Min son vill inte äta välling/gröt,mjölkallergisk-nattslurk?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Hugo

Min son vill inte äta välling/gröt,mjölkallergisk-nattslurk?

Inlägg av Hugo »

Jag har provat många olika typer av vällingar/grötar som man kan koka själv (havre, ris,majs) och tyvärr vägrar han allt. Inga färdiga grötar/vällingar fungerar eftersom han är allergisk mot mjök, vete (och ägg). Han har ett speciel sorts mjölkersättningspulver (Neocate, nästan samma som Nutramigen) som är tänkt att jag ska blanda i välling/gröt och detta gör allting ännu värre eftersom han inte gillar detta. Idagsläget vägrar han alla from av välling/gröt oavsett Neocate eller inte är iblandat. Min bröstmjölk börjar ta slut, känns det som, och jag upplever att han är hungrig hela nätterna. Äter stora matportioner till lunch och middag, men annars bara frukt till mellanmål och har också börjat introducera babysmörgås som han äter en lite, liten tugga av. Till kvällen då han ska somna är han antigen så trött att han somnar snabbt vid bröstet. Ger jag honom lite tidigare, innan han blir för trött så ratar han även bröstet. Har även provat att ge honom vanlig mat, gröt innan han ska sova, men vill då inte ha. Hans mat och sovtider enligt nedan.
ca kl 05-06 Amning
07.30 Stiger upp
08.30 Frukost (liten barnmatsburk med riktig mat. lite frukt)
09.45-11.15 Sover i sin säng
11.30 Lunch (stor barnmatsburk+fruktpure)
14.00-14.45 Sover i vagnen
15.00 Mellanmål (fruktpure, försöker med babysmörgås med leverpastej - men han har inga tänder ännu)
17.15 Middag (stor barnmatsburk+fruktpure)
18.00 Pjamas, bad 2 ggr/v
18.45 Nattslurk i form av amning (vill då inte äta så mycket, har provat välling och gröt här och det vill han inte ha)
19.00 Nattning
22.00 Väcker jag honom och då ammar han ordentligt från båda brösten halvsovande.
Under natten vaknar han flera gånger och vi har ännu inte fått ihop det med vagning, buffning och ramsa för trots en veckas försök vaknar han ändå.
Han har dock inte fått amma någon gång mellan kl 22.00-06.00 under denna vecka.
Finns det någon som har tips om hur jag får i honom tillräckligt med näring under dagen, vad kan jag ge honom istället för bröstmjölk/välling/gröt, kanske bör jag ändra hans schema och stoppa in en extra sovstund runt 17.00??
Dessutom underar jag om det finns någon sova-hela-natten kurs man kan åka på?? Har letat på hemsidan, men inte hittat något om detta.
Hugo är född i januari 2006.
syren

Inlägg av syren »

Hej,

jag håller precis själv på med kuren och vågar inte ge dig några råd där. En sak dock, som jag tänkte på, när jag tittade på hans schema, var att han han har vilat färdigt för dagen 14h45. Det är kanske lång tid för en liten att klara sig på ända fram till kvällen ? Min son (6 mån. ) sover tre gånger/dag: en kort förmiddagslur (45min.), en längre eftermiddagsvila (1h30) och en mkt kort lur (20 min.)vid 17h00. Denna sista just för att klara av kvällen, dvs att orka äta och vara glad. Kanske är ditt barn helt enkelt för trött på kvällen för att äta? Eller för mätt efter middagen för att sedan ammas - går det i så fall att tidigarelägga middagen?
Till dina grötproblem: har du prövat att göra gröten mkr, mkt tunn, så du kan ge den i flaska? Vänner till oss gjorde så med sitt barn. Eller, blanda rivet äpple, päron/fruktpuré i gröten (alltså inte på). Det ger lite mer smak.
Eller, han kanske helt enkelt inte gillar gröt och det får man nog acceptera. Du kan ju alltid ge smakportioner av gröt, ett par skedar varje dag under en tid för att se om han vänjer sig vid smaken och konsistensen. Samma sak med välling - min äldsta dotter började dricka välling när hon var 11 månader...!
Varför inte ge ngt annat än gröt? Babysmörgås är väl utmärkt, men det behöver han väl inte ha tänder för att äta! Har du provat fil och yoghurt (sojaprodukter antar jag att det blir?). Utmärkt mat med frukt till och ev. smörgås Du kanske skulle kunna göra fruktkompott eller någon fruktkräm? Jag förstår att det är besvärligt med dessa allergier att hitta bra alternativ. BVC borde väl kunna ge goda råd och tips också.

Lycka till!
Syrén, mamma till två flickor och en pojke
mrs tall

Inlägg av mrs tall »

Har du provat att blanda pulvervällingen med din egen mjölk? Det rådet gav jag en kompis vars son totalmatvägrade allt som inte var bröstmjölk, och undan för undan bytte hon sedan ut den egna mjölken mot ersättning. Funkade jätte bra!

Kanske något som kunde funka för er? :?:
Mamma till lilla Skruttis som föddes 1. nov. 2005 och lill-Skruttan som föddes 7.nov. 2006
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej!

Här kommer lite fler tips. Min tjej är 1 månad yngre än din och också mjölkallergiker. Jag har en stor MA också och ingen av dem har gått att få i Nutramigen. Däremot slukar de gröt båda två. Jag har helt sonika struntat i dietistens råd och sett till att de fått i sig järn och annat genom annan mat (aprikoser, broccoli, blodpudding osv) och sett till att ge dem gröt och välling som smakar gott så de blir mätta. Till min lilla gör jag välling på havremust (Änglamarks mjölkfria), vatten och Oatlys havredryck (H+ är kalciumberikad) och det slinker ner. Havregrynsgröten kokar jag på vatten, har sedan i lite Oatly H+ och hemkokt osockrat äppelmos, men vilken frukt som helst gör det kanske lite aptitligare om du har en svårtrugad liten kille. :wink: Till min stora som nu tyvärr tröttnat på havregrynsgröten gör jag mannagrynsgröt på Oatly H+ med kanel och äppelmos. Så alla sätt är bra utom de dåliga. Prova dig fram, men att små gillar smaker (goda sådana förstås) har då jag erfarenhet av och kanske blir han då mer intresserad av gröt och välling. Annars är det ju inget fel på att ge honom annat till frukost och nattslurk förstås. Huvudsaken är ju att han blir mätt och glad!

Jag hoppas detta kan funka för dig, för han borde absolut kunna sova hela nätterna utan att du ska behöva dra upp honom för att amma. Och "nattslurken" skulle jag istället byta ut till något mer mättande (om gröt eller välling går - fint, annars nåt annat) och sedan ev erbjuda bröstet). Annars tror jag det kan bli lite för klent att stå sig på hela natten. Det gäller ju bara att se till att han är mätt och äter som han ska under dagen och sen med självsäker attityd tala om att på natten sover man. :wink: :lol:

Min 8-månaders tider ser ut så här, för att jämföra bara:
7.00 God morgon. Amma B1+B2
07.45 Gröt och smörgås
08.45-09.30 Sova
10.00 Frukt
11.30 Lunch (i mängd som en stor burk eller mer) + frukt
12.15-13.45 Sova
13.45 Välling 120 ml + frukt
14.00-14.30 Ensamlek
15.45-16.30 Sova (Har provat 20 min lur här men hon vill sova mer)
16.30 Middag (samma som lunchen)
18.00 Gröt (Nattslurk)
18.15 Amma (men hon vill sällan ha=är redan mätt)
18.30 Bad
19.00 Godnatt!

Fundera helt enkelt på om du vill kura för att bryta vanan av nattätande, som han inte borde behöva. För som du ser skiljer sig inte deras matintag nämnvärt. Förutom Nattslurkens innehåll då. :wink: Hoppas detta kunnat vara till någon hjälp!

Lycka till!
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Hugo

Inlägg av Hugo »

Tack för svar! Funderar på att antingen lägga in en extra sovstund kl 17.00 20min. detta kommer dock leda till att han inte kommer att vara trött kl 19.00 utan kanske först kl 20.30. fördelen är att jag kanske hinner med ett till mål mat (nattslurk).
Andra alternativet är att han äter middag lite tidigare och sedan får ta en liten reserv tupplur på 5min vid behov runt 18. Då borde han vilja sova kl 19.00.
Hur mycket ska man prova sig fram?? Det känns som jag funderar varje dag på att ändra schemat hit eller dit. Jag inser att jag måste bestämma mig, och jag tycker egentligen att kl 19.00 är en bra sovtid för natten. Jag måste helt enkelt fundera lite på schema.
Hugo är född i januari 2006.
Ewa

Inlägg av Ewa »

Ja, fundera först - både en och två gånger - och inrätta sedan ett schema som du är övertygad om ska fungera. Därmed svar på frågan om att prova sig fram... Bättre alltså med raka puckar direkt, och nytt schema från start.

Tycker instinktivt att 17.00 är väl sent för en sista lur om du vill ha läggning 19. Kan du inte ha den något tidigare? Kanske får du då justera övriga lurar lite. Många har nog bara två (längre) lurar på barn i vår ålder men vi har valt att behålla tre för att det ska fungera med storebror och övrig familj. Vet inte om två lurar kan passa bättre för er?

Hur som helst behöver du inte tro att det måste vara någon särskilt lång intervall mellan sista målet och den sk nattslurken. Vi har 1-1,5 timma emellan middag och gröt (vår nattslurk) och det har fungerat utmärkt med båda våra barn, och båda målen äts inom samma vakenpass. Bara som några råd på vägen, medan du funderar vidare... :wink:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
syren

Inlägg av syren »

Du får väl se vad som passar bäst. !7h kan vara sent för en sista lur, men behöver ej vara så. Min son tar en då på 20 min, men går ändå och lägger sig 19h00 - dödstrött. Som sagt, du kanske behöver se över alla luararna igen för att få ihop ett bra schema, som ni alla är nöjda med. Jag vet inte om det kan vara till ngn hjälp, men så här ser vårt ut:

7h00 vaknar, äter frukost (bröstmjölk + småbitar med oss vid matbordet)
8h45-9h30: vila (45 min.)
10h30 lunch
12h15-13h45: vila(1h30)
14h00: mellanmål (gröt)
16h50-17h10: vila (20 min.)
17h30: middag
18h30: nattslurk (bröstmjölk)
19h00: sova för natten

Lycka till!

Syrén, mamma till två flickor och en pojke
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"