Behöver tips på hur nappen tas bort för en 2

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Barbapappa

Behöver tips på hur nappen tas bort för en 2

Inlägg av Barbapappa »

Hej

Jag skulle gärna vilja veta hur ni som har lite äldre barn har gjort när ni tagit bort nappen nappen för gott.

Vår 2,5 åriga dotter har endast napp när hon sover, men den ställer till en hel del problem (vaknar och hittar den inte mm).
Pappa till tv? flickor, f?dda 02 och 04
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej :D
Förbered henne sakligt under någon dag innan. Säg helt enkelt "nu är du så stor så du inte behöver nappen längre, bra va". Möter du protester eller frågor så pladdra glatt på enligt goddag-yxskafts-metoden.

När dagen kommer så lämnar ni bort nappen med glada vinkanden och glatt prat typ "tänk så många bebisar som blir glada" eller liknande.

Vart man lämnar dem finns säkert en uppsjö med alternativ. Vår stora flicka gav sin till tomten och vi hade sagt att hans säkert hade med sin en barbie i utbyte (muta - nääää :D ). Barbie var det som stod högst på önskelistan. Vi hade slagit in dem fint till tomten.

Inga problem alls. Frågade efter den en del vid första middagssömnen, nämnde den på kvällen och sedan aldrig ett ljud.

Alla jag har hört har haft liknande historier. Är verkligen inga konstigheter, om inte vi föräldrar gör det till det. Beslutet ska dock vara definitivt, inte vackla en sekund eller ge "endast en" tillbaka eller så. Då får ni problem.

Lycka till :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

Vi bestämde oss helt enkelt en kväll... :D (stod och pratade om när det var dags och tänkte att ju längre vi väntat ju svårare lär det bli). Emil (då 2,5) var dessutom ganska ordenligt trött den kvällen. Vi genomförde läggningen på precis samma sätt som vanligt (i en attityd av självklarhet) och han somnade utan ett pip. Efter det så han han endast vid ett fåtal gänger frågat efter napparna... och då kan tilläggas att han hade 11 st i sängen innan vi tog steget att ta bort dem...

När han har frågat så har vi bara sagt att Nej du behöver inte napp längre alt. att vi inte hade ngn.

Ett litet tag efteråt så var han otroligt snabb på att norpa andras nappar, men nu har också det gått över. \:D/
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Barbapappa

Inlägg av Barbapappa »

Tack för snabb feedback.

Vårt problem är att vi tagit bort nappen en gång tidigare. Det var i somras då vi besökte tomteland utanför Mora. Det var tyvärr en mycket dålig timing av oss eftersom hon var 100% inne i trotsåldern med kraftiga ibland timlånga utbrott. För att få det lite lättare och kunna muta så fick hon "låna" nappen av tomten, fast bara när hon skulle sova.

Nu börjar trotsåldern klinga av sakta men säkert. Vi hade en första halvlek på nästan ett halvår som var riktigt jobbig, och jag tror att vi befinner oss i slutet av "andra halvlek" nu efter snart 10 månader av trots. Därför börjar det bli läge att ta bort nappen.

Jag tror dock det kommer att bli några ganska tuffa dagar, kanske veckor.
Pappa till tv? flickor, f?dda 02 och 04
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

Jag tror att det viktigaste är att ni bestämmer er och sen genomför utan minsta tvivel. "Tyck inte synd om" henne när hon saknar nappen, tänk istället att ni gör henne en tjänst eftersom det kommer att leda till bättre nattsömn för henne (och er) :D .

När hon frågar efter nappen svara som "god dag yxskaft", inte en lång historia om varför hon inte längre har napp. Den tar hon troligtvis inte in då i alla fall. Ett kort, enklet lugnande besked från er tror jag är bäst.

Lycka till :thumbsup:
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"