Varifrån ska man ramsa när sova ute i vagnen?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Johanna G

Varifrån ska man ramsa när sova ute i vagnen?

Inlägg av Johanna G »

Hej alla! (Inklusive Anna Wahlgren - ser att du är ute och hjälper till!)

Jag skrev en fråga tidigare idag, men fick inga svar så nu försöker jag igen.. :)

Jag har alltid låtit min son sova utomhus dagtid och vill fortsätta med det, men jag har kommit in på fel spår och vet inte hur jag ska komma rätt igen...

Läs gärna min fråga som jag skrev vid 10-tiden idag så slipper jag skriva om allt. Jag kan lägga till att han somnade (tyvärr) med vagnen på rull till middagsluren. Jag skulle iväg och kunde inte hålla honom vaken. Han vaknade då efter 40 minuter och ville inte somna om trots ramsning och avvaktan och ramsning igen... Det slutade med att han blev såå ledsen och jag kunde inte fortsätta...

Nu till eftermiddags-luren så skippade jag "förhänget", hade bara en tunn bomullsfilt på honom (tills han somnat, då lade jag på fleecefilten :) ) och så ramsade jag inifrån istället för bredvid vagnen. Han somnade efter 20 min protester, men jag känner mig inte tillräckligt säker på att jag gör rätt...

Viktigaste frågan är: varifrån ska man ramsa när barnet ska somna i vagnen? Och "måste" man ha förhänge? Innan kuren somnade han ju alltid utan förhänge...

Tacksam för svar!

Kram J
Stolt mamma till 2 s?ner:
Eskil 021001 och Alvin 040519.
olivia

Inlägg av olivia »

Jag vet inte hur man "ska" göra, men jag har haft vagnen utanför dörren och ramsat på väg in igen, precis som jag gör inne, men med ytterdörren som sovrumsdörr. Det finns väl inget måste att ha förhänge, men för min del var det ett måste (hade ett babylakan över). Det brukar vara lättare att somna om man inte "behöver" titta på allt...
Sommarbebis -08
Johanna G

Inlägg av Johanna G »

Tack för ditt svar! :D

Var det ett vanligt vitt lakan du hade, eller var det mörkt så att det blev alldeles mörkt i vagnen?

Kram J
Stolt mamma till 2 s?ner:
Eskil 021001 och Alvin 040519.
olivia

Inlägg av olivia »

Jag hade ett vitt lakan, men tydligen kräver en del hel mörkläggning...
Sommarbebis -08
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

Ute i vagnen har jag aldrig ramsat (vill inte riskera att bli hämtad och iklädd en sån där tyck-om-mig-själv-tröja :lol: ). Har möjligen sagt ramsan tyst ner i vagnen samtidigt som jag lagt lille filur och sen vagnat eller buffat vid behov.
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"