vädringshål och vi hade en larmplatta under madrassen och aldrig en mögelfläck. Jag har inte vädrat vår madrass särskilt ofta i den sängen måste jag medge... dammsuger den nån gång per månad... :oops: :?

STORT LYCKA TILL!!!! :heart:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Katten77
Inlägg: 379
Blev medlem: tis 28 sep 2010, 22:10
Ort: Linköping

Re: Mögel med andningslarm!

Inlägg av Katten77 »

Ja, jag tycker också att det är rätt dålig stil av både butik och leverantör. Det är inte stora pengar för dem och ifall de bjussade på en ny madrass så skulle man ju gärna handla där igen! Nu har jag ju ingen lust att handla av vare sig Kaxholmen eller Babyproffsen igen på ett tag. :evil: Istället blir det Babyland som får den stora äran! :wink:

Så här tänkte jag bädda (nerifrån och upp):
1) Tunt lager pappershanddukar på larmet, då bör det vara enkelt att se ifall det har trängt igenom fukt! :thumbsup:
2) Rätt Start Basic Madrass.
3) Amvina (Hippychick) Bäddskydd 50*75.
4) Rätt Start Basic Bäddmadrass.
5) Dra på-lakan (skulle vara bra om dessa fanns i storlek 55*115, nu blir det lite fladdrigt med 60*120-lakan...)

Vad tror ni om detta?

Sedan hittade jag lite intressant info om hur man bäddar på bästa sätt på Grön Interiör:
Fråga: Hur ska bädden vara uppbyggd för bästa sovklimat?
Svar: Så här tänker vi, lager för lager.

Det är viktigt att bädden ska kunna hantera all den fukt som skapas när vi sover. Varje människa avger ca 1,5 liter fukt per natt i form av avdunstning genom andning och svett. Det innebär att den fukt dom hamnar i sängen behöver tas om hand, härbärgeras, för att inte bädden ska bli våt och ohälsosam. Mikrober som bakterier, parasiter, svamp och mögel trivs bra i fukt och dem vill vi inte ha i sängen.

Konceptet lager för lager:
1. I din sängram har du en ribbotten med spjälor som gör det möjligt för luft att passera upp och ned genom bädden underifrån. Välj en botten som passar dina behov bra.

2. På spjälbottnen lägger du ett madrasskydd av lammullsflanell som har två syften a) att skydda madrassen från att skavas av ribbotten när du rör dig i sängen och b) att "dra" ut fuktig luft ur madrassen.

3. Sedan kommer madrassen som du väljer enligt kriterierna under rubriken Välja madrass. Alla våra madrasser i naturmaterial tillåter att luft tranporteras igenom madrassen både uppåt och nedåt. Barn kan ha ett madrassövderdag över madrassen.

4. Bäddmadrassen lägger du allra överst. Den har till uppgift att hantera merparten av den fukt som du avger. Det material som vi förordar är lammull eftersom det är så bra på just att härbärgera fukt under natten och släppa ut den på dagen.

5. Lakan. Om du blir mycket varm och fuktig under natten kan det vara smart att använda dubbla lakan och örngott. Då skonar du dina naturmaterial och ökar deras livstid genom att spara på tvätt av bäddmadrass, täcke och kudde. Lakan kan du byta och tvätta ofta.

6. Bädda inte med överkast! Om du lägger ett överkast på sängen direkt efter att du vaknat stänger du in nattens fukt i sängen och kan skapa trubbel. Låt bädden stå och lufta under dagen och använd istället snygga lakan som du låter vara uppvikta några timmar efter sömnen och fixar till när det ska vara fint i rummet. Vädra sovrummet och dina bäddprodukter ofta.
Catarina - mamma till Oliver 2010-06-16 :heart:
Kurstart 2010-11-19
Skriv svar

Återgå till "Barnasaker"