Min tjej är så ofta missnöjd!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Binca

Min tjej är så ofta missnöjd!

Inlägg av Binca »

Hej!
Jag har en underbar liten dotter på 7,5mån. Hon har tidigare varit glad och lätt att ta hand om men nu de senaste veckorna verkar hon ofta missnöjd. Hon sover bra (vi har kört Sova hela natten-kuren för 3 veckor sedan och det funkade kanon), ca 12 timmar per natt och tre lurar på dagen. Rutinerna fungerar alltså bra.
Vi försöker att hon ska vara glad när vi lägger henne på dagarna men det är oftast svårt att få henne skratta vid läggdags. Ca en kvart innan hon ska sova börjar hon gnälla. Jag försöker göra saker med henne tills det är läggdags. Och sedan få henne skratta men oavsett om hon skrattar innan vi går in till sängen eller inte så börjar hon oftast gnälla när hon ser sängen :( . Jag vet inte riktigt hur jag ska göra för att det ska gå utan gnäll. Jag försöker verkligen med attityden av självklarhet.
Att byta blöja på henne är jätte jobbigt nästan varje gång :cry: . Hon vill självklart inte ligga stilla (tar sig fram själv sedan kanske 3 veckor tillbaka) och jag är ju tvungen att hålla fast i henne för att få blöjan bytt och då blir hon alltid jättearg - skriker, gråter och fäktar. Det är inte alls kul då man byter blöja så många gånger per dag och varje gång blir hon bara arg och missnöjd. Jag försöker underhålla henne, sjunga och ge spännande saker att undersöka men oftast hjälper det bara en kort stund.
Hon kan även vara riktigt kinkig när det är matdags för om hon inte får göra som hon vill (dvs kasta tallriken på golvet osv) så kniper hon bara ihop munnen och skriker och vägrar äta. Hon sitter i sin matstol vid bordet och får oftast kladda som hon vill men efter ett tag börjar hon kasta sig bakåt och det verkar som att hon inte orkar sitta mer. Då flyttar jag över henne i babysittern och då börjar hon skrika osv för där är det ju inte så lätt att hålla i tallriken och kladda själv.
Hon brukar trivas ett tag på golvet och leka själv, men har nu börjat bli mer klängig än vanligt. Hon vill ofta komma upp i famnen men blir missnöjd när man tar upp henne iallafall. Ska jag kanske sätta mig på golvet och leka med henne istället då?
Det är kanske allt nytt som händer nu som får henne att reagera som hon gör. Hon har nyligen lärt sig att åla, tar sig upp på knän med hjälp av möbler på lagom höjd och dessutom har hon fått sin första tand för 1,5 vecka sedan.
Men ändå känns allt bara mest jobbigt för mig just nu. Ska det vara så här? Det är svårt att känna glädje över min lilla tjej som mest bara är arg och missnöjd. Är jag ensam eller finns det någon annan som har det likadant? Vad ska jag göra för att få tillbaks min glada, nöjda lilla tjej? Eller är det här en fas i utvecklingen - åttamånadersångest kanske - som snart går över?

Eva
Stolt mamma till Bianca 060217 och Lucia 081227
Ewa

Inlägg av Ewa »

Ja, jag tror det är åttamånadersångesten som gör att hon är "gnällig" och klängig. Min tös är 7,5 månader nu också och det börjar märkas på henne också. Inte på samma glada humör längre. Och blir trött mer igen så jag har fått förlänga hennes eftermiddagslur igen, efter att ha kortat den. Då blev kvällarna fina igen.

Det är ju mycket som sker, både motoriskt och i lilla medvetandet så inte är det konstigt om det blir lite reaktioner. Har du Barnaboken så att du kan läsa (om) kapitlet om åttamånadersångesten? Det gjorde jag för att öka på min egen tolerans :wink: när hon är som klängigast. Och social delaktighet slår nästan allt annat när hon tycker att livet är lite trist! Diskhon fick jag tips om att sätta henne i genom en annan tråd här på forumet och där trivs hon som fisken i vattnet :lol: . Kranvattnet sprutar och far men kul har hon! :lol:
Lycka till!
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Se till att tråkiga saker går fort.
Blöjbyte - visst kan du försöka distrahera, men jag tror ändå att det är bättre att det går fort. Beklaga lite, nästan som för dig själv. "ja, usch vad tråkigt att ligga still", men ta tag ordentligt och gör det du ska.

Matningen lika så - så fort skeden har varit inne i munnen så ska den vara påfylld, beredd att lassas in igen. Låt henne ha något plockbart att stoppa i munnen, passa på att lassa in skeden när munnen råkar vara öppen.

Gnäll på golvet - sätt dig på hennes nivå en stund, tills hon är nöjd. Gå sedan därifrån och gör något för dig själv eller ta med henne i något ni gör tillsammans (social delaktighet). Se till att hon har några få men intressanta saker omkring sig. Grytor och kastruller och någon slev är alltid kul. Och ja, diskhon är en höjdare. :lol:

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

/LO skrev:men ta tag ordentligt och gör det du ska.
/LO
Jag menar alltså inte att du ska brotta ner henne, men att hon ska känna att du inte tvekar.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej Eva! :D

Så klart du ska få njuta tösen din!

Jag håller med Ewa, läs på i Barnaboken (har du den?) om 8-9 månader så du får lättare att förstå vad hon går igenom just nu. Då är det också lättare för dig att visa henne vägen :thumbsup:

:arrow: Skrattet till go'nattet -
minst lika viktigt nu som annars, om inte viktigare. Men även ett leende kan räcka om lillfisan är trött :wink:

:arrow: Blöjbytet -
På med attityden och genomför. Situationen är inte kul för vare sig dig eller henne. Kanske en muta i form av fullkornsskorpa...?
Annars kan det vara som med min minsta att du under ett tag får byta, fort som attan, på köksgolvet..i farten :wink: om du förstår. :lol:

:arrow: Maten -
Låt henne äta själv. Många små i den här åldern "kan helv" :!: och får i sig mer om de får förtroendet att klara sig själv än om man envisas med att (försöka) mata...
Se gärna denna tråden för tips:
:idea: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=6677
Servera henne maten och var fullt upptagen med att äta själv och njuta varandras sällskap :heart: Det kan göra underverk :!:
Vidare - visa/lär henne att det är vid bordet (i matsolen) man äter. Är man klar sägs - tack för maten, TackTack...och gå raskt vidare i glädje till nästa händelse.. 8)

:arrow: Visst kan du sätta dig med henne på golvet :!: :lol:
Ljuvlig samvaro, även när var och en sköter "sitt". Jag har läst mången bok "bredvid" barna på golvet. :wink: När "gnälligheten" kommer, slå ner rumpan och bara var där. Låt henne komma till dig! När hon tankat klart går hon vidare till sitt, törs jag nästan lova :wink: :D Och då går du vidare till ditt! :lol:

Men viktigast - läs i Barnaboken så du verkligen FÖRSTÅR henne :thumbsup:

Lycka till :!:
/Fjällmor
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

hoppla! :oops: :lol:
Jag och /LO skrev visst samtidigt... :wink:
Singoalla

Inlägg av Singoalla »

Hej!
min lilla tjej är nu 8 månader. För ett tag sedan så var hennes humör också lite på nergång från att ha varit världens solstråle. Till viss del tror jag att hon vart lite frustrerad; överallt fanns saker som hon ville till men förflyttningen gick långsamt och hon nådde ju inte upp till saker och ting. Hon fick en gåstol, inte vet jag hur bra det är igentligen, men det lyfte hennes humör enormt och hon far runt som en virvelvind och rör vid allt, plockar ur diskmaskin mm, mm.

Dessutom så har hon ju vid det här laget 'varit på jobbet' ett bra tag och börjar bli rätt familjär med det mesta. Hittills hade hon ju varit ganska nöjd med att bara vara med och hålla i någon pryl. Nu krävde hon nya uppgifter och jag måste tänka till hela tiden på hur jag kan involvera henne i mina aktiviteter! Diskhon använder vi mycket, hon sitter där och det mesta jag tar i passerar också hennes händer och en massa 'tack så mycket, va bra att du kunde hålla den', mycket av maten kan hon också hålla en stund, tex en rå potatis om vi skalar, gnags en stund och sedan kan hon lägga ner den i grytan. Hon kan ju också hålla posten när vi hämtar den, öppna och stänga dörrar, tända taklampor, hålla i tvätt som ska in i maskin mm mm. När vi byter blöja får hon hålla handduken, hålla zinksalvan, hålla blöjan osv, saker byter hand mellan oss hela tiden, tack tack och så kan man leka tittut med det under tiden också.

Även om man verkligen ska låta dem utforska sin värld och finnas där som redskap så verkar det nu vara jätteviktigt att jag är en tydlig guide också och verkligen visar 'hur man gör'. Hon är känslig på för mycket frågor (vad vill du göra, vill du äta, vill du ha mer mat, vill du leka med denna) jag måste tydligt visa att jag vet hur man lever och det jag väljer att presentera för henne, det står jag för. Mycket attityd alltså. (Efter 7-8 månader på jobbet vill man ju ha stimulerande arbetsuppgifter som man får förtroendet att man löser själv men man vill ju inte ta över driften av företaget, det är det ännu lite tidigt för!)

När det gäller mat så vill jag inte att den eller talrikar kastas. Att det sölas när man lär sig att äta är en sak men maten är ingen leksak, liksom. Talriken fixar hon inte riktigt att ha ansvar för ännu så hon får en liten portion direkt på bordet som hon kan försöka peta i sig. Dessutom så har vi små brödbitar som hon får äta själv.

För övrigt:
:arrow: Mutor använder vi ofta! En skorpa att gnaga på ger mig en halvtimma att fixa med annat!

:arrow: Distahera så mycket som möjligt i stället för att något blir en besvikelse (och det är ganska lätt) tar aldrig något från henne utan försöker få henne intresserad av något annat. Gnöl på golvet försöker jag distrahera bort genom att lägga dit någon ny pryl, 'kan du va snäll att hålla den ett tag'.

:arrow: tydliga rutiner för dagen, gäller även aktiviter, inte bara mat och sömn

:arrow: vara ute en bra stund varje dag, på promenad i vagnen (vaken) eller få utforska trädgården med tillhörande trädgårdsarbete

:arrow: Massa social delaktighet, hushållsarbete men även 'riktigt' arbete (jag jobbar vid datorn hemifrån, liten har egen dator och undersöker också pennor, böcker, linjaler, miniräknare mm mm) . När det har gnällts (och distraktion med nån pryl inte fungerat) går jag oftast inte ner till henne, försöker inte leka med henne, säger snarare 'vad bra att du är färdig med ditt då kan du ju hjälpa mig med detta' och tar upp henne till det jag gör och flyttar snabt fokus från henne till det som måste göras.

Läs gärna kapitlet om 'sysselsättningsproblem' i Barnaboken!

Hoppas det löser sig!
Binca

Inlägg av Binca »

Tack alla :D ! Härligt att få uppmuntrande ord och råd på vägen! Det är sannerligen inte lätt att vara förälder alltid och då är det underbart att få bra tips!
Nu ska jag prova med alla bra tips och försöka ta med Bianca bättre i alla hushållsysslor. Ska prova diskhon, kan dock vara lite svårt ännu då hon inte sitter så bra än utan stöd.
Jag har inte Barnaboken. Har letat hos bokhandlarn inne i stan men inte hittat. Finns det någon butik på nätet som säljer den?

Kram Eva
Stolt mamma till Bianca 060217 och Lucia 081227
Lua

Inlägg av Lua »

Efter att ha nött på min Barnabok anno 1983 i 10 års tid, har jag äntligen köpt mig en ny. Den finns på flera nätbokhandlar, t.ex. Adlibis och Bokus. En tegelsten, som du kommer att NJUTA och ha nytta av hela livet, för under 200 spänn :!:

Kram Lua. :heart:
Singoalla

Inlägg av Singoalla »

I diskhon har vi ett litet täcke som sittunderlag och innan hon satt så stadigt hade kuddar runt om som stöd.

Och köp Barnaboken så klart :D ! Eller gå redan i dag och hämta den på biblioteket!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"